Niet geschoren, ongevoerde regendeken. Nu 300 grams?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Niet geschoren, ongevoerde regendeken. Nu 300 grams?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:23

Mijn Welsh A merrie zit dit jaar een stuk korter in het haar dan vorig jaar, vorig jaar deed ze niets onder voor mijn 2 shettenpluizenbollen. Ik heb ze alle3 24/7 buiten lopen met beschikking tot schuilstal en de welsh krijgt onbeperkt hooi.

Omdat afgelopen zomer bleek dat ze niet goed tegen wind in combinatie met regen kon (en dan écht helemaal stond te shaken dat ze verstijfd was en haast niet kon eten) heb ik toen een ongevoerde regendeken voor haar aangeschaft. Die kreeg ze toen enkel op als er regen zou komen.

De afgelopen maanden zijn natuurlijk érg nat en guur geweest, dus uiteindelijk heb ik de ongevoerde regendeken maar constant op gelaten, ook wanneer er geen regen was.

Ik wéét dat de theorie is dat een ongevoerde regendeken op een gegeven moment ook voor kou kan zorgen, omdat de haren worden 'platgedrukt' en het paard het dan alsnog koud heeft. Echter heb ik die problemen bij mijn merrie dus nóóit gehad. Volgens mij is het niet zozeer kou, maar meer dus regen en wind waar zij het koud van krijgt.

Nu loopt ze echter nog steeds met haar ongevoerde regendeken (voelt niet warm en niet koud er onder aan) maargoed, het gaat nu dus wel een heel stuk kouder worden.
En dan vraag ik mij wel af of haar vachtje nu genoeg is, en daarnaast kan die ongevoerde regendeken nu dus wel evt. tegen werken omdat haar haren wat plat liggen.

Ik heb 'voor het geval dat' nog een 300 grams winterdeken gekocht. Zal ik die er nu maar op gooien dan, ipv. de ongevoerde regendeken? En kan ik daar dan vandaag al mee beginnen (-3 zal het hier vannacht ong worden)? Aangezien het eind v/d week natuurlijk nog kouder wordt. Maar ze zal ook moeten wennen aan die 300 grams deken denk ik.
Wat is wijsheid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:25

Het wordt nu koud en DROOG, dus ik zou de deken gewoon aflaten ;-) Ze kunnen hun haren nu lekker rechtopzetten en het waait niet hard.

-5 graden met weinig wind is voor een paard véeeeeeeeeel prettiger dan 2 graden met regen ;-)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:27

Arabesk schreef:
Het wordt nu koud en DROOG, dus ik zou de deken gewoon aflaten ;-) Ze kunnen hun haren nu lekker rechtopzetten en het waait niet hard.

-5 graden met weinig wind is voor een paard véeeeeeeeeel prettiger dan 2 graden met regen ;-)

Ben ik het mee eens :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:31

ik ga mee met Arabesk, als het droog is - dus ook geen modderplassen meer waar ze zou kunnen in rollen - kan je de deken eraf laten.

met een lichte ongevoerde regendeken kunnen ze trouwens wel nog hun haren vrij goed opzetten, beter dan als de vacht nat is, maar met een droge vacht zonder deken gaat het natuurlijk nog beter :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:31

Het zal hier vannacht licht gaan sneeuwen en morgen ook, is de voorspelling.
Arabesk; ik snap je punt, maar ik weet ook vanuit welk 'ideaal' jij antwoord. Ik ben ook geen dekenmens, nooit geweest, vind het maar gepruts en het is nooit nodig geweest.

Maar toen ik afgelopen zomer die Welsh écht helemaal shakend en verstijfd van de kou (echt niet lichtjes trillen/rillen) steeds van de wei moest plukken en midden in de nacht nog op stal moest zetten met zweetdeken om warm te worden, ben ik voor haar wel dekens gaan gebruiken.

