krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

treintje11

krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 19:29

hallo
ik krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.
het lukt pas naar minstens 15/20 minuten.
soms komt ze gewoonlief naar me toe.
maar vaak rent ze bokkend weg.
weet iemand een manier hoe ik der snel te pakken kan krijgen?

groetjes :)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:35

Wat meestal wel helpt is niet altijd gaan rijden soms gewoon alleen even een aai geven of iets lekkers en dan weer gaan. Je kan hem ook soms alleen even gaan borstelen of even wandelen zodat het voor je paard ook leuk is. Wat bij mijn paard meestal helpt is om gewoon de andere paarden te gaan aaien en het dan na een tijdje weer proberen hem mee te nemen. Als hij dan nog weg gaat rennen kan je iets lekkers meenemen soms komt hij dan nog niet maar als ik dan op mijn hurken ga zitten meestal wel. :)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:39

Dat had ik ook: De oplossing is eerst met een snoepje de wei in gaan. Naar je paardje toelopen en duidelijk laten merken dat je wat lekkers hebt. Heel belangrijk is dat je haar de laatste stapjes laat zetten en de beloning of voor de helft te geven voor je het halster omdoet en de andere helft als die om zit of pas als die helemaal omzit. Beloon goed en prijs je pony/paard als je haar hebt. Zo gaat ze het leuk vinden dat je in de wei komt. Als ze al op je af komt zodra je de wei ingaat ga je zo nog een weekje door. Dan moet je stoppen met snoepjes geven omdat ze anders telkens gaat vragen om een snoepje en dit erg irritant is. Wel moet je haar even blijven belonen zodra je haar hebt. Ook is het goed om niet telkens het zelfde te doen als je haar uit het land haalt. Bijvoorbeeld naar binnen. Je kan ook even tussendoor pakken en even iets doen wat leuk is, zo komt ze ook sneller omdat ze niet alvast weet wat je gaat doen (dit laatste geldt bij mij wel aangezien ze altijd naar binnen gaan als ik ze ophaal (een kleine pony waar ik niet op kan rijden) Het werkt bij mij dus wel.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn Enorm lange verhaal

succes, en laat je even weten of het werkt?

Groetjes,

Hinke

EmmyJoycee

Re: krijg mijn pony nooit uit de wei te pakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:52

had ik eerst ook, deed het toen met snoepjes. en haar niet in haar ogen kijken. dan merkt ze dat jij iets wil doen. ik kwam er ook heel vaak voor een aai. of alleen een poetsbeurt. een keer wou ze niet komen. heb het touw op de grond gegooid en gewacht en gewoon niet meer opgekeken. toen kwam ze heel nieuwsierig kijken <3 toen kon ik haar zo pakken

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:23

Ben het helemaal eens met de bovenstaanden.

Maar ik denk dat jou paard niet zomaar niet wil komen. Waarschijnlijk doe je (in haar ogen) geen leuke dingen met haar. Is ze tijdens het rijden altijd heel erg gespannen? Of is ze heel gevoelig, in haar mond bijv., maar trek jij daar heel veel in?
Het zal een reden hebben over de dingen die jullie doen. Kijk daar ook naar. Als je daar verandering in kan brengen, zal je paard sowieso komen.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:57

Nelson17 schreef:
Wat meestal wel helpt is niet altijd gaan rijden soms gewoon alleen even een aai geven of iets lekkers en dan weer gaan. Je kan hem ook soms alleen even gaan borstelen of even wandelen zodat het voor je paard ook leuk is. Wat bij mijn paard meestal helpt is om gewoon de andere paarden te gaan aaien en het dan na een tijdje weer proberen hem mee te nemen. Als hij dan nog weg gaat rennen kan je iets lekkers meenemen soms komt hij dan nog niet maar als ik dan op mijn hurken ga zitten meestal wel. :)

haha ik rij ook niet altijd wanneer ik der uit wei haal vaak ook gewoon even lekker knuffelen borstelen vertroetelen enzo.
ik heb wel heel veel geduld met der. ga vaak gwn zitten en dan komt ze vanzelf naar 30 min naar me toe.. maar daar heb ik niet altijd tijd voor...

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 21:59

hinke98 schreef:
Dat had ik ook: De oplossing is eerst met een snoepje de wei in gaan. Naar je paardje toelopen en duidelijk laten merken dat je wat lekkers hebt. Heel belangrijk is dat je haar de laatste stapjes laat zetten en de beloning of voor de helft te geven voor je het halster omdoet en de andere helft als die om zit of pas als die helemaal omzit. Beloon goed en prijs je pony/paard als je haar hebt. Zo gaat ze het leuk vinden dat je in de wei komt. Als ze al op je af komt zodra je de wei ingaat ga je zo nog een weekje door. Dan moet je stoppen met snoepjes geven omdat ze anders telkens gaat vragen om een snoepje en dit erg irritant is. Wel moet je haar even blijven belonen zodra je haar hebt. Ook is het goed om niet telkens het zelfde te doen als je haar uit het land haalt. Bijvoorbeeld naar binnen. Je kan ook even tussendoor pakken en even iets doen wat leuk is, zo komt ze ook sneller omdat ze niet alvast weet wat je gaat doen (dit laatste geldt bij mij wel aangezien ze altijd naar binnen gaan als ik ze ophaal (een kleine pony waar ik niet op kan rijden) Het werkt bij mij dus wel.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn Enorm lange verhaal

succes, en laat je even weten of het werkt?

