witte hekjes angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

witte hekjes angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:45

Ik heb nu 4 x gestart met m'n verzorgpaardje.
De eerste x was hij zwaar overdonderd maar wel braaf.
Hij wilde niet echt bij de witte hekjes in de buurt komen maar dat kon ik hem vergeven. Hij had ze tenslotte ook nog nooit gezien.

We zijn nu al een tijdje verder. 3 concoursen gehad in november. 2 maandjes niets iv, niet veel kunnen rijden en afgelaste concoursen.
Nu ben ik vorige week weer gestart.
Drama....

Het gaat om een 14 jarige ruin die ontzettend stoer is. Althans dat denkt hij.
Er kunnen vrachtwagens, trekkers, grote landbouwwerktuigen langs komen en er is niets aan de hand.
Maar die witte hekjes zijn blijkbaar levens gevaarlijk.
Het laatste concours sloeg hij helemaal dicht, er stonden alleen witte hekjes op de korte zijde bij A. Helaas kwam ik niet dichter bij dan tussen F en B.
Zo erg dat ik mijn eerste proef vroegtijdig moest beëindigen.
Hij gaat stilstaan, achteruit lopen en zelfs bokken als ik hem been geef. (gewoon drijven, niet schoppen oid).

2e proef wel uitgereden om hem te laten merken dat er niets aan de hand is en ik niet opgeef ofzo.. Dit resulteerde in 149 punten. Terwijl we in de andere 3 concoursen toch echt wel hoger scoorde. (zie profiel)

Nu hebben we bedacht zelf witte hekjes te gaan maken en hier thuis mee te gaan rijden.
Ondertussen 1 hekje gemaakt, nog niet eens wit. Vandaag deze in de bak gezet maar hij wil er echt niet langs..
Na 10 x gaat ie niet meer stilstaan en kijkt hij alleen nog maar. Tot dat we er vanaf de andere kant langs moeten. dan begint het hele circus overnieuw.
Zo komen we er wel maar op cc is dit dus niet mogelijk.

Plan is nu om er nog 7 hekjes bij te maken minimaal zodat we deze kunnen neerzetten bij de bakletters oid.

Maar zal dit echt een kwestie zijn van zoveel mogelijk zien?
Gaat hij ooit de hekjes accepteren? of verzint ie straks wat anders wat ie eng vind.

Kortom, hoe kan ik hier het beste mee om gaan?
Vind het zo jammer geld en tijd om op cc te gaan, er voor te betalen met het resultaat van 149 punten en een vroeg afgebroken proef.
Gelukkig rijden we nog B en kan ik geen verliespunten rijden maar thuis loopt hij op L2 niveau. en op cc lijken we wel beginners door zijn gedrag.

Niobe

Re: witte hekjes angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:06

Wat een rotsituatie zeg! Ik denk dat het toch een kwestie is van blijven gaan, blijven oefenen en uiteindelijk zal hij er niet meer naar kijken.
Zelf witte hekjes maken is een geweldig idee, goed dat je dat hebt gedaan! Hou er wel rekening mee dat de witte hekjes op een andere plek er weer anders uit kunnen zien en ook weer eng kunnen zijn. Dat had die van mij tenminste wel in het begin "Oh, nu zijn ze gebroken wit, renneeeehhh." :'). Nu, na een jaar met mij, kunnen we bijna alle witte hekjes aan. Behalve vorige maand een keer, waren we ergens waar de witte hekjes toch nog spookjes hadden. Maar toen waren ze ineens maatje B-parcours (alleen aan de korte kant bij A), dus dat was weer anders dan normaal.

Het zal dus de kunst zijn om je paard te leren dat witte hekjes niet eng zijn en als hij weer eens kijkt omdat de hekjes er anders uit zien, dat hij dan maar een rondje hoeft te lopen om er aan te wennen. En ik denk dat je met je eigen hekjes al een mooi begin maakt.

