aanvallen als ik dichterbij kom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

aanvallen als ik dichterbij kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:10

Mijn verzorgmerrietje valt me altijd aan als ik dichtbij wil komen, zelfs met de elektriciteitsdraad (waar ze heilige schrik van heeft) ertussen. Met aanvallen bedoel ik dus; naar mij springen, bokken, steigeren,happen,... Ik vind het heel irritant want om haar te vangen moet ik me dus laten attakeren en dan hopen dat ze blijft dreigen en met een stuk brood de aandacht afleiden zodat ik haar kan vastmaken. Dit lukt meestal pas na 10 minuten (en het is ook niet echt veilig) waarna ze zich toch direct terug lostrekt van zodra ik iets wil doen (haar vooruit leiden ofzo). Heeft er iemand iets wat ik kan proberen?

Anoniem

Re: aanvallen als ik dichterbij kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:18

Afstraffen, ze probeert de baas over jou te zijn maar dit gedrag mag je absoluut niet accepteren. Echter is het lastig te doorbreken als je hier geen verstand van hebt. Dus ik zou iemand erbij halen die dat wel heeft.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:09

ja er iemand bij halen die indd weet wat hij/zij te doen staat in zo'n situatie, maar wat doe je met de pony als je hem wel uhm ja gevangen hebt? ga je er mee rijden, longeren of borstelen en of wandelen? het is erg belangrijk dat je wel voor afwisseling zorgt en dus ook dingen doet die je pony ook leuk vind anders heeft je pony zoiets van o heb je haar weer en nee ik heb vandaag geen zin om te zweten of te doen wat jij zegt. vraag een keer aan een vriendinnetje of zij een keer de pony wil benaderen dan kun je gelijk zien of het echt alleen met jou te maken heeft, maar misschien voelt de pony zich niet goed dat kan ook, is ie kreupel of heeft last van z'n rug en als jij dan gaat lopen treken en duwen heeft ie er misschien alleen maar meer last van, vanuit een schermpje is het moeilijk beoordelen wat er precies aan de hand is ....hoe lang doet je pony dit? en doet ie dit bij iedereen? en heb je het al met de eigenaar besproken misschien weet die wel wat erover? en als dingen echt gevaarlijk worden zal je misschien een andere verzorg pony moeten gaan zoeken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:12

Oei klinkt als een dominantie probleempje! Als je niemand kan vinden bij jou in de buurt...
Met een lange lijn, leadrope, longeerlijn de wei in en de merie gelijk bij je weg jagen! Niet toestaan dat ze enige vorm van agressie naar je vertoont.
Waar zij stopt, ga je weer heen, jaag je haar weg en blijf je even op haar plaats staan.

Tot het moment dat zij dit accepteerd (paard gaat lager met haar hoofd, spanning van van haar lijf af en gaat kauwen/likken)
Dan loop je weg ,de wei weer uit.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 22:22

Boompje1985 schreef:
ja er iemand bij halen die indd weet wat hij/zij te doen staat in zo'n situatie, maar wat doe je met de pony als je hem wel uhm ja gevangen hebt? ga je er mee rijden, longeren of borstelen en of wandelen? het is erg belangrijk dat je wel voor afwisseling zorgt en dus ook dingen doet die je pony ook leuk vind anders heeft je pony zoiets van o heb je haar weer en nee ik heb vandaag geen zin om te zweten of te doen wat jij zegt. vraag een keer aan een vriendinnetje of zij een keer de pony wil benaderen dan kun je gelijk zien of het echt alleen met jou te maken heeft, maar misschien voelt de pony zich niet goed dat kan ook, is ie kreupel of heeft last van z'n rug en als jij dan gaat lopen treken en duwen heeft ie er misschien alleen maar meer last van, vanuit een schermpje is het moeilijk beoordelen wat er precies aan de hand is ....hoe lang doet je pony dit? en doet ie dit bij iedereen? en heb je het al met de eigenaar besproken misschien weet die wel wat erover? en als dingen echt gevaarlijk worden zal je misschien een andere verzorg pony moeten gaan zoeken.

