probleem hengstje 1 jaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siepie

probleem hengstje 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 15:50

Hallo,

Na lang twijfelen open ik toch dit topic. Mijn merrie is op 26-08-2010 bevallen van een hengstje. Hij is ingeschreven bij het nmprs. Vanaf zijn geboorte weet ik dat ik misschien te lief voor hem ben geweest en daardoor teveel heb toegelaten. Toen hij was afgespeend ging ik vaak met hem wandelen op de oprit en vaak ging hij steigeren. Ik heb hem toen steeds een trap verkocht, maar hij bleef dit doen. De oorzaak toen was dat hij naar z'n moeder wou (hij is afgespeend op hetzelfde terrein). Uiteindelijk stopte dit steigeren en deed hij normaal. Maar toen kwam het bijtgedrag. Toen hij werd afgespeend werd hij bij de ram gezet. Dus ik snapte dat dit was doordat hij geen vriendje had om mee te spelen. Uiteindelijk gingen mijn merrie en hij verhuizen naar waar ze nu staan. Nu staat hij bij een andere shet en een e pony in de wei. Zijn bijtgedrag is veel minder geworden omdat hij nu paarden heeft die hem opvoeden. Hij was erg opdringerig naar andere paarden, maar dit is sterk verminderd en heeft nu ontzag voor z'n kuddegenoten. Dat is opzich erg fijn maar naar mensen is hij nog steeds erg opdringerig en hij komt vaak in mn ruimte. Ik duw hem dan terug, maar hij blijft terugkomen. Ik wandel af en toe met hem op het terrein maar verder laat ik hem voor wat ie is. Wel gaat hij 's nachts op stal, daar staat hij samen met die andere shet. De ene keer gaat het wel goed met wandelen, maar de andere keer steigert hij. Gisteren weer. Ik was met hem in de wei aan het lopen, hij moest stilstaan van mij. Hij wou dit niet maar ik zette door. Uiteindelijk stond meneer stil. Maar toen begon hij uit het niets tegen me op te steigeren, en het was echt gericht. Nou hij heeft me een paar fikse schoppen gehad van mij. Vervolgens moest hij weer stilstaan en deed hij het weer. Weer hetzelfde verhaal, schoppen en weer stilstaan. Hij bleef het doen. Uiteindelijk heb ik hem even stil laten staan en ben toen verder gegaan met lopen. Ook als ik met hem ren wil hij vaak bijten, dan bijt hij onder het rennen. Komen deze problemen doordat ik te lief voor hem ben geweest toen hij klein was? Ik ben nu echt heel streng voor hem maar hij heeft gewoon geen ontzag voor mensen, hoe kan ik hem leren normaal gedrag naar mensen te vertonen? Ik ben echt heel streng tegen hem en uit het niet in mijn lichaam als ik bijvoorbeeld dat steigeren eng vind. Ik vind het niet echt eng, want hij is ongeveer 1 meter. Ik wordt er ontzettend boos van! Hoe kan ik hem leren normaal te doen?

angelpam

Re: probleem hengstje 1 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:30

dit is eigenlijk heel normaal gedrag.
mijn veulen doet precies hetzelfde.
corrigeren waar nodig en verder lekker veulen laten zijn

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:35

het is een baby? Ga je een klein kind ook schoppen als hij iets doet wat niet mag? Consequent en streng zijn is iets anders dan terugschoppen als hij iets doet wat niet mag; dan denk hij alleen maar dat het een spelletje is "wie er het hardste schoppen kan" tip: dat gaat hij winnen!

Begin eens met het goede voorbeeld geven. Dus kalmte uitstralen en als hij gek doet rustig een correctie geven (zoals een stapje achterwaarts). Laat je niet van de wijs brengen want dan neemt hij ene loopje met je. Laat hem bovendien zsm castreren.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:35

Ik vind het idd ook typisch hengsten gedrag :)
Als hij een jaar of 2 of 2,5 is veel grondwerk doen en duidelijk maken wat jouw eigen ruimte is. Dan komt het vast wel goed :)

Maar schoppen?? Ik zie even niet voor me hoe je een veulen schopt (?!) en hoe dat je helpt..

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:42

Ik laat hem zeker lekker veulen zijn, maar ik vind wel dat hij zich normaal kan gedragen richting mensen. Ik heb het gevoel dat hij geen ontzag heeft voor mensen. Hij gaat ook onder het draad door als een andere pony uit hetl and wordt gehaald. Ik heb hem terug gezet en ben er met de zweep voor gaan staan en toen hij het weer wou doen heb ik met de zweep gezwaaid zodat hij tegen werd gehouden. Hij doet dit nu bij mij niet meer, maar zodra iemand anders een pony uit de wei haalt doet hij het weer.

