advies knhs om geen wedstrijden te houden, houding jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

advies knhs om geen wedstrijden te houden, houding jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:30

Zoals ik in de titel probeer aan te geven: Wat doe je als jury als je geboekt staat om een wedstrijd te jureren en de knhs geeft
het advies om niet onnodig paarden te veroeren, en wedstrijden af te gelasten. De wedstrijd waar jij moet jureren gaat wel door.
Jureer je wel of niet?
Zelf hoefde ik dit weekend niet, dus ik hoefde ook niet te beslissen, maar ik vroeg me wel af wat ik gedaan zou hebben en ik ben benieuwd
hoe andere juryleden hier over denken.
Het is niet de bedoeling om elkaar verwijten te maken, maar wel of eventueel een goede beslissing te maken.

EllyC

Re: advies knhs om geen wedstrijden te houden, houding jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:48

Ik stelde mezelf dezelfde vraag.
Gelukkig zijn we in goed overleg met vereniging zelf tot de conclusie gekomen de wedstrijd niet door te laten gaan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:51

zelf denk ik ook dat ik niet zou gaan. Mijn dochter heeft ook een clinic van gisteravond afgezegd.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:57

Ik heb vandaag de vereniging voor volgende week gemeld dat ik de afspraak cancel. Wij hebben ons bedrijf dichtzitten voor buitenstaanders, en eigenaren mogen alleen met schone kleding zonder eerder contact met andere paarden het terrein betreden. Zou wel heel erg krom zijn als ik dan zelf wel de hort op zou gaan. Vereniging was vol begrip en zijn nog in overweging om de wedstrijd ook af te lassen. Ik wilde dat sowieso voor zijn en heb mijn eigen verantwoording genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:43

Ik heb hier ook al over nagedacht, had voor dit weekend niks staan, maar voor volgende week wel.. Ik kwam voor mezelf tot de conclusie dat ik niet in de positie ben om te beslissen of de wedstrijd doorgaat of niet. Ik neem immers geen paard mee (en heb er zelf momenteel ook geen) en kom er niet mee in contact, ik vorm dus geen risico. Daarbij hoop ik dat de deelnemers zelf ook verantwoordelijk genoeg zijn om een juiste beslissing te maken..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:51

en aansluitend, als je je als deelnemer afmeldt voor een wedstrijd die toch doorgaat, en de vereniging brengt inschrijfgeld gewoon in rekening? Ook hypothetisch, ik had dit weekend niets gepland, maar ik ben wel benieuwd hoe de KNHS daarmee zou omgaan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:56

dat vroeg ik me ook al af Lielle, dit weekend was het hier niet van toepassing, clinic valt niet onder de wedstrijden, en de wedstrijd voor volgende week is afgelast, maar het is wel iets dat ik me afvraag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:03

wij hebben er bij de (uiteindelijke afgelaste) hartslagclinic voor gekozen om alle rhino-gerelateerde afmeldingen niet te laten betalen, dat vonden we wel zo eerlijk.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:10

dat is ook eerlijk, maar de als de kosten verdeeld worden over de deelnemers, dan gaat het voor degene die wel komen wel omhoog. Lastig hoor allemaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:12

we hebben de pijn verdeeld. Deelnemers zouden terreinkosten hebben moeten betalen, de clinicgevers hadden minder inkomsten gehad, en we konden terug naar twee groepen ipv drie. Maar goed, ook dat was hypothetisch want vrijdag hebben we alles afgeblazen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:18

Als iedereen een beetje meedenkt en inschikt valt het wel mee, maar vaak is er dan 1 die de boel op de spits drijft. Gelukkig was dat bij jullie niet het geval. Mijn dochter heeft het geld voor de clinic gewoon betaald en er verder geen woorden aan vuil gemaakt. Klaar, liever wat geld kwijt dan het risico van een ziek paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:44

Nou, mijn wedstrijd voor volgend weekend is al afgelast las ik net op startlijsten :j

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:45

dan hoef jij gelukkig niet te beslissen, dan is er voor jou beslist. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:50