Groetjes,

Hinke

hallo.
ik ga het morgen allemaal proberen.
maar als ik der binenn paar min soms te pakken beloon ik der uitbundig ook als het langer duurt.
en ik laat het weten als het werkt:)

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:01

treintje11 schreef:
Nelson17 schreef:

haha ik rij ook niet altijd wanneer ik der uit wei haal vaak ook gewoon even lekker knuffelen borstelen vertroetelen enzo.
ik heb wel heel veel geduld met der. ga vaak gwn zitten en dan komt ze vanzelf naar 30 min naar me toe.. maar daar heb ik niet altijd tijd voor...

Nee dat snap ik! Staan ze al lang in het land als mijn paard namelijk de eerste week weer het land in gaat heeft hij ook niet altijd zin om te komen?

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:02

FIrisje schreef:

Maar ik denk dat jou paard niet zomaar niet wil komen. Waarschijnlijk doe je (in haar ogen) geen leuke dingen met haar. Is ze tijdens het rijden altijd heel erg gespannen? Of is ze heel gevoelig, in haar mond bijv., maar trek jij daar heel veel in?
Het zal een reden hebben over de dingen die jullie doen. Kijk daar ook naar. Als je daar verandering in kan brengen, zal je paard sowieso komen.

ik trek niet hard in der mond dat zeker niet, en nee ze is niet gespannen met rijden. maar ik pak der vaak ook om gwn lekker te knuffelen enzo. maar ze laat zich door niemand zomaar pakken. het is een hele eigenwijse welsh. en het heeft niet te maken met dingen die ik verkeerd doe, ik doe niks verkeerd. ik rij vaak bitloos ook en daar reageert ze super op enzo. het is gewoon een eigenwijse welsh. en ik heb dit topic niet gemaakt om te horen dat ik bijv. niet goed met der om ga.
groetjes;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:03

Staat ze met andere paarden? In dat geval kan je een ander paard gaan knuffelen/aaien. Grote kans dat je pony dan denkt '... Hee!! Baas! Kom eens bij mij!! ' En dan wil ze ineens heen graag naar je toe :)
Verder, ja, ook af en toe eens oefenen met uit de wei halen dat je haar lekker laat staan zegmaar. Dus halster omdoen, wandelingetje maken (door de wei) en dan weer loslaten.

Succes ermee, met een beetje geduld en toewijding lukt het vast snel :)

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:04

Nelson17 schreef:

Nee dat snap ik! Staan ze al lang in het land als mijn paard namelijk de eerste week weer het land in gaat heeft hij ook niet altijd zin om te komen?[/quote]
ehmm neeh. ze word elke dag rond 11 uur met wat andere paarden op wei gezet, en rond half 6 er vanaf gehaalt alsik niet ben geweest. soms kom ik 2 dagen niet. dan gaat het ook niet altijd zo makkelijk haha.

jessebeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:05

Lees de boeken van Mark Rashid maar eens.

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:06

Magrathea schreef:
Staat ze met andere paarden? In dat geval kan je een ander paard gaan knuffelen/aaien. Grote kans dat je pony dan denkt '... Hee!! Baas! Kom eens bij mij!! ' En dan wil ze ineens heen graag naar je toe :)
Verder, ja, ook af en toe eens oefenen met uit de wei halen dat je haar lekker laat staan zegmaar. Dus halster omdoen, wandelingetje maken (door de wei) en dan weer loslaten.

Succes ermee, met een beetje geduld en toewijding lukt het vast snel :)

ja ze staat met 3 andere paarden in de wei. ik aai knuffel die andere paarden als ik der neit te pakken krijg en dan heeft ze wel zo iets van en ik dan hahaha. maar ik oefen ook wel eens maar heeft bij haar geen nut:(

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:07

jessebeau schreef:
Lees de boeken van Mark Rashid maar eens.

wat zijn dat voor een boeken dan?:$

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:02

treintje11 schreef:
FIrisje schreef:

ik trek niet hard in der mond dat zeker niet, en nee ze is niet gespannen met rijden. maar ik pak der vaak ook om gwn lekker te knuffelen enzo. maar ze laat zich door niemand zomaar pakken. het is een hele eigenwijse welsh. en het heeft niet te maken met dingen die ik verkeerd doe, ik doe niks verkeerd. ik rij vaak bitloos ook en daar reageert ze super op enzo. het is gewoon een eigenwijse welsh. en ik heb dit topic niet gemaakt om te horen dat ik bijv. niet goed met der om ga.
groetjes;)

Oh, sorry! Zo bedoelde ik het helemaal niet! |( Sorry!
Maar wel heel goed dat je je er bewust van bent dat het zeker niet aan jou ligt. Ik denk dat je idd met veel geduld etc. er van zelf wel komt!
Veel succes!

