Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik liet m'n paard als 4-jarige castreren. Nooouuu, heb echt veel mensen gezien die zeiden dat ie zo heftig zou blijven. Niks van waar hoor, hij is hartstikke rustig geworden na de castratie.Dilan1993 schreef:Da's een fabel, dat die hengstenmanieren niet overgaanIk liet m'n paard als 4-jarige castreren. Nooouuu, heb echt veel mensen gezien die zeiden dat ie zo heftig zou blijven. Niks van waar hoor, hij is hartstikke rustig geworden na de castratie.
De DA zei dat ze zelfs wel eens een 18-jarige gecastreerd hadden, en daar was het na een tijdje ook goed mee gekomen.

) in ieder geval, we gaan hem binnen kort laten testen op testeron om te kijken of er met de castratie mischien iets mis is gegaan...
Barcelano schreef:Het hoeft niet met hengst zijn te maken hebben bepaalde trekjes of wat ik meer bedoel met hormonen.
Dominantie kan ook een rol spelen kijk maar naar merries.
Sommigen springen ook boven op andere paarden...puur uit dominantie heb niks met dek drift te maken

Dilan1993 schreef:M_D_H nouweh, ik ken meerdere ruinen, die als hengst toch ook heftig zijn geweest qua brullen en hengstenmanieren, maar die zijn na hun castratie allemaal in de loop van de tijd rustiger geworden.
Ja, er zullen vast uitzonderingen zijn die zulk gedrag blijven tonen.
Maar waar ik werk hebben we ook een merrie die bovenop anderen springt, lijkt mij toch geen hengstengedrag

Barcelano schreef:Ik ben ook van mening : Een niet netjes opgevoede Hengst is ook een niet opgevoede Ruin.
Echt hensten gedrag gaat na casteratie er wel van af zoals op andere paarden reageren.
Maar als ze door hebben gehad dat ze alles mogen en kunnen en daarme imponeren zullen ze dat ook als ruin blijven doen en is niet van toepassing op de hormoon spiegel.
Zelfde liedje met merries.
Paarden moet je opvoeden ongeacht geslacht.
WhySoWhite schreef:Het word wel minder. ik mijn mijn nu ruin op zijn 4e laten castreren omdat die niet meer te hendelen was. Heeft een jaar geduurd voor die wat makkelijker werd. Mijn 8 jarige hengst was niet meer geschikt voor de sport, heb hem laten ruinen zodat hij op de weide kon.. Helaas heeft dit maar 2 maanden mogen duren... En eerlijk gezegt heb ik geen veranderingen gezien, alleen brulde die wat minder.

) maar verder doet hij dan niks (het aanvallen heeft hij heel snel afgeleerd, maar dat is meer dominantie als hengstengedrag natuurlijk)

Barcelano schreef:Op een gegeven moment zit het denk diep ingeprent in zijn hoofd het zijn immers gewoonte dieren![]()
Ik denk dat het bij de ene wel op latere leeftijd nut heeft een ander zal altijd zijn hengsten manieren houden.
Een voordeel blijft wel altijd: Ze kunnen niet bevruchten. en daar gaat het soms ook al om:)