Anti water bevries trucjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Anti water bevries trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:50

Aangezien dit koude weer ;

dit is het probleem , het water bevriest bijna waar je bijstaat , nu vroeg ik mij af, zijn er trucjes tegen het bevriezen ?

Ik heb ergens gelezen dat iemand enkele druppels jenever bij het kippenwater deed zodat het niet bevroor , het is zo hard verdunt dat ze er geen last van kunnen hebben en het niet schaadt , maar of dat bij paarden ook zo is , ik durf het in ieder geval niet uit te proberen.

dit doen we nu ; ponys hebben een inloopstal trouwens, op de wei heb ik geen waterleiding dus ik moet telkens een km lopen van de manege naar mijn weide dit gebeurd met een waterzak ( die overigens ookal was dichtgevroren aan de sluiting :( ) ik heb hun ton water in de stal gezet zodat ze uit de wind is , van het weekend gaan we er een soort isolatie bak rond bouwen en ergens heb ik gelezen dat een balletje erin de paarden kan helpen het water kapot te krijgen.

Ben benieuwd groetjes

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:00

[quote="Shrliii", van het weekend gaan we er een soort isolatie bak rond bouwen en ergens heb ik gelezen dat een balletje erin de paarden kan helpen het water kapot te krijgen.

Ja inderdaad!
Ik laat altijd wat stro in de emmer water staan, dan kan het niet dichtvriezen.
Verder is er denk ik weinig aan te doen, met deze kou! Helaas

billionache

Re: Anti water bevries trucjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:01

appel of bal in de emmer doen helpt vaak wel omdat het water dan in beweging blijft :)

hier zijn trouwens al topics over, als je de zoekfunctie even gebruikt.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:37

Zo'n bal ligt ook gewoon stil in het water als het niet flink waait of dat de paarden er aan zitten, dus dan bevriest het water nog gewoon (en vriest de bal in het ijs vast).

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:41

stalhouder bij ons heeft een plak stro aan elkaar gebonden en die in het water gelegd , erg ideaal is het niet maar het water bevriest niet helemaal dicht zegmaar . en naast de waterbak hebben wij 2 pakken stro staan ivm de wind .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:54

De bak op een verhoging zetten én inpakken :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:52

Een klein bootje rondjes in laten varen op zonne energie? Haha.

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 14:32

F_Orumster schreef:
Een klein bootje rondjes in laten varen op zonne energie? Haha.

ik denk dat je hem beter op wind kan laten draaien , ik waai hier bijna weg :') en er is geen zon hier :')

het pakje stro ga ik vandaag maar is uitproberen :)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:35

Een scheut sla olie, dat blijft drijven op het water waardoor het niet bevriest heb ik ooit eens gehoord.. Maar of het werkt?? Geen idee.. :P

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:25

ik heb een tip van iemand gekregen: druivensuiker, niet echt goed voor de paarden... (weet niet of het helpt hoor)

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:21

Maydine schreef:
Een scheut sla olie, dat blijft drijven op het water waardoor het niet bevriest heb ik ooit eens gehoord.. Maar of het werkt?? Geen idee.. :P

hoorde hetzelfde van zonnenbloemolie , denk dat ik dat is ga proberen omdat ik weet dat mensen dat soms in het voer meegeven, slaolie geen idee :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:23

Zonnebloemolie werkt super,het mesten gaat ook goed.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:25

:= Met sla olie bedoelde ik ook zonnebloem olie hoor.. haha Maar het effect is hetzelfde denk ik zo!
Ga het maar eens proberen want nu 3x per dag (als het al niet vaker is) ijsbikken is ook niks.. :n

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:27

zo heb ik eens gehoord dat je er ook beetje zout bij kan doen... weet niet of dat ze heel erg goed is.
Als je er stroom bij hebt kun je misschien een pompje wat je in de vijver met zo'n bruisballetje in doen haha, maar ik zie in gedachten de paarden al aan de haal gaan met dat slangetje... nee het is niet makkelijk in de wintertijd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:36

Wat ik wel eens gelezen heb is het volgende

Men neme 2 speciekuipen. 1 grote en 1 kleinere

In de grote spuit je met purschuim een dikke laag op de bodem, daar zet je de kleine speciekuip in. Dan spuit je de randen om de kleine kuip helemaal vol met pur en heb je een geisoleerde waterbak

Ipv pur kun je ook stro of hooi gebruiken..

RendiertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:40

Ik gooi ook altijd een bal in de waterbak...
waterbak is daardoor nog niet bevroren dit jaar!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:42

Nou bal werkt niet hoor, van de week was zelfs alles bevroren,wijkagent vond het nodig om daar voor aan de deur te komen en van allerlij beschuldigingen rond te strooien.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:43

boedjang schreef:
zo heb ik eens gehoord dat je er ook beetje zout bij kan doen... weet niet of dat ze heel erg goed is.
Als je er stroom bij hebt kun je misschien een pompje wat je in de vijver met zo'n bruisballetje in doen haha, maar ik zie in gedachten de paarden al aan de haal gaan met dat slangetje... nee het is niet makkelijk in de wintertijd.

Ik zou zeker geen zout gebruiken, daar krijgen ze alleen maar meer dorst van..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:47

Ik heb hier in de vijver een pompje die op een holle steen (met een slang erdoor) uit komt die ca 5 cm onder het water oppervlakte zit, hierdoor is het water in beweging en blijft er een gat ik het ijs boven de steen.
Verder de buitenwand goed isoleren, vijver zit immers in de grond en verliest daardoor minder warmte.

Op stal doen de er altijd meer paarden met een waterbak en die blijft op één plek redelijk open. Verder hakken we de ijslaag niet weg, maar vullen de bakken via het gat in het ijs. De ijslaag werkt als een soort deken daardoor blijft het ijs "warmer" of minder koud.

De kippen krijgen een paar keer per dag een nieuw bakje water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:49

Neem een haflinger, dat werkt erg goed.
Die van ons tilt haar poot op en stampt gewoon het ijs in de speciebak stuk........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:50

Wel een dure tip (haha).

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 20:37

Sylvia_B schreef:
Neem een haflinger, dat werkt erg goed.
Die van ons tilt haar poot op en stampt gewoon het ijs in de speciebak stuk........

haha das grappig ik heb een prachtig haflinger ruintje gezien en overweeg is te gaan kijken :')
het enige probleem is dat ik een rubbere 25 liter ton heb dus als het beestje zen poot erin bonjourd dan is of de ton weg of het water eruit ;') we zijn opzoek naar een oude badkuip ofzo :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:42

Bij mij werkt de appeltruuc juist wel heel goed. Vanmorgen was er geen enkele van de 5 bakken bevroren. (half open stal)
Wel los drijvende ijsklontjes maar niet vast gevroren. Ik neem zo wat olie mee om te zien of dat nog beter helpt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:10

marleen_usar schreef:
Nou bal werkt niet hoor, van de week was zelfs alles bevroren,wijkagent vond het nodig om daar voor aan de deur te komen en van allerlij beschuldigingen rond te strooien.

?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:19

De tips:

-Stro pak
-Appel of bal in de emmer doen
-Scheut zonnebloemolie
MAAR is dit niet giftig? en hoeveel

even op een rijtje gezet ,is wel makkelijk :P met een vraag ivm dat bij ons op stal ook alles bevroren is..