Jouw afwegingen wel/niet een pony/paard te kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coroosje

Jouw afwegingen wel/niet een pony/paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 22:38

Heb een dilemma: er staat een leuke paardje te koop bij ons op stal en ik twijfel of ik haar wil kopen... Hebben jullie wel eens voor deze keuze gestaan? Wat was daarbij jullie afweging?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Jouw afwegingen wel/niet een pony/paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:42

Toen ik 15 was kwam mijn verzorgpony te koop.
Na veel praten met mijn ouders heb ik besloten haar zelf te kopen en er dus voor de werken en het onderhoud ook zelf te betalen met mijn ouders als achterwacht voor als er echt iets mis zou gaan.
Ik heb er toen heel goed over nagedacht, of ik me op die leeftijd al wilde binden aan een pony, 3 avonden in de week werken, alle dagen naar stal, niet of weinig uitgaan omdat alles altijd naar de paarden ging en daar heb ik volmondig JA op geantwoord en nooit spijt van gehad.

Het is afhankelijk van je leeftijd en je mogelijkheden of je het wel of niet moet doen. Ik heb er veel voor moeten laten maar dat heb ik graag gedaan, ook als ik weleens niet zo'n zin had om te werken ben ik altijd gegaan want ja, wie ging anders het voer betalen?

Nogmaals, weet niet hoe oud je bent en wat je situatie is. 4 jaar geleden heb ik uiteindelijk mijn rijpaard gekocht, inmiddels samenwonend en een vaste baan. Wel in overleg met mijn partner die er gelukkig achter stond en staat.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:00

Bedankt voor je reactie! Ik ben begin 30 heb jonge kinderen en een baan. Dacht zelf dat ik over een jaar of 5 pas aan een paardje zou willen beginnen... Want dan zijn de kinderen ouder, heb ik meer ervaring,...
Nu staat er alleen een braaf paardje te koop en twijfel ik of het toch niet nu "al" moet doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:06

Ik heb ook voir de keuze gestaan en ik heb nee gezegd.
Het ontneemt een groot deel van je vrijheid. Mijn vriend en ik houden van reizen en als we de kans hebben gaan we graag 1 of 2 maanden weg.
Met een eigen paard gaat dat lastiger. Dan moet je verzorging regelen etc.
Daarbij kan ik vanwege lichamelijke klachten niet dagelijks rijden en is goede stalling hier in de buurt moeilijk te vinden en erg duur.
Tot half januari had ik een verzorg paard (eigenaresse was op "zwangerschaps verlof" en doet hem nu zelf weer) em nu paard loos.
Ik blijf via vriendinnen wel met paarden bezig (wedstrijden, mee met jureren, mee naar een cross, gezellig naar stal en kletsen kijken bij een les, kijken bij rijden etc).

Misschien over een tijdje weer een verzorg paard maar een eigen paard hoef ik voorlopig niet meer. Eerst even genieten van de mogelijkheden om opties te gaan enzo. Misschien later... Maar voor nu echt een nee.

wellicht als ik net als jij kinderen heb, dan ga je ook minder snel o reis

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:07

Hier waren geen afwegingen nodig. Ik was ervan overtuigd, als ik 18 was kocht ik eindelijk een eigen pony.
Ouders probeerde nog of ik niet liever het huis uit ging (ging/gaat heel slecht tussen mij en mijn vader) maar nee ik moest en zou een pony kopen. Inmiddels 2 jaar later, 5 ponys staan en een eigen huis.
De overweging en berekeningen om het huis uit te gaan heeft veel langer geduurd.
Als ik zo jouw situatie lees, zou ik er gewoon voor gaan! Je leeft maar 1 keer, waarom niet 5 jaar eerder van een eigen paardje gaan genieten?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:17

toen ik 18 was een eigen paard gekocht. Zelf gespaard en daarna zelf alles betaald.
Nu ben ik 22 en sinds een maand paardloos.
Bij mij vanwege lichamelijke problemen (toen ik 18 was had ik wel vage klachtjes, maar wist ik nog niet wat er was en ook niet dat alles veel erger zou worden in korte tijd) en dus was de zorg erg zwaar. Daarbij afwegend dat het erg duur is als ik er weinig tot niks mee kan doen.
En dus toch mijn paard en pony verkocht.
Deed me verschrikkelijk veel pijn, krijg gelukkig heel veel updates van beide. Maar heb geen spijt, dit is voor mij beter en blijf lekker met paarden bezig van andere, maar dan kan ik zelf kijken of ik me goed voel. Ik mag ook niet meer rijden.
Ook merk ik toch dat het financieel een hele hoop lucht geeft. Vooral nu we opzoek zijn naar een huis.

