keuze maken mbt inslapen is het al zo ver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

keuze maken mbt inslapen is het al zo ver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 10:26

Ik heb mijn merrie inmiddels 5 jaar in mijn bezit hiervoor reed ik haar ook al een jaar of 5 fulltime voor mijn instructrice in de tussen periode ben ik haar een jaar uit het oog verloren. In dat jaar heeft zij 2x hoefbevangenheid gehad waarbij haar linker hoefbeen is gekanteld. Vervolgens is ze bij mij terecht gekomen en met behulp van de smid en dergelijke was ze zowaar weer te rijden.
Al vrij snel kwam ik er achter dat naast de hoefbevangenheid ze ook een erfelijke afwijking aan haar gebit heeft. Dit had haar moeder ook, zij is hier op 17 jarige leeftijd voor ingeslapen.

Sinds september ligt Laukje vreselijk veel in de weide. Met liggen bedoel ik ook echt lang uitgestrekt. Ik ben een aantal keer op stal gekomen en dan lag ze zo en dacht 'het is over'. Toen bleek ze nog wel gewoon te reageren als ik dichter bij kwam. Ik heb toen besloten haar niet meer te rijden en volledig met pensioen te doen.

Helaas merk ik dat het liggen sowieso gebeurt of ik haar nu berijd of niet. Ze staat de laatste tijd veel in de bak met het verzetten van de voorvoetjes en gisteren heb ik een klein stukje over het harde met haar gelopen en liep ze linksvoor ook echt onregelmatig.

Laukje is mijn alles en ik vind het erg moeilijk om de keuze te maken of het nu echt zo ver is. Ik weet dat het gedrag dat ze vertoont geen gezond paarden gedrag is. Een paard hoort niet soms een halve middag languit te 'slapen'. Maar is alles bij elkaar genoeg reden om haar te laten inslapen?

Ik heb er voor gekozen om haar niet meer lastig te vallen met medicatie onderzoeken etc. Ik ben van mening dat ze genoeg van dergelijke dingen heeft moeten doorstaan om uberhaupt nog rond te kunnen lopen... Ik wilde eigenlijk vanochtend onze arts bellen maar kwam 9:14 er achter dat zij voorkeur hebben om tussen 8 en 9 telefonisch spreekuur te houden daarom heb ik het maar tot morgen uitgesteld.

Laukje is een merrie van 20 met de nodige aanslagen waardoor ze vergeleken met een andere merrie op stal gewoon echt vervroegd oud is geworden.. Ze staat trouwens 24/7 buiten met mogelijkheid van een inloopstal.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:28

Dat liggen is inderdaad niet goed. Heb je daarvoor wel eens een dierenarts laten komen om te kijken wat daar de oorzaak van kan zijn? En om de kreupelheid te beoordelen? Het lijkt me dat je het beste daarna kunt beslissen of het tijd is om haar te laten gaan. :)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-02-12 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:29

Jij kent je paard het beste, op is op.
Bespreek het met je DA en kijk wat die ervan zegt.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 10:31

Elanor schreef:
Dat liggen is inderdaad niet goed. Heb je daarvoor wel eens een dierenarts laten komen om te kijken wat daar de oorzaak van kan zijn? En om de kreupelheid te beoordelen (en eventuele kans op verbetering)? Het lijkt me dat je het beste daarna kunt beslissen of het tijd is om haar te laten gaan. :)

ja ik heb het hier tijdens de castratie over gehad. Het liggen komt voort uit haar zere voetjes. Om daar de druk vanaf te halen gaat ze liggen. De mogelijkheden waren klein. Op buut zetten.. Maar ik ga geen verdovende rotzooi in mijn pony stoppen als ze echt pijn heeft is dat geen oplossing dan moet ik gewoon een doorslag gevende keuze maken..

Aukelizzy

Re: keuze maken mbt inslapen is het al zo ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:47

Moeilijk hoor maar zo te lezen heb je diep van binnen al een keuze gemaakt. Natuurlijk blijft het een enorm moeilijke beslissing. Heel veel sterkte en wijsheid. :(:) Overleg inderdaad met je DA. Die kan je eerlijk advies geven.

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:14

Moeilijk he die keuze. Heb dit in al mijn jaren met sportpaarden vaker meegemaakt en ik vond zelf dat ik moest kijken of mijn paard nog dat uit zijn leven haalde waar hij recht op had.
Maar het blijft moeilijk

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:25

quote[Het liggen komt voort uit haar zere voetjes. Om daar de druk vanaf te halen gaat ze liggen.]

