Wat de toen met deze ruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lkfbsm

Wat de toen met deze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:39

Hallo,
Ik wil graag jullie mening weten.
Ik geef les op een manege waar ik zeg maar het hoofd van ben. Niet financieel, maar voor de rest wel.
Nou geef ik op de donderdagochtend les aan volwassenen.
Daar zitten ruiters bij met eigen paard.
Er zit een aantal ruiters bij die eigenlijk het paard niet zo goed onder controle nog hebben, en vooral niet met deze temperaturen en temperamenten van de paarden zelf.
Ik kan praten als brugman, alles 100x voordoen, maar mijn advies aan hun blijft niet hangen, en gaan hun eigen gang.
Er zijn keren moet ik zeggen dat het wel goed gaat. Maar dat is niet veel.
Nou belde een vrouw van de week op dat ze de les af wilde zeggen. Sowieso vw de kou, maar ook dat ze het gevaarlijk vond. Dat de bak te hard is ( wat niet zo is ) en dat ze bang is te vallen, en dat het vorige week in haar rug is geschoten. ( verder kan ze alles no wel.... )
Ik heb zelf het idee dat ze wat angstig is om de ruiters met eigen paard. Zij zegt zelf dat dat niet de reden is, maar dat het gewoon te koud voor haar is. Maar elke keer als er wat gebeurt met de paarden en ruiters wat nog niet zo goed gaat ( bijvoorbeeld op een volte rustig aandraven, gaat 1 al als een gek door de bak heen.) zie je de angst en de ergenis in haar ogen.
Ik voel dat, en wil daar graag wat aan doen. Dus de volgende vragen.
Moet ik zeggen tegen degene die de paarden nog niet onder controle heb, " zorg eerst dat je ze onder controle krijgt ( zijn we al best lang mee bezig) en zorg dat ze rustig zijn in de les."
En zou ik het moeten voorleggen aan de hele groep dat er een soort angst onstaat door de ze paarden....
Nogmaals, ik kan praten als brugman tegen deze ruiters met eigen paard, maar het gaat het ene oor in en het ander uit. Kan het op een aardige manier doen, maar ook op een "boze" manier...
Zat zelf aan te denken om een camera mee te nemen en de hele groep er zo mee te confronteren, maar ben dan bang dat ik mensen kwijt raak uit die les, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is....
Even een dilemma.....
graag jou mening, mocht het te onduidelijk zijn lees ik dat graag. en hou het graag netjes ;)

Anoniem

Re: Wat de toen met deze ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:40

Die mensen eens een keer voor het blok zetten, gewoon ermee confronteren. De les moet voor iedereen leuk blijven!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:10

Zou je die les niet kunnen splitsen? De eigen-paarden-lessers en de manege-lessers apart les geven?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 01:30

Citaat:
Ik kan praten als brugman, alles 100x voordoen, maar mijn advies aan hun blijft niet hangen, en gaan hun eigen gang.

Zou bij mij héél snel afgelopen zijn. In de les doe je wat je instructeur je opdraagt, anders de bak uit - helemaal als je een stoorfactor voor andere ruiters wordt.

Echter, ik vind ook niet dat je als instructrice tegen klanten kunt zeggen "krijg je paard beter onder controle". Het is wel jouw taak om ze daarin te helpen. in hoeverre begeleid je ze daarin nu?

Ik zou in dit geval de onervaren ruiters in een aparte les doen, wellicht zelfs eerst hen een aantal privélessen laten nemen voordat je ze toelaat in de groep, want je kunt daarin echt geen paarden hebben die 'als een gek de bak doorgaan'. Míts ze dan wel je aanwijzingen opvolgen en je serieus nemen. En leg gewoon uit waarom: dat zoals het nu gaat niet houdbaar is in een groepsles omdat het teveel onrust geeft. Is een hele acceptabele reden. :)

Eilandmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:21

misschien kun je een keer een les filmen en deze nabespreken? zodat ze ook zien wat je bedoeld en met hen om tafel kunt gaan om te bespreken waar je de komende lessen aan gaat werken?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:29

RUI -> JI

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:32

Dabo schreef:
Zou je die les niet kunnen splitsen? De eigen-paarden-lessers en de manege-lessers apart les geven?

