Help!! Mijn verzorgpaard moet weg door huurachterstand!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josephine91

Help!! Mijn verzorgpaard moet weg door huurachterstand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:04

Ik zit met een enorm probleem in mijn maag. Mijn allerliefste verzorg Hafje moet eigenlijk worden verkocht. De eigenaren hebben al voor lange periode geen stalhuur betaald en zijn nu onbereikbaar. De staleigenaar wil nu toch wel geld zien en zal hem binnenkort niet meer op stal willen houden. Zelf ben ik een fulltime studente en heb ik de tijd en het geld niet om hem over te nemen. Verder weet ik niet hoe dit juridisch allemaal in zijn werk gaat en wat ik kan doen.
Mijn idee is nu om een eventuele koper te zoeken voor hem zodat hij zo snel mogelijk kan worden overgenomen en hopelijk de schade kan worden beperkt. Voor zover ik weet is de staleigenaar in het bezit van zijn paspoort. Ik ben als de dood dat hij door andere schuldeisers wordt opgeeisd en zomaar ergens terecht komt.
Het gaat overigens over een 7-jarig Hafje, schofthoogte 1.34 m in de omgeving van Bennekom, hij is nog in opleiding en kan nog heel weinig wat het ook lastig zal maken om hem te verkopen.

Ik heb dringend advies nodig over wat ik met deze situatie aan moet!
Help!

xalm

Re: Help!! Mijn verzorgpaard moet weg door huurachterstand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:06

Wat een nare situatie! Maar eerlijk gezegd zou ik me hier een beetje buiten proberen te blijven. Het is niet jou paard/pony dus jij kan hem niet zomaar "te koop" zetten/proberen te verkopen. En de schuldeisers hebben recht op een "tegemoetkoming" als ze nog geld van de eigenaar krijgen. Het enige wat je kan doen is de eigenaar proberen te bereiken en kijken wat hij eraan kan en wil doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:07

Contact met de eigenaar opnemen.

Je kan toch niet zomaar een paard verkopen wat niet van jou is

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:09

quera schreef:

De eigenaar is onbereikbaar..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:10

Klinkt heel rot voor je maar feitelijk kun jij niks. Er is een probleem tussen 2 partijen te weten de eigenaar van je verzorgpony en de stalhouder.

Dit zijn altijd lastige situaties en meestal niet 1,2,3 op te lossen.
In het ergste geval gaat de pony achter slot en grendel en zal de rechter een uitspraak moeten doen over het eigendom. Paspoort is geen eigendomsdocument dus de stalhouder kan de pony niet zonder meer verkopen.

Ik weet ook niet of er contact is tussen de eigenaar en de stalhouder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:11

Ja is een nare situatie ..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:12

Tessa_93 schreef:
quera schreef:

De eigenaar is onbereikbaar..

Proberen kan altijd.
Maar misschien heb ik makkelijk praten ik wist ook waar ze wonen

Josephine91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:13

Inmiddels zijn de eigenaren uit hun huis gezet, dus ik weet niet waar ze zijn. Ook kan ik geen van hun telefoonnummers meer bereiken. Graag zou ik willen bemiddelen als het tot een uiteindelijke verkoop komt, maar als ik het zo hoor gaat het nog lastig worden...

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:23

Komt de eigenaar dan ook helemaal niet meer op stal??

Josephine91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:26

Ilco schreef:
Komt de eigenaar dan ook helemaal niet meer op stal??

Ik heb ze al maanden niet op stal gezien, ze schijnen wel soms midden in de nacht langs te komen als er verder niemand is.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:31

Hoe ik het destijds wel is heb meegemaakt, dan werden er gewoon dikke sloten om de stal gedaan zodat de eigenaren de paarden niet mee konden nemen.
Uiteindelijk is het een rechtzaak geworden (deze mensen bleken bij meerdere stallen duizenden euro's schuld te hebben)

Ik denk dat je er zelf verder weinig aan kunt doen.. omdat je er in feite "niks'' mee te maken hebt.
Dat klinkt misschien raar, maar jij bent niet de eigenaar en dus ook niet degene met het probleem.
Hoewel het natuurlijk wel anders voelt omdat je gek bent met je verzorgpaardje.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:36

Meissieline schreef:
Hoe ik het destijds wel is heb meegemaakt, dan werden er gewoon dikke sloten om de stal gedaan zodat de eigenaren de paarden niet mee konden nemen.
Uiteindelijk is het een rechtzaak geworden (deze mensen bleken bij meerdere stallen duizenden euro's schuld te hebben)

Ik denk dat je er zelf verder weinig aan kunt doen.. omdat je er in feite "niks'' mee te maken hebt.
Dat klinkt misschien raar, maar jij bent niet de eigenaar en dus ook niet degene met het probleem.
Hoewel het natuurlijk wel anders voelt omdat je gek bent met je verzorgpaardje.