Meestal borstelen , soms eens wandelen (nu even niet want mijn vader vertrouwt het niet toen hij haar bezig zag) maar enkel stappen ( ze staat ondertussen al bijna 3 jaar stil) niet longeren want dan valt ze ook aan.
Bij de eigenaar lukt het met wat proberen maar hij 'straft' ze dan (touw in de mond zoals bit en ze 'longeren' telkens als ze een beetje moeilijk doet of ervandoor gaat een harde snok in haar mond :(. Dit nieuwe 'trucje' heeft ze een maand terug een paar keer geprobeert en dan was ze na verandering van voeding gestopt maar nu stopt ze maar niet. Ze heeft eigenlijk veel problemen maar dit moeti k nu eerst oplossen voor ik aan de rest kan werken. Ze heeft ook niks van problemen metdr rug of tanden ofzo en ze krijgt nu al aangepaste voeding voor paarden op rust.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:35

in dat geval sluit ik me aan bij annebe, en moet je flink je best gaan doen om je leider rol terug te eisen ! sta sterk in je schoenen, geloof in jezelf , en twijfelen is uit den boze (want twijfel geeft aan dat je er zelf nog niet zeker van bent en hoe moet je dan je pony overtuigen?), niet opgeven als het niet gelijk lukt of als je een tegen slag hebt! succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:17

Vooral niet in je eentje mee beziggaan, ik vindt namelijk een erg gevaarlijke situatie! Als ik je ouders was zorgde ik ervoor dat je grondwerkles zou krijgen (dat gaat je problemen geheid opLossen!) en als dat om wat voor reden niet kan dan mocht je niet meer bij dit paard komen. Straks schopt hij je! Dat kan zomaar omdat je nu heel laag in de rangorde staat blijkbaar.

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:24

Hoe hou ik haar dan het best weg? Want ze zou gewoon over mij lopen als ik naar haar toe ga.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:31

Heel eerlijk? als jij mijn dochter was (ze is pas 7 die van mij en mijn zoon 10, maar toch) zou jij mooi stoppen met dat paardje. En op zoek naar een leuker iets. Dit is toch niet leuk meer? Ook de manier hoe de eigenaar ermee omgaat (mijn maag draait ervan om eerlijk gezegd) zou bij mij niet kunnen. Mag dan een draak van een paard zijn met dominantie probleem, maar dat los je toch niet ZO op :o? Beetje touw door haar mond rukken? (Niet aanval naar jou, jij doet dat niet lees ik) Geen wonder dat dit paard zich aan alle kanten verzet, geen enkel vertrouwen in de mens heeft en haar uiterste best doet de baas te worden.

Ik denk dat alleen veel rust, vertrouwen en geduld en VOORAL begeleiding van een prof in grondwerk hier kan helpen. Niet zelf aan klooien. We zien je liever heel dan dat we straks een bericht lezen dat er een bokker in elkaar geslagen is door een verzorgpown...

Nee als je mijn dochter was haalde ik jou daar mooi weg (zo te lezen heb jij een verstandige vader! dat je er nu niet naar toe mag)

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:39

Dat is een beetje het probleem, ik ben nogal koppig en wil dit perse oplossen want er bestaat een kans dat ik het paard krijg als de eigenaar er niet meer is (de man is al 84 jaar) en als ik ze niet mag (wat waarschijnlijk ook zo gaat zijn gezien haar gedrag) gaat ze niet meer verzorgt worden en gaat ze misschien naar de slacht. Maar ik vind dat geen enkel gezond paard zoiets verdient.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:41

Ik snap je wel, maar ga dan aub niet zelf zomaar iets doen. Ga dan iemand in de arm nemen die verstand heeft van grondwerk en ga een band met haar opbouwen. Het klinkt nu als een dier zonder vertrouwen in de mens. Maar iemand ter plekke met verstand van paardengedrag kan dat beter beoordelen dan Bokt hier achter de PC.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:48

Ik sluit me aan zij Zilfstar, zoek hulp! Ga niet op eigen houtje dingen proberen. Wat Annebe schetst is misschien wel waar, maar als je het niet goed doet (grondwerk moet je leren!), creëer je misschien alleen nog maar meer problemen.