Dat was ook waar ik het eerste aan dacht. Zéker als de ruiters met eigen paarden je les verstoren.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:22

Ik zou misschien ook even filmen dan heb je later meer 'harde' bewijzen zeg maar (anders zouden ze het nog kunnen minimaliseren, zo heb je gewoon beeldmateriaal dat het bevestigd) Als ze zien hoe het er vanop een afstandje uitziet, zullen ze het misschien wel beter aannemen ook.. En verder, gewoon de ruiters in kwestie aanspreken en/of wat privelessen voorstellen, zodat jullie samen kunnen werken aan dit probleem? Je bent tenslotte de instructeur dus je bent er om hen te helpen met hun paard en rijkunsten. Hen gewoon duidelijk zeggen wat er is, want zo gedrag hoort niet in een groepsles. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor iedereen die meedoet aan de les. Mensen met een eigen paard moeten de les niet gevaarlijker maken voor anderen he.
Nou ja op dat vlak ben ik persoonlijk wel vrij streng.. Wie zich niet aan de regels houdt of qua niveau niet geschikt is voor die les, mag meteen gaan afzadelen. Uiteraard kan elk paard wel eens vies doen, maar als dit komt omdat de ruiter hem niet in bedwang kan houden... Ja nou daar wringt het wat bij mij ;)

Natuurlijk, het is nooit leuk zo dingen te moeten vertellen hé.. maar ja, het hoort bij het vak.
Succes nog hiermee, hopelijk raak je eruit.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:55

Zonder bot te willen zijn hoor, maar ik vraag me af of jij je leerlingen wel onder controle hebt. Het probleem ligt hier bij de lesgever volgens mij. Alle leerlingen, met en zonder eigen paard komen om geholpen te worden in hun rijden. Misschien je lesgeven eens onder de loep nemen, het lijkt erop dat je weinig overwicht hebt op deze groep.
Het filmen als ''bewijs'' lijkt me geen optie om de sfeer in de groep te verbeteren. Hooguit dat je kunt zien dat het nivo nogal ver uit elkaar ligt, wellicht teveel uit elkaar om in 1 groep goed les te kunnen geven.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:00

CharleyT schreef:
Zonder bot te willen zijn hoor, maar ik vraag me af of jij je leerlingen wel onder controle hebt. Het probleem ligt hier bij de lesgever volgens mij. Alle leerlingen, met en zonder eigen paard komen om geholpen te worden in hun rijden. Misschien je lesgeven eens onder de loep nemen, het lijkt erop dat je weinig overwicht hebt op deze groep.
Het filmen als ''bewijs'' lijkt me geen optie om de sfeer in de groep te verbeteren. Hooguit dat je kunt zien dat het nivo nogal ver uit elkaar ligt, wellicht teveel uit elkaar om in 1 groep goed les te kunnen geven.

Pff, jij durft...

Ze vraagt om advies, dit is wel een hele confronterende zonder dat je weet hoe ze is.

Ik zou het in de groep bespreekbaar maken tijdens een kop koffie in de kantine. Uitleggen waar je tegen aanloopt en vragen waarom je niet op ze door dringt. De iets angstige vrouw zou ik gewoon een keer een half uur priveles geven ipv de normale les en goed aftasten wat er nu werkelijk aan de hand is. Een goed gesprek doet wonderen vaak.
Succes!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:05

CharleyT schreef:

Ik ben het hier wel een beetje mee eens. Ik denk niet dat het hele probleem hier aan te wijten is, maar toch zal het ook deels bij jezelf liggen.
In mijn ogen had je dit namelijk al eerder bespreekbaar kunnen maken. De meeste ruiters hebben er denk ik wel begrip voor als wordt gezegd dat het niet gaat als ze hun paard niet onder controle hebben. Als zoiets op een nette wijze verteld wordt en goed beargumenteerd... Komt vast goed. Misschien kan je aanbieden om de mensen die hun paard niet onder controle hebben een aantal keer priveles te geven om hier aan te werken?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:12

Gewoon doorgaan, de goede welwillende ruiter kan je wat leren.
De angstige ruiter gaat verdwijnen en komt bij een andere lesgever haar eigen probleem weer tegen.