Idd...als de eigenaar of een schuldeiser het paard komt halen kan de staleigenaar het tegenhouden. Hij is in dit geval ook een schuldeiser. Het gaat een behoorlijk lastige situatie worden (voor zover het al geen lastige situatie is)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:00

De staleigeaar mag het dier wel gewoon vasthouden tot hij word betaald maar als hij het wil verkopen moet hij een procedure starten om het dier in zijn bezit te krijgen. Zoiets verloopt volgens mij altijd via de rechtbank. Ik denk dus niet dat je verzorgpony zo van de ene op de andere dag weg zal zijn, maarja het feit dat de pony nog onderdeel is van een lopende zaak zal het verkopen van het beestje nog wel weer lastiger maken :\ .

Je kan als je op goede voet staat met de stalbaas natuurlijk altijd proberen om te helpen een goed tehuis te vinden in overleg met hem. Ik neem aan dat hij hulp bij het verkopen van een lastig verkoopbaar paard alleen maar op prijs zal stellen. Maar ik zou niet op teveel hopen ik denk dat de stalbaas het zich in deze tijd ook niet kan veroorloven om het paard nog heel lang aan te houden tot er een goed tehuis is, terwijl het paard uiteindelijk niet zoveel oplevert en wel een stallingsplek bezet houdt :n .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:03

Als ik jouw was zou ik me er gewoon buiten houden.
Dit zal toch allemaal via stalhouder moeten gaan. Als die geld wil zien zal die naar een advocaat moeten end. Daar kun je beter jezelf niet in verwikkelen.
Het is heel vervelend maar dit is echt iets tussen stalhouder en eigenaar en daar moet je als verzorger je neus niet insteken.
Verder is het niet legaal als de stalhouder de pony zomaar zou verkopen, maar als de eigenaren niet komen opdagen en geen geld hebben zullen ze weinig kunnen doen mocht de stalhouder het dier verkopen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:19

liedje89 schreef:
De staleigeaar mag het dier wel gewoon vasthouden tot hij word betaald maar als hij het wil verkopen moet hij een procedure starten om het dier in zijn bezit te krijgen. Zoiets verloopt volgens mij altijd via de rechtbank. Ik denk dus niet dat je verzorgpony zo van de ene op de andere dag weg zal zijn, maarja het feit dat de pony nog onderdeel is van een lopende zaak zal het verkopen van het beestje nog wel weer lastiger maken :\ .
is de juiste insteek, loopt via rechter...> beslaglegging op eigendommen.
Hier wordt gemeld dat eigenaar hun huis zijn uitgezet (huur dus) er zijn dus blijkbaar ook vele andere schuldeisers die beslag kunnen laten leggen op deze pony.

Helemaal niet zeker dat staleigenaar nog centen gaat krijgen in zo'n geval, banken en gemeente en belastingdienst zijn eerst aan de beurt en daarna pas de ondernemers zoals b.v. betreffende staleigenaar.
Ja, ja onze wetgeving is hier en daar echt BIZAR !
Citaat:
" De staleigeaar mag het dier wel gewoon vasthouden tot hij word betaald "

Staleigenaar is GEEN eigenaar van dier en mag em dus niet "vasthouden" om zo aan z'n centen te komen.
Ik mag van een huurder ook niet zijn auto afpakken als ie z'n huur van mijn garagebox niet betaald 6 maanden...b.v.

Vervelende situatie voor ts, die uit dierenliefde hiervoor zorgde, en nog vervelender dat in de wet volgens mij geen verschil wordt gemaakt tussen auto of laptop in bezit en paard in "bezit" ;( op alles kan beslag worden gelegd.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:35

Maar bij de parkeergarage mag je ook gewoon niet uitrijden als je niet betaald net als bij de fietsenstalling. Bij een opslag hangt met ook vaak gewoon een extra hangslot op de deur als iemand de huur niet heeft betaald.

