Paard afgekeurd, en toen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Paard afgekeurd, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:13

Even om mijn gedachten te ordenen en wat meningen te polsen van paardenvolk...
Op dit moment heb ik een 15 jarige KWPN'er op proef staan, onder een keurig koopcontract.
Nu is hij vanmorgen afgekeurd op beide achterbenen. Tevens toonde hij gevoeligheden in de rug.

De conditie van het dier is nihil, hij heeft lang stil gestaan.
Verder is hij behoorlijk schraal.
De dierenarts adviseerde rontgenfoto's en van daaruit verder te handelen.

Wat vinden jullie? Kan dit voorkomen uit de conditie/schraalheid?

hutch84

Re: Paard afgekeurd, en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:16

waarop is hij precies afgekeurd op de benen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:17

nee. er is wat mis met beide achterbenen. wat meer vlees verhelpt dit niet.
heb je niet gevraagd waarop ie afgekeurd was ?
ook een DA kijkt door een slechte conditie heen.maar meehelpen doet het ntl. niet..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:18

Vraag: waarom laat je deze d.a. de keuring doen als je aan het advies twijfelt?

Verder ook bovenstaande vraag: waarop is hij precies afgekeurd?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:25

Jacimatho schreef:
Nu is hij vanmorgen afgekeurd op beide achterbenen.

Afgekeurd? Of heeft hij een 'bemerking'?
Afgekeurd --> direct terug naar de verkoper
Bemerking --> hadden wij ook op een van de achterbenen, maar het paard is gewoon recreatief goedgekeurd. Dat was ook wat we er mee wilden doen, lekker hobbelen. Inmiddels is er niets meer te zien aan zijn been en denk ik dat ie 100% de keuring nu door komt...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:25

Hij is dik afgekeurd helaas.

Ik twijfel niet aan het advies, maar of ik hem zal nemen of niet.
Hij liep na de buigproef op de achterbenen meer dan 5 passen onzuiver. Ook toonde hij gevoelig op de drukpunten op de rug.
Verder liep hij niet goed op de kleine voltes qua achterhand gebruik.

Da geeft aan dat er iets niet goed zit qua achterhand, en dat dit waarschijnlijk de problemen veroorzaakt.
Wat het is, kon ze niet zeggen. Kan veel oorzaken hebben.
Advies was te rontgenen om dingen uit te sluiten en zekerheid te bieden, voordat er eventueel met een osteopaat gewerkt kon gaan worden.

Verstandig advies, waarom dan twijfelen?
Tja....omdat ik stiekem het een vreselijk lief en leuk dier vind. :o

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:28

Als je heel erg verliefd bent en de prijs is ernaar dat je ruimte hebt om eerst nog röntgenologisch te kijken, voordat je een definitieve beslissing neemt... Waarom dan niet? Dan weet je zeker wat er aan jet handje is en kun je een beslissing nemen zonder 'wat als...' gevoelens

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:29

Hoe hard het ook klinkt.... niet aan beginnen en foto's maken kost zoveel geld terwijl je eigenlijk wel weet dat die niet goed zullen zijn.

Gewoon niet doen.

Of zeggen wat hij heeft en zeggen in de onderhandelingen dat je hem we een goed huis kunt bieden en daarom wel wil hebben, maar dan gratis.

Je kunt het altijd proberen.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:30

Ik zou het niet doen. Er zijn echt wel meer vreselijk lieve en leuke paarden te koop. Om een 15-jarig paard te kopen waar je nu al van weet dat hij gevoelig is in de rug? Lijkt me gewoon ontzettend dom..

