Mijn hengst dreigd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabjeh

Mijn hengst dreigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:44

Hallo bokkers,

Mijn 5jarige hengst Tiengo doet nogal vreemd als hij los in de bak staat en ik hem weer mee wil nemen. Op het moment dat ik in zijn buurt komt,draaid hij zich om met zijn oren in zn nek en geeft (meestal) een flinke trap naar achter,en rent weg..
Nu vraag ik me af,is er een manier hoe ik dit goed en paard vriendelijk kan afleren? ik hoef dus geen tips zoals '' slaan met een zweep'' etc. Het gaat echt puur om het vangen,hij vertikt het gewoon.

Ik wil hem ook laten castereren,zou dit misschien nog effect hebben? Hij heeft helemaal geen hengstenneigingen verder..

Alvast bedankt.

Groetjes Sabrina.

EDIT : Gelieve het wel een beeeetje netjes te houden ;) Ik heb het paard pas een paar weken en heb voor het eerst in mijn leven een Knabstrupper gekocht.(Voorheen alleen fjorden)
Laatst bijgewerkt door Sabjeh op 10-02-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Re: Mijn hengst dreigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:48

Ik denk dat dit toch een stuk ligt aan de opvoeding..
Ik vrees wel dat ik je teleur moet stellen, vriendelijk oplossen helpt in zo'n geval veelal toch niet..

Hij ziet jou namelijk niet als leider, anders zou hij het niet in zijn hoofd halen om naar je te slaan.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:49

Hij trapt gericht? Naar jou? Geef hem dan maar even echt een flinke tik... hoe wil je het anders af gaan leren? Lief vragen?
Ga misschien nog wat met hem grondwerken, maar als hij het in zijn botte hoofd haalt om eens even lekker naar jou te slaan, dan mag je hem écht wel even duidelijk maken dat dit niet mag. Als hij verder geen hengstengedrag vertoont, zal het daar waarschijnlijk los van staan. Hoe dan ook, het is levensgevaarlijk en het móét gecorrigeerd worden. Wat als hij je een keer raakt?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:51

ik zou hem ook flink corrigeren het dreigen afstraffen en helaas hoort daar misshien dan een flinke tik bij

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:55

Ik vraag me af waarom mensen die zulke vragen stellen een hengst hebben?
Dit is duidelijk een puntje waar in de opvoeding is gefaald.

Als je dan nog op een forum moet komen vragen hoe je je hengst het gericht aanvallen moet afleren ben je niet goed bezig.
een keer flink brullen en eventueel een zweep bij de hand houden zou al veel doen.
en de ballen er liever nog gisteren af dan morgen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:57

Dat is wel voorbarig geconcludeerd Tessyke, misschien heeft Ts het paard net aangekocht, je leest ook dat ze wil castreren. :)

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:58

tessyke schreef:

Als je dan nog op een forum moet komen vragen hoe je je hengst het gericht aanvallen moet afleren ben je niet goed bezig.
een flink brullen en eventueel een zweep bij de hand houden.

En ik vraag me af waarom jij niet net zoals de rest normaal kan antwoorden? aan jou ben ik dus blijkbaar geen verantwoording schuldig.

@ de rest.. Ik heb hem net een paar weken,en dit gedrag vertoont hij pas een paar dagen,ik wil geen verkeerde band opbouwen. Ik wil hem niet met de zweep afstraffen,mijn ervaring daarin is da het niets oplost. Ik waardeer jullie mening oprecht.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:01

Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk overgaan tot castratie, als ik het zo lees zal dat ook positief effect hebbem. Houd wel in je achterhoofd dat het er bij paarden om die rangorde te bepalen nog een stuk agressiever eraan toe kan gaan. Deed hij dit bij de eerdere eigenaar ook voor zover je weet?

Sabjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 23:03

upendo schreef:
Ik zou in ieder geval zo snel mogelijk overgaan tot castratie, als ik het zo lees zal dat ook positief effect hebbem. Houd wel in je achterhoofd dat het er bij paarden om die rangorde te bepalen nog een stuk agressiever eraan toe kan gaan. Deed hij dit bij de eerdere eigenaar ook voor zover je weet?