En misschien zou je een soort schriktraining kunnen proberen? Ik ben er zelf niet heel in thuis, maar daar is vrij veel over te vinden hier op bokt. Wie weet kan dat uitkomst bieden!

Succes in elk geval!!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:28

Die van mij staat op een pensionstal midden in een bos, en is ineens bang voor boompjes op cc. Ik negeer dat totaal en rij gewoon door. Dat we dan af en toe een slinger maken, jammer maar gewoon doorrijden. De wiite hekjes waren in het begin ook heel eng en ik heb dit ook totaal genegeerd. Onbewust kan je ook je eigen spanning hiervoor overbrengen op het paard. Jij weet: hij vind dat eng, je spant je al aan en het paard krijgt bevestigd: ja dit is inderdaad eng.

Blijven oefenen. Gewoon doorrijden. Eventueel een schriktraining maar als het alleen aan de witte hekjes ligt, zou ik zeggen oefen daar heel veel mee. Hoe doet hij het als jij aan de hand met hem loopt langs de hekjes?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:58

@noibe, bedankt voor je reactie. die van jou vond ze dus ook eng? hoelang heeft dat geduurd?
Schriktraining zit zeker in de planning. Heb zelf een aantal schriktrainingen gedaan en georganiseerd dus dat komt wel goed. Maar wachten we wel even op beter weer want we hebben alleen buitenbak.

@suvan. als hij er alleen maar voor opzij zou gaan, dan kan ik daar mee leven, maar als er bij A witte hekjes staan en hij gaat bij B al stil staan dan schiet dat natuurlijk niet op. Dat valt niet te nergeren namelijk.

Als ik hem aan de hand heb durft ie uiteindelijk wel meer in de buurt te komen..zo van hakken in het zand en met hele lange hals proberen er aan te snuffelen.
Wat betreft mijn aanspannen, aangezien het voorlaatste cc aardig goed ging had ik niet verwacht dat het weer zo'n drama zou zijn, ik zal gerust wat op hem overbrengen maar echt niet zo erg dat dit veroorzaakt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:31

Wat vervelend! Enige oplossing is denk ik heel veel oefenen, thuis en op een ander, en gewoon streng optreden.

Keer kijken mag, wat spanning opbouwen mag ook, wat meer afstand houden in begin ook nog geen probleem, maar zodra ze achteruit lopen of bokken valt dit bij mij echt onder ongehoorzaamheid en zou ik keer heel streng zijn. Mijne verrast me ook wel eens door plotseling te schrikken en weg te springen, maar weet de keer erna dat we er langs moeten wel precies tot hoever ze kan gaan.
Keer zweepje meenemen in de ring, of wel keer goede schop verkopen als achteruit gaat of bokt, wat dat hoef je onder geen omstandigheid (muv medische problemen) niet te accepteren van hem.

Succes!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 20:24

@ Haike: Het is een deel echt angst maar een deel ook wel overdrijven denk ik.
Vervelende is alleen hoe bozer ik word. door bijv een schop of tik te geven hoe meer hij in protest komt. als ik been geef bokt hij... daarna compleet van slag waardoor ik geen normale proef meer kan rijden.
probeer een tussen weg te vinden maar je geduld raakt een x op...
10 maart heb ik daar weer cc en wil kijken of ik daar voor een x gewoon in de bak kan rijden...
Maar dan zullen er geen witte hekjes staan natuurlijk...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:40