En over het schoppen, ik vind niet dat hij gericht naar mij hoort te steigeren dus kan hij een schop onder z'n kont verwachten. Ik trap hem niet in elkaar ofzo, maar hij krijgt wel een schop. Maar ik denk inderdaad dat hij het dan als spelletje ziet.

Maar het probleem is, als ik hem een duw naar achter geeft komt hij net zo hard terug. Dát ziet hij ook als spelletje. Hoe moet ik hem dan straffen? Wat is een goede manier om hem te straffen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:43

Naar achterenblijven duwen, niet straffen maar naar achteren laten gaan net zo lang tot dat meneer het snapt.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:45

oke, dus als hij terugkomt, gewoon weer terugduwen? ik ga het vanavond bij het binnenzetten meteen proberen :j .

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:47

idd gewoon volhouden tot hij het goed doet naar jouw zin en dan belonen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:47

Wij hebben een jonge haf en hebben vanmorgen hetzelfde geoefend,wachten bij de bak tot het draad open is.Dat wachten is gewoon moeilijk,dus we moesten hem vaak terug duwen.Laat hem ook niet te dicht in jou buurt komen, zorg dat er een afstand is tussen jullie.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:48

Ja inderdaad het paardje naar achteren laten lopen, zelf in ieder geval niet aan de kant stappen want dan denkt hij dat je ontzag voor hem hebt en hij de baas is :)
Er zijn mooie freestyle halstertouwen te koop met een wat dunner uiteinde. Als je het touw rond zwiept krijg je zo'n mooi zwiepend geluidje :) Dat is voor de meeste paarden al genoeg om ze naar achteren te drijven. Succes iig!
En je hebt gelijk hoor dat hij niet hoort te steigeren, maar ik heb er nog nooit van gehoord dan mensen dan een paard schoppen....

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:50

oke, bedankt hier heb ik echt wat aan! en hoe zou ik hem kunnen straffen voor het bijten? hij bijt nu niet meer zo vaak, eerder beet hij je áltijd! maar hij bijt vooral als ik met hem aan het rennen ben, dan bijt hij zo gemeen even in mijn hand of arm. de laatste tijd heb ik mijn hand wel op een veilige plek maar hij probeert het nog wel. Hij moet naast mij kunnen rennen voor de keuring, afgelopen keer op de keuring heeft hij dus een half rondje mijn arm vastgehad aan mn vel. Deed behoorlijk zeer :j .

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:52

@Ilse_1987: ik denk dat er meer mensen zijn die hun paard een trap onder de kont geven hoor :j . of een tik op de neus voor het bijten. dat doe ik niet ivm kopschuw. daarom geef ik een schop. misschien klinkt het heel hard, maar ik schop hem echt niet heel hard ofzo hoor. meer dat hij weet dat hij fout zit :j .

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:53

sallandval schreef:
het is een baby? Ga je een klein kind ook schoppen als hij iets doet wat niet mag? Consequent en streng zijn is iets anders dan terugschoppen als hij iets doet wat niet mag; dan denk hij alleen maar dat het een spelletje is "wie er het hardste schoppen kan" tip: dat gaat hij winnen!

Begin eens met het goede voorbeeld geven. Dus kalmte uitstralen en als hij gek doet rustig een correctie geven (zoals een stapje achterwaarts). Laat je niet van de wijs brengen want dan neemt hij ene loopje met je. Laat hem bovendien zsm castreren.

Typisch dat een veulen het niet snapt als hij dmv een schop straf krijgt, maar het beest denkt wel 'hé een spelletje wie het hardste kan schoppen'. Wat een onzin. Een rotschop kan 'ie krijgen als 'ie tegen mij aan zou steigeren. MIJN ruimte en daar kom je niet in.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:55

Ja ook dat bijten is irritant maar ook typisch hengstengedrag :P Die zijn heel oraal..Ook weer trainen trainen trainen :) Als hij je in je arm kan bijten is hij toch te dicht bij en heeft hij geen gezag voor je...
Je kan hem dan ook even een tikje in zijn nek met het halstertouw geven :) Maar het zal vooral speelsheid zijn hoor! Komt wel goed met hem ;)

Ik begrijp dat je hem geen pijn doet ofzo..maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen! Waar schop je hem dan? Tegen zn been of in zn buik?! Ik zou het vooral met stem en zwiepend halstertouw op proberen te lossen :) Heeft bij mijn hengst het beste gewerkt! Ze winnen het kwa kracht toch wel..dus kun je beter iets anders gebruiken in mijn ogen ;)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 16:58

@Ilse_1987: Ik schop hem tegen zijn kont aan, hij is niet zo groot dus daar kan ik goed bij en dat vind ik ook de plek waar ik denk dat het het minst pijn zou kunnen doen :j . Ja qua kracht gaat hij het zeker van me winnen, daarom heb ik ook dit topic geopend! Ik weet niet hoe ik hem goed kan straffen! Hij is ook erg verkeersmak en daardoor dus ook minder snel onder de indruk van iets. Daarom vind ik het erg lastig om een goede straf voor hem te vinden :j . Ik ga het met een zwiepend touw zeker proberen :j !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:02