Ja voor mij persoonlijk maakt het niets uit, heb geen paard en kom niet bij paarden, maar ik heb dan wel het gevoel dat ik eraan mee zou werken, terwijl de knhs adviseert af te lassen. In feite ben je als jury een verlengstuk van de KNHS, dus eigenlijk zou je met hun mee moeten gaan toch?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 18:54

dat gevoel heb ik ook idd. Ik begrijp ook niet dat organisaties wedstrijden door laten gaan, terwijl een overkoepelende organisatie het dringende advies geeft om dat niet te doen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:56

Lielle schreef:
en aansluitend, als je je als deelnemer afmeldt voor een wedstrijd die toch doorgaat, en de vereniging brengt inschrijfgeld gewoon in rekening? Ook hypothetisch, ik had dit weekend niets gepland, maar ik ben wel benieuwd hoe de KNHS daarmee zou omgaan.

Dit 'probleem' heb ik nu.
Afgemeld voor komend weekend wegens de Rhino maar hoor maar niets van de vereniging.
Officieel was ik te laat met afmelden maar ik wil geen risico lopen met drachtige merrie's op stal.
Ben benieuwd hoe ze (of de knhs) omgaan met het inschrijfgeld als de wedstrijd daadwerkelijk doorgaat. Zou het raar vinden als de knhs mij een boete oplegt terwijl ik naar hún advies luister....

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:43

Wij hadden zaterdag een wedstrijd (in Zeeland is na overleg met het dagelijks bestuur van de KNHS afdeling Zeeland) alles gewoon doorgegaan en een aantal mensen van buitenaf had afgemeld. Uiteraard sturen we niemand een nota, dat vonden we echt niet kunnen, gezien de berichtgeving in de media.
Zondag heb ik zelf gejureerd, daar waren alleen deelnemers van de stal zelf, de rest had de organisatie zelf afgebeld.
Woensdag 14 maart hebben we ook nog een wedstrijd in de planning, krijg er al veel vragen over en denk dat we die gaan afmelden. Denk niet dat de eigenaar vreemde paarden op zijn terrein wil en dat is nog logisch ook, want hij heeft een aantal jaren terug deze ellende van dichtbij meegemaakt.
Hopen dat deze ellende voor iedereen snel voorbij is!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:24

Ik vind dat als je official bent je dan ten dienste staat van de KNHS. En als deze adviseren om wedstrijden af te gelasten je dit dan ook als jurylid moet uitdragen. Ik zou niet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:45

Fitzroy schreef:
Ik vind dat als je official bent je dan ten dienste staat van de KNHS. En als deze adviseren om wedstrijden af te gelasten je dit dan ook als jurylid moet uitdragen. Ik zou niet gaan.

Maar dan had de KNHS dus moeten zeggen dat ze juryleden verbieden te jureren en er niet een advies van moeten maken om wedstrijden af te lassen, maar dat gewoon moeten verplichten. Advies is immers niet verplicht.. Dat vind ik dus een beetje raar..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 08:50

Idem met advies aan verenigingen geen startgeld in rekening te brengen. Ook een zwaktebod imo.

NoaChanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:01

Fitzroy schreef:

Misschien kort door de bocht maar ik ben het er wel mee eens......
Juist deze mensen ( Jury) hebben toch een soort voorbeeld functie......

Unirak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:08

Ik stond voor as zondag als jury en de week er op ook, gelukkig hebben de organiserende verenigingen het advies van de KNHS gevolgd en de wedstrijd afgelast, als ze dit niet gedaan hadden dan had ik mij beleefd afgemeld.
Er is hier in de buurt al comotie genoeg geweest met een fam. die verdacht wordt Rhino op stal te hebben en toch op een grote wedstrijd geweest te zijn.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:01

Ik heb rustig afgewacht. Ik zou vanavond (zaterdag avond) hebben moeten jureren. Uiteindelijk ben ik afgebeld. Indien de wedstrijd niet zou worden afgemeld had ik 'gewoon' komen jureren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:34

Ik had voor morgen een afspraak staan en die wedstrijd is niet door gegaan. Voor volgende week zondag heb ik er nog eentje staan, en dat zal met name eigen ruiters zijn dus dat vind ik geen probleem.

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:39

ik heb me afgemeld voor een concour
maar zij laten het wel gewoon doorgaan!
en ik moet dus wel betalen