wat vinden jullie van de aanpassing in het B springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

wat vinden jullie van de aanpassing in het B springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:16

Ik zat op startlijsten.nl en toen zag ik dit:

anaf 1 april wordt er een flinke aanpassing doorgevoerd in het springreglement. In de klasse B gaat de rijstijlbeoordeling van de jury de hoofdrol spelen. Er wordt een stijlcijfer bepaald waar de strafpunten vanaf getrokken worden.

Een eindtotaal van 60 tot 75 punten betekent één winstpunt.
Een eindtotaal van 75 en hoger betekent twee winstpunten.

Wat vinden jullie hier nu van?
Want als iemand heel netjes rijdt en toch een balk heeft kan die als nog winnen...

Maar ik denk eigenlijk niet dat iemand zo snel boven de 60 stijlp. haalt?

Tammy_

Re: wat vinden jullie van de aanpassing in het B springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:21

Ik denk dat de jurering dan ook aangepast wordt, meer punten om te verdienen? Want ik heb inderdaad nog nooit iemand 75 stijlpunten zien rijden :=
Verder vond ik het oude wel okee eigenlijk, maar ik zie in het L wel eens mensen waarvan ik denk: hoe ben jij ooit de B doorgekomen op stijl... dus op zich is het wel goed om in de basisklasse beter op de manier van rijden te gaan letten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:37

Ik vind het de meest grote kolder die er bestaat!
In de springsport is het al nog meer dan in de dressuursport een ons kent ons verhaal en hiermee ga je dat nog meer in de hand werken.
Je kunt verdorie straks met 2 balken nog wel een hogere prijs krijgen, dan iemand die foutloos is.
Helemaal na de kampioenschappen ben ik dit van mening.
Na mijn rubriek ben ik naar de jury gegaan om te vragen, waar mijn lage punten vandaan kwamen en het kwam erop neer, dat ik wel een parcours uit het boekje moest rijden, omdat ik al een ervaren paard heb om het aantal punten te krijgen van iemand met een jong paard, dat 3 keer niet uit komt en 1 keer in draf valt.
Wat moet je dan straks nog.
Behalve zo spoedig mogelijk naar de L?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:38

Overigens gaan ze straks van 100 punten uit en nu is dat nog niet zo.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:59

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, ben heel benieuwd hoe het gaat lopen straks. Er zijn toch vaak een aantal dezelfde ruiters/amazones die altijd hoge punten halen (ja ze rijden ook gewoon netjes, dus ook verdiend) maar als zij dan een keer een balk hebben is het toch leuk om dan als een 'gemiddelde 49 steilpunten ruiter' ook een keer bovenaan te staan. Straks kunnen zij met een balk nog steeds bovenaan staan, dat vind ik een beetje jammer. Maar aan de andere kant vind ik winstpunten krijgen na een verantwoord rondje rijden ook wel eerlijker dan een foutloos ren en trek rondje.

Zelf houd ik thuis mijn uitslagen en dus winstpunten precies bij, en nu weet je natuurlijk zelf of je 1, 2 of geen winstpunten gereden hebt. Straks is dat afhankelijk van je steilpunten, en aangezien niet op elk concours de speaker even duidelijk te verstaan is, ben ik bang dat je zelf het zicht op je steilpunten een beetje kwijt raakt. Er worden nu immers ook geen coupons meer uitgedeeld, dus persoonlijk vind ik dat de verenigingen nu wel verplicht de volledige uitslagen na de wedstrijden moeten publiceren op internet.

We zullen allemaal wel zien hoe het gaat lopen, ik ben benieuwd :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:25

Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet vinden eigenlijk...
Dus als ze binnekort van de 100 uit gaan, moet je boven de 45/ 50 zitten zodat je geen strafpunten krijgt? Want nu is dat 35 ofzo..

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:28

Waardeloze verandering. Geeft alleen een reden om een 4-jarige eerder in het L te starten, want de lol gaat er zo wel vanaf in het B (voor zover die al aanwezig was). Punten worden sowieso al grotendeels uit de lucht gegrepen...

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:33

Ben er ook niet zo happy mee. Vond het juist altijd mooi aan de springsport dat een balk een balk is, en dat het niet uitmaakt welke jury, wat voor soort paard of wat dan ook. ook in het b zou dat geen onderscheid mogen maken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:33

of het moet je juist motiveren om toch eens een correct rondje te rijden.
Maar daarentegen vind ik wel dat foutloze rondjes altijd voor de 4-fouters moeten eindigen...

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:36

ik vind beetje achterlijk.. springen was leuk omdat het geen jury sport was, maar nu word het alsnog een jury sport. :(

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:38

Knakker schreef:
of het moet je juist motiveren om toch eens een correct rondje te rijden.
Maar daarentegen vind ik wel dat foutloze rondjes altijd voor de 4-fouters moeten eindigen...