Gister weer cc gehad.
In Markelo. Zijn we in november ook geweest. Hier hadden ze bij de eerste proef geen complete hekjes maar witte planken. Dit ging vrij goed, alleen kreeg hem niet echt de hoeken in. Wel de proef kunnen rijden maar door dat hij toch niet helemaal langs de planken wou, toch veel buiten stelling.
resultaat 168 punten.
2e proef helemaal geen witte hekjes. maar er was een grote deur bij A waardoor ik de hele korte zijde bij A niet heb kunnen raken.
In de rechter galop was ie ook wat vervelend. deze proef 166.
Vriendin heeft de proeven gefilmd. en hij loopt op zich wel goed. zitten hele nette stukken tussen. maar krijg dus echt min punten op de fouten omdat hij ergens niet langs wil.
Hoop echt dat dit verbetert want hij kan zo leuk lopen.
Ben ook heel benieuwd wat hij straks met de buiten concoursen doet.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:18

Ik heb dit probleem ook met een friese merrie die ik rijd, maar die is van alles bang rondom de bak of ring, niet zozeer witte hekjes. Stopt dan ook of rent weg.

Ik ben hier met mijn instructrice mee aan de slag gegaan en zij had echt een super goeie tip. Zodra ik een hoek ( of lange zijde) inreed wat ze eng vond, moest ik bij het kleinste stukje spanning al een keer halt houden en na laten geven. Soms al ruim voor de hoek waar iets '" engs" was. Zodra ik spanning voelde deed ik halthouden en na laten geven. Daarna weer wegrijden, weer spanning, weer halt houden en nageven. Iedere keer als ik haar liet halt houden en nageven moest ze op mij letten, waardoor ze eigenlijk zelf weer voorwaarts wilde. Het eerste rondje moest ik soms in 1 hoek wel 6x halthouden! Verder zelf heel rustig en ontspannen blijven en het gedrag negeren. Het tweede rondje liep de fries zo overal langs! Ze keek dan nog wel, maar kon haar er gewoon langs rijden.
Dit werkte bij haar heel goed. Op vreemd terrein duurt het allemaal wat langer, maar thuis in haar eigen bak is het in 1 rondje opgelost.

Misschien dat je er wat aan hebt:) Je kan dit misschien thuis eens proberen met de witte hekjes die je zelf gemaakt hebt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:05

bedankt voor je tip. Ga het zeker proberen zodra ik weer kan rijden.
Gister in de bak gereden waar ik met cc niet verder kwam dan 2 onderdelen.
Geen witte hekjes maar genoeg te zien. was wel wat gespannen maar goed te rijden.
hier en daar sprong hij wat opzij door manege meisjes die in de stallen met stro bezig waren.
Maar verder braaf.

Was aan het uitstappen, lang teugeltje.. bla bla bla..
Geen idee waar van maar hij is ergens heel erg van geschrokken. Hierdoor er ontzettend hard afgestuiterd.
Vanmiddag even naar de huisarts omdat ik niet meer kan zitten ivm zeer been, stuitje, rug en nek.
Met een beetje pech moet ik volgende cc afzeggen... Balen!

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:10

Misschien oefenen zoals een soort schriktraining?
Dat je hem meeneemt aan de hand, iets lekkers bij de hand hebt, en belonen als hij doet wat jij wilt.
Dat je bijv. de 7 hekjes op een lange zijde zet, met tussen elk hekje een paar meter speling.
En dat je daarna er als een slang doorheenloopt, links erlangs en het volgende hekje rechts erlangs, en zo doorgaan. En als hij dit goed doet, proberen erop te zitten en kijken of hij het alleen kan. Misschien heeft hij wat aanmoediging eerst nodig als er iemand voorop loopt, dus met jou ernaast.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:10

ik zou gaan grondwerken! ik heb dit zelf ook met mijn eerst schrikkerige paard gedaan.
door naast het paard allerlei (je kan het zo gek niet bedenken of ik slinger het de bak in) nieuwe dingen te introduceren, krijgt hij vertrouwen in je. heeft bij mij perfect gewerkt en binnen korte tijd!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:14

Kan je heb niet eens los in de bak/paddock zetten en die witte hekjes in het midden of langs de rand zetten??
Dan ga je gewoon eens spelen met hem in de bak.
Probeer eens met voer, leg het er voor of erop.
Ga hem longeren in paddock of bak die afgezet is met de hekjes.