En in deze koude ijstijd gaan de meiden bij mij op stal ook niet lessen.
De paarden krijgen momenteel te weing "rij" beweging om goed les te kunnen krijgen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:21

Ik vind het wel een beetje triest dat juist de mensen met een eigen paard hun paard niet onder controle hebben. Misschien een keer goed boos worden op de mensen die wat aan knoeien. Jij bent de instructeur, ze kunnen luisteren naar jou. Kom op, het zijn volwassen mensen. Die hebben toch wel luisteren geleerd. Ik snap ook wel dat met dit weer de paarden wat frisser zijn als anders. En dat ze wat woester reageren en stout zijn.
Bespreek het met die vrouw wat haar probleem nu echt is en geef haar een aantal prive-lessen. Is er een mogelijkheid voor de mensen met een eigen paard, hun paard voor de les even los te zeten of te longeren zodat de eerste frisheid eruit is?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:22

Is het niet een idee om de ruiters met eigen paarden te verplichten hun paarden eerst een kwartiertje te longeren voor ze de les inkomen? Niet met compleet kneiterfrisse paarden de les in ivm de veiligheid.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:25

Dabo schreef:

dit zou een hele goede optie zijn lijkt mij. Meer aandacht voor de onervaren mensen en meer plezier bij de wat angstigere ruiters.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:48

Rijden de ruiters met eigen paard een zogenaamde stalles (les die bij het lesgeld inzit)? Of betalen ze deze los?

Met mijn oude paard ben ik winterdag namelijk regelmatig de les uit gestuurd omdat deze onhoudbaar was en de les ernstig verstoorde. Ik kon daar alleen maar begrip voorop brengen. Het was voor mij immers een extra les. Lesklanten betaalden een aanzienlijk bedrag voor de lessen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:39

Gerner schreef:
CharleyT schreef:

Pff, jij durft...

Ze vraagt om advies, dit is wel een hele confronterende zonder dat je weet hoe ze is.

Ik zou het in de groep bespreekbaar maken tijdens een kop koffie in de kantine. Uitleggen waar je tegen aanloopt en vragen waarom je niet op ze door dringt. De iets angstige vrouw zou ik gewoon een keer een half uur priveles geven ipv de normale les en goed aftasten wat er nu werkelijk aan de hand is. Een goed gesprek doet wonderen vaak.
Succes!

Weinig durf voor nodig, ze vraagt om advies, nou dit is er eentje. En niemand hier weet hoe ''ze'' is, we doen het met haar eigen verhaal. En zoals ik het lees is het een situatie waar meerdere factoren de oorzaak van (kunnen) zijn. De onstuimige privepaarden, de instructrice, de bange manegeklant, het wel erg stimulerende koude weer van dit moment, en natuurlijk het feit dat er zo'n verschillend nivo van rijden in 1 les gestopt zit. Dat is altijd al lastig lesgeven.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:49

Dit lijkt me meer een antwoord waar ze wat aan kan hebben, zo kunnen collega's onder elkaar nog iets voor elkaar betekenen! :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:03

