horrorwinter begint, heeft iedereen een fris paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zomers

horrorwinter begint, heeft iedereen een fris paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:24

Ik ben benieuwd wat deze kou (en de echte kou schijnt dus nog te komen) doet met je paard.
Is je paard een stuk frisser dan normaal of merk je weinig verschil.

Voor mensen met alleen een buitenbak: blijven jullie ook gewoon rijden in de bak?

mika11

Re: horrorwinter begint, heeft iedereen een fris paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:27

Mijn paard, merrie van 10, is niet echt frisser dan anders.
Ze staat overdag buiten en 's nachts in buitenstal met halve deur.
Dus ik denk dat dat ook scheelt, ze komt niet uit een warme stal.

Ik heb alleen een buitenbak om te rijden maar dat gaat nu niet.
Dus doen we alleen buitenritten maken.
Stap/draf rondjes langs de weg, of naar het bos.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:30

Mijn bak is prima te rijden, we halen hem wel dagelijks los al is het me nu een beetje te koud om te rijden. Mn paarden zijn allebei behoorlijk fris. Vooral mijn oudje van bijna 20 die loopt de hele dag door de wei te stampen. Normaal is ze nooit zo energiek in de wei maar nu loopt ze de hele dag driftig heen en weer.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:30

Merk nog niet echt dat ze frisser is dan normaal, maar rij ook niet momenteel.. Wij hebben alleen een buitenbak, maar ben bang dat ie bevroren is dus longeren wordt het ook even niet helaas.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:34

nope, peerd was fantastisch vandaag. (k had overigens wel verwacht dat hij een bommetje zou zijn:) )

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:34

Jep die van mij stond met het eerste mini laagje sneeuw vanochtend al te stuiteren.
Ik hoop dat het bij dit minilaagje blijft zodat ik met de trailer op pad kan om te blijven rijden.
Niet dat het me om het rijden gaat maar wel om zijn beweging en energie normaal te houden.
Wij zijn erg veel bezig met onze bak, maar ik ben bang dat we met deze temp er niet aan gaan ontkomen dat hij bevriest...
Ik hoop dus dat mijne rustig blijft, ben als de dood dat hij wat breekt of bezeerd!

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:37

Ze springt met 4 benen tegelijk de lucht in op het zand, crosst alle kanten op, dus ja... best fris :+ .
Met longeren loopt ze niet, en met rijden gaat ze ontiegelijk hard, bijna te hard om te tricken := .
Dus als alles hard is ga ik maar beter niet rijden :n .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:38

Mijn paard is trouwens altijd redelijk stabiel, echte uitspattingen heeft ze eigenlijk nooit onder het zadel.
Dus dat stukje karakter zal er natuurlijk ook wel mee te maken hebben.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:39

Yup... Ondanks de fanatieke trainingen van afgelopen weekend, stuiterde mijn mobiele vierjarige wipwap wel even de bak door... Hoort erbij. Gelukkig duurt het volgens de voorspellingen maar een week. Geheel tegen mijn principes in ga ik er nu maar even iedere dag op om hem beweging te geven. Normaal rijd ik hem vier keer per week. Ik vind beweging nu even belangrijker dan mijn weloverwogen trainingsprincipes.

Hij komt wel op de paddock met z'n mattie, maar die paddocks zijn ook vrij hard natuurlijk. De longeerbakken zijn bevroren en longeren in de rijbakken mag helaas niet... Onze open binnenbak en de buitenbak zijn nog prima begaanbaar! Sommige stalgenoten kiezen zelfs voor een week rust, maar dat vind ik niet fair. Ik merk dat Camaro graag even zijn benen strekt, dan maar onder het zadel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:39

Bij ons waren alle dieren vervelend vandaag :D
Zelfs de therapiepaarden, die normaal echt niet van hun stuk te brengen zijn. Vooral in de omgang, het poetsen, het binnenhalen. Het paard wat ik voor de stalhoudster rij en die de goedheid zelve is, altijd rustig en braaf, haalde vandaag flink uit en knalde 10 cm naast het bovenbeen van een meisje tegen de bakrand. Was het raak geweest, dan had ze zeer zeker wat gebroken, zo hard en snel ging het. Paard vloog in z'n achteruit naar waar het meisje net de bak uit wilde gaan. Volgens stalhoudster was het opvallend wat de weersomslag doet met de dieren.

Angelique81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:41

Mijn verzorgpaard stond bekend om zijn "wintervrolijkheid" toen ie nog manegepaard was. Heb vandaag alleen gelongeerd omdat ik me zelf niet lekker voelde, maar meneer had er wel zin in!
Dus dat wordt wat de komende dagen :P

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 00:43

Doordat mijn paard iets te kort was bekapt voor zijn doen (net verhuisd en nieuwe hoefsmid moet zijn hoeven nog leren kennen) hebben we een paar dagen niet echt veel gedaan.