Mij lijkt het dan juist onlogisch om haar dan de deken af te halen nu het dus echt kouder wordt, terwijl ze toch wel de afgelopen 2 á 3 maanden die deken vrijwel constant heeft opgehad.
Maar dat is volgens jullie dus geen probleem, omdat het 'droog' blijft? En als het dan wel gaat sneeuwen e.d. wat moet ik dan? wel die 300 ineens er op? Is die overgang niet te groot?

Edit: nog iemand dus die er zo over denkt.... oké, ik ben benieuwd. Zo veel verstand van dekens heb ik namelijk niet.

Ik wil gewoon niet dat ze weer zo verkleumd moet worden, maar ik wil haar óók niet 'verwennen'

Arabesk

Re: Niet geschoren, ongevoerde regendeken. Nu 300 grams?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:34

met de sneeuw zal het wel meevallen.

Ook mijn arabs hebben veel hun deken opgehad afgelopen moesson.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:36

Modder is hier nu aan het wegtrekken gelukkig. Of nouja, échte blub is het niet geweest, water in gedeelte v/d paddock bleef wat staan en daar zakten ze tot de kroonrand ongeveer in.

Wat zou ik moeten doen als het gaat sneeuwen dan? Of zal ik die ongevoerde dan er dus nog op laten? en zodra het dus nóg kouder wordt zonder sneeuw, ongevoerde eraf en dus zonder deken?
Of dan juist die 300 grams? Vind het moeilijk.

Zodra ze het echt koud heeft, staat ze dus ook echt met haar staart tussen de benen te shaken en kan ze haar hoofd niet eens stil houden, dus ze geeft het wel aan. Maar zover wil ik het nu eigenlijk niet meer laten komen, dat is al zo vaak gebeurd in de zomer........
En de schuilstal wordt ze nog wel eens uitgemept door de 2 shetten, dus daar kan ze ook niet áltijd in wanneer ze dat wil/nodig heeft.

Edit: oké......... ja aan de andere kant is het idd natuurlijk 'lichte' sneeuw. Worden ze natuurlijk ook niet zo nat van als van regen.
Arabesk; nu lees ik toch echt iets waar ik van 'schrik' :oo haha jou paarden dekens op? :+ sorry niet l*llig bedoeld maar dat had ik dus nooit gedacht hé :=

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:38

Ja mijn arabs hebben een beperkte waterdichtheid; urenlange regen gaan ze van bibberen. :+

Sneeuw is 'droog' en dat dwarrelt wel weer van ze af.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:41

Ik had dit stukje zelf kunnen schrijven, mijn Fjordenmerrie heeft afgelopen herfst/winter hetzelfde probleem gekregen. Ze wordt 21 dit jaar dus ik wijt het aan de leeftijd én de artrose die ze heeft in heupen en knie...

For the record: ik was altijd anti-deken, een paard (en zéker een Fjord) moet het allemaal zelf kunnen regelen, vond ik.

Ik heb precies hetzelfde gedaan met de regendeken, eerst alleen op met erge regen in de zomer (augustus-september) omdat ze als een berggeit vernikkeld in het land stond zonder schuilmogelijkheid. Maar toen de winter begon heb ik de deken afgelaten omdat ze een wintervacht kreeg en de deken dus niet meer nodig zou hebben.

Half december begon ze stijver te worden en merkte ik dat ze met rijden langer en erger stijf was dan normaal, vooral met koud en NAT weer. Na veel gewik en geweeg heb ik toch maar de regendeken opgedaan en opgehouden. Wat een verschil! Een minder stijf, vrolijker en letterlijk en figuurlijk 'warmer' paard.

In de eerste week van januari was er een periode van extreme nattigheid, en heel warm was het niet. De regendeken was op een gegeven moment doorweekt en werd zwaar. Ook voelde ze er niet meer warm onder. Toen heb ik toch maar besloten een gevoerde deken op te leggen, 220 grams. Wederom een enorme verbetering! Deze heeft ze sindsdien op, ook met de warmere droge dagen. Al dat gewissel vind ik maar niks. Ze zweet er niet onder.