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:25

Ga op zoek naar iemand die je kan helpen met dit paard. Wie weet wordt het uiteindelijk, met de juiste aandacht, een heel gezellig paard. Zeker aangezien je zelf aangeeft dat je dit perse wilt oplossen en dat er een kans is dat je haar krijgt als de eigenaar er niet meer is. Zelf doen lijkt me geen verstandig idee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 02:14

Savannah_XxX schreef:
Mijn verzorgmerrietje valt me altijd aan als ik dichtbij wil komen, zelfs met de elektriciteitsdraad (waar ze heilige schrik van heeft) ertussen. Met aanvallen bedoel ik dus; naar mij springen, bokken, steigeren,happen,... Ik vind het heel irritant want om haar te vangen moet ik me dus laten attakeren en dan hopen dat ze blijft dreigen en met een stuk brood de aandacht afleiden zodat ik haar kan vastmaken. Dit lukt meestal pas na 10 minuten (en het is ook niet echt veilig) waarna ze zich toch direct terug lostrekt van zodra ik iets wil doen (haar vooruit leiden ofzo). Heeft er iemand iets wat ik kan proberen?

Typisch voorbeeld van belonen van verkeerd gedrag.
Een merrie die niets met mensen heeft en geleerd heeft dat ze mensen kan afschrikken door lelijk te doen (belonend dus voor haar) en dat er wellicht ook nog een stuk brood aan dat lelijke gedrag vast zit (nog meer belonend)'

Tja... iemand die goed hiermee om kan gaan en de merrie kan leren dat er ook mensen bestaan waarbij het leuk is om tijd mee door te brengen, zou het beste zijn.
Maar ik gok zomaar eens dat je die mogelijkheid niet hebt?

Als je er werkelijk alleen voor staat, zou ik gaan clickeren, hoe tegenstrijdig dit wellicht voor vreemden klinkt.
Begin er ook niet zomaar aan, maar lees je enorm goed in en leer.
Begin aan de andere kant van de draad, of liever een stevig hekwerk en leer eerst het verband tussen click en voer, zonder dat ze aan je kan. Click echter nooit of te nimmer op een moment van lelijk gedrag, maar uitsluitend op een moment dat ze even ontspant. Daartoe moet je dus enorm goed kunnen timen (eerst thuis oefenen, met vriendinnetje, als je al precies het hoe en waarom van clickertraining kan)
Als het verband duidelijk is, ga je haar leren targetten, opnieuw uitsluitend kans geven om te targetten op een moment van ontspanning/geen agressief gedrag. Dus heel even rust in paard, target aanbieden, belonen.

Zo kan ik nog tien bladzijde doorgaan maar daar waar het om gaat, is dat je de zaken omdraait. Je paard wordt nu beloond voor gedrag wat je niet wil (mensen wegjagen is belonend omdat ze geen mensen moet, met reden, brood voor agressief gedrag etc) en beloond gedrag herhaalt zich per definitie.
Omdraaien dus en belonen voor positief gedrag, en dan voorlopig alleen vanuit de andere kant van het hekwerk, lijkt mij in jouw positie, als je perse dit wil doen en toch je lijf heel wil houden, de enige optie.