Eigenlijk zeg je hier dat ze heel veel pijn heeft. Het is moeilijk, maar eigenlijk wel duidelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:42

Ik zou kijken of een pijnstillertje verlichting brengt, en zo niet, een laatste en moeilijke beslissing maken.

Houden van is loslaten....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:24

Ik zou haar laten gaan als het liggen idd uit pijn voortkomt. Misschien kun je, in samenspraak met de DA, haar nog een paar weken op de bute zetten zodat ze nog een paar pijnloze weken heeft. Misschien ook fijner om op die manier afscheid te nemen voor jou.
Aangenomen dat het liggen voortkomt uit pijn van een niet te genezen aandoening uiteraard maar ik neem aan dat je dat al uitgezocht hebt.

Veel sterkte, dit zijn de moeilijkste dingen van het hebben van dieren.....

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:20

Heb zojuist de arts gebeld hij belt mij nog voor de middag terug.. Ja het liggen komt zeker voort uit het ontlasten van haar voeten daar is geen twijfel over. Het is mijn eerste paardje en ook nog een waar ik echt 100% voor heb moeten vechten dat loslaten kost dus inderdaad echt moeite.. Ik wil haar eigenlijk niet aan de pijnstillers hebben.. Een kennis van mij zei op het moment dat het paard niet meer in het wild mee zou kunnen komen weet je wat je te wachten staat..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:28

je kunt haar een paar dagen op pijnstillers hebben om fatsoenlijk (vooral voor haar) afscheid te kunnen nemen en door en door te verwennen toch?
ik heb mijn merrie in 2003 moeten laten inslapen en hou me vast aan dat laatste weekend dat ze 'zonder pijn' heeft doorgebracht. 2x daags 2 zakjes equipalazone en ze voelde zich en liep een stuk beter toen de DA kwam voor helaas het laatste spuitje. maar dat ze tenminste nog een paar fijne dagen had geeft wel troost achteraf.
sterkte!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:51

Blijft lastig he, dat loslaten! Heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt. Het is nooit leuk/makkelijk om die beslissing te nemen. Op de een of andere manier was het voor mij altijd wel duidelijk dat het moment daar was. En dat idee krijg ik nu bij jou ook een beetje. Eigenlijk weet je het wel, maar daadwerkelijk de beslissing nemen is zo moeilijk!
Ik zou zelf ook geen pijnstillers meer geven. Je kunt daarmee het moment misschien wel uitstellen, maar het afscheid wordt er niet makkelijker op. Op een gegeven moment is het gewoon goed geweest, dat zie je, dat weet je. Denk terug aan de mooie tijd en leuke momenten die jullie samen gehad hebben.
Heel veel sterkte!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 09:55

marleeentje schreef:
Blijft lastig he, dat loslaten! Heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt. Het is nooit leuk/makkelijk om die beslissing te nemen. Op de een of andere manier was het voor mij altijd wel duidelijk dat het moment daar was. En dat idee krijg ik nu bij jou ook een beetje. Eigenlijk weet je het wel, maar daadwerkelijk de beslissing nemen is zo moeilijk!
Ik zou zelf ook geen pijnstillers meer geven. Je kunt daarmee het moment misschien wel uitstellen, maar het afscheid wordt er niet makkelijker op. Op een gegeven moment is het gewoon goed geweest, dat zie je, dat weet je. Denk terug aan de mooie tijd en leuke momenten die jullie samen gehad hebben.
Heel veel sterkte!

dat is inderdaad het probleem.. Mijn omgeving heeft ook zoiets van jij kunt die beslissing beter maken dan wij.. Dus die leggen de beslissing ook volledig bij mij neer. Het geen van de pijnstillers is imo gelijk aan jouw mening. Ik geloof ook niet dat het voor Lauk veel uitmaakt ik denk wel dat ik mij dan nog meer aan haar vastklamp omdat ik zie dat het ''werkt''... Mocht ik de beslissing nemen wil ik het ook gewoon snel achter de rug hebben..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:43

Ja dat heb ik ook.... als ik eenmaal de beslissing heb genomen, dan maar het liefst zo snel mogelijk.
Heb je vandaag nog contact met de dierenarts? Wat heb je afgesproken?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:47

Ik heb zojuist een arts aan de telefoon gehad. Mijn vaste arts komt vanmiddag rond 3 uur een check maken. Hij wil obstipatie uitsluiten en mocht het niet duidelijk zijn een foto maken van haar rechter been om te kijken hoe erg het is. Ik vermoed niet dat de foto nodig is maar vind het wel prettig dat er een controle gedaan word door mijn vaste arts. Heb erg veel vertrouwen in deze man namelijk.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:50

Als je je paard nog wat tijd geeft, doe dat dan niet zonder pijnstillers. Waarom zou je haar die ontzeggen? Op deze leeftijd ondervindt ze daar toch geen schade meer van.
Het feit dat ze veel ligt, deed ze dat altijd al gewoon van ontspanning? Ik ken namleijk ook 2 haflingers die dat doen. MAar liggen van ontspanning, dan liggen ze helemaal, voluit. En liggen omdat ze niet kunnen staan, dan liggen ze dus niet voluit.
Niet kunnen staan van de pijn is erg. Dat gaat te ver.