Bottomline: Als je paard aangeeft het fijn te vinden om 'verwend' te worden (wat ik het nog steeds vind hoor), waarom zou je hem/haar dat onthouden? Mijn Fjord vind het zó lekker om een deken op te hebben! Ze is lekker warm onder de jas, ik heb altijd een schoon paard. Top haha! Elke keer als het weer pokke-weer is buiten weet ik dat mijn beestje in elk geval comfortabel en droog is. Wat dat betreft is dit een goede deken-winter geweest.

De deken ligt erop en blijft erop. Ik ben om, al heeft dat heel wat overweging gekost...

cindybijl

ik zou ook de deken af laten.
Ook met de sneeuw kunnen ze het wel goed aan hoor. (regen is veel erger en worden ze veel natter van)

Mijn nrps doe ik met regen(buitjes) ook meteen een ongevoerde regendeken op, nu is ie lekker af, ze vind het heerlijk met dit weer!

fojoe

ik gebruik alleen dekens als het nodig is.
mijn tinker doe je echt geen plezier met een deken, dus die loopt lekker bloot en heeft nergens last van.
mijn oudje en jonkie staan te kleumen als het koud en nat is, die krijgen dus een ongevoerde regendeken op.
bij sneeuw is het niet nodig, die valt wel af als ze eens schudden.
nu hebben ze die nog op omdat het grootste deel van de paddock nat en modderig is, maar als de grond droger ligt gaat die af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:47

Meganyr:
dat klinkt idd helemaal hetzelfde! alleen heeft ze bij dus sinds die vaak aanhoudende regen, de deken constant nu op, en heb ik er dus niets aan voering of andere dekens onder/over gedaan.

met 'verwennen' bedoel ik uiteraard niet omdat ík het verwennen vind dat ik het dan niet zou doen, maar het gaat mij er om; ik wil niet dat ze er aan went dat ze constant maar dekens op krijgt en dat ik altijd bang ben dat ze het te koud heeft. Want dan maak ik het alleen maar erger en dan kan ik haar volgend jaar ongeschoren nog meer dekens opgooien e.d. en dat wil ik dus juist niet.

Daarnaast moet ik wel opmerken dat ze dus met die regen toendertijd ook niet altijd vrijwillig in de stal ging staan, óf dat ze er zelfs soms onvrijwillig weer uit moest omdat ze er dus gewoon wordt uitgetrapt door die 2 kleine etters. Helaas staat de welsh als laagste in rang, en de shetmerrie is dus de leider maar tevens ook een echte b*tch. Zij en haar zoon (nu ruin) spannen soms samen tegen de welsh merrie.

En tenslotte; v/d zomer is ze toch wat te schraal geweest; ze viel flink af door al het intensieve werk wat we deden, kreeg meer spieren, maar op een gegeven moment werd ze écht te schraal; ruggengraat kwam er wat bovenop te liggen.
Toen krachtvoer gaan bijvoeren (eerder kreeg ze niets tot heeel weinig) en inmiddels is ze gelukkig voor de winter weer goed bijgekomen. Ze is niet schraal maar ook niet spekkig. Ze heeft gelukkig wel weer een klein beetje reserves opgebouwd.

En ik zou het dan dus jammer vinden als ze zóveel energie moet steken in zichzelf warm te houden, dat ze weer afvalt en net wat te schraal wordt. In een tijdsbestek van 2 maand is ze nu mooi op conditie gekomen en ik probeer dat zo te houden.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:06

