Mijn paard rolt nooit, is dit gek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Mijn paard rolt nooit, is dit gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:03

Sinds 4 september heb ik een eigen paardje, en ze rolt nooit.
Tijdens de warme dagen, kletsnat in de paddock, niet rollen. Op het land, niet rollen.

Heb haar alleen een paar keer zien liggen in stal.

Is dit raar? :P

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:07

Ik heb al 14 jaar een tinker merrie die heeft nog nooit gerold. Ze mankeerd ook helemaal niets maar ze rolt gewoon nooit. Temiste niet als ik er bij ben. Ik zie ook nooit vuil op haar rug. De andere tinker doet dat wel en mijn vorige tinkers ook.Of dat raar weet ik niet , ze is 18 jaar en altijd gezond geweest dus kwaad kan het niet.

Anoniem

Re: Mijn paard rolt nooit, is dit gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:09

ik heb wel eens gehoord dat paarden alleen rollen als ze zich veilig, op hun gemak voelen. maar dat kan je zelf denk ik het beste inschatten of hij dat doet,

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:10

Je kan je paard niet 24/7 zien, dus misschien rolt je paard wel als er niemand bij is? :)

xSacalip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:02

Zoals vuurneon zegt, je ziet je paard niet altijd. Dus het kan zijn dat hij/zij wel eens heeft gerold :p

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:04

Tsja misschien zijn er ook wel paarden die rollen niet zo fijn vinden. Of ze vinden het gewoon niet lekker of pijn is een oorzaak.

Ik heb ook wat raars hoor, mijn pony hinnikt nooit! Ken hem bijna 10 jaar en heb hem maximaal 8 x horen hinniken!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:29

sommige paarden zijn erg schoon op zichzelf en kunnen een zand bad dan ook niet echt waarderen ze lopen ook vaak langs regen-plassen (liever er niet doorheen) en plassen vaak alleen op stal waar een fijne bodem bedekking ligt en er niks tegen de benen aan spat! maar niks om je zorgen over te maken hoor en ja misschien doet ze het net wanneer er niemand kijkt en alleen als ze echt jeuk heeft waar ze net niet bij kan hahaha!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:56

Het is raar in die zin dat de meeste paarden wel rollen, dus je paard is wel een uitzondering. Ik heb er ook één die ik welgeteld 2x heb zien rollen in bijna 8 jaar. Beide keren ben ik me helemaal kapot geschrokken, dacht zeker dat ie ziek was. Dat was niet zo gelukkig maar hij ging ook niet daarna vaker rollen ofzo...Volgens mij snapt hij het gewoon niet.
Hij gaat trouwens 's nachts wel gewoon liggen af en toe.
Ik zou me er niet druk om maken in ieder geval, tenzij je ooit ziet dat je paard veel moeite heeft met opstaan, dat is wel een slecht teken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:58

De pony van m'n nicht is 27 en die hebben we ook nog nooit zien rollen!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 01:05

Oww gelukkig, niks om me zorgen om te maken dus!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:19

Haha, grappig, die van mij rolt juist altijd. Als ik d'r losgooi in de bak, als ik d'r op de wei gooi, zelfs na het rijden in d'r stal! Regelmatig dat er net op dat moment mensen voorbij lopen die zich lam schrikken als ze gaat liggen _O-
Ik zie d'r trouwens weinig liggen in stal, maar ik zie aan haar deken dat ze veel ligt.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:21

Mijn paard rolt ook nooit! Welgeteld 1x gedaan, toen nooit meer.
Wij zetten na het rijden de paarden vaak in de bak zonder zadel etc zodat ze lekker kunnen rollen. Alle paarden doen het behalve de mijne. Zo vreemd. Ook in de wei nog nooit zien rollen terwijl de andere dat wel doen.