Je kunt als instructeur op dit niveau nooit zeggen 'zorg dat je je paard onder controle hebt'. Dat is namelijk jouw taak! En als de ene manier niet doordringt, dan moet je naar een andere manier zoeken. Ge\lukkig ben je al druk zoekende. Maar probeer dit nooit bij de ruiter neer te leggen. Het gaat tenslotte om een lesklant en iedere lesklant komt om te rijden/leren. De een leert sneller en/of anders dan de ander. Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Als er meerdere ruiters in je les zijn met dit probleem met manegepaarden kun je overwegen of het een optie is om ze 's ochtends eerst even los te gooien.
Als het 1 dame is, kan een 1 op 1 gesprekje ook waardevol zijn. Leg uit dat je haar gedrag ziet en begrijpt, maar op dat moment niet goed tot haar door kan dringen. Leg uit wat voor invloed haar gedrag op de rest van de groep heeft. Waarschijnlijk is ze helemaal niet bewust van haar gedrag en al helemaal niet op de uitwerking die dat heeft.
Hou ook in gedachten dat haar angst waarschijnlijk nog dieper zit dan je zelf denkt. Dat ze helemaal op zo'n moment niet in staat is jouw aanwijzingen te volgen. Zo'n ruiter heeft al vanaf het moment van opstijgen en wegrijden begeleiding nodig. Misschien eerst alleen aan laten draven en zodra dat goed gaat de rest laten aandraven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:01

Een pittig paard kan wel eens wat pittiger worden met dit weer. Ik heb ook wel eens jonge paarden meegenomen naar de les en tja, die bokten ook wel eens wat. Maar die paarden moeten ook leren, en ik betaal ook voor zo'n les (was in ons geval een uurtje begeleid rijden, want ik heb er echt nooit wat geleerd). Dat een manege dan zo stom is om er minder ervaren manegeruiters bij in te plaatsen is niet mijn probleem.
Toen we met ons groepje wedstrijdruiters alleen als wedstrijdruiters in de les reden was er zelfs eentje die gewoon haar paard in onze les heeft ingereden. Ging prima. Ging even aan de longe en wij reden er gewoon omheen. En daarna had iemand dat paard eerst vast. Toen dat dier losging, tja, tuurlijk was er wel eens geen controle, en ook onze paarden wilden wel eens mee rennen, maar daar leren die dieren van.
En we hadden toen een hecht groepje hoor, instructeur was ook niet capabel genoeg om ons nog iets te leren, we reden allemaal al op M of Z niveau. Maar de sfeer was goed, en instructeur wist dat ze weinig in te brengen had.

Op een gegeven moment moesten ineens manegeruiters in onze les erbij. Nou, toen begon het gezeik: waarom willen jullie elke week springen, waarom zijn jullie paarden zo heet? Dat lag dus echt aan die domme ruiters die niet konden rijden. Sorry, dit is niet ons probleem. Ik heb mijn paarden normaal gesproken onder controle. Met dit weer kunnen ze wel eens wat heter zijn. Maar ga nooit tegen mij zeggen dat ik een paard niet onder controle heb. Ik heb meer paarden zadelmak gemaakt dan de gemiddelde instructeur. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen, dan zou ik direct zeggen en NU stap je onmiddelijk op mijn paard. Ik weet zeker dat de instructeur of de klagende ruiter er niet beter mee overweg kan dan ik, eerder minder.

En een ruiter die in jouw ogen niets met aanwijzigingen doet, dat kan 2 dingen betekenen: ze doen het inderdaad niet (ik neem van bepaalde instructeurs ook niets aan), of ze proberen het wel maar het kwartje valt niet. Je zou die ruiter best eens kunnen vragen of ze het wel begrijpen, of dat het niet lukt, of dat ze gewoon denken van stik er maar in. Zeg dat ze eerlijk mogen antwoorden.
Vraag ook wat ze van een les verwachten en wat ze willen leren, of dat ze liever gewoon een uurtje gezellig paardrijden. Ik ging naar een manegeles om mijn paard wat te leren, niet om er zelf beter van te worden, want dat lukte toch niet met het lage niveau van instructeurs die er bij ons staan. En als dat gewoon duidelijk is, dan kan het best een gezellig en veilig uurtje paardrijden worden. Dan weet de instructeur ook wat de ruiter verwacht en dan weet je ook dat je ambities als instructeur niet te hoog moeten zijn. Weinig ambitie, hele ervaren ruiters met een onervaren instructeur kan prima samengaan mits je dus van elkaar weet wat men wil. En als de hele groep dezelfde ambitie heeft is het goed.

Ik had priveles om zelf beter te worden.

