Paard begint er echt een potje van te maken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard begint er echt een potje van te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:23

Beste bokkers,

Gister tijdens een buitenrit werd het wel erg gevaarlijk, en zit er op dit moment best een beetje doorheen. We oefenen nu al ruim een jaar om naar buiten te kunnen, we waren erg goed op weg maar gister was weer een terug val en ze heeft me deze keer zo laten schrikken dat ik er vanaf gestapt ben, ik ben nu bang dat omdat ik angstig ben geworden en ben af gestapt het vanaf nu bergafwaarts zal gaan, en dit wil ik echt voorkomen.

Het betreft een merrie van nu 5 jaar, echt een heel erg sterk karakter, erg dominant maar met veel geduld hebben we nu een hele fijne band en in de omgang is ze nu een erg lief en betrouwbaar paard. In de bak rijden doet ze perfect, is eigenlijk nog nooit echt een probleem geweest. Ze wilt ooit uit verzet een klein bokje nageven, en ze is wel eens een sprong gemaakt toen ze erg schrok, maar altijd weer goed op te pakken en nooit in gevaarlijke situaties terecht gekomen. Buiten rijden is wel een probleem, en aangezien ik dit het liefste doe, wil ik ook niet zomaar opgeven. Het gaat echt met ups en downs, soms rijden we (helemaal alleen) een klein rondje zonder enige problemen verder dan wat kijken of even stil staan uit schrik, de andere keren zet ze een hele broadway show op.

Gister was het weer flink mis. het begon al toen we het erf wilden verlaten, ze moest even geduld hebben omdat een vriendin van mij met haar pony mee zou uitstappen, zij was nog in de bak bezig en wij moesten dus even een paar minuutjes wachten. Ze begon met niet stil willen staan, daarna werd het een beetje steigeren, en voor ik het wist kreeg ik een paar flinke bokken. Na een korte tijd begon ze als een gek achteruit te lopen, recht op de stroomdraden van de wei af, toen ze dus met haar kont er tegenaan kwam gingen we nog even gezellig met 4 benen de lucht in, en draafde ze mooi aan terwijl ik mijn beugels nog aan het zoeken was. Maar goed, ik zat nog, niks aan de hand. Ik kreeg haar tot stilstand, maar toen begon ze ineens boos te doen (denk aan merrie piep geluidje, met haar hoeven over de grond schrapen) ik corrigeer haar en hop daar gingen we weer, in zijn achteruit en nergens op letten. Ik had er genoeg van en ben er afgestapt, ben alleen aan de hand met haar naar buiten gelopen en toen we een stukje weg waren van de stal ben ik er op gestapt. Helaas was ik aardig geschrokken en ik denk dat ze dit voelde, en toen ging het al helemaal mis! Er kwam een auto in de verte wat ze normaal dus niks meer aan vond, maar ik reed langs een lege sloot met allemaal ijzer erin, en ik zag ons al helemaal achteruit die sloot in parkeren, dus toen ze angstig stil ging staan voor die auto, durfde ik haar gewoon niet aan te sporen zoals normaal, dat ze gewoon door moest lopen en er niks aan de hand was! Ik heb haar stil laten staan en het moment dat de auto voorbij kwam maakte we weer een paar mooie sprongen, en daar gingen we richting de sloot. Ik hield mijn hart vast, gelukkig stopte ze net voor de sloot, met haar hoeven op de slootrand. Ineens kwam ze omhoog, ik heb dit nog NOOIT met haar meegemaakt, maar ze kwam zo ver omhoog, dat ik echt dacht dat we achterover de sloot in zouden vallen. Toen ben ik er wéér afgestapt. Ben ik omgedraaid en naar huis gestapt. Ze heeft gister dus gewonnen.

Het lastige is dus dat ze totaal onverwachtse en rare dingen doet, zonder dat je weet waarom ze het doet. Soms rijden we een perfect rondje, waar we ook een fijn galopje doen en waar ze bijna nergens bang van is.

Mijn grootste probleem is dat ze achteruit loopt. Ik vind het niet erg om wat bokken te moeten doorzitten, of als ze begint te stijgeren, maar overal om de stal heen liggen sloten, en ook het kanaal. Ik ben echt bang dat ze binnenkort een x achteruit het kanaal in loopt.

We hebben nu al zoveel geoefend, veel aan de hand gewandeld, een andere pony mee, veel gevechten gewonnen wanneer ze niet verder wilde, veel aan grondwerk gedaan, veel vertrouwen gewonnen etc. Nu is ze gewoon een loopje met me aan het nemen en dat is alles wat ik er van kan zeggen, en het lukt haar ook nog! Morgen gaat een vriendin mee en dan neemt ze haar even mee aan het touw als ik erop zit, ik moet weer even een beetje het vertrouwen terug krijgen. Maar na deze terug val gister is de moed me weer even in de schoenen gezonken.