Ik heb een afspraak voor aankomende dinsdag gelukkig.
De vorige eigenaar zegt van niet,maar of het zo is dat kun je nooit zeker weten natuurlijk. Het is gewoon apart,want verder heeft hij geen vervelende eigenschappen en is het echt een schat.

simsco1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:03

Toch hebben ze wel gelijk, je paard toont geen respect naar jou toe en is je aan het uit testen. Des te eerder jij hem ervan hebt overtuigd dat jij de baas bent en niet hij des te beter het is.
Hij mag hiervoor best een tik krijgen ( zou de mijne het in zn hoofd halen kreeg hij een hele flinke). Dat heeft niks te maken met diervriendelijk maar met leiderschap. Kijk uit voor je ongelukken krijgt!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:05

Ik denk als ik het zo hoor dat het echt wel uittesten is. Hou het wel in de gaten, want als je niet consequent blijft kan het zijn dat je zijn gedrag (onbewust) aanwakkert als je te lief bent.. Je moet hem wel op zijn plaats durven zetten he. :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:07

Door concequent te zijn bouw je juist een goede band met hem op. Fijn dat hij al zo snel gecatereerd kan worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:08

Ik ben bang dat als jij niet heel gericht discipline bijbrengt je juist de band die jullie zouden kunnen hebben in gevaar brengt. Als hij jou niet leert respecteren dan wordt het niets en neemt ie een loopje met je, of ie nou ruin is of niet.
Kijk eens naar the dogwisperer, die legt elke aflevering weer uit wat het verschil is tussen gemeen doen tegen je beest en opvoeden. Aangeven wat jij wel of niet toestaat wil niet zeggen dat het paard een hekel aan je krijgt of bang voor je wordt. De duidelijkheid die jij kan bieden is juist wat het paard van je vraagt en wat hij nodig heeft omdat hij anders onzeker wordt of dat zijn instinkt hem ingeeft dat hij zich als leider moet gedragen.
Je geeft hem op het juiste moment een aanwijzing (dat kan zijn tik, dat kan zijn een beloning, dat kan zijn rust) en besteed er daarna geen aandacht meer aan. Boos blijven dat snapt ie in elk geval niet...
Sterkte

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:08

Als je je hengst een flinke ram geeft is dat wel de taal die hij begrijpt hoor. Dat doen ze onder elkaar ook.
Dit gedrag moet je echt met geweld de kop indrukken en niet door lief te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:09

Een longeerzweep meenemen, en laten lopen tot hij wel op een normale manier kan komen. Je hoeft hem daarbij in de eerste instantie niet eens te slaan, gewoon van je af jagen. Is hij helemaal betoeterd om zich zo te gedragen. Hij mag per gratie bij je komen, en als hij zich zo gedraagt dus niet.

Als hij weer normaal doet, mag hij komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:11

Hoe zou een andere dominante hengst reageren op dit gedrag.

Als je het antwoord hierop weet dan weet je ook hoe je terug moet reageren. Denk vanuit het beeld van het paard en reageer hierop terug zoals een paard zou doen. ;)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:14

Sabjeh schreef:
tessyke schreef:

En ik vraag me af waarom jij niet net zoals de rest normaal kan antwoorden? aan jou ben ik dus blijkbaar geen verantwoording schuldig.

@ de rest.. Ik heb hem net een paar weken,en dit gedrag vertoont hij pas een paar dagen,ik wil geen verkeerde band opbouwen. Ik wil hem niet met de zweep afstraffen,mijn ervaring daarin is da het niets oplost. Ik waardeer jullie mening oprecht.

Ik vind dat Tessyke wel een punt heeft. Ik vind het ook niet erg verantwoord om een hengst te kopen als je daar niet voldoende kennis en ervaring voor hebt. Ik hoop dat de castratie dinsdag voorspoedig verloopt en dat je er na het herstel een fijn paard aan gaat hebben! En uiteraard moeten ook ruinen consequent opgevoed worden :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:15

Sabjeh schreef:
tessyke schreef:

.