Maar zit je situatie goed, heb je een huis, goede baan, tijd en wil? Zou ik er zeker voor gaan. ik had het voor geen goud willen missen. Ik heb 4 geweldige jaren met mijn paarden gehad.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:22

Je wil al tzt een eigen paard. Momenteel is de markt heel goed om te kopen, ze zijn niet duur, dus tja, jouw keuze natuurlijk, maar als je het tzt al wil en je twijfelt nu al, dan zou ik zeggen, waag de gok.

Ik heb het dilemma ook nooit gekend. Als ik iets wil doe ik het gewoon. Morgen kan het te laat zijn. :j

Ik heb overigens ook 3 jonge kinderen. Als je ergens tijd voor wil maken, is er tijd voor.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:31

Toen ik mijn paard (voormalig bijrijdpaard) kocht stond het ook totaal niet op de planning. We hadden net een huis gekocht en ik zou een dure opleiding gaan starten. In het verleden echter te maken gehad met verzorgpony's die tegen mijn wil verkocht werden. Ik wilde het niet nog eens meemaken en heb haar daarom gekocht. Nog geen moment spijt gehad. Wel financieel een tijdje moeilijk gehad maar is allemaal goed gekomen.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:49

Wat leuk dat er zoveel reacties zijn!
Het gaat "maar" om een recreatiepaardje dus dat de markt niet zo goed is, maakt de keus niet meteen makkelijker. Tijd en geld zijn belangrijke afwegingen, maar ook het paardje zelf. Heb er pas twee keer op gereden en ben bang dat ik vooral een eigen paardje wil en niet per se haar...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:02

pas twee keer op het paard gereden... Weet je wel zeker dat je dit paard zou willen hebben? Voldoet het paard aan je eisen nu maar ook in de toekomst? Hoeveel ervaring heb je zelf met paarden? Wil en kun je de dagelijkse zorg aan bij het hebben van een eigen paard? Staat het thuisfront erachter? Als je het paard koopt heb je een behoorlijke verplichting richting het betreffende dier op nje genomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:06

Voor mij was 't makkelijk, woon op een boerderij, grote wei met inloopstal. Maar als ik zelf later eigen huisje heb, wil ik ook écht met eigen wei + inloopstal erbij. Want dat is toch een luxe! En anders kan ik ook nog altijd de paarden bij m'n ouders neerzetten. Maar voorlopig is er nog geen sprake van nieuwe paarden :P

Ik vind sowieso wel een must dat je paard 24/7 buiten kunt zetten én dat je in staat bent om in noodgevallen te betalen voor (hoge(re) medische kosten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:55

dat een paard te koop staat wil nog niet zeggen dat jij m moet kopen, of ben je nu in die twee keer rijden zo verliefd geworden en is dit het paard wat je zoekt? Of ben je er nu over uit dat je er eigenlijk wel zelf eentje zou willen en komt dit toevallig op je pad en denk je dat je daarom dit paard moet kopen? Ik hoef hier geen antwoord op maar zet jou misschien wel aan het denken :).

Let wel op dat je niet het probleem vd eigenaar (nl die wil verkopen) jouw probleem maakt door het paardje te kopen. Het kan wel 'maar' een recreatiepaardje zijn maar ga niet overhaast te werk. Momenteel zijn er zoveel leuke recreatiepaardjes te koop dat je makkelijk rustig op je gemakje kunt gaan zoeken tot je er echt eentje vindt helemaal naar je zin en waar je een klik mee hebt.

