Zenuwachtig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HipDiOdess

Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 21:01

Ik heb zelf geen eigen pony en rijd dus alleen maar 1 keer in de maand een onderlinge wedstrijd op de manege.
Één keer in het jaar hebben wij een springwedstrijd, en deze is aanstaande zondag. :D
Meestal ben ik wel zenuwachtig voor wedstrijden, maar bij deze heb ik er een week van te voren al last van.
Heeft iemand tips tegen zenuwen?

MiReRe

Re: Zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:07

Zenuwen zijn soms zo lastig, ik weet er alles van. Wat het allerbeste helpt is vaak doen. Klinkt cliché maar het worst echt minder erg van vaak doen. Wat bij mij ook wel hielp waren druppels van hypericum, maar die zijn inmiddels geloof ik verboden. Dan heb je nog Bach rescue, dat helpt een beetje.
Oh, nog een. Rechtop op een stoel gaan zitten, voeten op de grond, armen ontspannen op de leuning of langs je. En dan hardop tegen jezelf zeggen: het wordt een succes want ik weet dat ik het kan. Achter elkaar herhalen, na een tijdje voel je echt dat je rustiger wordt. Ik weet het, dat klinkt wazig en ik wou het ook nooit doen, totdat ik het wél probeerde en het hielp écht!
Succes met je wedstrijd!

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:32

Voor mij werkt het voglende:

Mij zelf vragen: wat is de ergste dat kan gebeuren?
En dan als vervolgvraag, wat voor invloed heeft dat op mijn leven in het groot?

Stel dat hij de eerste 5 hindernissen doen omvallen en op hinderniss nummer 6 absoluut niet wilt springen.

Wat zou dat uitmaken? De conclusie is dan als goed is: helemaal niks!

Wat het om gaat is de relatie tussen jou en je paard. Dus. Gewon denken: Morgen heb ik lol, het gaat als het gaat, en dat is helemaal prima. De wedstrijd helpt mij mijn paard beter te leren kennen, en het wordt een leuke dag.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:55

Ga gewoon even naar de drogist en vertel je verhaal.
Ze weten daar het beste wat je kan gebruiken, dan zit je ook niet met allemaal potjes en pilletjes ;)
Het is ook niet zo duur hoor, vak maar een paar euro.

Verder: Genieten en positief denken. Kun je het in de les, dan kun je het zondag ook!
Heel veel succes!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:44

Ik vind het nogal wat om iemand maar meteen naar een drogist te laten gaan om daar iets te halen tegen zenuwachtigheid. We zijn allemaal wel zenuwachtig als we moeten starten. Zelfs ruiters die al jaren rijden kunnen nog flink zenuwachtig zijn. Dat is ook iets wat erbij hoort, die spanning.

Zenuwachtig zijn hoort erbij. EN zoals Ryttare zegt; een beetje relativeren. Er kan niet zoveel mis gaan en het is helemaal niet erg als je geen topscore hebt op je eerste wedstrijd. Probeer ervan te genieten en heel veel succes alvast.
Kom je ook even verslag doen hier?

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:54

Scum schreef:
Ik vind het nogal wat om iemand maar meteen naar een drogist te laten gaan om daar iets te halen tegen zenuwachtigheid. We zijn allemaal wel zenuwachtig als we moeten starten. Zelfs ruiters die al jaren rijden kunnen nog flink zenuwachtig zijn. Dat is ook iets wat erbij hoort, die spanning.

Zenuwachtig zijn hoort erbij. EN zoals Ryttare zegt; een beetje relativeren. Er kan niet zoveel mis gaan en het is helemaal niet erg als je geen topscore hebt op je eerste wedstrijd. Probeer ervan te genieten en heel veel succes alvast.
Kom je ook even verslag doen hier?

Ja hoor, zal ik doen.

Bedankt voor alle tips!

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:00

mijn tip? Zie het gewoon als een extra keer rijden! Dat deed ik ook altijd en dat werkt doorgaans verbluffend goed!

oh ja, en heeeeel veel succes en natuurlijk plezier zondag!

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:48

Dat probleem ken ik haha, maar zolang je je verwachtingen niet te hoog legt, zal het altijd mee vallen.
Gewoon doen alsof je voor jezelf rijd & genieten van het moment!