Volgens mij staat in mijn post ook een tip ;)
Net aangekocht of niet, je moet toch weten hoe je een hengst aanpakt als je er 1 koopt?

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:30

Hoe erg je het ook vindt, Tessyke heeft wel een serieus punt. Een hengst kopen doe je niet zonder voorkennis en ervaring met hopen, dat is ronduit gevaarlijk en onverantwoord. Dat je op een forum raad komt vragen geeft mij ook een idee dat je daarin tekort schiet.

Dat je een leuke band wilt opbouwen met hem is zeker normaal, dat wilt iedereen. Maar op dit moment sta jij onderaan de ladder in zijn ogen en is hij de baas, als jij iets doet dat hij niet aanvaard (lees: zoals het weghalen uit de paddock wat hij erg leuk vind), dan zet hij jou op je plaats. Terwijl het eigelijk andersom hoeft te zijn. Door hem vriendelijk te vragen of dat hij de volgende keer alsjeblieft niet meer wilt slaan ga je het niet oplossen. Grondwerken daarintegen kan veel veranderen en die gevreesde tik zou hij van mij direct krijgen en zo hard als ik kan zodat hij achteraan de paddock met grote ogen staat te kijken de eerste 10minuten en nadien vriendelijk zijn excuses komt aanbieden. Dat zou een begin zijn. Is er iemand met veel ervaring hierin die jou kan bijstaan?

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:34

@ Tessyke, de TS geeft toch aan dat het paard dit gedrag pas een paar dagen vertoont? Als jij een hengst koopt met de intentie om hem te laten castreren hoef je nog niet meteen een volleerd hengsthouder te zijn toch? Uiteindelijk wil je gewoon een leuk paard waar je een mooie band mee kan opbouwen zonder agressie of naar gedrag. Als je een lief braaf paard koopt, hengst of niet, ga je er niet (althans ik niet) zomaar vanuit dat dat gedrag een paar weken later compleet omslaat. Dat zie je van tevoren niet aankomen.

En @ TS Zoals al eerder genoemd is consequentie niet perse hetzelfde als afraggen. Als ik kijk naar het kuddegedrag van onze paarden is het vaak 1 keer waarschuwen. Luistert het andere paard niet naar de waarschuwing (wat nogal eens gebeurt omdat ze simpelweg niet staan op te letten) dan kan het onderling nog behoorlijk tekeer gaan. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat jij qua rangorde boven je paard komt te staan. Tuurlijk hoef je niet meteen een zweep erbij te halen en hem af te raggen zonder reden. Maar ik zou hem wel bij de hand houden voor het geval hij weer zijn kont naar je toe draait. Ten eerste zodat je hem meteen op dat moment kan straffen voor het feit dat hij je gericht probeert aan te vallen. Maar ook voor je eigen veiligheid. Als hij een aanval namelijk wél doorzet kun je maar beter hopen dat het goed afloopt.

Daarbij kan dat dominante gedrag maar beter snel afgeleerd worden, stel dat er een keer een kind de bak in loopt (kan altijd per ongeluk gebeuren) en het paard vliegt het kind aan.... of een hond.... of toevallig iemand die in de buurt is.... dat wil je toch niet meemaken? :)
En als je moeite hebt met het 'aanpakken' en de manier waarop je dat wil en kan doen, zoek dan iemand die ervaring heeft met dit soort paarden en je hierbij kan helpen. Dan komt het vast goed :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:50

tessyke schreef:

een keer flink brullen en eventueel een zweep bij de hand houden zou al veel doen.

ik ben het met je eens....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:58