Ach, je kunt je rondjes hartstikke correct rijden en onvoldoende beloond worden. Hoe de combinatie oogt levert mijns inziens vaak al extra punten op (nette, dure spulletjes) en met een 4-jarige wordt het alleen maar moeilijker om mee te doen voor de prijzen, die moeten nu eenmaal kilometers maken om routine te krijgen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:40

Ja dat is waar..
En aangezien ik toch meestal foutloos ben heb ik er niet zo veel aan. :+

@Welmoed: ja inderdaad, ik vind het ook een beetje achterlijk..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:40

Ik vind het jammer dat het veranderd is, aangezien bij springen inderdaad gewoon een balk een balk was, maar ik vind het niet zo waardeloos als jullie. Heb zat kinderen/volwassenen gezien in de klasse B die echt voor geen meter kunnen rijden en trekken, maar toch winstpunten rijden omdat hun pony/paard braaf zijn rondje springt. Misschien gaan ze daar zelf eens meer op letten na deze verandering! :) Zolang het maar niet ook in andere klasse's gaat gebeuren!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:41

welmoed__ schreef:
ik vind beetje achterlijk.. springen was leuk omdat het geen jury sport was, maar nu word het alsnog een jury sport. :(

Inderdaad, springen was altijd een heel eerlijke sport. De balk valt of niet, geen meningen maar harde feiten. En dus ook geen kwestie van smaak, zoals met dressuur.
Ik snap het idee erachter wel maar ik denk niet dat dit de juiste aanpak is :n Dan konden ze beter andere jureer richtlijnen opstellen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 17:44

Geryon schreef:
Ik vind het jammer dat het veranderd is, aangezien bij springen inderdaad gewoon een balk een balk was, maar ik vind het niet zo waardeloos als jullie. Heb zat kinderen/volwassenen gezien in de klasse B die echt voor geen meter kunnen rijden en trekken, maar toch winstpunten rijden omdat hun pony/paard braaf zijn rondje springt. Misschien gaan ze daar zelf eens meer op letten na deze verandering! :) Zolang het maar niet ook in andere klasse's gaat gebeuren!

Nee inderdaad , dat hoop ik ook niet!

Ach ik rijd van de zomer alleen nog de selecties in de B en daarna zit ik in de L , dus heb er niet zo heel lang last van :+
Maar ik vind t maar niks.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:44

Ik moet het in praktijk ervaren voordat ik er over wil oordelen.

Maar voor nu.... Springen is springen niet meer.
Te belachelijk voor woorden, dat je een voldoende voor stijl moet hebben is prima, maar er zoveel van af laten hangen, belachelijk.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:44

Het is geloof ik ook alleen echt voor de B :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:40

Ik ben er ook niet zo blij mee.. Ik vond het juist zo fijn dat het bij springen zo duidelijk was, balk is een balk. Dat was voor mij ook een reden om te gaan springen. Nu krijg je weer te maken met wat de jury ervan denkt.

Dus dat wordt hard ons best doen dit jaar, want stijl is nog niet echt het sterkste punt.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:06

Is al een lang topic over geweest

[WD-V] nieuwe jureren B springen

marjolein_el schreef:
Ik ben er ook niet zo blij mee.. Ik vond het juist zo fijn dat het bij springen zo duidelijk was, balk is een balk. Dat was voor mij ook een reden om te gaan springen. Nu krijg je weer te maken met wat de jury ervan denkt.

Zulke reacties snap ik dus niet.. B springen was al jurysport! Daar verandert niets aan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:14

Ja, alleen in de barrage.
Die winstpunt had je zowiezo als je foutloos bent.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:24

Ja dat kwam er de vorige ook uit, met die barrage. Maar hier in de omgeving heb je in de B nooit barrage, alleen bij de kampioenschappen.

Als ze het netjes rijden belangrijker willen maken dat het foutloos rijden kan ik dat alleen maar een goede zaak vinden. En als je gewoon een net rondje rijdt, haal je nog steeds je winstpunt. Ik zie werkelijk het probleem niet! Ik vind het goed dat de stijlpuntenregeling een keer op de schop wordt genomen. Van mij mogen ze een paar keer per jaar dit ook wel in de L uitschrijven!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:28

Daarom springen we toch? Balk is balk.

En nu begint dit dus ook 'nog meer' een jurysport te worden..

al ben ik er met de andere 50% wel mee eens. Want je ziet soms van die gekken er door heen rijden..

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:37

Ik spring heus niet alleen omdat het geen jurysport is :+

Je springt toch B om je paard op te leiden of om zelf meer ervaring op te doen? Ik vind persoonlijk een net, goed gereden rondje in het B of L veel belangrijker dan dat ik foutloos ben. En dat is volgens mij ook wat de KNHS wil stimuleren. Zoveel veranderd er helemaal niet. Als je een net foutloos rondje rijdt krijg je nog steeds je stijlpunten en winstpunt(en).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:41

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:20

Mijn merrie bokt ook wat af tijdens een parcours, is erg ongeduldig dus kan niet stil staan, door enthousiastme springt ze om enz, dus deze nieuwe regeling gaat mij heel wat winstpunsten kosten denk ik.. Maargoed zoals ik al zei vind ik het niet heel erg.