Bij de mijne helpt het wel als ik het gewoon neer leg, hem erbij zet en weg loopt. Eerst maakt hij zich druk maar daarna gaat hij toch kijken en is het binnen 10 minuten over.
Dit paar keer herhalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:18

Toch is het niet heel raar dat veel paarden de witte hekjes en andere dingen spannend vinden tijdens een wedstrijd.

Immers, het baasje is meestal ook "ineens" zenuwachtig. Een paard voelt dat ook goed aan.
Zeker als je dan ook nog in een vreemde omgeving bent. Dan is dat voor veel paarden al genoeg om zelf ook zenuwachtig te worden.

Zijn het echt de hekjes zelf die eng zijn, koop of huur dan zelf wat van die hekjes (of koop witte plinten bij een bouwmarkt ofzo) en leg die tijdens je trainingen gewoon 's in de bak.
Dan kan je paardje er aan wennen zonder de stress van de wedstrijd.

Of neem 'm eens mee naar een wedstrijd, zonder dat je zelf bent ingeschreven. Gewoon lekker relaxed rondkijken en wennen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:19

Paard in de longeerbak zetten (of gewone bak afzetten, iig niet al te grote ruimte) en dan een voerbak zo neerzetten dat hij wel bij het hekje in de buurt moet komen. 's avonds het hekje in de stal en z'n hooi (of z'n waterbak) eronder. Paarden zijn vaak een stuk minder bang voor iets wat ze met eten associëren.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:23

zijn allemaal dingen die ik inderdaad in de planning heb. Materiaal voor de witte hekjes hebben we. kan alleen ze nu niet maken helaas.
Merk wel dat ie al wat meer vertrouwen in mij krijgt. krijg hem nu al wel zelf de weg op zonder dat er iemand voor hem loopt op fietst. Is zo jammer dat ik hem er gister doorheen heb kunnen rijden maar dat we dat dan zo hebben moeten afsluiten. ben bang dat ik de komende dagen nog niet kan rijden

@ femke. zoals je kunt lezen ben ik al bezig om zelf hekjes te maken.
Huren is niet te betalen.
Zomaar je paard mee nemen naar een cc zullen de meeste organisaties niet zo happy mee zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:30

Ja, ik zag het... Heel goed :j

Ik zou niet weten waarom een organisatie daar "last" van zou hebben, als je je paard meeneemt...
Tja, een indoor concours met alleen een binnenbak is inderdaad niet ideaal. Maar daar heb je ook niets aan, omdat je niet bij de hekjes kunt, tenzij je deelnemer bent.

Maar in de zomer zijn er genoeg outdoor concoursen op terreinen die zó groot zijn dat ze 1 paard meer of minder niet eens merken hoor.
Wij waren als organisatie vroeger juist blij als mensen al met hun jonge paard kwamen kijken/oefenen.

'k Heb mijn merrie destijds ook tientallen keren als handpaard meegenomen naar concoursen om haar de sfeer, de mensen, de speakers en de hekjes te laten zien.
Toen we uiteindelijk zelf voor 't eerst de ring in gingen, was het niet meer dan "normaal" voor haar.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 16:34

ja ok buiten concours is dat inderdaad anders. Maar ze zien me op binnen cc aankomen met paard aan de hand te hekjes bekijken.
Meestal hebben ze op buiten cc pas witte hekjes vanaf de M toch?
dat zou al schelen wanneer ik buiten ga starten

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:40

Vind het idee van Vjestagirl erg goed, voor eten doen ze alles. Je kunt ook vanaf de grond beginnen. Met vrijheidsdressuur kan je je paard ook dingen aan laten raken (en als beloning een snoepje), zo kan de angst misschien ook verminderen?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:42