Ik heb mijn paard 1x zien rollen (in de buitenbak) maar meneer lag te dicht bij het hek.. en toen kwam hij met zn been tussen het hek! Sukkel! Hij was snel weer los, had verder ook niets, maar daarna heeft hij noooooit meer gerold haha

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:26

Dat is wel apart ja, die van mij rolt altijd.
Mn schimmeltje heeft gewoon kleuren crisis, wou gewoon graag bont zijn :+.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:46

Dat is niet erg raar. Sommige paarden rollen omdat ze zich dan op zn gemak voelen, maar ik denk dat als je paard het niet doet en zich toch best veilig voelt, zichzelf gewoon liever schoon houden.
Maar goed, het is ook best mogelijk dat jij het niet ziet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:55

En wat vinden jullie dan van mijn gekke pony die nooit hinnikt? Hij toont verder niet ongelukkig, maar nog vrolijk en druk voor zo'n oudje. Coen komt zat buiten, veel afwisseling qua rijden/longeren/buitenritten etc.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:32

Oef ergens wel ideaal hoor. Nooit een uitermate smerig paard...
Die van mij rolt op alles wat maar smerig is.
Loop ik in de bak met haar? Zoekt ze de grootste natte plek op om uitgebreid te gaan rollen. (Ze mag na het werk even rollen in de bak van mij.)
In het weiland ook, zodra er een gigantische modderplas ligt, is de eerste die erin ligt mijn paard. En je vervolgens helemaal druipend van de modder, heel schaapachtig aankijken alsof het allemaal wel meevalt.

Ik zou me er echt niet druk om maken, ik zou er juist blij mee zijn.
Sommige paarden houden er echt gewoon niet van.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:33

Coentjuh schreef:
En wat vinden jullie dan van mijn gekke pony die nooit hinnikt? Hij toont verder niet ongelukkig, maar nog vrolijk en druk voor zo'n oudje. Coen komt zat buiten, veel afwisseling qua rijden/longeren/buitenritten etc.

Ik ken twee paarden die nooit hinniken, maar die hebben beiden cornage (verlamde stemband).

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:37

Mijn pony ging aan het begin als ze los stond ook nooit rollen als er iemand bij was. Ze kon wel een half uur wachten totdat je wegliep en dan ging ze rollen.
Nu 5 jaar later zet ik haar in de paddock en op het eerste beste plekje gaat ze liggen rollen!
Maar in stal ligt ze nooit overdag, alleen als er echt niemand is. Toen ik een keer op stal sliep gingen we 's avonds in de stallen kijken, en toen lag ze, maar toen ze ons hoorde stond ze gelijk op. Ze voelt zich dan niet veilig. Dus ze ligt wel, alleen niet als iemand het ziet. Misschien is dit bij jou paard ook zo?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:42

Coentjuh schreef:

Nou, niet heel gek. Paarden communiceren met voldoende andere middelen dan alleen stem.
Ik heb mijn verzorgpaard in 3 jaar tijd ook misschien max 10 keer horen hinniken.
Ik zou het vreemder vinden als je paard de hele dag staat te bléren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:44

Mijn paard rolt juist erg graag :D Hij ligt ook veel. Heeft regelmatig de poep nog aan z'n oor zitten nadat 'ie in zijn stalletje gelegen heeft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:49

Mij is altijd verteld dat paarden die nooit/niet rollen of niet omrollen zich of niet op de gemak voelen of last van hun rug / benen heeft omdat ze dan niet pijnloos op kunnen staan.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:58

Mijn paard rolt ook nooit, nouja in de wei denk ik van wel, maar niet in de bak of losgooi. Dat heeft ze vroeger wel gedaan, maar is een paar keer klem komen te liggen. Soms zie ik aan haar dat ze wel wil rollen, op zoek naar een plekje met haar neus. Zodra ze door haar benen heen zakt wordt ze herinnert aan het vastliggen en loopt ze weer weg.....

Misschien dat jouw paardje ook een slechte ervaring heeft gehad met rollen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:58

Peanutbutter schreef:
Mij is altijd verteld dat paarden die nooit/niet rollen of niet omrollen zich of niet op de gemak voelen of last van hun rug / benen heeft omdat ze dan niet pijnloos op kunnen staan.

Mijn paard heeft ook geen 100% goede rug meer en artrose, maar die laat een modderplas niet liggen hoor! :D Die rolt ontzettend veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:00

Babeth schreef:
Peanutbutter schreef:

Mijn paard heeft ook geen 100% goede rug meer en artrose, maar die laat een modderplas niet liggen hoor! :D Die rolt ontzettend veel.

Babeth Happy B-day *\o/* *\o/* *\o/*

De mijne heeft KS en rolt ook altijd !!.. Toch heb ik me dit laten vertellen door Meursing !!
Dat wil niet zeggen dat alle paarden die niet rollen last van hum rug of achterhand hebben !!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:33

Sabinee__ schreef:
Coentjuh schreef:

Nou, niet heel gek. Paarden communiceren met voldoende andere middelen dan alleen stem.

Ja dat is waar!