Shetlander 24/7 buiten met dit weer???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ramira

Shetlander 24/7 buiten met dit weer???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 23:36

Hallo allemaal,

Komt mijn zusje net binnen, weet erg weinig van paarden btw. Met de mededeling dat er een pony ergens in de polder buiten in een landje staat. De pony stond daar vanmorgen om negen uur al met een bevroren vacht en vanavond tien uur stond hij nog op de zelfde plek. Voor zover ze kon zien geen extra voer of water in de buurt en ook geen schuilstal. Ik ben niet iemand die heel snel ergens achteraan gaat bellen of weet ik het wat. Maar hier gaan mijn alarmbellen wel van rinkelen. NU mijn vraag wat denken jullie????

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:41

Klinkt niet heel gezellig... maar je weet natuurlijk niet hoe het precies zit. Wellicht komt er iemand om de twee uur met water langs...
En wie weet wordt de pony om kwart over 10 binnen gezet. Een bevroren vacht zal wel wat meevallen, hooguit wat sneeuw aan de uiteinden van de haren. Die van mij had ook een snor vanmiddag, tja als je sneeuw hapt blijft er wat aan je snorharen plakken, das verder niet erg.
Wel sneu overigens dat ie daar alleen staat...

Als je je echt zorgen maakt zou ik morgen zelf even gaan kijken en dan evt. actie ondernemen. (144 ofzo of gewoon aanbellen en vragen hoe het zit)
Laatst bijgewerkt door pearlie op 04-02-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:41

haha die shetlanders red zich wel, het is een koudbloed, en een van de sterkere rassen. Mensen vinden een paard al gauw zielig als hij in een wei staat als het koud is, maar dit is alles behalve zielig. Maak je geen zorgen, de kans is minimaal dat hij echt verwaarloos word! :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:42

Kan gewoon buiten, ze hebben een vacht met dikke isolatie, dus kou zal het probleem niet zijn. Dat het de keuze niet heeft om te schuilen is minder, die zou het moeten hebben. Ik zou wachten, want als de pony er gewoon goed uit ziet is er geen reden tot paniek. Misschien een verkeerd moment en had het zijn hooi al op gegeten waardoor het leek dat hij niks had.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:42

Dit verhaal had over mijn paarden kunnen gaan. Als je daar langs zou rijden of fietsen kun je hetzelfde denken. Maar krijgen nu toch echt meerdere keren per dag hooi en waterbak wordt opengehouden. De pony was waarschijnlijk ook niet bevroren. Ligt alleen sneeuw/ rijp op de vacht. Dit blijft liggen omdat het paard zijn vacht goed isoleert. Anders zou het smelten!

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:43

pearlie, 144 is bedoelt voor mishandeling en verwaarlozing, niet voor een shetlander die alleen in een wei staat.

kiki1976

Tja de shets van m'n vriendin stonden vanmorgen ook met het ijs op hun rug (staan 24/7 buiten) Waterbak is bevroren en staan vaak altijd op dezelfde plek in de paddock.
Maar krijgen genoeg te eten en te drinken hoor!
Voor een leek lijkt het misschien niet zo, maar worden heel goed verzorgt.

Je geeft al aan dat ze bar weinig verstand van paarden heeft. Ik zou eerst zelf eens een kijkje gaan nemen voordat je misschien onnodig iemand met problemen opzadeld die er misschien wel helemaal niet zijn....

Mossel

Mijn 2 warmbloedjes staan zelfs dag en nacht buiten ;)
Ik denk niet dat je met zulk weer kan oordelen of hij wel of geen water heeft, of eten heeft gekregen. Als je het niet vertrouwd bel 144

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:44

IJs op hun rug is juist een prima teken: dan is het paard dus zo goed geïsoleerd dat het blijft liggen. :D

pearlie

deruijter schreef:
pearlie, 144 is bedoelt voor mishandeling en verwaarlozing, niet voor een shetlander die alleen in een wei staat.

Ik zei ook eerst zelf gaan kijken en dan evt. actie ondernemen, niet nu meteen bellen.
En daarbij de suggestie om eerst eens gewoon aan te bellen en te gaan vragen...