Een veulen schop je niet dat werkt ook niet, gewoon laten zien wat je van hem wil keer op keer.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:04

Lauwtjuh94 schreef:
@Ilse_1987: ik denk dat er meer mensen zijn die hun paard een trap onder de kont geven hoor :j . of een tik op de neus voor het bijten. dat doe ik niet ivm kopschuw. daarom geef ik een schop. misschien klinkt het heel hard, maar ik schop hem echt niet heel hard ofzo hoor. meer dat hij weet dat hij fout zit :j .

Nee natuurlijk "weet" hij dan niet dat hij fout zit, zoals gezegd, het is normaal opgroeiende hengstjes gedrag. Een paard heeft geen geweten zoals wij. Dat het jou niet aanstaat okay, dat je het veranderen wilt, okay. Maar straffen helpt niet of nauwelijks. Veel effectiever is al die mogelijkheden tot ongewenst gedrag proberen te voorkomen zodat je niet de strijd hoeft aan te gaan. Want door straf leert niemand, geen mens, geen paard, je kunt beter zoeken naar manieren om hem iets te leren dan naar srafmogelijkheden.
Schoppen, trappen, tja dan ga je de strijd aan en die win je zo niet!
Veulen laten zijn en vinden dat hij "normaal" naar mensen moet doen, is erg moeilijk.
Omgaan met een jonge hengst vraagt kennis en ervaring, misschien meer dan jij hebt !
Castreren lijkt me een vriendelijker optie.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:20

Ik leer dus echt wel door straf :+

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:33

ik denk wel dat als hij leert als ik bijvoorbeeld nee zeg dat hij weet dat hij het niet moet doen. dat is dan dus zijn 'straf'. en ik denk wel dat hij daardoor leert, mensen leren ook door straf maar die kunnen zich beter herinneren waar de straf voor was en daarom moet je bij een paard binnen 3 seconde straffen en dat doe ik ook.

Waarom is het zo moeilijk om hem veulen te laten zijn en normaal doen tegen mensen. Paarden en mensen zijn anders en hij hoort mensen niet als paard te behandelen vind ik. Maar misschien zie ik het verkeerd en kan hij dat onderscheid niet maken?

josien_m_ hoe kan ik hem dan leren dat hij niet moet bijten en niet moet steigeren? aangezien jij zegt dat straffen niet werkt, maar dat je het hem moet leren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:45

Veel moet je negeren,het duurt dan wel even voor dat het werkt maar het werkt wel.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:34

Inderdaad negeren en het bijten voorkomen door zelf al weg te stappen, een beweging te maken waardoor hij afgeleid wordt enz. En bedenken dat het bij z'n leeftijd hoort, zo maakbaar is een paard niet. Jij kunt wel anders willen maar dat is dan niet reeel!
En echt, bij nee! kijkt hij misschien wel op maar voorlopig leert hij echt niet dat ie dan iets deed wat jij niet wilt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:17

Ik denk dat je beter een tikje met de zweep kan geven in plaats van te schoppen.
Heb het zelfde gedrag gezien bijhebt veulen hier op stal, en na een paar keer de zweep te hebben gebruikt was het een ander paard.

hanna_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:16

Wij hebbne ook kleintje.
Wij hebben een eigengefokt veulen. Ook een hengstje. Die is als klein veulen ook in handen genomen en is veel geknuffeld enz.
Maar als hij ging bijten wist hij uiteindelijk wel dat het niet mocht.
Het is een heel leuk veule. Ik denk niet dat het komt dat je hem vertroeteld hebt. Misschien kan je probeeren een beteje te logeeren. Of zo iets dergelijks. Probeer iets te vinden wat hij leuk vind misschoen help dat.

suc6

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:00

Je bent duidelijk verkeerd bezig.Een paard corrigeren is niet een trap geven, das een heel andere manier van handelen.
En ik wil zeker niet zeggen dat ik nooit een trap zou geven zeker niet, maar hier in jouw voorbeeld is dit duidelijk heel erg verkeerd.
rust brengen en das de leider zijn taak , jouw taak dus.
leiding geven .
vooral controle over de benen van het paard krijgen , das aan jou deze controle te krijgen, inventief zijn, eerlijk zijn , consequent zijn , maar vooral duidelijk belonen als het wel goed gaat, en dat moet al bij een intentie tot ...... gebeuren.
Doe zo niet zelf verder, je verknoeid een paard en maakt er een probleempaard van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:05

Zorg dat hij je niet kan bijten. Houdt afstand, beweeg veel met je armen, eis je ruimte op.