Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het reeël geld terug te vragen bij het niet kunnen gebruiken van pensionfaciliteiten ?

Ja, als ik geen gebruik kan maken van alle faciliteiten waarvoor ik stallings/pensiongeld betaal, moet ik geld terug kunnen vragen aan de pensionhouder.
14 (5%)
Nee, dat is het risico van onvoorziene omstandigheden.
140 (54%)
Misschien, het ligt eraan welke faciliteit uitvalt en voor hoe lang
105 (40%)

Totaal aantal stemmen: 259

PinkyPie

Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:28

Meningen gevraagd: ongetwijfeld wel eens eerder aan de orde geweest maar ik kon er niets over vinden.
Wanneer je paard in (vol)pension staat, betaal je voor bepaalde faciliteiten, o.a. vaak voor gebruik van poetsplaats, zadelkamer, (verlichte) buitenbak en paddock.
Wat nu wanneer - zoals nu al een paar weken - er vanwege weersomstandigheden (heel veel regen, nu vorst en sneeuw) tot meerdere weken geen gebruik kan worden gemaakt van rijbak e/o paddock. Wat vinden jullie nu eigenlijk fair ? Zou je een deel van je pensiongeld terug moeten krijgen of is dit "risico van het vak". Ben gewoon eens benieuwd hoe jullie erover denken ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:30

Hangt er helemaal vanaf.

Als de stalhouder zich het zweet tussen de bilnaad werkt om de buitenbak goed te houden maar alsnog wil het niet lukken dan vind ik het niet meer dan reeël om gewoon hetzelfde bedrag voor te betalen.

Als er totaal niks gedaan wordt en het hele terrein onbegaanbaar wordt zou ik het vrij netjes vinden dat er een kleine korting wordt gegeven.

Heb er ooit nog een discussie over gehad omdat m'n oude stalhouder de paddocks op slot gooide als er een drol was vergeten op te ruimen. Dit is niet "onvoorziene omstandigheden" maar doelbewust faciliteiten onbegaanbaar maken. Dus valt wellicht niet helemaal in dit topic.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:33

ligt er helemaal aan. Als jij op een stal staat met alleen een buitenbak kun je er donder op zeggen dat deze bevriest in de winter. Dan vind ik het iets wat je had kunnen voorspellen en iets waar je waarschijnlijk ook naar betaald.
Mocht de staleigenaar echter beweren dat het een all weather bak is die bij vorst niet bevriest en bij droogte niet stuift bv, vind ik het iets heel anders. Dan betaal je ook voor een altijd berijdbare bak. Natuurlijk zijn er onvoorziene omstandigheden en vind ik het niet kunnen als je direct bij de staleigenaar op de stoep staat. Maar als, zoals in het voorbeeld, de all weather bak voor langere tijd onbruikbaar is terwijl jou beloofd is dat jij hem altijd kon gebruiken en er geen alternatief aangeboden wordt in de tijd van 'ongemak', dan vind ik het redelijk als de prijs er tijdelijk op aangepast wordt.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:34

Focussed schreef:
Hangt er helemaal vanaf.

Als de stalhouder zich het zweet tussen de bilnaad werkt om de buitenbak goed te houden maar alsnog wil het niet lukken dan vind ik het niet meer dan reeël om gewoon hetzelfde bedrag voor te betalen.

Als er totaal niks gedaan wordt en het hele terrein onbegaanbaar wordt zou ik het vrij netjes vinden dat er een kleine korting wordt gegeven.

Heb er ooit nog een discussie over gehad omdat m'n oude stalhouder de paddocks op slot gooide als er een drol was vergeten op te ruimen. Dit is niet "onvoorziene omstandigheden" maar doelbewust faciliteiten onbegaanbaar maken. Dus valt wellicht niet helemaal in dit topic.

Jou eerste 2 zinnen probeerde ik ongeveer samen te vatten in mijn langere stuk :j :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:35

wanneer het niet bruikbaar is door slecht onderhoud vind ik wel dat je geld terug kunt vragen.

maar omdat je in de winter geen gebruik kunt maken van de buitenbak omdat het vriest..... tja dat kan iedereen vooraf bedenken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:37

betaal je dan wel extra voor al het extra werk? Wij hebben nu gemiddeld 1 tot 2 uur per dag extra werk aan de paarden. Extra hooi (dus ook extra hooikosten), hoeven controleren, water geven met de hand zo'n 4x per dag. Dat wordt hier ook allemaal niet doorberekend, ook dat is het risico van het vak.

