Paard laat zich ineens vallen in de bochten, wat doen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Paard laat zich ineens vallen in de bochten, wat doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:16

Nou, na vanochtend van de eerste schrik bekomen te zijn ben ik op zoek naar advies.
Wij gaan minstens 4x per week met onze ruin te rijden naar les, wedstrijden etc. Hij is dus geen groentje op de trailer, loopt er zo op en af. Kan hem alleen laden en lossen en noem maar op, ideaal dus zou je denken..

Alleen, meneer zit altijd vol verrassingen en hij heeft nu dus wat nieuws 'bedacht'. Ik weet niet of een paard zoiets kan bedenken, maar toch, hij heeft nooit een kick gegeven in de trailer en ineens sinds een paar weken is het raak.
Hij laat zich, vooral op de terugweg, gewoon vallen in de bochten. Wat ie precies doet, géen idee, maar aan het hoop lawaai, gebonk en gedoe in de trailer is te merken dat ie niet stilstaat in elk geval.

Vanochtend was het helemaal raak, op de heenweg zei ik nog tegen mijn vriend dat ie eens rustig stond.. Op de terugweg was het totaal anders.
In de bocht, hij gaat zich trouwens wanneer we afremmen al een beetje wiebelig gedragen merkten we op, een hoop lawaai en gedoe. Toen we thuiskwamen en ik deed de klep open was het eerste wat ik zag aan 4 benen bloed. Benen onder de sneeën en zijn hoefballen opengetrapt vooraan. Achterstangen incl. oogjes waar ie in vast zit verbogen, schot was verbogen/uit het 'slot' gelicht en de sluitingen van t deurtje is helemaal verbogen en past nu dus niet zo goed meer dicht..
Nou echt, ik kan wel janken, we hebben onze splinternieuwe 2-paards nog maar een paar maanden en hij is nu al helemaal aan gort. Daarbij een gewond paard (godzd. niet kreupel) en ik baal er goed van.

Maar wat moet ik nou doen?
We hebben laatst de tip gekregen om de achterstang op zijn kortst te zetten, dat ging inderdaad beter.
Maar nu dus niet meer.. Ik kan hem eventueel nog korter vastzetten, misschien dat ie toch te lang staat.
Of wat kan ik nog meer doen, behalve hem nu ook in de beschermers te steken als we op pad gaan.

Hij heeft altijd een vol hooinet. Er is ook niks veranderd aan onze rijstijl, het maakt niet uit of we de bocht kort, normaal of extra ruim nemen. De snelheid, traag, normaal of sneller, het maakt niet uit.. Remmen idem dito.. We hebben wel een nieuwe auto, maar dat is hetzelfde model als de vorige alleen een paar jaar jonger, dat moet ook niet uitmaken denk ik?

Wie heeft dé tip voordat ik straks nóg een paard met een trailerprobleem heb!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:26

had je hiervoor een 1,5 paards trailer? is het gekomen sinds je de nieuwe trailer hebt?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:28

Sjezus, da's heftig zeg! :o
Ik heb er geen ervaring mee maar ben er wel eens vaker topics over tegengekomen dacht ik.. Anders moet je even de zoekfunctie gebruiken, of mensen melden zichzelf vanzelf wel hier :')
Heel veel succes ermee in ieder geval!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:28

We hadden hiervoor inderdaad een 1.5 paards, ik kan me niet echt herrineren dat ie het doet sinds we deze trailer hebben. Hij doet het echt nog maar van de laatste 2/3 weken en we hebben de trailer al veel langer.
Voordat hij bij mij was is hij ook altijd vervoerd in een 2 paards kan ik me nog wel herrinerren, dus hij zou er bekend mee moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:35

Misschien voelt hij zich te opgesloten in de tweedpaards tussen het schot. Hij heeft namelijk minder ruimte dan in een 1,5. Voorheen had hij de ruimte om zijn lichaam zo te plaatsen en verplaatsen dat hij zo weinig mogelijk last had van remmen en bochten. Nu wordt hij in een bepaalde positie gedwongen.

Ik zou hem bij wijze van test eens vervoeren in de trailer zonder schot ertussen.

Dat hij het met name op de terug weg doet zou wel eens kunnen komen doordat hij dan al wat moe is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:35

ik zou zeggen, probeer toch weer een keer een 1,5 paards...