Een periode lang élke week op concours gaan, dat is de enige oplossing mijns inziens.
Heb dit met erg veel paarden meegemaakt. Geen tussenposes laten, elke week gaan voor een week of 6-9.
Wedden dat er na een week of 4 al voruitgang komt?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:42

gewoon longeren met de hekjes in de bak. eerst ver weg, en steeds dichterbij. oefenen en herhalen tot in de eeuwigheid...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:58

@44Myrthe44 Helaas niet de mogelijkheid om elk weekend op cc te gaan, ben en afhankelijk van vervoer en er is niet elk weekend cc hier in de buurt. Merk wel dat toen ik in november 3 cc achter elkaar had het beter werd dus is idd veel oefenen.

hoop dat het straks met de hekjes bij ons in de bak al beter gaat.
voorlopig zit ik nog met een zwaar gekneusde rug en heup dus rijden of longeren of hekjes maken zit er nog niet in helaas

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:07

Mijn paard heeft hier ook last van gehad. Heel soms wil ie nog wel een gluren als ze al te wit worden en aangekleed zijn met bloemtjes e.d., maar wat bij mij heel erg geholpen heeft is het volgende.

Ik heb geoefend met een wit opstap krukje. Eerst gewoon neergezet en paard aan de hand erbij laten kennismaken. Vervolgens gewoon aan de slag gaan en het krukje volslagen genegeerd (gewoon rijden en kijken hoe dichtbij je kunt komen, geen druk uitoefenen en zelf doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, elke centimeter dichterbij is er een). Vervolgens ben ik brokjes gaan neerleggen op het krukje (voor eten doen ze vaak veel moeite). Op een gegeven moment durfde hij de brokjes eraf te eten en vond hij het krukje ineens een stuk minder eng. Na een aantal weken oefenen, was het krukje geen enkel probleem meer. Ook hebben we geoefend met zelfgemaakte witte hekjes en dat ging een stuk makkelijker nadat we het witte krukje hadden overwonnen.

Verder idd proberen of je ergens gewoon kunt gaan rijden waar witte hekjes in de baan staan, oefening baart kunst in deze. Heb geduld, het komt met wat oefenen vanzelf goed! Je moet mijn paard niet helemaal als voorbeeld nemen, hij is nu 17 maar nog steeds niet genezen van bakkabouters :+ Maar ook hij is er gekomen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:38

Haha nou deze is nu 15.. er kan een hoop kabaal langs komen en kijkt nergens naar maar die hekjes...

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:55

Ik heb ook zo paard die in het begin de hekjes echt heel eng vond. Hij wordt deze zomer 6. Vorige zomer speelde dit zich af. Als er alleen hekjes in de hoeken staan dan ging het nog wel hij sneed alleen de hoeken af. Tot dat ik op cc kwam en de hele rijbaan was omsingeld met hekjes. Het was een hele kunst om hem binnen de hekjes te krijgen. Toen ik eenmaal binnen was een paar rondjes gereden me hoefslag lag 1.5 meter van de echt hoefslag verwijderd. Heb me proef uitgereden en een aantal keer flink in de remmen gestaan omdat ik op een hekje afreed. Me punten op dat moment waren niet zo best. Ik heb hem steeds weer mee op cc genomen. Nu heb ik hem zover dat hij het eerste rondje uitbundig de hekjes bekijkt. En het 2de rondje kijkt hij er niet meer na. En nu kan ik lekker me proef rijden. Ik denk dat je toch moet blijven oefenen en dat het op een gegeven moment wel beter wordt. Heb veel geduld met dit soort zaken.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 23:21

thnks voor je reactie.. voorlopig geen cc, stuitje is nog steeds gekneusd. wel een vriendin zover gevonden om hem te rijden. 1 april zou ik weer cc hebben, hopen dat ik dan weer kan rijden en dat het doorgaat ivm rhino natuurlijk
witte hekjes zijn helaas nog niet klaar. aangezien ik niet kan bukken enz word dat lastig om te maken