Hou er dan rekening mee dat je voorlopig niet bij het paard de wei in gaat (en heb daar vrede mee) en dat je van te voren heel erg veel boeken moet doorspitten/filmpjes moet bekijken e.d.
Er is veel leermateriaal op dit gebied, maar vaak ook erg duur. Die mogelijkheid heb je misschien niet?
Neem anders eens contact op met Inge Teblick en/of Piet Loof.
Zij kunnen wellicht meer tips geven voor jouw situatie

Succes en zorg dat je veilig blijft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 03:42

Is er niemand bij jou in de buurt die jou hiermee kan helpen? (Een volwassene wel te verstaan)
Welke regio woon je?

Die koppigheid herken ik wel, mijn puberende zoon van 13,5 denkt ook de wereld te begrijpen en aan te kunnen.
Maar pas op, paarden zijn hier allergisch voor.
Juist met puberende kinderen gebeuren de meeste ongelukken zowel bij paarden als met honden.
(Bijt en trap incidenten)

Vingino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:36

Misschien moet je wel wat strenger zijn
heeft ze wel vertrouwen in je??

Vingino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:38

En miss kan je Join-up doen dat helpt volgens mij ook wel hoor

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:09

Van mijn ouders mag er geen hulp komen omdat het niet mijn paard is enzo...Een echt Join up zie ik niet zitten want als je dat verkeerd doet kan het ook een omgekeerd effect hebben. Strenger zijn gaat niet lukken (ik heb dit al vaak geprobeerd) maar ze is gewoon veel sterker en het heeft geen zin om op dat vlak tegen haar in te gaan (Ik denk dat het beter is als ik haar vertrouwen win en dat ze die dingen wil doen voor mij dan haar te dwingen) Ik ga inderdaad wel eens wat surfen op bokt enzo voor meer info over het clickeren..

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:57

Je MAG van je ouders geen hulp vragen? Ik denk dat je ze maar eens duidelijk moet proberen te maken dat het niet anders kan, dat je dit paard op het moment niet alleen aan kan maar dat het paard tijdelijk begeleiding van een ander nodig heeft.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:20

Is dat altijd of alleen met voeren van hooi? Komt ze verder in handen (poetsen, wandelen, rijden, van en naar stal brengen?).

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:28

Neen voorlopig kan ik ook niet rijden enzo door haar gedrag.

Blondine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:10

Je heel erg dominant opstellen tegenover haar en anders hulp erbij vragen, als je ouders dat niet willen moet je ze meenemen naar je merrie en laten zien hoe het gaat als je iets probeert te doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:37

Savannah_XxX schreef:
Strenger zijn gaat niet lukken (ik heb dit al vaak geprobeerd) maar ze is gewoon veel sterker en het heeft geen zin om op dat vlak tegen haar in te gaan (Ik denk dat het beter is als ik haar vertrouwen win en dat ze die dingen wil doen voor mij dan haar te dwingen).

Helaas vrees ik dat dit paard dan niet bij jou past. Sommige dieren hebben een strenge hand nodig, let wel ik zeg streng niet hard want daar zit veel verschil in.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:52

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:19

Hele gevaarlijke situatie, als je 't mij vraagt. Ik begrijp ook niet dat de eigenaar van 84 jaar zoals je schrijft, jou er zo maar vrijelijk mee om laat gaan en bij in de weide laat.
Ik begrijp wel, dat de eigenaar het paard zelf niet aan kan, gezien zijn leeftijd, want (volgens jouw melding) doet het paard dit bij hem ook; des te onbegrijpelijker voor mij om er een zo onervaren iemand mee te laten rommelen.

Je kunt ("door haar gedrag") er niet eens op rijden? Waarom zou je dan willen dat het paard (ooit) van jou zou worden?

Het is vast een heel leuk en lief paard, maar met een gebruiksaanwijzing die door een meer ervaren iemand wel begrepen zou kunnen worden, maar (nog) niet door jou, hoe vervelend dit jou ook in de oren klinkt.
Zoek een ander leuk en makkelijker verzorgpaard: je vader geef ik groot gelijk.