Ik weet nog wel van mijn paard jaren terug, in een 1,5 paards was het DRAMA een 2 paards ging wel goed.
Het is een vrij simpel iets om te proberen, en baat het neit, dan schaad het niet.
Het kan natuurlijk zijn dat hij na arbeid wat moeite heeft om te blijven staan. En op een 1,5 paards kan hij zn benen wijd zetten

Sita_

Re: Paard laat zich ineens vallen in de bochten, wat doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:37

Hmm.. Ik heb alleen geen idee waar ik nu weer een 1.5 paards vandaan moet halen.. Dus denk ik dat ik het dan eens probeer met het schot er vantussen.. :) Heb alleen geen achterstang dan, dus dat is dan wel even een probleempje..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:38

En je weet zeker dat paardlief in orde is? Het klinkt alsof ie nu ineens na het werk een probleem heeft met staan, wat hij voorheen niet had.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 13:41

Ja, hij is helemaal in orde.. Ik zou niet weten wat ie moet mankeren eerlijk gezegt.. Wanneer ik thuis met hem werk staat ie daarna ook gewoon op zijn benen..
We stappen hem altijd goed uit en laten hem ook altijd even staan voor we weer naar huis gaan.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:46

Ik weet niet of ik hier iets heel illegaals voorstel, maar ik zou met een camera achterin mee rijden. Dan zie je direct wat er gebeurd en heb je het gefilmd om nog een keer objectief te kunnen bekijken (of nog beter anderen er naar laten kijken) en als je denkt dat het niet aan jouw rijstijl ligt dan zal je toch moeten weten hoe je iets aan kan passen zodat dit voor jouw paard beter aanvoelt.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:46

Hier hetzelfde. Een paard wat altijd geladen heeft en netjes stil stond is van de ene op de andere dag gaan 'klieren'. Hij kan zn evenwicht niet houden.
Wij hebben op een bepaald moment er iemand achter laten rijden om te kijken wat meneer deed.
Hij zakte door zn achterbenen heen.
Eerst hebben we hem aan de andere kant gezet. Dit werkte redelijk.
En heeeeeel rustig rijden. Als we alleen met hem weggaan dan doen we het schot opzij en een lange stang erachter. Dan staat hij als een huis.

Je nieuwe auto trekt die misschien sneller op dan de vorige?
Daar moet ik heel goed omdenken. Onze eigen is een trage auto maar de automaat van mn vader regaeert veel sneller.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:47

Maar dat jij denkt dat hij gezond is, je "zou niet weten wat ie moet mankeren"... als we altijd zouden weten wat een dier mankeert hadden we geen dierenartsen nodig gehad. Het betekend dus niet, dat er daadwerkelijk niets aan de hand is.
Ik zeg het alleen maar, als buitenstaander valt me dit op aan je verhaal.

En dat je thuis werkt, en dat hij daarna gewoon op z'n benen staat... tja, dan hoeft hij niet in de trailer. En trailerrijden is wat anders dan een rondje stappen. Veel intensiever, je evenwicht bewaren terwijl je niet kunt zien waar je heen gaat en wanneer er een bocht komt.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:48

Komt mij bekend voor, mijn vriendin heeft ook een paard gehad die dat deed. Ik ben er zelfs eens bij in gaan staan een meegereden (ook 2-paards) om te kijken wat het paard nou precies deed, en daar schrok ik best van want dat zag er niet prettig uit! Wat precies de oorzaak was weten we niet, het paard is terug gegaan naar zijn vorige eigenaar omdat het dier nog meer gebreken had en mijn vriendin het paard nog op proef had.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:04

de mijne deed het ook, in tweepaards eerst geen probleem, en zodra we haar meer begonnen te vervoeren (wekelijks) begonnen de problemen.
iedere keer in de bochten een hoop gerommel, als we dan aankwamen en keken stond paard rustig te kijken naar mij, maar was de trailer half verbouwd (tussenschot eruit, stangen eruit, achterklep eens verwrongen, etc (let wel, is een trekpaard, dus kleine 1000 kilo!)
ben ook eens meegereden, en het was idd niet prettig om te zien.
in de bochten liet ze zich leunen tegen de wand of het tussenschot, maar als ze dat deed tegen het tussenschot verschoof dat een beetje, waarop dat ze half panikeerde, en begon heen en weer te springen tot alles los hing.
daarna liet ze zich op haar kont zakken, en duwde zo de achterstang los, liet zich helemaal vallen, sprong weer recht etc.
had ook iedere keer een paard met kapot getrapte benen etc.
hebben toen het schot eruit gesloopt, twee stangen laten maken bij vriendlief op zijn school (gewoon gaspijpen met twee haken aangelast)
en problem solved. ze gaat schuin gaan staan en gaat netjes gaan overstappen ...

