Sporen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij sporen?

Ja
56 (31%)
Nee
59 (33%)
Soms
26 (14%)
Verschilt per paard.
37 (20%)

Totaal aantal stemmen: 178

xElinexStone

Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:19

Haai,
Gebruiken jullie sporen? & Wat is hier precies de reden van? Ik gebruik ze zelf niet maar ik weet niet beter dan dat ze zijn om je hulpen te verduidelijken. En niet om een lui paard harder te laten werken. Wat vinden jullie?
xxx

Langcara

Re: Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:21

Ik gebruik sporen bij paarden omdat ik zelf lui ben.
Ik ga niet continu verzoeken of ze asjeblieft een keertje willen reageren. Dan tak ik er een keer liever goed in, zodat ik nog meer van het paard kan afblijven. Want dat is mijn doel: met zo min mogelijk hulpen rijden. En ook met zo licht mogelijke hulpen. Is voor het paard ook alleen maar prettiger.

Alleen moet je sommige paarden meer overtuigen dan andere. MIjn merrie heb ik echter geen sporen bij nodig. Die reageert super. Dat zit in haar aard.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:52

Ik rijd op hoog niveau en een zweep is al lang niet meer toegestaan, door een goede houding en een stille beenligging kun je je paard sturen en aanwijzingen geven. Ik gebruik ze niet als straf maar als begeleiding. Train ook vaak zonder zodat ik weet dat zij nog steeds goed op mijn been reageren.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:07

ik gebruik ze omdat ik straks in de m dressuur geen zweep meer mag.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:29

Verschilt per paard. Het ene paard loopt er fijner op de ander niet.. Mijn paard is het eerste jaar erg bang voor het been geweest dus toen veel op kleine hulpen gedaan nu ben ik meer met M dingetjes bezig en wil hem niet in de war brengen met hulpen dus heb ik regelmatig bij wat zijgangen etc een spoortje op.. Ter verduidelijking op het been... Jij kan ook niet met een dikke winter handschoen je navigatie instellen.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:52

Op manegepaardenen ponys rijd ik meestal wel met spoor omdat ze vaak niet heel gevoelig zijn voor de hulpen, en als ze wel mooi voor het been lopen dan vind ik het wel erg prettig om ze te gebruiken ter verduidelijking van de hulpen.

Op mijn bijrijd paardje rijd ik zonder sporen omdat ik hem niet ongevoelig voor hulpen wil maken. Hij moet echt nog leren om te reageren op de juiste hulpen, het mag allemaal nog wat sneller en wat beter. Als ik met hem verder zou komen zou ik misschien overwegen om sporen te dragen, maar dat zien we later wel.

Bij mij ligt het dus erg aan het paard. :j
Ik rijd overigens met beginnersporen, dus met van die knopjes. Ik ben wel heel benieuwd wat andere ruiters gebruiken en waarom.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:56

Harvey01 schreef:
Ik rijd op hoog niveau en een zweep is al lang niet meer toegestaan, door een goede houding en een stille beenligging kun je je paard sturen en aanwijzingen geven. Ik gebruik ze niet als straf maar als begeleiding. Train ook vaak zonder zodat ik weet dat zij nog steeds goed op mijn been reageren.

Inderdaad, voor mij geld het zelfde!

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:32

ik gebruik kleine knop-spoortjes, voor allebei mijn ponys, de een is nog jong en kan nog weleens een beetje wiebelig lopen, en omdat hij niet altijd goed aan het been is en hij is heel bang voor de zweep. En bij mijn andere pony rij ik met sporen omdat ze niet goed aan mijn been is, zonder spoortjes hoef ik geen poging tot wijken te doen haha. maar ik gebruik ze niet als straf, gewoon voor begeleiding en verduidelijking van je hulpen

montylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:38

ik gebruik geen sporen, ik vind het er namelijk altijd een beetje zielig uitzien! (mijn mening) maar ja, als je geen zweep mag gebruiken (wat ik dus wel doe) ligt het anders...
Ik heb wel iets op mijn laarzen zitten wat er misschien ver weg op sporen lijkt, maar dat komt echt niet in de buurt van de profesionele.

Ik vind dat je het helemaal zelf moet beslissen en doen wat het beste voelt, voor mij voelt het niet goed, dus ik doe het niet. Simpel toch!