Zet eerst eens voor jezelf op een rij wat je allemaal wilt en hoe je denkt het paard te gaan houden en of je het financieel en logistiek technisch wel kunt behappen. Je moet er dan wel 7 dagen per week voor gaan zorgen en heb je die tijd wel met je kleine kinderen?
Je wilde pas over 5 jaar dus waarom persé nu omdat toevallig dit paard te koop staat? Alleen als het echt het paard is van je dromen dan zou ik het doen en anders niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:02

Vorig jaar heb ik een merrietje gekocht terwijl ik nog helemaal niet op zoek was naar een paard. Mijn oude paard is nog ernstig "alive and kicking" en vraagt ruimschoots voldoende aandacht, dus een tweede was eigenlijk helemaal niet aan de orde. Maar ja, paard bleef me voor de voeten komen op internet en ik ben er gaan kijken om het dan maar duidelijk te hebben of er een klik was of niet (ging er vanuit van niet :') ). Niet proefgereden, maar wel klik geconstateerd en ik heb dus al een jaar 2 bijzondere merries :+
Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik die klik pas met één ander paard heb gehad (en die heb ik al 19 jaar), het is niet een "leuk, werkbaar paard", maar een "mijn paard".
Voor een (voor jou) heel bijzonder paard kun je je plannen in tijd aanpassen, maar voor een "leuk paard" moet je heel goed overwegen of het je echt wel past in je huidige situatie.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:26

Ik wilde al heel lang een eigen paard en heb begin 2011 de keuze gemaakt om te stoppen met mijn leasepaard en dat geld op te sparen om uiteindelijk een eigen paard te kopen. Ben toen gaan rondkijken en na vele bezichtigingen mijn droompaard gevonden. Ik had met hem ook meteen 'de klik' waar veel mensen het over hebben en pas snapt waar iedereen het over heeft zodra je het zelf overkomt. Een gevoel van dit zit goed, wij snappen elkaar. Als je geen klik hebt zou ik het niet doen er zijn zo veel paarden te koop! Misschien dat dit paard wel iets aangewakkerd heeft in jou en je er nu achterkomt dat je toch wel erg graag een eigen paardje wil, dan zou ik zeggen ga lekker op zoek het kan maanden duren voordat je jouw ideale paardje tegenkomt en de zoektocht is ook al heel leuk. Succes! :D

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:47

Ik heb al jaren een eigen paard maar ben eerst begonnen met een lease pony.
Gewoon om te kijken of ik dit wel echt wilde en de tijd die het kost enz.
Een eigen paard brengt heel wat kosten met zich mee en kost veel tijd maar dat is verschillend per persoon.
Je kunt met een lease pony ook beter bepalen wat je zoek in een paard en wat absoluut niet.
Het heeft mij een stuk wijzer gemaakt:-)

Ik hoop dat je niet te snel beslist want het paard weer snel verkopen als het tegenvalt is ook niet zo makkelijk, en niet eerlijk to het paard

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:01

mijn eerste eigen paardje kocht ik toen ik 19 werd,was een beetje klaar met het rijden voor anderen en wilde toch graag iets voor mezelf at nog fulltime op school maar na een paar berekeningen moest het kunnen.
ik ging bij een paardje kijken via mijn instructrice en was meteen verliefd. 4 jaar later was ik gewoon wat aan het rondneuzen op internet en daar zag ik suena staan, was niet op zoek naar een paard en vooral niet naar een veulen, maar dat koppie dat had wat.
ik ben gaan kijken en ook met dit dier was de klik er 100%
het moet op je pad komen denk ik

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:06

Als het voor jou goed voelt en je hebt de kans om hem te kopen zou ik het zeker doen. Ik zou dan echt naar kijken of ik naast mijn kindjes werk en een vriend/man als je die hebt of je dan nog genoeg tijd over hebt om voor je paardje te zorgen. Ook zou ik kijken of ik het financieel zou redden, mocht het een keer ziek worden dat er dan geld is om de dierenarts te betalen. Mocht je het qua tijd misschien moeilijk redden, en het is toch je droompaard kun je misschien overwegen om een bijrijdster er bij te nemen? Geen idee hoor, ik stel maar wat voor...

