mag/kan niet vlechten ect.!!! help!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yaleesa_

mag/kan niet vlechten ect.!!! help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:35

ik heb mijn paardje een jaar, ik denk dat voor de verkoop der manen zijn getrokken
en dat ze daarmee een nare evaring heeft gehad..
in het begin mocht ik der manen niet eens borstelen, dat valt nu wel te doen als ik het rustig doe.
probeerde er laatst snel een staartje en elastiekje in te doen, maar ze vindt het echt niet leuk schud met der hoofd ect.
ik zat laatst de foto's te bekijken voordat ik er kocht, en daar heeft ze op sommige foto's wel knotjes in?!

heeft iemand tips??? of er evaring mee????
hier moet ze toch wel over heen kunnen komen?

Nachtlampje

Re: mag/kan niet vlechten ect.!!! help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:41

'Misschien deed haar manenkam altijd pijn door de knotjes..?
Net zoals wanneer wij knipjes in hebben hoofdhuidpijn krijgen :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:42

Je kan proberen met veel geduld op te lossen maar in 8 van de 10 gevallen blijven dieren toch onthouden wat er is gebeurd, zelfs als je het nog zo lief en rustig doet!!

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 23:16

@slofje dat zal het niet zijn, want ze heeft daarvoor nog nooit knotjes in gehad..
Ze is nu 4 jaar, denk echt dat het door het manen trekken ect. is gebeurt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:20

Probeer het eens niet snel te doen, maar rustig, neem er de tijd voor. Rustig beginnen met borstelen, een plukje pakken en losjes vlechten. Gaat ze schudden, niet loslaten maar wachten tot ze ophoudt met schudden. Als je loslaat wint ze, ze hoeft alleen maar een beetje te schudden met haar manen en jij laat los.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:47

[quote="Yaleesa_"]
ik zat laatst de foto's te bekijken voordat ik er kocht, en daar heeft ze op sommige foto's wel knotjes in?!

quote]

...

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 23:49

@slofje dat is niet helemaal waar mijn pony is vroeger ook mishandelt en ik mag nu alles doen mocht eerst ook niet de hoeven uitkrabbe en nu ben ik de enige die dat mag doen is net hoe goed je paard je vertrouwt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:06

Daarom zeg ik ook misschien :)
En sommige paarden die bv kopschuw zijn zullen hun eigenaar nog zo vertrouwen maar t alsnog niet fijn vinden om tussen hun oren gekriebeld te worden.
Mijn tenen hebben ook een aversie tegen aanraken, kan ze zelf ook niet makkelijk aanraken.
Is dus gewoon een naar gevoel, en vertrouw mezelf echt wel dat ik mn tenen niet gemeen behandel :)

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:11

hahaha slofje goed voorbeeld met je voeten haha :D
Ik heb enkele paarden gehad die kopschuw waren, en waar je gewoon geen halster om heen kreeg
en steigeren etc. Na paar weken perfecte rustige paarden waar iedereen zo een hoofdstel om heen kon
doen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 09:09

sommige paarden vinden het gewoonweg niet fijn. Daar hoeft geen nare ervaring voor geweest te zijn.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:55

maar waarom zou dat paard daarvoor dan wel knotjes in kunnen hebbe gehad ?

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 10:58

Ik zou gewoon steeds rustig blijven oefenen. Hopenlijk dat ze het dan niet meer zo erg gaat vinden.

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 12:49

@kleinvosje, ja dat is dus het 'grote' probleem ik had het elastiekje in een staartje erin zitten en ze bleef maar schudden,schudden,schudden en schudden, totdat ie er uit viel.
dat zal indd blijven oefenen worden.. en als ze even niet schud belonen en een snoepje geven
ze heeft trouwens ook last van kopschuw gehad in het begin dat ik der net had. daar zijn we nu wel een flink stuk over heen, af en toe is het nog lastig met het hoofstel in doen, en ik mag nog steeds niet echt goed aan der oren komen. maar zoals @slofje dat zegt, dat hebben sommige van ons ook met de tenen hahaha

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 13:12

ja ik had een paar foto's gevonden waarvan een paar op 2jarige leeftijd zonder knotjes en een paar foto's met knotjes in en daarna een foto van 2.5 jaar en weer zonder knotjes.
dus hoe ze die knotjes er toen in hebben gekregen.......

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:20

Als je geen wedstrijd gaat rijden zou ik het lekker laten zitten.
Waarom moet een paard persee alles wat wij verzinnen toestaan.
Als je haar maar overal kan aanraken en de manen kan uitborstelen.

Mag je wel haar oren uitraken?

Als je wel wedstrijd gaat rijden. Eerst rustig kammen en dan (ook rustig) weer een of twee losse vlechtjes maken vanaf de schoft. Na een vlechtje haar poetsen zoals je dat altijd doet. Nog niet gelijk een knotje ervan maken, want ze kan gewoon een gevoelige manenkam hebben zoals hier voor al werd gezegt.

