Iemand anders laten inrijden voor de wedstrijd? Mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie20

Iemand anders laten inrijden voor de wedstrijd? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:04

Mijn prachtige bijrijdpaard loopt ongeveer een keer in de maand een wedstrijd, KNHS of FNRS. Deze loopt ze met de eigenaar. Maar laatst begon er een discussie bij ons op de manege, over het inrijden.

Het is namelijk zo dat ik het paard lekker los wilde gaan rijden voor de wedstrijden. In principe mag je voor het officiële inrijd moment iemand anders op je paard laten rijden, dacht ik zo. Maar toen kreeg ik te horen dat dat niet mag op het terrein waar de wedstrijden worden gehouden. Vreemd, want de wedstrijden zijn bij ons op de stal en andere mensen op een andere stal mogen toch ook gewoon hun paard naar de wedstrijd rijden? En die kunnen dan toch ook daarvoor al inrijden?
Uiteindelijk ben ik van het terrein af gegaan en heb ik buiten ingereden( oftewel een rondje nagevelijk gestapt... ) , onder luid protest van de meiden die ook meereden in de wedstrijden.

Dus ik vraag mij af hoe dat nu precies zit. Klopt het dat ik niet in mag rijden voor de eigenaar van Springtime? Niet voor het officiële inrijd moment?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:05

Jazeker klopt dat. Alleen degene die deelneemt aan de wedstrijd mag 'werken' met het paard. Je mag bv wel uitstappen, maar dan wel aan een lange teugel. Staat ergens in de reglementen van in ieder geval de KNHS, FNRS zou ik niet durven zeggen trouwens.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:16

_Esther_87_ schreef:
Jazeker klopt dat. Alleen degene die deelneemt aan de wedstrijd mag 'werken' met het paard. Je mag bv wel uitstappen, maar dan wel aan een lange teugel. Staat ergens in de reglementen van in ieder geval de KNHS, FNRS zou ik niet durven zeggen trouwens.

Dus ook voor het inrijd moment mag er niemand anders op het paard rijden?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:17

Kirsten_b schreef:
_Esther_87_ schreef:

Dus ook voor het inrijd moment mag er niemand anders op het paard rijden?

Nee, tenzij je dat thuis doet. Maar op het wedstrijdterrein mag dat niet. Dus ja, technisch gezien mocht jij er buiten het terrein wel op, maar ik snap het commentaar wel, het is namelijk zeer onsportief.

Anoniem

Re: Iemand anders laten inrijden voor de wedstrijd? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:21

Dat mag inderdaad niet. En ik geef ze groot gelijk dat ze protesteren, want ook ik vind het heel onsportief.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:43

Oke, dat is duidelijk dan. Tja, de eigenaar vroeg het aan mij omdat Spring altijd erg stijf is en ook last heeft van Hannetred. Maar dat is dan toch eigenlijk wel raar, want mensen die van buitenaf komen om een wedstrijd te rijden, hebben dan sowieso langer ingereden? Dan zou dat ook onsportief moeten zijn, of zie ik dat fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:44

Dat is dus ook de reden.... de ruiter moet dat zelf kunnen :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:44

Kirsten_b schreef:
Oke, dat is duidelijk dan. Tja, de eigenaar vroeg het aan mij omdat Spring altijd erg stijf is en ook last heeft van Hannetred. Maar dat is dan toch eigenlijk wel raar, want mensen die van buitenaf komen om een wedstrijd te rijden, hebben dan sowieso langer ingereden? Dan zou dat ook onsportief moeten zijn, of zie ik dat fout?

Ehm, ik rijd mijn paarden thuis niet voor de wedstrijd hoor, en zet er al zeer zeker niet even iemand anders op van te voren...Ik ga gewoon naar de wedstrijd, rijd daar in en rijd dan mijn proef.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:13

_Esther_87_ schreef:
Kirsten_b schreef:

Ehm, ik rijd mijn paarden thuis niet voor de wedstrijd hoor, en zet er al zeer zeker niet even iemand anders op van te voren...Ik ga gewoon naar de wedstrijd, rijd daar in en rijd dan mijn proef.