nu heb ik een anderhalfpaardstrailer die maar 1 m breed is, dus ik hoop maar dat ze zich daarin laat vervoeren als die klaar is (is ruim 20 cm meer ruimte dan in een vak van tweepaards, maar 60 cm minder ruimte dan in de volledige tweepaards)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:25

GamblersCup schreef:
Maar dat jij denkt dat hij gezond is, je "zou niet weten wat ie moet mankeren"... als we altijd zouden weten wat een dier mankeert hadden we geen dierenartsen nodig gehad. Het betekend dus niet, dat er daadwerkelijk niets aan de hand is.
Ik zeg het alleen maar, als buitenstaander valt me dit op aan je verhaal.

En dat je thuis werkt, en dat hij daarna gewoon op z'n benen staat... tja, dan hoeft hij niet in de trailer. En trailerrijden is wat anders dan een rondje stappen. Veel intensiever, je evenwicht bewaren terwijl je niet kunt zien waar je heen gaat en wanneer er een bocht komt.

Ik zou inderdaad niet weten wat ie moet mankeren, gezien hij gewoon doet wat ie altijd doet en ik verder geen klachten heb. Wanneer hij echt wat zou mankeren zou ik dat niet alleen moeten merken in het trailerrijden lijkt me.

Als we thuis komen is ie gewoon hetzelfde als dat ie er op ging, rustig en kalm. Alleen hij heeft de halve trailer dus verbouwd.
Daarbij worden al mijn paarden elk half jaar gecontroleerd op vanalles, in December is hij nog 'goedgekeurd' dus ik weet het echt niet..
Wat zou hij dan kunnen mankeren volgens jou?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:27

saden schreef:
Je nieuwe auto trekt die misschien sneller op dan de vorige?
Daar moet ik heel goed omdenken. Onze eigen is een trage auto maar de automaat van mn vader regaeert veel sneller.

Dat is wel zo, onze nieuwe auto is idd een stuk sneller..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:29

Ik heb geen flauw idee, ik ben geen DA en ik heb geen röntgen-ogen... misschien heeft ie ook wel helemaal niets, maar het vel me op in jouw eigen beschrijvingen. Misschien is het gewoon domweg teveel, werken en dan (ook al is het met pauze vantevoren) op de trailer, voor z'n spieren of iets dergelijks. Geen idee.

Misschien ook een idee om mee te rijden (gevaarlijk én verboden) of een camera op te hangen in de trailer om te zien wát ie precies doet? Misschien is het wel het schot waar ie problemen mee hefet, of een stang ofzo. En is het op te lossen door iets in de trailer te veranderen, zoals bij Duhelo.

En wat het verhaal betreft met het sneller optrekken van de auto... je zit nog altijd zelf achter het stuur en je weet hoe je moet rijden met een paard erachter. Dat zou geen verschil mogen maken, dan zit je zelf fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:32

Merk je iets aan hem buiten trailerrijden om? Trek hem eens aan de staart als je aan de zijkant staat, paarden moeten dan tegenduwen, als ie omvalt kan dat duiden op een balansprobleem.
Balansproblemen zitten in de achterhand bij de bekken, het kan zijn dat hij daar vast zit, of een keer uitgegleden is en er last van heeft. Het is echt een aanrader om hem eens na te laten kijken op die plek.
Doordat ze weinig balans hebben kunnen ze bochten en remmen slecht opvangen en zoeken daarom steun tegen de zijkant of achterkant. Is niet prettig voor je paard, want daarvan kan hij ernstige kneuzingen oplopen.
Verder denk ik aan een balansprobleem omdat hij het vooral doet op de terugweg, dan is hij moe in het lijf en heeft hij nog meer moeite met balans.

NIET achterin mee gaan rijden, dat is echt levensgevaarlijk. Stel dat ie valt of iets, dan zit jij er tussen :n

Paarden bedenken niet iets, paarden reageren altijd op een situatie. Er is dus wel wat veranderd, hoeft maar heel minimaal te zijn.
Ga eens een keer rustig rijden, echt belachelijk rustig, kijk of hij het dan ook nog doet.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:38

Nee, dat is ook zo, dat mag geen verschil maken.. We rijden er ook echt niet anders om.. :n
Gewoon hetzelfde als met de vorige auto.

