Ik wil graag jullie mening weten.
Ik geef les op een manege waar ik zeg maar het hoofd van ben. Niet financieel, maar voor de rest wel.
Nou geef ik op de donderdagochtend les aan volwassenen.
Daar zitten ruiters bij met eigen paard.
Er zit een aantal ruiters bij die eigenlijk het paard niet zo goed onder controle nog hebben, en vooral niet met deze temperaturen en temperamenten van de paarden zelf.
Ik kan praten als brugman, alles 100x voordoen, maar mijn advies aan hun blijft niet hangen, en gaan hun eigen gang.
Er zijn keren moet ik zeggen dat het wel goed gaat. Maar dat is niet veel.
Nou belde een vrouw van de week op dat ze de les af wilde zeggen. Sowieso vw de kou, maar ook dat ze het gevaarlijk vond. Dat de bak te hard is ( wat niet zo is ) en dat ze bang is te vallen, en dat het vorige week in haar rug is geschoten. ( verder kan ze alles no wel.... )
Ik heb zelf het idee dat ze wat angstig is om de ruiters met eigen paard. Zij zegt zelf dat dat niet de reden is, maar dat het gewoon te koud voor haar is. Maar elke keer als er wat gebeurt met de paarden en ruiters wat nog niet zo goed gaat ( bijvoorbeeld op een volte rustig aandraven, gaat 1 al als een gek door de bak heen.) zie je de angst en de ergenis in haar ogen.
Ik voel dat, en wil daar graag wat aan doen. Dus de volgende vragen.
Moet ik zeggen tegen degene die de paarden nog niet onder controle heb, " zorg eerst dat je ze onder controle krijgt ( zijn we al best lang mee bezig) en zorg dat ze rustig zijn in de les."
En zou ik het moeten voorleggen aan de hele groep dat er een soort angst onstaat door de ze paarden....
Nogmaals, ik kan praten als brugman tegen deze ruiters met eigen paard, maar het gaat het ene oor in en het ander uit. Kan het op een aardige manier doen, maar ook op een "boze" manier...
Zat zelf aan te denken om een camera mee te nemen en de hele groep er zo mee te confronteren, maar ben dan bang dat ik mensen kwijt raak uit die les, wat natuurlijk ook niet de bedoeling is....
Even een dilemma.....
graag jou mening, mocht het te onduidelijk zijn lees ik dat graag. en hou het graag netjes