Maar eigen paarden en manegepaarden in 1 les kan voor problemen zorgen. Dat begint al met zelfstandig rijden. Ik rij altijd zelfstandig, als ik denk nu galopje hier, appuyement daar, dan doe ik dat, niemand die er last van heeft, want alles kan op de binnenhoefslag. Manegeruiters weten vaak niet hoe ze hier mee om moeten gaan. Leer die manegeruiters ook direct om zelf oefeningen te doen. Dan krijgen ze ook meer vertrouwen en is een ronddolend paard in de les met dit weer ook niet eng meer.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:15

Tja, behalve als er wel een ongeval plaats vind dan blijft de manege aansprakelijk.
Mensen die vinden dat ze zo goed zijn dat ze niets meer hoeven aan te nemen van de instrukteur, moeten gewoon niet in een les gaan rijden. Ook niet om de paarden beweging te geven. Ik vind je verhaal ook erg respectloos naar en je instrukteur maar ook naar de manege klanten.
Als je graag wil leren, wat iedereen nog kan, kan je zelfs van een kein kind in het midden nog wat opsteken.
Paarden zadelmak maken en longeren terwijl iemand anders aan het rijden is, is onverantwoordelijk.
Het is niet voor niks dat paardrijden bekend staat als een zeer gevaarlijke sport, mede door dit soort acties.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:12

Je moet wel goed lezen, in onze situatie was het dat we er allemaal vrede mee hadden, ook de instructeur. Was overigens een instructeur van het niveau 'manegeruiter'. Van een dressuurspiegel kun je meer opsteken dan van zo'n instructeur als je eenmaal kunt rijden. Ik zeg het nu wel even bot hoor. Maar dat deed er helemaal niet toe, het was gezellig, iedereen accepteerde elkaar, en dan kan het dus gewoon heel goed werken zoals in ons geval. Verder geef ik ook beslist bruikbaar advies van dat je moet vragen wat een ruiter van een les verwacht.

Alles ging in overleg bij ons, dus ook longeren of een volledig groen paard meenemen. De ellende begon pas toen het bestuur vond dat er manegeruiters in onze les konden komen.
En dat is gewoon stom gedrag van een manege. Je moet niet zomaar besluiten om mensen met eigen paarden (ook nog eens serieuze wedstrijdruiters) en mensen met manegepaarden bij elkaar in te stoppen als dat al jaren niet gebeurt.
Als je met een eigen paard in een les wilt rijden, en manegeruiters en eigen ruiters rijden reeds gemengd, dan moet je voor jezelf beslissen of je dat wilt of niet. Maar in ons geval was de situatie al jaren: eigen paarden en manegepaarden gescheiden, ons niveau groeide gewoon, terwijl dat van de instructeur stil bleef staan. Als je dat later gaat veranderen is dat gewoon niet handig.
Er is dus absoluut geen sprake van respectloosheid naar instructeur of naar andere manegeklanten. De manege moest opeens een ander beleid gaan voeren, en dan kun je botsingen verwachten. Vergeet niet dat wij al zo'n 8 jaar met een vast groepje van 4 ruiters elke week in die les reden. Je moet het zien als 4 ruiters die gewoon individueel trainen waarbij er iemand staat die af en toe nog eens een opmerking maakt. 2 nieuwen erbij die gewoon te weinig ervaring hebben ten opzichte van onze groep, tja, dat is stom van de manege, niet van ons. Resultaat was dat we het nog een tijdje aangezien hebben, met het bestuur gesproken hebben en dat alles uit elkaar gevallen is.

