paard gechipt, nooit paspoort aangevraagd. wat nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

paard gechipt, nooit paspoort aangevraagd. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:59

ohoh jaren geleden een paard gechipt maar nooit een paspoort aangevraagd wegens omstandigheden...

heb al even gezocht maar kan eigenlijk niet zo goed vinden wat ik nu moet doen.

wie heeft het eerder meegemaakt en kan me helpen?

groetjes alja

Bayazo

Re: paard gechipt, nooit paspoort aangevraagd. wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:08

Heb je het registratieformulier en de barcode nog ?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:08

Normaal gesproken zou je met een verklaring van de DA alsnog een paspoort aan kunnen vragen, DA moet dan aftekeningen etc opschrijven maar dus ook chipnummer ed.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:13

nee ik heb helemaal niks meer :(

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:35

Je kan gewoon je paard laten chippen een een paspoort aanvragen.
Hebben wij onlans ook moeten doen, geen probleem.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 10:42

Ik heb hetzelfde dus ik lees even mee. Mijn paard staat wel ingeschreven bij een stamboek, maar dit is niet geldig als paspoort. Ik heb wel haar chipnummer en aftekeningen etc.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:19

Cher als jouw paard ingeschreven staat bij een stamboek en je hebt nog geen paspoort gewoon even het stamboek bellen en vragen wat ze precies willen hebben om een paspoort uit te kunnen geven.
Meestal is dat het volgende:
- verklaring DA met daarop het chipnummer en de aftekeningen (dat laatste ter controle of het om het juiste paard gaat)
- plukje haar of bloed
- soms willen ze ook graag foto's van alle kanten genomen (aftekeningen) maar meestal is dit alleen voor paarden die nog niet in het stamboek ingeschreven staan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:08

Gewoon een DA met chiplezer laten komen. Hij leest het nummer, vult dit in op een formulier plus alle andere gegevens en dan kun je dit opsturen naar een paspoort uitgevende instantie. Deze sturen dan (tegen betaling) een paspoort naar je op.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:19

Je kan het uitlezen van de chip ook laten doen bij een chipper, die schrijven niet zo'n dikke rekening. Ik help bij een chipper die veelvuldig paspoortjes maakt voor zulke paardjes. :j

Als een chipper van het stamboek de chip zelf mag uitlezen, geven ze vaak heel makkelijk gewoon een duplicaatpaspoort af. Daar zijn wel kosten aan verbonden. Als ze het maar zelf hebben gedaan, dan weten ze dat ze nooit met een ander paard worden genept.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:20

ik stel mijn vraag even hier omdat ik het antwoord niet kan vinden in eerdere topics en het past hier wel goed bij. Mag je een paard vervoeren als hij al wel gechipt is en het paspoort is aangevraagd?
Ik heb een paardje op het oog wat nog geen chip/paspoort heeft dat chippen en aanvragen kan maandag/dinsdag gebeuren maar dan is het paspoort er nog niet, huidige eigenaren willen hem zo snel mogelijk weg, vind het zonde als ik het paard niet kan kopen alleen omdat ie officieel niet vervoerd mag worden

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:26

jojootje84 schreef:
ik stel mijn vraag even hier omdat ik het antwoord niet kan vinden in eerdere topics en het past hier wel goed bij. Mag je een paard vervoeren als hij al wel gechipt is en het paspoort is aangevraagd?
Ik heb een paardje op het oog wat nog geen chip/paspoort heeft dat chippen en aanvragen kan maandag/dinsdag gebeuren maar dan is het paspoort er nog niet, huidige eigenaren willen hem zo snel mogelijk weg, vind het zonde als ik het paard niet kan kopen alleen omdat ie officieel niet vervoerd mag worden

niet doen. vervoeren zonder paspoort kan 1400 boete kosten bij controle, of als je door de politie aangehouden wordt. heb het zelf meegemaakt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:31

maar is het niet voldoende als je alle papieren hebt waar alle gegevens opstaan? want hoe zit het dan als je je paspoort kwijt bent? ik heb echt overal gezocht en kan nergens wat vinden. Ik wilde eigenlijk lnv bellen maar eigenaren willen vandaag weten en tja, in het weekend is niemand aan het werk...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:30

Ik heb mijn veulen gechipt en met een kant en klare paspoortaanvraag opgehaald.
Had dus ook nog geen paspoort. Ik durf dat risico wel te nemen. Je word toch nauwelijks gecontroleerd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:36