Odysseus

Re: Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:38

Dat lijkt me gewoon ingecalculeerd in het stalgeld.
In de wintermaanden zul je iets meer arbeid moeten verrichten, maar in de zomermaanden zullen de meeste stalhouders een stuk minder werk hebben en dan krijg je als pensionklant ook geen korting :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:40

Caira schreef:
betaal je dan wel extra voor al het extra werk? Wij hebben nu gemiddeld 1 tot 2 uur per dag extra werk aan de paarden. Extra hooi (dus ook extra hooikosten), hoeven controleren, water geven met de hand zo'n 4x per dag. Dat wordt hier ook allemaal niet doorberekend, ook dat is het risico van het vak.

Ik dacht eigenlijk precies het zelfde..

(of die keren dat je s nachts eruit moet... of heel soms dat je meteen terug moet vanwege iets tijdens een begravenis of iets dergelijks.. of er helemaal niet heen kan,..)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:45

Focussed schreef:

En zo is het en niet anders. Met paard in pension bij mensen die alleen het hoognodige doen en misschien zelfs dat niet eens is sowieso iets wat je niet moet willen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:51

ik vind het ook een beetje het risico van het vak, tenzij faseliteiten niet te gebruiken zijn door slecht onderhoud.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:52

Alleen daar over nadenken vind ik al belachelijk. Waarom? Als het nu nalatigheid is van de staleigenaar maar weeromstandigheden, kom op zeg.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:53

Focussed schreef:
Dat lijkt me gewoon ingecalculeerd in het stalgeld.
In de wintermaanden zul je iets meer arbeid moeten verrichten, maar in de zomermaanden zullen de meeste stalhouders een stuk minder werk hebben en dan krijg je als pensionklant ook geen korting :+

vergis je daar niet in,.. de wei moet onderhouden worden (bemesten slepen maaien ect ect )
water en de dieren moet je dagelijks bij komen. vaak word er dan weer meer onderhoud gedaan.. aan gebouwen..
maar ook aan gras/struiken/terrein onkruid groeit dan hard sloten ect bosmaaien)

Cassidy

Er is nog zoiets als overmacht.

Als ik niet op tijd van A naar B kan komen in gevallen van extreme weersoverlast (zij het te heet, te koud, te veel/weinig wind, stroomuitval, files, of andere onvoorziene omstandigheden, en daardoor een eventueel sollicitatiegesprek van een potentiele wereldbaan misloop, kan ik dat ook nergens verhalen.

Als een stalhouder zijn best doet om de accomodatie begaanbaar te houden op momenten van extreme weerstomstandigheden (en dan heb ik het niet alleen over vorst, maar ook teveel water, teveel wind, te weinig water....vul maar in) dan kun je hem dat niet kwalijk nemen.

De vraag is: wanneer doet iemand zijn best en zijn situaties overmacht?

just_kiki

barbar schreef:
ik vind het ook een beetje het risico van het vak, tenzij faseliteiten niet te gebruiken zijn door slecht onderhoud.

precies.

(geef even voorbeeld kapotte stapmolen die niet word gerepareert ;) )
'T zit bij mij in me prijs, ik betaal er wel voor.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:59

In mijn ogen compenseert het ook al het extra werk. Vorige winter heb ik wel altijd kunnen rijden. Dit jaar niet... Jammer dan. In ruil wordt mijn paard gestapt, krijgt die 5x per dag de kans te drinken, extra hooi ... Dat is voor hen ook gigantisch veel meer werk dan dat de paarden in de molen kunnen, automatische bakjes hebben en overdag gras eten. Voor mij hoefde dat stappen zelfs niet, al ben ik wel erg blij dat ze het doen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:00

Ik vind het maar een buitje raar. Het weer daar kan niemand iets tegen doen.
Kijk gaat de stalhouder nou de bak sluiten of het weiland ect ect ,en kun je het daardoor niet meer gebruiken dan geef ik je gelijk.

