paard na het scheren onder jeukende bultjes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard na het scheren onder jeukende bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:28

afgelopen weekeind heb ik mn paard voor het eerst geschoren. paard is nog nooit eerder geschoren.
na 1 dag haalde ik de dekens eraf en zag al wel wat bultjes heb hem die dag helemaal gewassen met een aloe vera shampoo en daarna nog een keertje met betadine en hem extra goed uitgespoelt. toen savonds hem nog eens goed geborstelt en de dag erna ook. maar nu zijn de bultjes er nog steeds en ze jeuken ook nog.
wie heeft er een ideetje wat dit kan zijn?

Wijnanda

Re: paard na het scheren onder jeukende bultjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:40

Heb je een paardenshampoo gebruikt? Gewone shampoo voor mensen heeft namelijk een andere ph waarde dan paarden. Kan zijn dat je paard er niet tegen kan en dat daardoor komt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:43

nee heb paardenshampoo gebruikt zelfde waar ik hem altijd mee was.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:44

Het kan een reactie op je deken zijn? De haren die ertussen zaten hebben dat altijd de huid beschermd. Die haren heb je nu weggehaald, en daarmee ook de bescherming.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:49

kan ook schimmel zijn

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:50

Dat zou ook kunnen inderdaad. Wat ik ook had bedacht is dat er al die tijd een wintervacht heeft opgezeten, en dat door dat die er nu af is er een soort reactie met de huid is ontstaan. Tis alleen onder de buik? Daar zit geen deken, dus de huid krijgt daar nu ineens extreem veel zuurstof tov eerst. Ik verzin maar iets hoor, weet niet of het zo iets kan zijn :P Zou je er niet te druk om maken. Zijn het echt alleen bultjes of ook soort korstjes erop?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:57

tis over zn hele lijf alleen zn nek en zn benen niet. en onder zn buik ook niet geloof ik.
het zijn echt bultjes op sommige plekken voelt het beetje als eczeemachtig iets(zn huid is daar ook hard)
hij heeft er ook behoorlijke jeuk aan ligt normaal amper te rollen en nu elke dag wel paar keer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:58

Dan is het dus alleen onder waar de deken op ligt? Probeer eens een andere deken, met een andere voering.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:59

Kan het geen reactie zijn op het wasmiddel waar de deken mee gewassen is? Dus allergisch. Omdat het paard een deken op heeft nu.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:02

paard heeft al jaren in de winter een deken op. dat is hij wel gewend. enige wat ik me nu kan bedenken is reactie op de onderdeken. maar ook die heeft hij al wel vaker opgehad.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:04

Ik zou het even een weekje aankijken en kijken of het vanzelf verdwijnt. Als het echt erger wordt zou ik even een DA of iets naar laten kijken, zolang het niet open gaat zal het wel mee vallen. Die van mij heeft de eerste dagen na het scheren ook altijd wat bultjes over z'n lijf, maar verdwijnt vanzelf.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:05

misschien luis? of een andere huid parasiet? misschien had ie deze bultjes al maar door de lange dichte haren voelde/zag je ze nooit (lijkt me onwaarschijnlijk maar littekens en andere afwijkingen zijn ook veel meer zichtbaar na het scheren).kijk goed naar de andere paarden op stal hebben die ook iets van het zelfde?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:05

Vraag: de deken die je na het scheren opgelegd hebt, is dat dezelfde als die er voor het scheren op lag? Heb je em gewassen of gewoon gebruikt opgelegd? Als er allemaal losse haartjes in zitten, kan dat ook enorme jeuk geven.
Ook als het paard de deken al vaker op heeft gehad, kan het zorgen voor irritatie, je hebt immers een extra beschermlaagje weggehaald door hem te scheren...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:06

Hoe warm heeft je paard het? Als je ineens een veel dikkere deken op hebt kan het ook daardoor komen.
Helemaal omdat je aangeeft dat de bultjes precies op de plaats zitten waar de deken ligt.

Een keer met imaverol wassen kan nooit kwaad..

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:08

Het kan ook een reactie zijn op de olie van de scheermachine. De allereerste keer dat ik m'n paard had geschoren had hij dit ook en we vermoeden dat het daardoor kwam, nu met scheren letten we elke keer op dat er heel minimaal olie word gebruikt en het gaat goed.
Bij mijn paard was het na een week wel weg getrokken, wij hebben toen om de dag met betadine gewassen ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:09

@boompje andere paard op stal heeft nergens last van maar is ook niet geschoren. wel heb ik het scheerapparaat gehuurd en kwam vriendin er net mee van zal dat vorige paard niks hebben gehad.

@kleinvosje nee is andere deken. deken heeft hij vorig jaar paar keer opgehad toen het zo extreem vroor. daarna niet meer. heb toestraks ook eens goed gekeken naar de deken maar zijn geen haren in te zien

@sliertje paard voelt gewoon warm aan onder de deken niet extreem warm ofzo.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:19

ben je zeker dat de bultjes er gekomen zijn na het scheren?

Ik was mijn paard altijd na het scheren vooraleer er een deken op te gooien, omdat de haartjes enorm gaan kriebelen. De mijne heeft steevast op de rug en waar de zweetbladen van het zadel komen bultjes, dit zijn "verstopte talgklieren". Deze trekken een week na het scheren weer weg.

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:23

petitparis schreef:
ben je zeker dat de bultjes er gekomen zijn na het scheren?

Ik was mijn paard altijd na het scheren vooraleer er een deken op te gooien, omdat de haartjes enorm gaan kriebelen. De mijne heeft steevast op de rug en waar de zweetbladen van het zadel komen bultjes, dit zijn "verstopte talgklieren". Deze trekken een week na het scheren weer weg.

Ik denk dat mijn paard dat ook heeft inderdaad. Als het niet te koud is was ik hem na het scheren, maar dat lukt niet altijd (ivm enkel koud water op stal). Tis altijd even de week na het scheren dat er hier en daar wat bultjes opkomen, maar dat is binnen een week weer weg :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:25

bij mijn paard zitten ze er al voor het scheren, ze vallen gewoon niet op. Van zodra het paard minder gaat zweten, trekken ze weg. Ze noemen het hier ook wel zweetbultjes.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:26

jep zaterdagmiddag hebben we hem geschoren toen had hij deze bultjes nog niet. omdat het toen te laat was heb ik hem zondagochtend meteen gewassen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:27

josewoos schreef:
Het kan ook een reactie zijn op de olie van de scheermachine. De allereerste keer dat ik m'n paard had geschoren had hij dit ook en we vermoeden dat het daardoor kwam, nu met scheren letten we elke keer op dat er heel minimaal olie word gebruikt en het gaat goed.
Bij mijn paard was het na een week wel weg getrokken, wij hebben toen om de dag met betadine gewassen ;)

Dit hoor je heel vaak :j

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:38

petitparis schreef:
bij mijn paard zitten ze er al voor het scheren, ze vallen gewoon niet op. Van zodra het paard minder gaat zweten, trekken ze weg. Ze noemen het hier ook wel zweetbultjes.

Dan zijn het dus alsnog waarschijnlijk de verstopte talgklieren. Lijkt mij dat die verstopt gaan door zweet :j

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:38

mijn paard is dit jaar ook voor het eerst geschoren ,en had de volgende dag ook bultjes .Binnen 5 dagen waren ze allemaal weer weg.Ws irritatie door het scheren ,losse haartjes etc.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:51

Het kan ook zijn dat de mesjes van het scheerapparaat te bot waren.. Dit heb ik ook gehad met mijn paard.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 16:36

heb er ook een foto van is het wel iets te zien

Afbeelding