Ik heb altijd begrepen dat een staleigenaar een wanbetaler niet toe hoeft te laten op zijn terrein of bij zijn paard en dan kan het paard dus ook niet opgehaald worden?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 01:02

De stalhouder kan zijn retentierecht uitoefenen. Dat wil zeggen dat hij de pony in de stal kan houden zodat deze niet door de eigenaren kan worden meegenomen. Ondanks dat hij geen eigenaar is, kan hij de pony dus wel vasthouden. De essentie van het retentierecht is namelijk de goederen (de pony in dit geval) onder je houden om zo een dwangmiddel te hebben. Hij heeft overigens ook wel de plicht het dier goed te verzorgen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:07

Ik zou als ik jou was niet te pony verkopen. Het is niet anders. Als men kwaad wil zouden ze jou heling ten laste kunnen leggen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:18

robeer schreef:
De stalhouder kan zijn retentierecht uitoefenen. Dat wil zeggen dat hij de pony in de stal kan houden zodat deze niet door de eigenaren kan worden meegenomen. Ondanks dat hij geen eigenaar is, kan hij de pony dus wel vasthouden. De essentie van het retentierecht is namelijk de goederen (de pony in dit geval) onder je houden om zo een dwangmiddel te hebben. Hij heeft overigens ook wel de plicht het dier goed te verzorgen.
Je hebt gelijk: http://www.wieringa-advocaten.nl/weblog.php?id=1418 , effe zo snel niet aan gedacht & ken het uit de aanemers wereld.
Maar wat nu als er door een andere schuldeiser beslag wordt gelegd op de bezittingen ? wordt er dan verrekend met waarde pony <> nog te betalen stalgelden of moet de stalhouder ook naar rechter samen met andere schuldeisers ?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:47

Het is niet jouw paard en jij hebt ook geen contract met de stalhouder. Hoe moeilijk het ook is, ik zou me hier verder buiten houden en genieten van de tijd die jullie samen hebben.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:12

wat ik denk dat je het beste kan doen is met de stalhouder gaan praten.
Jij wil het liefste een goed huisje voor de haf en zo lang en goed mogelijk voor hem/haar zorgen.

Ga om de tafel zitten, jij wil paard wel blijven verzorgen + rijden zodat die meer kan en evt makkelijker verkoopbaar is voor de toekomst. Hij hoeft verder niet naar de verzorging/beweging van de haf om te kijken.
Natuurlijk wel duidelijke afspraken maken (pony mag niet het erf af bv, zeker niet verkeerd als jij in het gesprek zelf hiermee komt)

Verder zou ik er als ik jou was zo ver mogelijk buiten blijven.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:41

Zie je Cas, ik ben bang dat iedereen datgene zegt wat ik ook zeg.. Ik hoop dat je gesprek vrijdag goed gaat ! Je kan in ieder geval het stukje over de rechten hierboven aan hem voorleggen. Daar zal hij in ieder geval wat aan hebben..

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:23

Is er inmiddels wat veranderd aan deze zaak TS?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:44

robeer schreef:

Retentierecht geldt volgens mij alleen op de door jou geleverde goederen aan een wanbetaler.
Hij heeft het paard niet geleverd, dus kan het paard ook niet als onderpand houden volgens.
Wel zou ik een einde maken aan de mogelijkheid van stiekeme nachtelijke bezoeken.
Want wellicht verdwijnt de haf een keer tijdens zo'n nachtelijk bezoek.

Dik slot op de (stal)deur en verder denk ik dat de stalhouder weinig kan doen.
Het is wel zo, dat degene die een paard/pony onderhoud zich de eigenaar mag noemen, en dat het paspoort geen eigendomsbewijs is.
Dus als de stalhouder hem een huis, eten en hoefsmid verschaft, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat, dan zal hij zich op een bepaald moment wel eigenaar mogen noemen denk ik.
Ik weet alleen niet of daar een vaste termijn voor staat.
Wel langer dan een paar maanden lijkt me.

Josephine91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:09

bonzwa schreef:
Is er inmiddels wat veranderd aan deze zaak TS?

Er is inmiddels nog niks veranderd. Ik heb nog meerdere malen geprobeerd de eigenaar te bereiken, maar geen gehoor. De stalhouder heb ik de afgelopen week nog niet gezien en dus nog niet met hem kunnen praten. Wanneer ik hem spreek zal ik zeker alle adviezen van hier meenemen en eens kijken hoe hij er op dit moment juridisch voor staat. Zodra ik meer weet zal ik het laten weten.