Verdere tips, ervaringen etc. zijn zeer welkom!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:26

Ik denk dat je haar toch echt even een keer een goede, zelfverzekerde tik met de zweep moet geven. Ik maak uit je verhaal op dat je dat nog niet hebt geprobeerd?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:30

Mavelle schreef:
Ik denk dat je haar toch echt even een keer een goede, zelfverzekerde tik met de zweep moet geven. Ik maak uit je verhaal op dat je dat nog niet hebt geprobeerd?

Oh jawel :7 ben niet het type dat het zielig vind een keer goed aan te pakken, maar moet toch zeggen, dit fokt haar alleen meer op. Iedere tik is voor haar een extra reden voor een mooie bokkensprong!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:34

Oei, ja dan weet ik het verder ook niet zo goed. Vind het zelf ook altijd een beetje eng om hele toeren gaan uit te halen langs de weg..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:35

Heeft ze niet gewoon teveel overbodige energie? Want als ze zelfs al niet gewoon stil kan staan!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 12:38

Caira schreef:
Heeft ze niet gewoon teveel overbodige energie? Want als ze zelfs al niet gewoon stil kan staan!

Heel stom, dat is best voor de hand liggend maar begin er nu pas over na te denken. Ik ben een weekje ziek geweest en ze had wel even stil gestaan, alleen ze is normaal echt niet het type dat veel energie heeft of heel graag heel hard wil, dus had er niet eens over nagedacht. Ze heeft wel vaker stil gestaan zonder dat er daarna iets aan de hand was. het zou wel zomaar eens kunnen dat dit alles verergerde, en dat ze gewoon zo opgefokt was dat ze maar alles eruit gooide.
Ik zal haar de volgende keer eens goed longeren of in de bak rijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:39

Heb dit met mijn oude en zeer karaktervolle merrie ook gehad toen ze jong was.
Ik ben net zolang door gegaan totdat ze stopte. Gaf ze een verkeerde reactie op de zweep kreeg ze gerust nog een tik, net zolang totdat ze het accepteerde.
Het duurde wel even maar uiteindelijk had ze zich er bij neer gelegd, eens in ze zoveel tijd probeerde ze het wel om even te kijken tot hoe ver ze kwam maar dat was altijd zo weer voorbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:42

Caira schreef:

zit ik ook aan te denken....misschien een half uur aan de longe voordat je erop stapt?
Beetje moe maken?
Levensgevaarlijk tussen al die sloten niet luisteren.
Vandaag of morgen klapt ze op een auto door haar ge-etter.
Krijgt ze veel krachtvoer?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:43

Mijn merrie staat 24/7 buiten en die had ook een weekje stil gestaan. Ik stapte op en bij het aandraven voelde ik erg veel spanning. Ik ben afgestapt heb een longe gepakt en er kwam me toch een bokpartij uit. Soms hebben ze gewoon TE veel energie wat ze eerst even kwijt moeten voor dat ze geconcentreerd op jou zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:57

Ik voel erg met je mee, er zijn zo van die types }>
Ik heb hier ook zo'n gevalletje...ik doe 1uur over een rondje van 2km :D *tig keer stil staan...blik op oneindig, zo van ojee hier wil ik echt niet verder.
Als ik haar streng of zoetekes aanpak maakt geen verschil, het blijft altijd hetzelfde. Heb dat rondje al zo dikwijls naast haar gedaan...het lijkt of mijn grond- en schriktraining verdwenen zijn als sneeuw voor de zon.
Heel frustrerend...ik heb het ondertussen opgegeven alleen op stap te gaan en ga wandelen met haar als er iemand anders meekan.
Heel jammer want vroeger ging ikaltijd alleen op stap, nu moet ik altijd met iemand afspreken.
Ik ben er ook een heel stuk van mijn zelfvertrouxen door kwijt omdat ze ook "kwaad" wordt als ik haar vraag om verder te gaan, niet dat ze steigert maar een bokje of ervandoor gaan naar huis doet ze wel.
Ik zit gelukkig in de velden maar als we een traktor tegenkomen moet ik er ook af, dan flipt ze gewoon...dat hoofd in de lucht, standbeeldpose en dan een plotse draai andere kant...leuk is anders...
ik volg dit topic even voor eventuele handige tips....mijn inspiratie is op geraakt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:00

Ik longeer of rij altijd voor ik mijn rondje deed, bij ons hielp dit allemaal niet...het zit tussen haar oren en nergens anders :o

Rider01

Re: Paard begint er echt een potje van te maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:07