Ik zou gewoon op je eigen gevoel afgaan, jij kent je paardje en de leefsituatie het beste. Ik heb net vanmiddag bij mijn pony (tinker kruising) wel een dikkere deken omgedaan.
Ik was dit jaar vrij laat met een deken, liever houdt ik haar dekenloos, maar de regen en wind was ook wel extreem de afgelopen tijd. En ja, ik geef het toe, nu ze wat meer aan het werk is dit jaar is het ook wel lekker een droog paard te hebben als je gaat rijden. Dus ze heeft lekker een vacht kunnen ontwikkelen maar sinds 1 december heeft die van mij een 0 grams regendeken op en nu net een 200 grams opgedaan. Omdat ze nu wat dunne mest heeft en niet heel warm aanvoelde, en het wordt toch echt wel koud wordt straks heb ik hem gewoon lekker omgedaan. Bovendien was haar regendeken steeds nat aan de onderste randen, en als het dan echt koud wordt straks lijkt dat mij ook niks!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:14

ga op je gevoel af. als ik je zo hoor neig je zelf heel erg naar het opleggen van de 300 grams deken... gewoon opleggen dan :j

de theorie is leuk, maar soms hebben paarden het door bepaalde omstandigheden gewoon nodig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:19

Ik zou als ik jou was wel gewoon de deken doen, een paard dat lijdt onder de kou is ook niet leuk.

Niet alle paarden kunnen alles hebben.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:20

ik zou het even aankijken of hij het koud gaat krijgen. Want wanneer haal je hem er weer af. 300 gram er weer afhalen over 2 weken als de vorst wat minder
is is ook weer zo wat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:52

Dank voor alle tips tot nu toe.

Ik heb de regendeken ondertussen er idd maar afgehaald. Ik 'neigde' idd een beetje naar die 300 deken opleggen, maar idd wat simongek hierboven ook zegt; wanneer haal ik hem er dan weer af??
Dan is de overgang ook groot, als ze net gewend is aan die deken moet hij misschien weer af en dan heeft ze 'niets' meer.

Ik kan het idd altijd nog even aankijken zo. Ze loopt nu dus zonder dek, en ik kom toch meerdere malen per dag op de wei (is nog geen 200 m. van huis) en vaak ook nog 's nachts tussen 12 en 1. Ik ga vannacht dus ook even kijken en voelen hoe ze dan is.

Mocht ik in de aanloop naar die héle koude nachten van -10 tot -20 merken dat ze het toch echt koud krijgt, gaat die 300 alsnog op. Moet gewoon even kijken hoe ze het houd.
want het is nl. wel zo dat ik het zelf goed merk dat ze het juist koud krijgt van regen en wind, maar de temperatuur deert haar nooit zo erg. Dus dan is ze in dit geval idd misschien beter af zónder ongevoerde deken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:09

mocht ze het toch te koud krijgen, kan je ook overwegen om enkel 's nachts die 300 grams deken op te doen.
kijken naar je paard, dat is het belangrijkste :j

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:19

Ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt :) hou haar gewoon goed in de gaten, ook als je de deken weer af doet ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:20

Dat zou idd ook nog kunnen, al moet ik dan wel kijken dat de overgang naar overdag niet te groot wordt. Maar aan de andere kant; 's nachts is het natuurlijk een stuk kouder dan overdag.

Kijken naar het paard zelf doe ik idd eigenlijk met alles wel; liefst heb ik bijv. geen hoefijzers (ben geen natural maar als ze het niet nodig hebben, heb ik liever zonder ijzers. mijn shetmerrie glijd bijv. heel snel uit met ijzers) maar stel dat ze toch wat gevoelig wordt of wat te kort komt te staan, dan kan het best zijn dat er wel eventjes ijzers onder komen.

Met die dekens net zo. Heb liever geen dekens maar als blijkt dat ze het echt nodig heeft, dan 'moet' het maar. 't is gewoon een mietjespony in vergelijking met de 2 shets.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips. Geeft voor mij net wat meer bevestiging :j en in de gaten houden gebeurd zowiezo, soms zelfs een beetje naar het extreme toe :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:32

Arabesk schreef:
Ja mijn arabs hebben een beperkte waterdichtheid; urenlange regen gaan ze van bibberen. :+

Sneeuw is 'droog' en dat dwarrelt wel weer van ze af.