Je kan een chipbewijs krijgen , of een eigenaarsverklaring bij je stamboek ! Zo heb ik indertijd mijn veulen naar de opfok gebracht zonder passpoort met eigenaarsverklaring .
Ben ook wel eens mn passpoorten vergeten , kwam ik achter toen ik met de dames onderweg was ... Tja jammer dan . Controle is een kleine kans

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:38

Ik heb dit ook eens gehad (paard zo gekocht, had geen paspoort en was ook nooit aangevraagd) en de dierenarts heeft gewoon een chipformulier ingevuld, aftekeningen geschetst en het nummer dat erin zat afgelezen en het opgestuurd naar de knhs. 2 weken later had ik een paspoort in huis ;)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 22:41

jojootje84 schreef:

Laat hem anders brengen door de huidige eigenaar. De transporteur krijgt de boete of deze nu wel of niet de eigenaar is. Als ze hem zo graag kwijt willen, laat het risico dan ook voor hen zijn. Ze zijn al in gebreke gebleven want je mag niet eens een paard in je bezit hebben zonder dat daar een paspoort bij is.

Risico op controle is echt wel aanwezig. In mijn kennissenkring hebben twee mensen een boete van 250 euro gekregen voor het niet kunnen tonen van het paspoort. Gewoon van de snelweg afgehaald door de AID.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 00:37

Volgend de politie is een kopie aanvraag paspoort ook genoeg.
Ik heb ongeveer hetzelfde 28 jarige draver die heerlijk naar het rusthuis en nog een chip moest krijgen.
Paspoort ooit gehad maar in de afgelopen 27 jaar ergens in huis kwijt geraakt, hij moet volgende week zaterdag vervoerd worden.
Nu alles geregeld paspoort aanvraag kopie gemaakt en klaar alles is in orde, het bedrijf dat hem rijd vind het ook geen probleem en de politie dus ook niet.
Bel anders even je plaatselijke politiebureau dan word je wijzer.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:27

Saffier schreef:
Cher als jouw paard ingeschreven staat bij een stamboek en je hebt nog geen paspoort gewoon even het stamboek bellen en vragen wat ze precies willen hebben om een paspoort uit te kunnen geven.
Meestal is dat het volgende:
- verklaring DA met daarop het chipnummer en de aftekeningen (dat laatste ter controle of het om het juiste paard gaat)
- plukje haar of bloed
- soms willen ze ook graag foto's van alle kanten genomen (aftekeningen) maar meestal is dit alleen voor paarden die nog niet in het stamboek ingeschreven staan.

Ze staat ingeschreven bij het ES maar die is niet erkend.
Maar ze moet in februari toch geënt worden, dus dan zal ik het gelijk eens vragen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:08

Verkopers doen dat voor iemand anders, daarbij die pony en onze staan nu alleen, dus wil zelf liever ook niet te lang wachten. Voor het welzijn van de paardjes is z.s.m beter. Heb met productschap vee en vlees gebeld, die zeiden, gewoon odoen. Zorg dat je de aanvraag papieren hebt. Je bent in overtreding maar je moet wel en hele grote hufter treffen die je bekeurd als je dit goed uit legt...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:11

Veulen mag trouwens tot een half jaar zonder paspoort

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:42

jojootje84 schreef:
Veulen mag trouwens tot een half jaar zonder paspoort

Onder begeleiding van de moeder.
Hoewel daar ook makkelijk mee te sjoemelen is. :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:00

Mag ook langer zonder paspoort. Zo lang je het maar niet vervoert. Als jij niet kan aantonen dat de merrie de moeder is, dan krijg je een paspoort waar geen ouders in staan. Daarom is het voor stamboekpaarden zo belangrijk dat het voor dat half jaar gebeurt. én je mag het paard daarna ook niet meer slachten. Er komt dan een aantekening in je paspoort.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:44

Nee, je mag niet langer zonder paspoort, ook niet als je niet vervoert. zonder paspoort ben je in overtreding...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:28

Ow, dan wist ik dat nog niet. :+ Neem me niet kwalijk. Ben nog lerende... Weer wat geleerd, dank je. Er zit toch wel een termijn in dat je een aantekening krijgt in je paspoort dat je het paard niet meer mag laten slachten voor consumptie? Ik vraag me dan weer af, hoe ze dat kunnen checken tzt. Een slager die het vlees kan verkopen, zal het waarschijnlijk toch wel doen? Of denk ik nu te slecht over de mens?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:49

hoe dat van dat niet bestemd voor de consumptie zit weet ik niet precies. Wij hebben ondertussen terwijl het paspoort is aangevraagd de pony vervoert, met aanvraagformulier van het paspoort erbij. Op advies van iedere 'deskundige' die ik erover gesproken heb. We zijn niet gecontroleerd, dus geen probleem...