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:33

Ik heb ook altijd geleerd: "ellende moet je niet kopen, dat krijg je vanzelf". Ik ben bang dat dat op jouw geval zeker van toepassing is. Ik zou hem terugdoen naar de verkoper en op zoek gaan naar een leuk, gezond paardje!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:34

Helemaal mee eens..... niet doen! Gaat je veel geld kosten met een onzekere uitkomst. En als er nou helemaal geen paarden te koop stonden... ik snap dat je misschien wel erg gecharmeerd bent van het paard maar dat kan met een ander wéér gebeuren. Zonde van je zuurverdiende geld. Een gezond paard eet net zoveel en kost evenveel stallingsgeld! Succes!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:36

Tsja, ik kan me je dilemma voorstellen maar let toch echt op de voglende puten:
- Wat wil je met dit paard gaan doen? Als hij voor in de wei/knuffelen is, kan het karakter de doorslag geven. Als je er mee gaat rijden, kan het zijn dat hij al snel niet meer bruikbaar is. Een paard wat onregelmatig loopt, kan niet gereden worden. Je hebt dan vaak een blessure, enkele maanden revalidatietijd waarbij je hooguit aan de hand mag stappen en dan weer afwachten. Als de oorzaak niet weggenomen is, blijft dit patroon terugkeren.
- Ben je bereid naast de aankoopprijs en het gewone onderhoud extra kosten te maken voor de dierenarts? Onderzoek en behandeling kan flink oplopen en je hebt geen garantie dat het daarna een geschikt rijpaard zal zijn. Vraag ook vóór je een beslissing neemt op welke kosten dit geschat wordt.

Je loopt een groot risico dat je veel geld aan dit paard kwijt bent, er weinig mee kan doen en mogelijk daarna ook geen geld meer hebt om nog een gezond paard te kopen.
Ik zou het niet doen, er zijn veel leuke paarden te koop. Kijk op zijn minst nog een tijdje rond (nadat je de toekomstige kosten in kaart gebracht hebt) en koop nu nog niet. Dit paard zal niet snel verkocht zijn.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:43

Niet doen. Hoe hard het ook is.
Kan zijn dat dit achteraf een paard is met een grooote onkosten!

Hierboven ook al beschreven, ellende hoef je niet te kopen, die krijg je er soms gratis bij ;)!

Met een buigproef kunnen sommige da's het paard ook wel kreupel trekken hoor. Buigproef hecht ik persoonlijk niet zoveel waarde aan..
Wel aan voltes op het harde en zachte.
Wil je zeker weten dat de benen goed zijn orthopedisch dan, foto;s maken!

Gevoeligheid op de rug... niet aan beginnen!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:47

Als die op de kleine volte niet goed is en gevoelig is op de rug zou ik hier echt niet aan beginnen en rustig op zoek gaan naar een ander paardje die wel goed is! Succes met je beslissing

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:49

Niet doen, ook al is hij spatzuiver op de foto's dan nog is hij klinisch gewoon niet goed. Ik ben niet zo van de osteo's en fysio's, maar ook al zou je de drukpunten in de rug kunnen verhelpen blijft het maar zeer de vraag of hij dan wel klinisch goed is. Het kan evengoed een peesblessure zijn. Een rondje foto's kost wel een paar honderd euro waarmee je geen zekerheid hebt dat het probleem gelokaliseerd kan worden laat staan dat er wat aan gedaan kan worden.

Gaat het om een zeer minimaal aankoopbedrag ( ik denk aan slachtprijs) en heb je enkel een zeer beperkt licht recreatief doel en je portomonee laat het toe dan kun je de overweging maken om een gok te nemen met de kans dat het paard na onderzoeken van misschien wel 500 euro of meer alsnog werkloos op stal/in de wei staat.

Bij welke kliniek heb je het paard laten keuren ?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:54

Bij Dac Noordwolde, kliniek met uitstekende naam

Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:56

Ik ken er wel een paar..
En er zijn maar enkel die echt geluk hebben..
De meesten zitten dan toch ineens met een paard dat niet meer gereden kan worden, ivm artrose, KS, HKO ed

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:56

waarom zou je het paard kopen terwijl er iets mis mee is, tenzij je sowieso niet van plan bent om te gaan rijden natuurlijk.
Geen handvol maar een landvol en je hoeft andermans ellende niet over te nemen...

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:00

Jacimatho schreef:
Is er iemand die een klinische afkeuring heeft genegeerd en toch is voortgegaan met de koop?