X_

Hepento

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:42

ik gebruik ook sporen omdat ik straks in de m geen zweep meer mag.
Dus ook ter verfijning van mijn hulpen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:44

Ik rij zonder,
Waarom? Mijn benen wiebelen nogal en mijn hakken kruipen nog wel eens stiekem omhoog.
Dus ik ben dan bang dat ik echt heel erg ga prikken.
En met wedstrijden zijn we gestopt, dus waarom :)?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:11

Ik rij sinds kort weer met sporen op advies van instructie, voorheen kon ik mn benen nooit stilhouden.
Gebruik ze ook zo weinig mogelijk tijdens het rijden.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:02

Ik rij 2 paarden:
de ene op L1 niveau en deze is altijd met scherp bit en wielsporen ingereden bij de vorrige eiggenaar! dus deze heb ik al zover dat ik alleen een klein spoortje heb ter verduidelijkheid van me hulpen. en een zweepje voor wat aanwijzingen als zei het niet gebruikt.
Mijn andere paard rijdt ik nu mee in de B en die rijdt ik zonder sporen en zonder zweep. omdat deze gewoon heel vijn op mijn hulpen reageert. en angstig is met een zweepje enzo

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:04

Ik rij met sporen ja ;)

Het is indd om de hulpen te verkleinen. Als je een lui paard harder wilt laten werken doormiddel van sporen ben je in mijn ogen fout bezig :?
Laatst bijgewerkt door Afwezig op 21-02-12 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:06

Sporen zijn volgensmij niet om je hulpen te verduidelijken, maar om ze te verfijnen, tenminste zo is het mij uitgelegd. Ik rij er niet mee, gewoon omdat ik mezelf nog niet genoeg goed voor sporen vind, en zolang ik dar nog niet genoeg voor ben ga ik ze ook niet gebruiken...

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:18

verduidelijk/vervijnen.. het komt toch op hetzelfde neer? als ik mijn spoor gebruik.. dan snapt mijn paard het beter waardoor me hulp vijner is..?of zie ik dat verkeerd?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:19

Xip schreef:
Op mijn bijrijd paardje rijd ik zonder sporen omdat ik hem niet ongevoelig voor hulpen wil maken. Hij moet echt nog leren om te reageren op de juiste hulpen, het mag allemaal nog wat sneller en wat beter. Als ik met hem verder zou komen zou ik misschien overwegen om sporen te dragen, maar dat zien we later wel.

Dan zou ik die nu juist om die redenen die jij geeft met sporen rijden. Juist om hem gevoelig te houden en te maken voor de hulpen. Want, daar zijn sporen voro bedoeld! Voor het verfijnen! ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:20

Denise_billy schreef:
verduidelijk/vervijnen.. het komt toch op hetzelfde neer? als ik mijn spoor gebruik.. dan snapt mijn paard het beter waardoor me hulp vijner is..?of zie ik dat verkeerd?

Ehm, het is inderdaad verduidelijken. Maar als hij leert alleen maar op sporen te reageren, dan komt de hulp misschien wel duidelijker over, maar is de hulp zeker niet verfijnd of verkleind. Doel is hem te leren reageren met alleen lichte kuitdruk. Geen reactie? dan die sporen er in op een beetje een onaangename manier. Hij moet er namelijk dusdanig van onder de indruk zijn, dat je ze de volgende keer helemaal achterwege kunt laten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:22

Hier zijn al ZOOO veel topics over.. langzamerhand beetje uitgemolken :=

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:42

Harvey01 schreef:

:j

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:17

Langcara schreef:
Xip schreef:

Dan zou ik die nu juist om die redenen die jij geeft met sporen rijden. Juist om hem gevoelig te houden en te maken voor de hulpen. Want, daar zijn sporen voro bedoeld! Voor het verfijnen! ;)

Het is opzich niet dat hij niet reageert, ik heb hem nu zover dat hij wel netjes aandraaft met maar één hulp. :D Maar gallop hulpen kent hij niet, of in ieder geval niet zoals ik ze ken :+ De eigenaar springt zelf aan door hem hard te laten draven en aan te tikken met de zweep. Ik vind dat niet zo mooi en ik leer hem liever netjes aan te springen, helaas stop ik binnenkort met bijrijden en heb ik niet zoveel tijd meer om hem wat te leren.

Het is grappig hoe meningen verschillen op bokt, ik hoor echt elke mogelijke manier om een paard beter voor het been te krijgen voorbij komen als de beste manier. :Y)

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:59

Zelf gebruik ik ze niet, ik rijd lekker recreatief; buiten, licht dressuur/springen.. Neuhh.. Ik heb ze niet nodig iig :).

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:03

Ik gebruik eigenlijk nooit sporen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:28

Ik rij met sporen al zou ik zelf liever willen dat het niet nodig was. Maar mijn (huur)paard heeft jaren in manegelessen gelopen en is erg lui geworden voor het been. Momenteel rij ik F16 met hem en ik gebruik de spoortjes om hem scherp te houden.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:26

Nee, ik niet. Ik vind het sneu voor mijn paardje want hij doet zijn best dus is het niet nodig