Veel succes vanmiddag.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:55

Als het zo erg is als ik denk krijgt ze die extra tijd niet. Ik wil het dan ook snel afgehandeld hebben. De keuze maakt het op lange termijn veel te moeilijk. Mijn fjord ligt languit met een zware ademhaling.Overigens als ze rechtop staat viel mij gisteren op is dat ze constand linker en rechtervoet afwisselt mbt het gewicht wat hier op staat. Ze heeft vroeger nooit gelegen ter ontspanning.. Dat is echt niks voor haar namelijk.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:09

Je kent je eigen paard het beste. Succes en sterkte vanmiddag!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:16

Uit je verhaal maak ik een beetje op dat je de keuze eigenlijk al gemaakt heb. Succes met de DA vanmiddag, je kent je eigen paard inderdaad het beste.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:20

Blon_D schreef:
Als het zo erg is als ik denk krijgt ze die extra tijd niet. Ik wil het dan ook snel afgehandeld hebben. De keuze maakt het op lange termijn veel te moeilijk. Mijn fjord ligt languit met een zware ademhaling.Overigens als ze rechtop staat viel mij gisteren op is dat ze constand linker en rechtervoet afwisselt mbt het gewicht wat hier op staat. Ze heeft vroeger nooit gelegen ter ontspanning.. Dat is echt niks voor haar namelijk.

klinkt alsof je fjord aardig hoefbevangen ligt te zijn....dat links en rechts ontlasten is een teken van bevangenheid
Je zou ook eerst medecijnen kunnen proberen alvorens in te laten slapen....of is dat niet het paard wat je in wilt laten slapen?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:22

Ts ik maak op dit moment hetzelfde door met onze oude shetlander.
Alleen de keus van inslapen hebben wij al gemaakt en volgende week gaat het gebeuren.
Ik lees zo je verhaal en mijn mening is,is het eerlijk om het dier van alles aan te timmerene en medicijnenen induwen omdat je geen afscheid kan nemen?
Wij hebben onze oudje nu op verdoving staan zodat zoonlief waardig afscheid kan nemen en dan is het klaar.
Ik wens je heel veel strekte :(:)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:29

geerke schreef:
Blon_D schreef:

ja hetzelfde paard. Maar haar eerde bevangenheid sympotomen waren niet te vergelijken met wat ze nu doet hoor.. Het is 5/6 jaar geleden dat ze bevangen was en heb haar daarna gekregen en vervolgens meteen haar gehele patroon radicaal omgegooit. ze staat 24/7 buiten met andere zelfde type paarden en ze worden niet in grote maten bijgevoerd. Ze is niet te dik.. Ze worden heel sober gehouden..

klinkt alsof je fjord aardig hoefbevangen ligt te zijn....dat links en rechts ontlasten is een teken van bevangenheid
Je zou ook eerst medecijnen kunnen proberen alvorens in te laten slapen....of is dat niet het paard wat je in wilt laten slapen?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:31

liesjecryos schreef:
Ts ik maak op dit moment hetzelfde door met onze oude shetlander.
Alleen de keus van inslapen hebben wij al gemaakt en volgende week gaat het gebeuren.
Ik lees zo je verhaal en mijn mening is,is het eerlijk om het dier van alles aan te timmerene en medicijnenen induwen omdat je geen afscheid kan nemen?
Wij hebben onze oudje nu op verdoving staan zodat zoonlief waardig afscheid kan nemen en dan is het klaar.
Ik wens je heel veel strekte :(:)

nee ik vind dat niet eerlijk tegenover haar ik wil daarom ook de keuze snel maken mbt hoe en wat ben blij dat onze vaste arts dan ook vanmiddag nog komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:33

ben benieuwd wat de dierenarts zegt....het zal me niets verbazen als ze gewoon bevangen is.
Ook slanke paarden worden bevangen.
Als ze bevangen is is inslapen natuurlijk een optie.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:44

TS, ik vind je een topper zoals je met de situatie omgaat en de beste keuze voor je paardje wil maken, ook al is dat moeilijk en zwaar voor jou. Ik wens je veel kracht en sterkte toe.