Zo zou ik het aanpakken, succes!

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:32

je moet een paard overal kunnen aanraken, probeer eens met je handen op zijn lichaam overal te aaien onder zijn buik en zo langzaam naar zijn manen toe gaan en gelijk weer terug zo heb ik het geleerd bij mijn paard want ik mocht absoluut niet aan der tepels zitten.. maar probeer dat is een keertje :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:33

praam op ?

kan je ze wel borstelen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:39

Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat sommige paarden hier te gevoelig voor zijn. Vlechten doen we meestal (te) strak. Ik weet niet of mensen hier weleens kleine vlechtjes gehad hebben,dreads of vlechtextensions? Maar ene mens kan het goed hebben en sommige bijna niet. Ik zelf kan er ook niet goed tegen ik heb zeker de eerste week ontzettende hoofdpijn omdat het zo ontzettend trekt.
Als je ze invlecht als het paard met het hoofd omhoog staat. En vervolgens met z'n neus naar de grond gaat kan het ontzettend gaan trekken op dat moment.
Ik weet niet of het perse nodig is maar anders gewoon op het gemak af en toe een vlechtje losje indoen. Eventueel de manen laten groeien weet niet hoe lang ze zijn maar als ze erg kort zijn moet je ze al gauw erg strak trekken om een vlechtje te krijgen.

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:46

ik wil binnenkort wel wedstrijden met haar gaan starten en haar ook mee laten doen aan keuringen.. en dan is vlechten wel verplicht helaas..
praam loopt ze zo door heen denk ik, en dan wordt het alleen maar meer een nare evaring voor der toch?
behalve aan haar oren kan ik haar overal goed aan raken, de manen ook alleen als ik een plukje vast houd vindt ze het echt heel vervelend. ze zal inderdaad een héle erge gevoelige manenkam hebbben..

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:01

Zal er dan eerst aan werken dat je haar oren aan mag raken.
Het kan zijn dat ze vroeger bij neus en oor is vastgepakt om haar onder controle te krijgen.
Dat is geen excuus om haar daar niet meer aan te raken, maar wel om er bewust mee om te gaan.
Hoe doe je het halster om? En hoe gaat dat?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:05

Yaleesa_ schreef:
ik wil binnenkort wel wedstrijden met haar gaan starten en haar ook mee laten doen aan keuringen.. en dan is vlechten wel verplicht helaas..
praam loopt ze zo door heen denk ik, en dan wordt het alleen maar meer een nare evaring voor der toch?
behalve aan haar oren kan ik haar overal goed aan raken, de manen ook alleen als ik een plukje vast houd vindt ze het echt heel vervelend. ze zal inderdaad een héle erge gevoelige manenkam hebbben..

ik bedoelde eigelijk met de praam, dat ze die misschien vroeger gebruikt hebben ivm der knotjes :)

Yaleesa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:14

@Hagar_Helga daar hebben we juist veel mee geoefend en zijn we nog steeds wel mee bezig.
halster gaat nu prima krijgt iedereen om, hoofdstel is wat minder maar geen drama, tot dat ik der voorpluk over de frontriem wil halen.. ik doe dat dan eerst met een borsteltje en dan voorzichtig met me hand als dit goed is gelukt geef ik der een snoepje. ik wil er naar toe gaan om dit gewoon direct met me hand te kunnen doen, en niet eerst met het borsteltje..
kan trouwens der oren ook gewoon voorzichtig borstelen, tot dat me hand erbij komt...
denk dat ze eerder bang is ervoor dan dat ze het niet lekker vind want als ik er poets over der hoofd tussen der oren met het borsteltje zie je dat ze het eigenlijk best prettig vind.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:21

Zal dan toch eerst proberen om aan haar voorpluk en oren te zitten zonder het hoofdstel of halster om te doen.
Met een kleine borstel (speciaal voor het hoofd) eerst bij de kruin borstelen en dan steeds naar boven en weer terug. Laat daarbij geleidelijk je vingers naast de borstel ook het hoofd aanraken.
Probeer wel zelf te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en haar niet strak aan te kijken.
Je moet natuurlijk wel stoppen voordat ze compleet over de zeik is.

Hopelijk heb je hier wat aan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:35

Op Horse Event was er ook een paard die zich niet liet vlechten. Dat was volgens mij nog wel een extremer geval dan jouw paard. Ik zal eens kijken of er een topic over is geweest. Annemarie v/d Toorn is er toen mee aan de slag gegaan. Haar doel was heel simpel: Even frutten aan de manen zonder al teveel stress en weer weglopen. Ze stopte telkens voor er stress was en zo kwam ze steeds een stukje verder. Als dat goed gaat, probeer je een klein stukje te vlechten. Voordat het paard stress krijgt stop je weer en loop je weer even weg. Dit bouw je rustig op.
Ik zal eens zoeken naar het topic.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:37