Een instructeur, of degene die lessen indeelt hoort hier rekening mee te houden, wat voor niveau heeft de reeds bestaande groep? En wat verwacht een klant? Diegene hoort ook aan lesklanten te vragen wat ze verwachten van een les of instructeur. en dat is wat de TS gewoon moet doen. Ik denk dat verwachtingen uit elkaar liggen. En misschien heb je zelfs te maken met een leerling die niet precies weet wat ze wil.
Ik heb inmiddels geleerd om aardig te omschrijven wat ik verwacht van een instructeur. Maar niet iedereen kan dat.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:53

Ik zou ook de groep splitsen. Of eerst de eigen paarden even laten longeren. Paarden die nu wat frisser zijn dan normaal laat ik nu ook eventjes longeren.En dan heb je al een normale les. Maar angstige mensen les geven is niet zo makkelijk vooral niet in een groep waar wel eens een paard weg schiet. Deze ruiters beginnen dan te houden aan de teugels en te klemmen met de benen waarop dat paard dan weer reageert. Ik zou zo iemand uit de les halen en degene een tijdje prive les geven op een rustig paard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:18

Gerner schreef:
Tja, behalve als er wel een ongeval plaats vind dan blijft de manege aansprakelijk.
Mensen die vinden dat ze zo goed zijn dat ze niets meer hoeven aan te nemen van de instrukteur, moeten gewoon niet in een les gaan rijden. Ook niet om de paarden beweging te geven. Ik vind je verhaal ook erg respectloos naar en je instrukteur maar ook naar de manege klanten.
Als je graag wil leren, wat iedereen nog kan, kan je zelfs van een kein kind in het midden nog wat opsteken.
Paarden zadelmak maken en longeren terwijl iemand anders aan het rijden is, is onverantwoordelijk.
Het is niet voor niks dat paardrijden bekend staat als een zeer gevaarlijke sport, mede door dit soort acties.

_/-\o_

@TS: het klinkt idd alsof de vrouw bang en onzeker is.
Is het niet mogelijk om die mevrouw in een andere les te plaatsen, waar ze qua niveau beter tussen past?
Desnoods een niveautje lager zodat ze weer wat meer zelfvertrouwen krijgt.

Verder zou ik de lessers met eigen paarden (de drukste in ieder geval) 'vriendelijk verzoeken' hun paard voor de les even te longeren.
Het rijdt voor niemand prettig als sommige paarden en ruiters bezig zijn met hun prive rodeo. :D
Ook voor de andere lessers met eigen paarden niet.

lkfbsm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:48

Even een late reactie op dit onderwerp. Helaas waren de omstandigheden even om niet achter het internet te kruipen...

Ben het met sommige eens, en met sommige niet.
Ik ga nu niet uitleggen met wie ik het eens ben en met wie niet.

Mijn oplossing is geweest dat deze ruiter het paard zelf longeert of al even rijdt voor les, zodat het paard zijn energie kwijt kan.
Dit hebben we voor komende tijd afgesproken. Ook nu het weer warmer wordt, paard blijft fris.
In de les wanneer een oefening met iedereen goed gaat laat ik iedereen hetzelfde doen. Qua niveau is het aardig gelijk. Ook degene die op het paard zit. Geen sterruiter, maar weet zich aardig te redden, net zoals degene die wat bang zijn. Wanneer het even niet goed gaat, splits ik de groep op. Bijvoorbeeld met het eigen paard een volte bij de A en degene die lekker aan het rijden zijn, en degene bij de C op de volte die op dat moment wat angstig zijn en hun rust moeten hebben...

Heb het met de ruiter over gehad en ze snapte het volkomen. Ook komt ze nu vaker met het paard voor haar zelf rijden, en als ze aan een priveles toe is plannen we die gelijk in.

Nog even over tot hoever kun je bot zijn tegen zo'n ruiter. Ik ben zelf van mening door het nu te hebben gezegd op een vriendelijk manier, het net zo over komt als wanneer je bot bent. Het is immers een volwassene. Bij te bot misschien deze ruiter wel kwijtraakt, omdat ze zich misschien zo voelt dat ze de les verpest ( voor haar idee!! ). Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Mijn manier van lesgeven is wel goed genoeg om met deze groep aan de gang te gaan. Maar vroeg mij af wat jullie zouden doen in zo'n situatie. Het probleem is opgelost, en degene die wat angstig waren lachen en zijn ontspannen. Zij rijden dan ook al zo'n 3 jaar bij elkaar in de groep, en daarnaast is het een toch wel hechte groep die elkaar buiten het rijden ook spreken.

Ik denk zelf door het koude weer dat de les even onrustig was.