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:12

Bedankt voor de fijne reacties! Die andere ervaringen komen me zeer bekend voor! Vooral de, stoppen en standbeeld houding en dan uit het niets er heel hard vandoor :D Ik ben echt niet bang aangelegd, maar als het idd zo gevaarlijk word bij sloten etc. dan krijg je mij ook bang. Ze heeft gewoon zo een sterk karakter, ze heeft echt een gebruiks aanwijzing en ze wilt dan ook dat je rustig met haar omgaat, zogauw als je haar goed aanpakt is ze totaal beledigt en kan ze soms zich echt zo gedragen van "hoe durf jij mij zo te behandelen!" terwijl ik gewoon de baas ben. Ik ga even het youtube filmpje bekijken :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:14

Als ze achteruit gaat lopen gewoon afstappen en een stuk wandelen. Dan krijgt ze haar zin niet. Mijn paard deed dit ook, maar wat hij wilde (terug naar huis) gebeurde niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:17

:D Fantastische uitleg, goeie tip! Klinkt heel logisch....is inderdaad zoals hij zegt, ik ben net hetzelfde als die vrouw :o
Gezellige kerel om naar te luisteren; bedankt voor de link!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:19

Misschien ook kijken naar hoe je het zelf doet?
In je beschrijving zit het antwoord al. Ze moest wachten en daar gebeurde al iets. Wachten is blijkbaar te moeilijk, voor haar, voor jou in het vooruitzicht op een buitenrit. Dus wat kun je wel gaan doen zodat ze haar aandacht erbij houdt? Het is niet logisch dat jouw paard moet wachten op die ander als jij al weet dat ze soms rare dingen kan doen met buiten rijden. Niet dat je dat niet mag vragen van haar, maar in dit stadium sluit je dan net te weinig aan bij het paard haar mogelijkheden. Luisteren naar het gedrag van je paard helpt echt.
Ook daarna gebeuren er moeilijke dingen voor het paard, hoe zou je je eigen plannen bij kunnen stellen om het paard vertrouwen te blijven geven? En los te laten wat je van plan was, terwijl je hart in je keel klopt, want dat is erg onveilig voor je paard.
Ik vind het vaak wel helpen als je tegen je paard erkent dat je het zelf niet helemaal handig deed.
Dan krijgen jullie beiden weer ruimte om het goede te doen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:20

Is ze lichamelijk al eens goed gecheckt? Dan weet je zeker dat je lichamelijke ongemakken, zeker bij een merrie, uit kunt sluiten en dat het puur een gedragsprobleem is.

Verder is zorgen dat ze niet te fris meegaat natuurlijk ook logisch, zeker met dit mooie koude weer zijn de braafste paarden nog wel frisser dan normaal, dus zeker een pittige tante als de jouwe!

Hoe is ze als je aan de hand met haar naar buiten gaat? Je zou eerst eens kunnen wandelen met haar, zo leert ze nieuwe dingen kennen maar loop jij nog voorop zodat ze op jou kan vertrouwen.
Verder is grondwerken met je paard een goede manier om je band en het vertrouwen te vergroten. Dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar helpt op den duur wel.

Juist als het een karakterding is, zul je moeten bewijzen dat jij de leider bent. Durf/kun je dat niet onder het zadel, dan kun je dat eerst vanaf de grond aanpakken. Wel zo veilig en bovendien durf ja dan vast meer!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:21

Rider01 schreef:
Misschien heb je hier iets aan?

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Een aantal dingen hier van heb ik al met haar geoefend, met de zweep, met plastic etc. Ook laat ik haar als ze buiten iets engs vind er altijd op af lopen en even ruikenl Ik heb niet meer het idee dat het om angst gaat maar om echt dwars liggen! Dit rondje heeft ze namelijk al zo ontzettend vaak gelopen en 9 van de 10 keer doet ze deze ook gewoon perfect. Ik heb het gevoel dat ze me aan het uit proberen is, je weet alleen nooit wanneer ze het gaat doen. Het graag trouwens om een grote haflinger, dus de nodige eigenwijsheid zit er ook in!
Wel ben ik veel bezig met grondwerk en dit doet ze goed,
in dit topic kun je ook zie dat ik haar overal "aai" met de zweep en dat ik haar mij laat volgen etc.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=1582368

Wat ik misschien zou kunnen doen is de volgende keer iemand het buiten rijden laten filmen, dan kunnen jullie ook zien hoe ze reageerd en op welke momenten, misschien ligt het wel aan iets wat ik doe! Ik durf het ook niet meer te zeggen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:22

simodi schreef:
Is ze lichamelijk al eens goed gecheckt? Dan weet je zeker dat je lichamelijke ongemakken, zeker bij een merrie, uit kunt sluiten en dat het puur een gedragsprobleem is.