Misschien dat ik inderdaad eens mee kan rijden, de vereniging waar ik rijd is maar een kleine 10 minuten met de auto, dus dat moet te doen zijn.. Maar dat lijkt me erg link.
En anders kan ik proberen om een videocamera op te hangen.
Morgen moeten we eigenlijk weer op pad, en zondag, maandag en dinsdag ook.. Maar ik vind het nu toch wel erg eng worden.

Zou het ook heel veel kwaad kunnen om, als we het schot opzij zetten/er uit halen, zonder stang er achter te rijden?
Off.. Ik bedenk me net dat ik dan ook geen voorstang heb.. :=

Bedankt voor de tip Joolien, wil het geval nou dat ie pasgeleden helemaal losgemaakt is door een osteopaat, hij had toen 2 blokkades in de rug.
Maar nog eens een extra check kan natuurlijk nooit kwaad. Ik merk buitenom het trailerrijden niks aan hem, niet echt iets opvallends. Dat met zijn staart zou ik eens proberen. Wanneer het wel een balansprobleem is, vooral door het moe zijn, hoe kan ik zoiets oplossen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:41

:(:)
Image doet hetzelfde hier. Ze is ZZ springen geweest, dus heeft heel wat trailerkm's in de benen.
Maar ze kan alleen 1,5 paards staan of breder. Ze kan niet enkelpaards staan. Dat is wel jammer, want dan kan ze niet samen met Janouk vervoerd worden.
In de tweepaards trailer hebben we een lange stang laten maken en zetten het schot scheef (achter vast aan de muur geklikt) en dan is er niets aan de hand. Ze reist zo iedere 10 weken naar Roosendaal heen en weer (5 uur rijden met de trailer) en geen enkel probleem.
Maar zet haar niet enkelpaards, want dan is het na 5 minuten al problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:42

Het balansprobleem wat jij noemt is vrij plots gekomen, dat kan komen door een ongeluk, ik zou dus eens de dierenarts raadplegen hierover, geen osteopaat. Het kan bijv zijn dat het paard last heeft van ataxie en dat hij door het losmaken van de rug hier meer last van heeft gekregen. Is misschien overdreven, maar aangezien het vrij plots is gekomen, moet je dit soort dingen niet uitsluiten.
Ik kan je zo geen tips geven voor balansproblemen, wat je wel kunt doen is hem in de gaten houden. Let bijvoorbeeld eens op als hij van de grond eet, wankelt hij dan, heeft ie de neiging om te vallen als je hem wil om zetten bijv. Kijk eens bij de boktwiki.

Misschien allemaal drastisch hoor, maar sluit het niet uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:44

noodstang kun je maken door gewoon de twee huidige korte stangen aan elkaar te maken
de tweepaards van ons, kon je de voorstangen net in elkaar haken waardoor je bijna een vaste stang hebt.
en voor korte eindjes hangde ik er gewoon een ketting achter, zodat ze niet de neiging hebben tegen de achterklep te gaan leunen. meestal staan ze toch wel scheef hoor

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 14:47

Nee, hij is niet echt ataxie-gevoelig.. Hij staat stevig op zijn benen en wankelt niet het is me nog nooit opgevallen in elk geval.
En een ongeluk heeft ie niet gehad, ik houd hem constant in de gaten want hij staat aan huis en we zijn heel veel thuis, hij heeft niks gehad afgelopen maanden/jaren.. Niks gegleden, gevallen of vastgelegen. Het is echt een probleem van de laatste 2/3 weken.
Ik zou de dierenarts eens bellen voor overleg anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:48

Ja vraag het voor de zekerheid eens na. Misschien heeft hij andere ideeen. Ik neem ataxie ook maar als voorbeeld hoor, zo drastisch hoeft het niet te zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:56

Ik zou toch eerst zelf willen zien wat er daadwerkelijk onderweg in de trailer gebeurt. Misschien kun je daar al heel wat uithalen voordat je de DA op een vage missie stuurt wat waarschijnlijk ook nog heel veel geld gaat kosten. En misschien is het wel "eenvoudig" op te lossen door een aanpassing in je trailer.