Succes!

gravin00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:04

Neem valeriaan druppels... 6 door je drinken en je bent rustiger

Deed ik ook altijd.. en 'k deed het altijd in me broek als ik het innam niet meer...

greetz

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 20:13

Vandaag had ik dus de wedstrijd met Diënte in de L. Diënte heeft dus nog geen springwedstrijd ervaring en springt ook nog niet zo lang. Samen waren we dus toch te zenuwachtig. Tijdens het inrijden was ze een beetje druk, maar toen we gingen inspringen ging het niet meer. 1x op de hals beland, 1x vanuit stilstand en voor de rest wilde ze niet meer in de buurt komen van de sprong. Ik heb haar moeten laten afzadelen en heb een manege pony aangeboden gekregen. Zodra ik op hem stapte waren mijn zenuwen weg en lukte het ons wel. Samen zijn we eerste geworden.
Ik geef het springen met Diënte nog niet op, we gaan gewoon nog steeds in de springles trainen en proberen het volgend jaar gewoon weer!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:22

Tja, weetje.. ik heb geleerd rustig te blijven door 1½ jaar therapie.
Jammer dat het niet met je eigen paardje lukte, maar wel top om eerste te worden :D

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:31

Ik ga anders om met zenuwen. Zenuwen houden mij scherp. Ik denk goed na en ben dus allert. En minder kans op fouten. Als te relaxed bent, rijd je minder scherp en maak je sneller fouten.

Zenuwen kun je dus als goed zien.

Ik ben lekker laat met mijn reactie. Vandaag had je geloof ik springwedstrijd. Laat je ons nog weten hoe het gegaan is?

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 21:59

Illusion1990 schreef:
Ik ga anders om met zenuwen. Zenuwen houden mij scherp. Ik denk goed na en ben dus allert. En minder kans op fouten. Als te relaxed bent, rijd je minder scherp en maak je sneller fouten.

Zenuwen kun je dus als goed zien.

Ik ben lekker laat met mijn reactie. Vandaag had je geloof ik springwedstrijd. Laat je ons nog weten hoe het gegaan is?

Jah, dat had ik hierboven dus gezet.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:24

Sommige kunnen hun zenuwen omzetten naar scherpheid en concentratie. Maar bij sommige slaan de zenuwen door en resulteert het naar een gespannen proef of krampachtig parcours.
Ik heb er nu steeds minder last van. Maar als ik een tijd niet op wedstrijd geweest ben dan heb ik ook wel eens last van zenuwen en dan moet ik letterlijk tegen mezelf zeggen tijdens de proef " blijven rijden, blijven rijden". Zodat ik niet vergeet te rijden.... (helpt mij goed).
Hoop dat je hier wat aan hebt voor de vervolg wedstrijden.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:27

En lees ik trouwens goed dat je L gestart ben? Met een paard met weinig springervaring.
Of is de klasse L in onderlinge wedstrijden weer een ander niveau?? nee toch >;)

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 18:42

Was onderling, de hoogte was 60/70 cm,
hoeveel cm is officieel dan?

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:26

L = hindernisen van 1,10 meter indien foutloos barrage op 1.20m

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:13

Bij pony's ?

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:12

Klasse B L M Z ZZ
Max. hoogte
Categorie A 0.50 0.60 nvt nvt nvt
Categorie B 0.60 0.70 nvt nvt nvt
Categorie C 0.70 0.80 0.90 1.00 nvt
Categorie D 0.80 0.90 1.00 1.10 1.20
Categorie E 0.90 1.00 1.10 1.20 1.30

Weet niet wat voor maat pony je hebt, maar hierboven staat het.

ranchmarengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:30

een beetje lavendel op een doekje doen en onder je kussen leggen.:x

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:57

Oefen veel op verschillende hindernissen die je tgen kunt komen.

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:38

Je hebt ook zo'n oliebrander dan doe je er water in en lavendelolie daar ga je van ontspannen en idd veel oefenen.

lara331

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:18

een tijdje van te voren even rusten, veel oefenen, vaak helpt lavendel ;D

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:22

En wanneer gebruik je de lavendel dan en hoe? Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar ik heb natuurlijk ook wel eens last van zenuwen dus ik ben benieuwd....

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:42

Je moet je gewoon afvragen: Waar ben ik zenuwachtig voor?
Het ergste wat je kan overkomen is eraf vallen, maar dat is vast wel vaker gebeurt:P
een lekkere kop kamille thee heeft mij altijd goed geholpen:P

Succes!