Starten met paard wat ik rij voor andere?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Starten met paard wat ik rij voor andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 15:37

ongeveer een maand rij ik nu een paard voor andere mensen,
dit meisje wilt gewoon even rust van het paardrijden, omdat ze een eigen zaak heeft , en hierdoor eventjes te druk heeft.

Nu hebben ze gevraagd of ik er wedstrijden mee wil gaan starten omdat het zo goed gaat,
ze heeft er zelf L2 mee gereden, maar dit was 3 jaar geleden,

ik wil best met dit paard wedstrijden starten, maar ik twijfel. omdat ik niet zoveel verdien in de maand, en die startpas kost ook best veel geld.

Hebben andere mensen hier ervaring mee? betaald de eigenaar dit voor jullie?
hoe zou ik dit het beste kunnen bespreken met die mensen?

xSaarSaar

Re: Starten met paard wat ik rij voor andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:40

Je kunt overleggen om de kosten te delen, aangezien zij aan jou vraagt het paard op wedstrijd uit te brengen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:01

Tja...Bij mij betaalt de eigenaar van de paarden het. Maar dan is het wel de bedoeling om ze naar het Z te rijden en heeft hij dus voordeel bij een (relatief nog heel goedkoop) geklasseerd paard.

Voor mijn paarden zou de regel gelden dat ik het wil betalen als het paard er beter van wordt (dus niet geklasseerd paard met ervaren ruiter) en dat de ruiter betaalt als ik er verder niets mee opschiet. M-paard waar ik niet meer mee start mag je best mee gaan rijden, maar dat ga ik niet betalen want is een leuk leerpaard...

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:05

nou ik rij zelf Z met mijn pony, en hebben mij gevraagt om dat paard te rijden, om hem ook beter te maken en hogerop te krijgen met wedstrijd,

de eigenaar zelf rijd al lang geen wedstrijden meer, en reed meer recreatief 2 x in de week,
ze verwachten nu ook dat ik het paard veel bijleer, en dat hij echt weer goed getraind word,
dit gaat al heel goed en hij loopt al stukken beter,

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:05

toen mn paard nog niet van mij was reed ik haar al. Ik mocht er mee doen wat ik wou maar moest dat wel zelf betalen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:06

even bespreken wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot de financieen.. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:10

Als jij al Z bent met de pony dan moet je sowieso al hoger starten dan de B volgens mij.
Maar hou er rekening mee dat als je verder komt en het gaat lekker in de sport, het paard ook meer waard word en zo maar onder je kont vandaan verkocht kan worden.
Zeker als de eigenares er nu eigenlijk al geen interesse meer in heeft, denk ik dat dat hier gaat gebeuren!
Heb jij er geld ingestopt, maar eigenaar kan vangen!
Willen ze dat je hem uitbrengt dan zou ik zeker zorgen dat zij het startgeld betalen en je startkaart!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 08:06

ik start met mijn pony dit jaar bij de paarden,
dus ik moet sowieso met dat paard in de L2 starten,

daar heb ik geen problemen mee hoor ,
maar ik wilde graag kijken wat andere ervan zouden vinden, of hun het ook wel eens mee hebben gemaakt,

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:09

Het zou voor mij afhangen van wat de bedoeling is met het paard.

Willen ze dat hij op hoger niveau loopt om hem te verkopen? Dan mogen de eigenaren de kosten betalen.
Willen ze dat hij op hoger niveau loopt omdat ze dat leuk vinden? Dan zou ik praten over de kosten.

In het geval van een hoger geklasseerd paard waar de ruiter dan van kan leren zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om zelf iets bij te dragen in de kosten.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:26

het gaat er vooral om dat ik hem dingen bijleer.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:26

Dan zou ik hen verzoeken de kosten te betalen!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:28

Gewoon even overleggen lijkt me.
Ik rijd ook voor een ander, maar ik vind het zelf leuk. Paard 1 betaal ik, paard 2 de eigenaar ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:31

Pas als je met 2 verschillende paarden/pony's Z gestart bent, mag je niet meer in de B beginnen. Als je dus alleen Z gereden hebt met je pony, is dat er pas 1 en mag je met dit paard gewoon in de B beginnen. Je mag ook de hoogste gezamelijke klasse gaan rijden. Is in dit geval je eigen keuze.

Verder zou ik gewoon vragen of ze de startkaart wil betalen. Als ze inderdaad wil dat haar paard verder komt dan het is, is dat in haar voordeel en zou je het in ieder geval kunnen vragen. Het bekende nee heb je, ja kan je krijgen principe :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:35

dit hangt er vanaf wat er in het begin afgesproken geweest is en of je verder betaald wordt of niet.

als de 3 jarige die ik vorig jaar zadelmakgemaakt heb terug zou komen om uit te brengen op wedstrijd, dan zou of de eigenaar alle kosten voor het inorde brengen vande papieren en vervoer voor de eigenaar zijn als ik zou zeggen ik rij graag met je paard en hoef er verder niks voor. Zeg ik, ik neem ze in training voor bedrag x, dan moe tik maar zien dat ik voor bedrag x zelf uit de kosten kom.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:35

In jou schoenen zou ik het de eigenaar gewoon voorleggen.
Dat je hem graag wilt starten maar zelf niet het gehele bedrag kan missen. Dan is het aan de eigenaar of ze het bijlegt of niet.

Spreek dan wel goed af of prijzen ook gedeeld worden..

Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen: startpas voor rekening eigenaar, inschrijfgeld voor eigen kosten. (ook hierbij wel een aantal wedstrijden afspreken)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:37

Als ze graag willen dat jij het paard uit gaat brengen vind ik dat zij het moeten betalen. Als jij zelf wedstrijden wil rijden vind ik dat jij het zelf moet betalen.
Maar ja.../. het is maar net wat er afgesproken is!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:47

Ik krijg wel een maandelijks bedrag voor stalling/onderhoud/trainen maar de wedstrijdkosten zijn voor mezelf. Het voordeel daarvan vind ik dat ik zelf kan bekijken waar en wanneer ik start. Als je echt betaald krijgt voor je wedstrijden vind ik wel dat er ook echt een resultaatgarantie aan moet hangen dus dat je hem in dat jaar naar niveau X moet kunnen rijden.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:56

nou die mensen vroegen in het begin al, of ik er wedstrijden mee wilde gaan starten
toen had ik gezegd dat ik even wilde kijken hoe het ging, want ja... die eigenaar reed niet vaak meer, en natuurlijk moet je eerst een band opbouwen.

ongeveer een week geleden zeiden ze het weer,

ik denk dat ik gewoon ga overleggen, dat hun de startkaart willen betalen en dan doe ik het startgeld zelf wel. maar ik heb niet het geld om voor 2 paarden een startkaart te betalen en elke x uit te brengen, met mijn pony vind ik het gewoon geweldig om op wedstrijd te gaan(die pony vind het zelf ook geweldig)

ik zal vanavond eens zien wat zij ervan denken. want ze wilde dat ik hem alles bijleerde,en het gaat ook steeds beter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:01

Ik rijd zelf ook een pony voor anderen, en ja daar zitten kosten aan verbonden. Maar je leert er zelf ook weer ontzettend veel van :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:04

PriscaZ schreef:
Pas als je met 2 verschillende paarden/pony's Z gestart bent, mag je niet meer in de B beginnen. Als je dus alleen Z gereden hebt met je pony, is dat er pas 1 en mag je met dit paard gewoon in de B beginnen. Je mag ook de hoogste gezamelijke klasse gaan rijden. Is in dit geval je eigen keuze.

Verder zou ik gewoon vragen of ze de startkaart wil betalen. Als ze inderdaad wil dat haar paard verder komt dan het is, is dat in haar voordeel en zou je het in ieder geval kunnen vragen. Het bekende nee heb je, ja kan je krijgen principe :)

Misschien is het handig TS geen onjuiste informatie te geven...Het paard is L2 geklasseerd, TS zelf Z, dan moet ze L2 starten...ik geloof dat er nog de mogelijkheid is tot dispensatie voor de L1 omdat het paard tussen de paarden is geklasseerd en TS tussen de pony's maar dat zou je even moeten controleren TS.

Wat Prisca hierboven noemt gaat over ongeklasseerde paarden, die mag je inderdaad pas hoger starten als je 2x een bepaalde klassering hebt behaald. En dan nog is de hier genoemde regel achterhaald, inmiddels mag je bijvoorbeeld ook als je 2x M1 bent geklasseerd een nieuw (ongeklasseerd) paard direct M1 starten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:23

_Esther_87_ schreef:
PriscaZ schreef:

Misschien is het handig TS geen onjuiste informatie te geven...Het paard is L2 geklasseerd, TS zelf Z, dan moet ze L2 starten...ik geloof dat er nog de mogelijkheid is tot dispensatie voor de L1 omdat het paard tussen de paarden is geklasseerd en TS tussen de pony's maar dat zou je even moeten controleren TS.

Wat Prisca hierboven noemt gaat over ongeklasseerde paarden, die mag je inderdaad pas hoger starten als je 2x een bepaalde klassering hebt behaald. En dan nog is de hier genoemde regel achterhaald, inmiddels mag je bijvoorbeeld ook als je 2x M1 bent geklasseerd een nieuw (ongeklasseerd) paard direct M1 starten.

Sorry! Heb inderdaad even een onuitgebracht paard beschreven, even de boel door elkaar gehaald! Nogmaals excuus!

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 18:35

ik had toch even het KNHS gebeld, ik mag wel L1 starten met dat paard, en als ik bv 5 wp heb, en t gaat heel goed mag ik ook gewoon overstappen naar de L2 zonder dat ik al de punten heb.

maar ik leer eigenlijk weinig van het rijden van dit paard, ja ervaring natuurlijk
maar niets wat ik nog niet wist. en het is echt de bedoeling van de eigenaren dat ik ervoor zorg dat het paard beter word van de trainingen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:02

Je leert altijd, bewust of onbewust. Voor de ervaring zou ik het doen. Maar ik kan niet in jouw portomonee kijken :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:50

Ik zou het terecht vinden dat de eigenaren zelf de startpas en het inschrijfgeld betalen..... (die willen toch dat TS er mee start) Mochten ze wat winnen dan zouden ze alntijd kunnen bekijken wat daarmee te doen.

Maar ik zou echt voor een ander zijn paard 10 euro of meer per proef neertellen..

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:57

Je leert van elk paard op welk niveau dan ook. In jouw geval zou ik ook de eigenaar het inschrijfgeld en de startkaart laten betalen. Moet je zelf vervoer regelen en de ijzers bijvoorbeeld? Dit komt er natuurlijk ook bovenop voor jou. :)

In mijn geval betaalt de eigenaar de startkaart en de ijzers als ik wil gaan starten. Ik zorg dan voor vervoer en betaal het inschrijfgeld.