Daar zijn er zat van! Persoonlijk ken ik iemand waarvan het paard isvolledig afgekeurd, ook op de foto's en ze was toch zo eigenwijs om met osteo proberen 'het paard er weer bovenop' te krijgen. Zonde van het geld. Nu staat het arme dier wegens financiele redenen te koop (zonder te vermelden dat er vanalles mis mee is) Op een goeie dag lijkt dat ook zo, dus als je per ongeluk dan komt kijken denk je dat t wel mee valt...
Hoe moeilijk het ook is, op zoek gaan naar een ander :(:)
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 29-02-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:00

Als jij hem wilt hebben voor grasmaaier, stalvulling direct doen
Maar ik neem aan dat je een doel voor ogen heb. Een doel om lekker aan de slag te gaan.
En ja een paard heeft zijn 4 benen nodig om jou te helpen met je doel. En als er al 2 van de 4 niet goed zijn.... En dan heb je zijn rug nog niet mee gerekent. Meid om je heel veel verdriet, ellende en geld te besparen, doe het niet. Kijk rustig verder rond

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:03

Ik ga ook mee met de rest. Niet doen, ook al is het nog zo'n lief paard.

Wie weet wat voor problemen je op je hals haalt en misschien spijt krijgt later.

Als je een auto koopt, dan wil je toch ook dat hij het doet, geen mankementen vertoont etc. En die laat je misschien ook keuren en als de auto wordt afgekeurd, breng je 'm terug en zoek je een andere auto.

Nu is een auto niet te vergelijken met een paard, daar komt ook een stuk gevoel bij, maar het is even zwart/wit gezien.

Ik zou het paard terugbrengen en opzoek gaan naar een ander paard, er staan er zoveel te koop, er zit er echt wel een tussen waar die klik dan weer mee is en die wél goedgekeurd wordt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:12

Jacimatho schreef:
Bij Dac Noordwolde, kliniek met uitstekende naam

Dank voor de goede adviezen tot zover. Die zijn heel nuttig en drukken me met de neus op de feiten.

Ja, ik. Maar in mijn geval geen enkele problemen met de buigproeven. Ook geen gevoeligheid in de rug.
Paard was niet in balans op de harde volte (scheef en voor op ijzers, dus gleed alle kanten op).
Verkoper was iets te loslippig en vertelde dat hij kreupel was geweest. Dus afgekeurd. Advies om hem een aantal weken boxrust te geven en te laten herkeuren.
Dierenarts keurde hem echt met pijn in haar hart af. Buiten de harde volte geen enkele aanmerking en ook in de omgang een fijn paard, was haar mening.

Maar wat de verkoper niet meer kon/mocht vertellen was dat ze de kreupelheid had laten onderzoeken in Bodegraven. Daar wees scan niets uit en bij uitdoven van de hoef liep hij al zuiver. Bleek te kort bekapt te zijn en gevoelig op stralen. Dat heb ik de afgelopen 5 jaar 2x ondervonden na het bekappen. Maar daar kan de smid rekening mee houden (paard staat ondertussen al jaren probleemloos zonder ijzers, heeft gezonden hoeven).

Heb destijds voor een schijntje een 11-jarige gekocht waar ik heel veel plezier aan/mee heb. Wel een grote rijtechnische uitdaging.
Maar als ik het zo lees is er met het paard dat jij hebt laten keuren wel meer aan de hand dan met mijn paard destijds. Weet niet of ik mijn paard zou hebben gekocht als hij op hetzelfde was afgekeurd als de jouwe.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:16

Hangt er vanaf wat je met het paard wilt doen, gewoon een beetje rijden of echt op hoger niveau?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 17:21

Recreatie...

Nogmaals dank voor de uitgebreide adviezen.

Zijn er bij die een paardje hadden die minder was in conditie en bespiering, die na een aantal maand wel door de keuring kwamen?

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:21

Vriendin van mij had hetzelfde. Paard was 13 en afgekeurd o de achterbenen.
Ze heeft het toch gedaan omdat ze gek was met het dier en paard is nu 19 en ze rijdt er nog met plezier op. Ze rijdt dus wel alleen recreatief en geen wedstrijden oid.