Maar om nou je stalgeld een deel terug te vragen omdat je rijbak een zwemparadijs is ,(wat niet zo heel raar was vorige maand door allllllllll die regen !!!!! ) en dat de bak +paddock nu bevroren is.
Nee dan ben je niet fair bezig wat mij betreft , dit is namelijk iets waar je geen grip op hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:03

Niet mee eens.
Goede aanleg van de bak en goede drainage, daar is wat aan te doen.
En zelfs met een bevroren bak is te rijden...als voor de vorstperiode de bak maar was gevlakt...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:03

Aprils_joke schreef:
Ik vind het maar een buitje raar. Het weer daar kan niemand iets tegen doen.
Kijk gaat de stalhouder nou de bak sluiten of het weiland ect ect ,en kun je het daardoor niet meer gebruiken dan geef ik je gelijk.

Maar om nou je stalgeld een deel terug te vragen omdat je rijbak een zwemparadijs is ,(wat niet zo heel raar was vorige maand door allllllllll die regen !!!!! ) en dat de bak +paddock nu bevroren is.
Nee dan ben je niet fair bezig wat mij betreft , dit is namelijk iets waar je geen grip op hebt.

Dat klopt maar in zulke situaties is het maar net hoe de stalhouder ermee omgaat. De ene stalhouder gaat in een natte wei geulen staan graven om de plassen weg te kunnen laten lopen zodat de boel nog voordat het gaat vriezen kan opdrogen en bijvoorbeeld een bak gauw kan worden gesleept. En de andere stalhouder laat het zoals het is zodat de paarden over een bevroren maanlandschap moeten lopen. Dat is een verschil.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:05

Cassidy schreef:
Niet mee eens.
En zelfs met een bevroren bak is te rijden...als voor de vorstperiode de bak maar was gevlakt...

Wij hebben een prima bodem, helemaal vlak maar nu zo hard als beton, kan niemand wat aan doen denk ik dan?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:06

Onze stalhouder was net een dag te laat, het had net flink geregeld, daarna was het een aantal dagen droog.
Toen de bak echt bijna helemaal droog was zij hij oke dames morgen ga ik de bak even slepen want dan kan het water beter weg lopen
Je raad het al de volgende begon het te hozen :')
dus nog geen droge bak

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:06

Hier is er geen plas in de bak geweest, bak is voorzien van volledig automatisch eb en vloed systeem, zelfde geldt voor de longeerkraal.
Paddocks zijn simpel gedraineerd (uitgegraven, puin gestort, worteldoek erop en zand erop) en ook die zijn keurig droog! Zijn nu ook netjes vlak aan gevroren, dus paarden staan er prima in.

Bak is nu een aantal keer gesleept en plat aangereden zodat het een mooie vlakke bodem is....

Het is maar net wat er aan onderhoud wordt gedaan en hoeveel tijd en energie de stalhouder er in wil stoppen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:08

Cassidy schreef:
Niet mee eens.

En niet mee eens, het ligt er ook wel een beetje aan hoeveel stalgeld je bepaald en hoe profesioneel je stalling is.
In een bevroren bak rijen zou ik nooit doen ook al is deze gevlakt. er zitten toch altijd nog bobbels in.van de hoefafdrukken.

Cassidy

Oakland1990 schreef:
Cassidy schreef:
Niet mee eens.

Wij hebben een prima bodem, helemaal vlak maar nu zo hard als beton, kan niemand wat aan doen denk ik dan?

Kun je wel wat aan gaan doen.
Wat is er mis met het rijden om een mooi gevlakte, hardbevoren bodem?
Wat let iemand om kilo's strooizout in een bak te gooien, om bevriezen tegen te gaan?

Cassidy

Aprils_joke schreef:
Cassidy schreef:
Niet mee eens.

En niet mee eens, het ligt er ook wel een beetje aan hoeveel stalgeld je bepaald en hoe profesioneel je stalling is.
In een bevroren bak rijen zou ik nooit doen ook al is deze gevlakt. er zitten toch altijd nog bobbels in.van de hoefafdrukken.

Niet mee eens.

Een goed gevlakte bodem is zo strak als een biljartlaken. En daar is heel goed op te rijden....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:10

ja maar dan moet je wel even de mensen verbieden om de dag na het slepen hun paarden buiten te zetten voor het gaat vriezen :j