Van je geloof gevallen?
Ik kan me nog goed herinneren dat je schreef dat paarden niet rillen van kou of regen, maar aan gebrek aan eten. Bovendien was rillen heel normaal en zou een regendeken het enkel erger maken omdat het de haren plat drukt.

Ontopic: ik zou gewoon je pony goed bekijken. Als ze het koud heeft zie je dat heus wel en dan kun je altijd nog een extra deken omdoen. Ik vind echter van ongevoerd naar 300g wel erg veel in 1 keer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:41

Klopt, daarom zat ik dus zo in twijfel. Ik zou in dat geval (als ik de 300 wel op had gedaan) om op te bouwen eerst een fleecedeken onder de regendeken kunnen doen, maar dat schijnt te gaan schuren/trekken?

Ik zal straks wel zien hoe ze er bij staat, en ook komende dagen/nachten houd ik haar goed in de gaten. Deze temperaturen weet ik van dat ze dat nog wel aan kan.
Weet alleen niet hoe ze straks is met temperaturen van -10 tot -20. Hier in 't Oosten is het toch altijd vrij koud......

Bovenstaande herinner ik me idd ook nog van uitspraken van Arabesk betreffende (regen)dekens. Gebrek aan eten kan hier niet omdat ze (tenminste, de welsh) op onbeperkt staan. Een klein beetje rillen is prima om zich warm te houden, maar shaken zoals zij v/d zomer deed, zeiknat geregend, was écht niet meer normaal. Zelfs de shetten heb ik een aantal nachten zeiknat naar binnen moeten halen en met 3 fleecedekens over elkaar warm moeten krijgen, ook die stonden helemaal te shaken en konden hun hoofd niet eens meer stil houden.....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:44

Ik zou dan eerder naar een 200 grams gaan denk ik... Goed dat je gewoon kijkt naar wat je pony nodig heeft! :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 22:49

grrr schreef:
Ik zou dan eerder naar een 200 grams gaan denk ik... Goed dat je gewoon kijkt naar wat je pony nodig heeft! :j

Tsja en die heb ik niet ;) dus dan zou het 1 of 2 fleecedekens worden onder die ongevoerde deken.

Ik had alleen die ongevoerde deken gekocht v/h zomer dus. En 'voor het geval dat' wilde ik er in de herfst/winter nog een licht gevoerde deken bijkopen. Zat toen te twijfelen, 200 grams leek mij het beste. Maar aan de andere kant vond ik dat ze vrij strak in de vacht nog zat en dacht ik, 300 grams is natuurlijk wel dikker, kan ik bijv. ook gebruiken als ze een keer geschoren wordt (stel dat). Want of ze het zonder scheren kon volhouden, was ook nog een gok.
Scheren wil ik ook liever niet, maar mocht blijken dat het niet te doen is in de wintervacht, had ik haar alsnog laten scheren.

Denk dat áls ik die 300 op zou doen, dat ik dat het beste dan zou doen in de avond als het flink afkoeld. Dan lijkt me de overgang niet zo groot als dat je hem ineens overdag op doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 22:57

Een fleece eronder gaat vaak mis. Het hangt er dan onderuit en trekt al het vocht aan zodat je pony zijknat wordt. Bij droog weer en een goede onderdeken met singels is dat weer wel een optie. Tussen overdag en snachts wisselen is doorgaans niet nodig aangezien het belangrijkste doel van de deken is om wind en regen buiten te houden en de daadwerkelijke temperatuur is niet het meest belangrijke. Ook is de lichaamstemp snachts vaak wat hoger. Ongevoerde dekens vind ik zelf onprettig omdat het geen ruimte laat voor een isolerend luchtlaagje zoals je met een lichte voering wel hebt. Maar uiteindelijk is het je pony die het je verteld wat je moet doen.