Verder is zorgen dat ze niet te fris meegaat natuurlijk ook logisch, zeker met dit mooie koude weer zijn de braafste paarden nog wel frisser dan normaal, dus zeker een pittige tante als de jouwe!

Hoe is ze als je aan de hand met haar naar buiten gaat? Je zou eerst eens kunnen wandelen met haar, zo leert ze nieuwe dingen kennen maar loop jij nog voorop zodat ze op jou kan vertrouwen.
Verder is grondwerken met je paard een goede manier om je band en het vertrouwen te vergroten. Dat gaat natuurlijk niet van de ene dag op de andere, maar helpt op den duur wel.

Juist als het een karakterding is, zul je moeten bewijzen dat jij de leider bent. Durf/kun je dat niet onder het zadel, dan kun je dat eerst vanaf de grond aanpakken. Wel zo veilig en bovendien durf ja dan vast meer!

Buiten wandelen hebben we al ontzettend vaak gedaan, dan is er echt niets aan de hand. Ze is namelijk erg volgzaam, en dan vertrouwd ze gewoon helemaal op mij. De reden dat ik niet denk dat het iets lichamelijks is, is omdat ze in de bak nooit zulke rare acties heeft, alleen als we naar buiten gaan!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:24

TS, bij mij maakte het nogal een verschil of ik die training met de zweep+plastic in de bak deed of buiten op een onbekend stuk.
En verder is een speerpunt van die vent dat je de voeten van het paard in beweging houd, zo kan hij zich niet focussen op andere (angst) zaken.
Ook de one-rein-stop of in ieder geval zorgen dat hij niet achteruit kan lopen, kan jullie misschien helpen

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:29

Zou het ook met hengstigheid te maken kunnen hebben? Bij ons zijn door het rare weer al veel merries hengstig/hengstig geweest en mijn merrie is duidelijk lastiger te hanteren als ze hengstig is.
Wel vervelend zeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:35

Moos99 schreef:
simodi schreef:

Buiten wandelen hebben we al ontzettend vaak gedaan, dan is er echt niets aan de hand. Ze is namelijk erg volgzaam, en dan vertrouwd ze gewoon helemaal op mij. De reden dat ik niet denk dat het iets lichamelijks is, is omdat ze in de bak nooit zulke rare acties heeft, alleen als we naar buiten gaan!

Volgens mij heb je de 'gouden tip' van dit filmpje gemist.
"Rij buiten zoals je in de binnenbak rijdt; doe dressuuroefeningen, houd je paard actief en met z'n aandacht op jou gericht.
Geef het paard niet de kans om zich te gaan verdiepen in allerlei bakkabouters in het bos...
en zeker het paard niet laten ruiken aan allerlei dingen die mogeljk eng zijn. Gewoon actief doorrijden.

Succes.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:42

Hoi,

Ik herken veel van je verhaal.
Als mijn paard weigert van verder te lopen en begint te bokken of te steigeren, dan stap ik ook af! Ik ben namelijk te bang om erger te hebben als ik hem een tik verkoop. Maar ik laat hem wel niet winnen.
Of ik nu op hem zit of niet, hij moet wel doen wat ik vraag. Dus ik doe even circling game, oftewel, ik laat hem effen rondjes rond mij lopen tot hij terug zijn aandacht op mij heeft. Dan pas stijg ik terug op. Zodat hij weet: ok als ik niet doe wat baasje vraagt (nl gewoon doorlopen), dan moet ik net nog harder gaan lopen.
Misschien helpt dit bij jou ook?
Veel succes

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:54

Duidelijk verhaal in het filmpje. Zou dit ook werken als je gewoon gaat wandelen? Afgelopen weekend is mijn paard los gekomen en in volle rengalop terug naar naar stal gegaan. Nu is er niets gebeurd verder, maar het mag natuurlijk niet nog een keer gebeuren. Misschien moet ik gewoon rondjes gaan draaien met hem als hij zenuwachtig wordt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:38

micha_a schreef:
Duidelijk verhaal in het filmpje. Zou dit ook werken als je gewoon gaat wandelen? Afgelopen weekend is mijn paard los gekomen en in volle rengalop terug naar naar stal gegaan. Nu is er niets gebeurd verder, maar het mag natuurlijk niet nog een keer gebeuren. Misschien moet ik gewoon rondjes gaan draaien met hem als hij zenuwachtig wordt...

Ehm, wellicht is voorkomen dat ie zenuwachtig wordt een betere oplossing?

Voor TS: Als je ECHTE oplossingen wil, leg eens contact: http://www.dewegvanhetpaard.nl/
Achter goeroes aanhollen mag je ook doen, maar dan graag niet bij mij in de buurt, als je begrijpt wat ik bedoel.......