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:21

Bedankt voor alle reacties!
Het is denk ik inderdaad zo dat door deze 'situatie' duidelijk is geworden dat ik een eigen paardje wil. We hebben al een shet, maar ik wil toch meer rijden dan ik dacht.
Wat ook meespeelt is dat ik het erg naar mijn zin heb bij deze stal en de eigenaresse (mijn instructrice) 100% vertrouw. Zij vindt het paardje bij me passen en ik vind het belangrijk dat het een betrouwbaar paardje is. Maar ja die klik... ik vind haar super, maar ben ook bang dat ik niet helemaal blij/verliefd durf te zijn omdat ik niet weet of ik het wel moet doen (haar kopen). Ben te rationeel misschien?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:43

Als je echt de klik hebt dan weet je dat. Dat heeft op zich niets met verliefd te maken, ik was op mijn jonkie niet "verliefd", ik zag heel goed ook haar zwakke punten en kon goed rationeel beoordelen of ik daar mee om zou kunnen gaan. Met m'n oude merrie wist ik ook dat ik geen "vanzelfsprekend" paard had, alleen had ik toen nog niet het inzicht om echt goed in te schatten wat ik me op de hals haalde :+
Maar in beide gevallen was de klik onmiskenbaar direct bij kennismaking en heb ik goed na kunnen denken over de problemen die ik me ermee op de hals zou halen. Bedenk wel dat ik in de 40 jaar dat ik tussen paarden rondloop dit dus maar 2x heb meegemaakt....... Ik heb met genoeg paarden gewerkt die leuk waren, ook overwogen om eentje te kopen, maar terugkijkend was dat toch "een heel erg leuk en lief paard", maar dat is niet hetzelfde als "klik".
Als ik jouw teksten zo lees zou ik zeggen "leuk en betrouwbaar paard", maar niet "de klik". Dat betekent nog steeds niet dat je het niet moet doen, want je kunt er ongetwijfeld een fijn paard aan hebben, maar doe het alleen als het ook echt nu in je situatie past.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 10:10

Jullie hebben me echt geholpen!
Vooral dingen als "klik is iets anders dan ik vind het een leuk en betrouwbaar paard" en "dat ie te koop staat betekent niet dat je m moet kopen".
Ik heb besloten het paardje niet te kopen! Weet nu wel zeker dat ik een eigen paardje wil, maar ik wacht tot de juiste op m'n pad komt!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:47

Lijkt me verstandig. Een paard koop je als het goed is toch voor het leven en het kost een flinke duit elke maand, 20 jaar lang. Dat zijn geen beslissingen die je impulsief moet nemen.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 14:19

Nee, klopt maar dit is een betrouwbaar paardje en dus werd ik aan het denken gezet. Ben er wel blij mee, want nu weet ik dat ik het echt wil!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:55

Verstandig dat je dit paard laat staan, bij twijfel niet doen! Ik kan zelf een enorme twijfelkont zijn, maar bij mijn paard wist ik het zeker, hij is het gewoon! En 4 jaar later denk ik daar nog steeds hetzelfde over. Kijk gewoon lekker rond, ga rijden en tutten en dan kom je vanzelf wel jouw paard tegen. En er zijn wel meer betrouwbare paarden dan alleen deze.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:26

coroosje schreef:
Wat leuk dat er zoveel reacties zijn!
Het gaat "maar" om een recreatiepaardje dus dat de markt niet zo goed is, maakt de keus niet meteen makkelijker. Tijd en geld zijn belangrijke afwegingen, maar ook het paardje zelf. Heb er pas twee keer op gereden en ben bang dat ik vooral een eigen paardje wil en niet per se haar...

Als dit JOUW paard is voel je dat naar mijn idee aan... ik kwam het paard dat voor mij bestemd was ( :+ ) een paar maanden eerder tegen dan gepland, maar hij was, en is, het wel. Hij wist 't en ik wist 't.

Als je niet heel zeker weet dat je DIT paard wil zou ik het niet doen... het juiste paard komt vanzelf op je pad :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:15

Tijd en geld... Inmiddels ben ik 23 en heb ik 3 maanden geleden voor het eerst mijn eigen paard gekocht. Eindelijk, na al die jaren! Maar ik heb nu een vaste baan, een lieve verzorgster, een lieve vriend die er achter staat er me er super bij helpt en een geweldige stal waar zij 24/7 buiten staat. En het perfecte maatje kwam op mijn pad! :)