(Even offtopic; tegenwoordig is een pony die alleen staat ook een vorm van mishandeling... 't zijn kuddedieren...)
Laatst bijgewerkt door pearlie op 04-02-12 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

deruijter schreef:

Misschien wordt dit wel gewoon onder verwaarlozing verstaan. Dus wat jij zegt makes no sense met dit geval. Dan zou het neerkomen op verwaarlozing, omdat het beestje geen schuil mogelijkheid heeft en geen water ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:45

hu? echt heel raar ik dacht dat ik shetlander zag staan, maar het is dus gewoon pony haha my bad! :P

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:46

deruijter schreef:
hu? echt heel raar ik dacht dat ik shetlander zag staan, maar het is dus gewoon pony haha my bad! :P

In de titel staat Shetlander ;) dus je word niet gek

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:48

sorry hoor maar wat kunnen mensen zich toch aanstellen. Ze zien een pony alleen in de wei staan en denken meteen dat het verwaarlozing is haha. En een paard dat alleen staat in de wei valt niet onder verwaarlozing, maar de dierenbescherming beveelt meerdere paarden te houden aan omdat het inderdaad kudde dieren zijn. Maarja ik denk liever een paard dat goed verzorgd word dan meerdere paarden die allemaal maar half half worden verzorgd.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:48

Mossel schreef:
deruijter schreef:

In de titel staat Shetlander ;) dus je word niet gek

oh hahaha gelukkig maar, ik dacht al ik zie spoken :P

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:50

xxMaxx schreef:
deruijter schreef:

Misschien wordt dit wel gewoon onder verwaarlozing verstaan. Dus wat jij zegt makes no sense met dit geval. Dan zou het neerkomen op verwaarlozing, omdat het beestje geen schuil mogelijkheid heeft en geen water ;)

Voor er iemand 144 belt. Eerst checken bijvoorbeeld bij eigenaar of ze echt geen water krijgt. zusje van TS is er twee keer langsgefiets. Ze heeft er neem ik aan niet de hele dag bij gestaan om te kijken of er iemand kwam met water??? Mensen oordelen zo snel. Laat de dierenpolitie langsgaan bij echte mishandeling en verwaarlozing.

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 23:52

rustig aan ik zeg niet dat deze pony verwaarloosd werd, ik vraag dit meer voor een beetje gemoedsrust van mijn kant. Ik kan zelf niet oordelen over de situatie, ikzelf heb mijn paard overdag ook gewoon buiten weer of geen weer. alleen snachts staat hij op stal. Ben ook niet iemand die zomaar de dierenbescherming of weet ik het wat zal bellen. maar nogmaals ik vroeg het gewoon even om gerustgesteld te worden zodat ik vannacht weer lekker kan slapen en niet met een knagend gevoel naar bed ga.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:53

Ik weet genoeg koud- warm- en zelfs volbloedpaarden die nog 24/7 buiten staan (waaronder de mijne) en dat kan gewoon prima.

Je had je titel anders op moeten schrijven, want 24/7 buiten is niet zorgelijk, het feit dat er geen eten en drinken is natuurlijk wel. En dat hij alleen staat vind ik dierenmishandeling, maar dat zal de dierenpolitie niet met me eens zijn. ;)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:54

nee snap ik maar sommige mensen die hierop hebben gereageerd vind ik nogal overdreven reageren. that's all :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:56

Dani_ schreef:
Ik weet genoeg koud- warm- en zelfs volbloedpaarden die nog 24/7 buiten staan (waaronder de mijne) en dat kan gewoon prima.

Je had je titel anders op moeten schrijven, want 24/7 buiten is niet zorgelijk, het feit dat er geen eten en drinken is natuurlijk wel. En dat hij alleen staat vind ik dierenmishandeling, maar dat zal de dierenpolitie niet met me eens zijn. ;)

nou nou dierenmishandeling? really? Het zal niet het beste zijn voor een paard, maar dierenmishandeling lijkt me een beetje overdreven!

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 23:57

Nou morgenochtend ga ik mee naar haar werk, ze rijdt btw in een auto mijn zusje, nooit gezegd dat ze op de fiets was. Dan ga ik de situatie zelf eens bekijken en dan zien we wel. Voor nu ben ik in ieder geval gerustgesteld en kan ik lekker slapen. thanx

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:58

deruijter schreef:
nou nou dierenmishandeling? really? Het zal niet het beste zijn voor een paard, maar dierenmishandeling lijkt me een beetje overdreven!

Een paard IS een kuddedier en heeft voor zijn mentaal welbevinden toch écht minstens één maatje nodig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:59

Ik vind het ook dierenmishandeling. Paarden zijn kudde dieren en horen écht niet alleen. Ik deel hierin haar mening. Denk maar wat je wilt denken, maar een pony alleen zetten is gewoon niet acceptabel.

deruijter

Re: Shetlander 24/7 buiten met dit weer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:04

haha oke, maar ik vind dat geen dierenmishandeling. Het is niet zo dat ik het goed vind ofzo, maar het is langerna geen dierenmishandeling. Vind ik dan.

Arabesk

Re: Shetlander 24/7 buiten met dit weer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:12

als mijn arab het nu buiten redt 24/7 dan een shetlander zeker :D

Dat ie alleen staat is wél sneu...