Vandaag er weer opgestapt. Vanaf het moment dat ik de (buiten-)bak in kom rijden is hij gaan proesten en er pas mee opgehouden toen hij weer bijna bij stal was. Helaas ook (voor het eerst) de nodige bokjes gekregen tijdens galop. Proesten is toch een goed teken?

Dus ik was benieuwd of mede de oorzaak is van het weer. Als ik jullie reacties zo lees, wel!
Hopelijk gaat het niet harder vriezen. Ik ben wel toe aan de lente eerlijk gezegd :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:45

Mijn paardjes voelen zich met dit weer ook kiplekker.
En ze zijn dan ook veel frisser dan als het (veel) warmer is.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:46

Vroeger begon die van mij altijd te stuiteren van de kou, maar nu hij sinds een paar jaar met een groepje ruinen naar buiten gaat ipv alleen is dat eigenlijk helemaal weg, hij rent alle overschot aan energie er uit met zn vriendjes, veel fijner dan onder het rijden :') mijn arabje gedraagt zich eigenlijk voorbeeldig met rijden de laatste tijd :)
wij hebben zowel binnen- als een buitenbak, buiten ligt een Agterberg bodem in dus die is nog prima te rijden, maar met veel wind ga ik toch de binnenbak in :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:50

ik vind dit wel okee, die 2 maanden regen vond ik eerder horrorwinter!

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:51

Mijn verzorgpaardjes hebben ook de kolder in de kop, het oudje van 23 ging crossend het park door zaterdag en de ander was al vervelend met poetsen gisteren! En nadat ze wist, dat er al kuil gevoerd was, maakte madame rechtsomkeert, toen ik haar losmaakte om de paddock in te gaan, haha! ze draaide om en rende vol terug naar stal en nadat ik haar weer had liet ik haar los in de paddock en daar heeft ze 10 min lang alleen maar gerend en gebokt!! Zonder dat ik iets hoefde te doen, ik stond alleen maar midden in de paddock! Daarna kwam ze naar me toe en konden we ff werken! Ze was daarna braaf en rustig! Ga morgenavond weer, kijken hoe ze is, of ik erop kruip!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:54

Mijn kleine vriend heeft er helemaal zin in :+
Renne, vliegen, bokken alles komt voorbij.. haha Vind het heerlijk om te zien!
De bak is tot nu toe nog goed, maar als het echt rond de -10 gaat worden zal dat ook wel over zijn ben ik bang.. Kijken hoe we dan het teveel aan energie gaan oplossen :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:59

Enkele paarden reageren wel een op een harde, koude windvlaag, maar verder zijn ze niet per definitie "frisser" omdat het kouder is. Ook met 30+ kunnen ze wel eens onverwachts uit de hoek komen. Ik rijd trouwens ook gewoon buiten, paarden staan ook altijd op de dag in de paddock of wei. Van een ongelijke bodem worden ze alleen maar handig.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:03

vanavond kom ik op stal aan .
ik haal me paard uit stal .
Ik denk doe haar toch een deken op in de stapmolen .
doe de deur open om naar buiten te gaan , en zoë stond al knorrend te kijken wat dat witte spul was .
helaas wordt ze sinds een paar dagen flink drukker .
en ik kan dat net niet hebben want ze staat met een peesblessure .

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:07

Onze draver vriend ziet ze echt vliegen.hij staat van zes tot zes buiten overdag.maar toch is hij een bommetje.rijden gaat nu niet.maar daarom gaat hij wel voor de slee nu.eigenlijk veel meer lol dan rijden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:10

Ik had vorige week met die wind meer problemen.... :') Man oh man... hij dacht dat ie de wind voor moest blijven. Nu valt het wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:55

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:57

neee hoor nergens last van, ben gisteren nog met mijn bijna 4 jarige sportpaard naar de bossen geweest:-)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:28

Mijn vier voeter was best kalm.. heb ff in de bak gestapt maar in overleg met eigenaresse ga ik tot het gaat dooie in de wei rijden want deze is stukken egaler dan de bak.. en zolang het vriest rij je de wei ook nie kapot

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 02:31

De horrorregenwinter is juist net afgelopen, nu is het vosproof weer. Hij heeft tot nu toe staan broeien in z'n veel te dikke vacht, nu het wat frisser is krijgt hij meer energie. Kan niet zeggen dat hij stuitert (aangezien het weinig sneeuwt en waait) maar hij is lekker alert en beter in z'n vel dan de afgelopen tijd. Qua weer dan.