werida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:51

Ik had het probleem ook met mijn paard. Ze weet precies wanneer ze naar stal moet en het is echt een buitenpaardje :P. Ik heb het bij mijn paard geprobeerd met een join up. Eerst moest ze dit natuurlijk snappen dus met veel oefenen in de bak (waar ze dus niet weg kon) heb ik haar geleerd hoe dit werkt. Nu kan ik haar hewoon sturen door naar rechts of links te wijzen en dus ook het commando geven naar me toe te komen. Dit werkt nu ook in de wei. Mijn paard vind het leuk en ik ook :). Misschien kun je dat ook proberen. ;)

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:47

ja, je moet wat lekkers mee nemen. en dan komt ie zeker weten naar je toe. en als ie bij je is doe je voorzichtig het halster om. maar neem wel een voorraadje mee!

treintje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 16:32

ikmik schreef:
ja, je moet wat lekkers mee nemen. en dan komt ie zeker weten naar je toe. en als ie bij je is doe je voorzichtig het halster om. maar neem wel een voorraadje mee!

heeft sowieso altijd halster om in wei. maar lekkers helpt ook niet echt...:(

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:47

treintje11 schreef:
ikmik schreef:

heeft sowieso altijd halster om in wei. maar lekkers helpt ook niet echt...:(

Idd komt niet elke pony bij wat lekkers, de één is een vreetzak en de ander niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:51

ik ga altijd zodat ze me kan zien met een paar biksjes de wei in en een paar andere pony's aaien en biksjes geven, dan komt ze eigenlijk altijd wel. halster achter je rug houden, eten aanbieden, belonen belonen en nog eens belonen, anders kan je ook eerst de andere paardjes uit de wei halen en als laatst jou pony, dat wil ook nog wel eens helpen (:
succes!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:26

Loop zo nu en dan gewoon even het land in zonder dat je haar gaat pakken.
Loop even een rondje, aai de andere paarden, waarschijnlijk wordt jou pony dan ook wel nieuwsgierig en komt ze even bij je kijken.
Aai haar even, en loop dan weer gewoon het land uit.
Dit heeft bij mijn pony goed geholpen.

Ik zou het persoonlijk niet met voer proberen, aangezien je haar anders straks misschien helemaal niet meer te pakken krijgt als je een keer geen voer bij je hebt.
Mijn pony had vorig jaar ook zo'n periode dat ik hem echt niet te pakken kreeg.
Dan was ik gewoon anderhalf uur bezig, maar ik wist dat als ik zou stoppen, dan zou hij zijn zin krijgen.
Bij mijn pony had dit echter ook met een ander paard te maken die telkens tussen mij en mijn pony in ging staan, waardoor mijn pony helemaal niet kwam, en ik hem ook niet snel vast kon grijpen.

Toen hij van de zomer hoefbevangen was, en hij daarna weer mocht opbouwen met het gras kon ik hem ook gewoon te pakken krijgen ook al stond hij pas anderhalf uur op het land.
Soms zijn ze het gewoon een beetje zat, omdat ze de link leggen met werken als je komt?
Dus daarom mijn tip om gewoon het land in te lopen zonder dat je haar meeneemt. (Je kan haar overigens dan wel wat lekkers geven aangezien je haar dan toch niet meeneemt).

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:20

een paar keer gewoon komen om te knuffelen en als ze niet komt even een toertje door de wei stappen. Je kan ook eens proberen redelijk dicht bij haar te komen en dan iets compleet anders doen zoals een vlecht in je halstertouw maken ofzo maar op een manier dat zij niet ziet wat je doet, meestal worden ze heel nieuwssgierig. En als ze naar jou komt, knuffel of snoepje en ze terug laten lopen.

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:13

hahah herken dit super erg!! met mijn ouwe welshje xD.. moesten met 4 man begeven moment met allemaal longeerlijnen aan mekaa der in een hoekje van weilandzien te krijgen xD... egt erg :P... maar ging ook gewn spontaan naar het land begeven moment,, soms wel 5/6 keer op een dag, gewoon een aai gewoon een stukje appel beetje kloten en rondjes lopen in de wei... dan kwam ze altijd achter me aan lopen :P.. gewoon dat het normaal was dat ik daar was en dat alles goed was en soms zelfs wat lekkers kreeg ( 2x van de 6 op een dag kreegze dan wat ).. heeft me egt geholpen 2 weken tijd ofso!!! en ze kwam galopeerend naar het hek als ik eraan kwam! hihi :D!!!

Zypinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:19

Zet hem/haar een halster aan in de wei zo kun je hem/haar gemakkelijker pakken .

Haal die niet altijd uit de wei voor te gaan rijden maar ook gewoon om haar te aaien of poetsen <3

dm_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:22

allereerst een halster omlaten en toch wat lokken met een biks korreltje.
je pony op een wat kleiner stukje zetten helpt ook.
is de training afwisselend ? een paard dat al weer wat er dagelijks gedaan moet worden (lees weinig afwisseling) zal zich gaan vervelelen, zorg dus dat als je haar uit de wei pakt, dat er ook leuke dingen gebeuren, bijvoorbeeld buitenritje of wat balkjes draven.