Tja een vriendelijke manier. Wil je een paardvriendelijke manier of mensvriendelijke manier. Het paard is ook niet erg aardig naar jouw. En een ander paard dit toch oplossen met een trap terug of hem flink door de wei jagen tot het paard zich wel gaat gedragen.
Verder is het goed dat je hem laat castreren maar dat zal niet het enige zijn wat moet doen. Je zult toch de leidersrol op je moeten gaan nemen. Paarden zijn slim genoeg om te weten dat als jij je zwak opstelt ze daar goed boven kunnen komen. En dat de hormonen weg zijn zal dat niet zomaar veranderen.
Je zult veel bewuster moeten worden hoe je overkomt want ik vermoed dat je te twijfelachtig over komt en daar maakt het paard gebruik van. Al heb je het paard 1uur in je bezit je moet direct consequent en duidelijk zijn en dan zul je daar over het algemeen weinig moeite mee gaan hebben.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:02

Mensen, zoals jullie gelezen hebben heeft TS deze hengst nog niet zo lang.. Dat het een hengst is heeft hier geen zak mee te maken.. Hengst/merrie of een ruin, ze horen respect voor je te hebben..

Ik ken alleen maar lieve hengsten, die heel mak zijn.. Zo hoort een hengst te zijn :) ..

Succes TS! Hoop dat het snel overgaat!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:15

joh slaan is geen optie echt niet...
verdiep je in het gedrag van paarden.
kijk hoe een alfa paard zich gedraagt en gedraag je net zo...
begin bv bij het voer, geef het niet , maar doe net of het van jou is en als je genoeg heb loop daarna weg alsof je genoeg heb.
kijk in het begin heb je misschien wel een zweep nodig niet om hem te slaan maar om hem op afstand te houden.
ik heb ook een klop hengst gehad zonder ik het wist en ik wou alleen maar lief zijn waardoor ik nu na castratie gewoon een rot knol heb
waarom omdat ik hem altijd een leider rol gegeven heb en dat wet hij nog steeds...
zorg dat jij de leider ben en drijf hem uit je buurt
net als in een kudde..

jij met je ??? weet ik hoe zwaar je ben en hoe sterk je ben ga het echt niet winnen ook niet met slaan want als je paard het echt wil en een knapstrupper is enorm dan leg je het echt af!!

Gewoon terug naar de basis

ook als je hem heb altijd schuin achter je laten lopen en als hij het waagt voor bij te komen dan zwaaien met het uiteinde van je halstertouw alsof je dreig met je staart
jij moet alles aan hem laten zien niet anders om
geloof me het is echt heel moeilijk maar kleine stapjes tegelijk
en als hij gecastereerd word daar heb je ook de na weeen van maar geloof met het zijn de kleine dingen die het doen en slaan is echt taboe tenzij hij gevaarlijk is dus daarom wel een zweepje mee maar onnodig slaan nee sorry ik denk dat dat niks oplost

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:15

sanne_shelly schreef:
@ Tessyke, de TS geeft toch aan dat het paard dit gedrag pas een paar dagen vertoont? Als jij een hengst koopt met de intentie om hem te laten castreren hoef je nog niet meteen een volleerd hengsthouder te zijn toch? Uiteindelijk wil je gewoon een leuk paard waar je een mooie band mee kan opbouwen zonder agressie of naar gedrag. Als je een lief braaf paard koopt, hengst of niet, ga je er niet (althans ik niet) zomaar vanuit dat dat gedrag een paar weken later compleet omslaat. Dat zie je van tevoren niet aankomen.

Logisch. Paard heeft de afgelopen paard weken afgetast hoe de rangorde op de nieuwe plek in elkaar zit en is tot de conclusie gekomen dat zijn nieuwe mens niet in staat is om een leider te zijn waarbij hij veilig is. Dus is hij nu bezig om die mens duidelijk te maken waar die in de kudde staat zodat hij zelf in leven blijft. Dat proces duurt meestal een paar weken omdat en veel mensen niet consequent zijn en omdat veel paarden toch door een stukje opvoeding uit gewoonte een tijdje (redelijk) braaf blijven. In tussen zal hij wel al tig keren kleine dingen uitgeprobeerd hebben en daarbij "gewonnen" hebben.

Castratie zal de heftigheid die van de hormonen komt wegnemen en dat kan flink schelen, maar dat maakt jouw niet plotseling de leider. Die verandering moet uit jezelf komen en daarvoor moet er iemand zijn die kan zien waar je de mist in gaat.