.De eigenaresse heeft altijd alleen met haar in de binnen/buitenbak gereden, maar een vorige bijrijdster is wel (ooit) met haar naar het bos gegaan met haar weidemaatje die ook mee reed. Dit ging blijkbaar prima, en ze was wel erg kijkerig maar weer geen stap verkeerd gezet. In de eerste instantie toen we begonnen met haar zou het zo zijn dat het paard gewoon naar buiten kon, maar in hoeverre etc hadden we nog niet besproken. Omdat we zo verliefd werden op haar lieve karakter en haar prestaties in de bak, hebben we hier niet over verder gevraagd en zijn we gewoon begonnen met in de bak rijden. Daarna kwam dus naar boven dat ze er toch maar weinig ervaring mee had.
Nu is het zo dat wij graag willen buitenrijden met het paard. Gisteren heb ik haar het hoofdstel omgedaan en zijn we aan de hand even naar het bos gestapt (rijd vanuit stal zo het bos in). Eerste paadje is nog langs de auto weg, auto's waren geen probleem! Ze kwamen redelijk hard langs haar af maar hier keek ze niet van op. In het bos werd ze wel onrustig, het was niet zozeer dat ze gekke acties kreeg, maar het was wel haarzelf helemaal groot maken, flink "blazen", afentoe wat dribbelig, afentoe klein "sprongetje" naar links of rechts. In principe niks aan de hand, ze ging dan ook voor het eerst in haar eentje het bos in wat ze nog maar weinig heeft meegemaakt. Toch vraag ik me af in hoeverre ze geschikt is om buitenritten te maken. Haar karakter is gewoon gevoelig, en dan vraag ik me af, is dit te leren, of zal ze altijd gespannen buiten lopen op buitenrit.
Ik heb ooit gezien dat iemand een jong paard kocht, gewoon van zichzelf erg koel en braaf van karakter, binnen no time reden ze met haar overal naartoe, en ze is nooit ergens (echt) van geschrokken. Ik heb dus ook gezien dat mensen maar bleven proberen een paard verkeersmak te krijgen maar dat het paard buiten gewoon te angstig bleef en de situatie niet veilig was buiten.
Zijn jullie van mening dat ieder paard aangeleerd kan worden om buiten te rijden? Of geloven jullie dat sommige paarden qua karakter gewoon te onzeker en sensibel zijn om hier ooit aan te wennen?