Nee ik bedoel als iemand van buitenaf naar de stal rijdt op het paard. Zijn toch ook weer meters..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:14

Da's iets heel anders he :+

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:16

Hmmm... Ik meende dat je je paard alleen niet los mag laten rijden door iemand die (hoger dan jij) geklasseerd is ofzoiets? Dus ik als puntenloos ongeregistreerd wezen zou alles los mogen rijden. De vraag is natuurlijk wel of je daar wat aan hebt :+

Hoe zit het dan als er twee ruiters met hetzelfde paard starten?

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:40

In de reglementen van de knhs staat ongetwijfeld het antwoord op je vraag (zelf zou ik het eigenlijk niet weten). Zou het trouwens persoonlijk geen enkel probleem vinden als een paard van een 'tegenstander' door een ander dan de ruiter/amazone die de proef gaat rijden zou worden ingereden..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:44

Het mag niet. Alleen uitstappen aan een lange teugel mag.
Verder mag alleen de gene die de proef rijdt, het paard rijden. Vind ik persoonlijk ook niet meer dan logisch.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:44

Nee mag niet en ben het er helemaal mee eens.....En als de eigenaresse het zelf niet kan,weet ze ook meteen waar ze aan moet werken :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:16

Natuurlijk niet, zou leuk worden, zet je je GP-instructeur erop om je paard super aan het lopen te brengen, tijdens die paar minuten in de proef kun je er weinig meer aan verprutsen en tadaaaa de winstpunten vliegen binnen. Idem dito bij de pony's: lekker losrijden door een ervaren volwassene, klein kind erop alleen in de proef en maar rondtuffen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:27

logisch toch dat dat niet mag, kan ze hem zelf niet goed losrijden dan ga je toch eerst oefenen zonder wedstrijden te rijden lijkt mij.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:01

Dat mag, zover ik weet, wel, alleen stapen aan de lange teugel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:06

Leuke discussie en een aparte regel:

Er mogen nl. wel twee ruiters op hetzelfde paard starten.
Moet dan de hoogst geklasseerde ruiter als laatste starten?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:39

Dat is anders. Degene die het paard rijdt, moet ook een proef rijden. Starten 2 ruiters met hetzelfde paard? Dan mogen deze dus allebei erop, ongeacht wie er het hoogst geklasseerd is, aangezien ze allebei een proef gaan rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:50

Bizzybijtje schreef:
Dat is dus ook de reden.... de ruiter moet dat zelf kunnen :D

Anders is het net zoiets ff voorrijden door ieman die heel goed kan en dan de mindere ruiter erop en neemt deel aan een wedstrijd en wint dan een prijs, dat klopt toch niet, de ruiter moet het zelf kunnen doen anders is ie geen wedstrijd waardig.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:10

Kirsten_b schreef:

Ehm, ik rijd mijn paarden thuis niet voor de wedstrijd hoor, en zet er al zeer zeker niet even iemand anders op van te voren...Ik ga gewoon naar de wedstrijd, rijd daar in en rijd dan mijn proef.[/quote]

Nee ik bedoel als iemand van buitenaf naar de stal rijdt op het paard. Zijn toch ook weer meters..?[/quote]

Dat is toch heel wat anders?
Je mag zelf weten HOELANG je losrijd....
maar je mag het dus niet door iemand anders laten doen!

dropje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:44

je mag niemand anders op je paard laten rijden voor de proef, dan volgt als het goed is diskwalificatie!
natuurlijk is aan een lang teugeltje stappen een ander verhaal maar volgens mij mag zelfs dit niet voor de proef...
het wijst natuurlijk op onkunde van de startende ruiter/amazone, maar zou ook erg oneerlijk zijn als jan en alleman mocht inrijden voor de proeven, dan valt het niveau helemaal niet meer te meten en word het meer een wedstrijd wie er het beste losgewerkte paard heeft...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:49

Dit paard heeft een ondeskundige of gewoonweg luie eigenaar. En nee, het mag niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:51

Iemand anders mag het paard niet inrijden op het losrijterrein van de wedstrijd, is inderdaad de bedoeling dat de ruiter die deelneemt aan de wedstrijd zijn eigen paard voldoende los kan rijden.

Je mag het paard wel Na de wedstrijd uit laten stappen door iemand anders, maar niet ervoor, ook niet met een lang teugeltje.

Staat in de KNHS regels

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:57

Nee ik bedoel als iemand van buitenaf naar de stal rijdt op het paard. Zijn toch ook weer meters..?

Dat slaat toch nergens op haha, je kunt toch zelf ook eerder opstappen?!