Pony steigeren bij wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Pony steigeren bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 21:19

Heee allemaal!

Ik heb mijn pony sinds de herfstvakantie, ondanks de slechte start, gaat het steeds beter!
Maar hij steigert soms als ik met hem aan het wandelen ben, naar de bak aan het brengen enzovoort.
Vanmiddag bijvoorbeeld; ik liep met hem aan het halstertouw, gewoon wat oefeningetjes doen (achteruit lopen, draven en stappen). Toen kwam er een paard op buitenrit voorbij, toen dit paard uit zijn beeld was, ging hij steigeren.
Ik wil natuurlijk niet dat hij dit doet, omdat ik gewoon een lieve pony wil && als er iemand (een klein kind of iemand anders) staat te aaien en hij steigert opeens, wil ik niet weten wat er allemaal kan gebeuren.

Wie kan mij helpen met mijn probleem?
Alvast bedankt!

Groetjes Debora

x_Heidi

Re: Pony steigeren bij wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:22

Dat is wel vervelend, dit moet je hem goed afleren.
Als ze maar omhoog wil gaan probeer hem al naar beneden te trekken, en als hij dan nog steigerd, geef hem een flinke tik. Dit is levensgevaarlijk natuurlijk!

Succes :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:44

ja idd! ik ga mee met x_Heidi :j mijn pony deed dit ook 1x, hetzelfde verhaal. goed afstraffen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:14

Consequent afstraffen zoiets, desnoods zweempje mee als je gaat lopen en lang touw of longdrink ( dat je hem niet direct kwijt bent met een sprong opzij).
Wanneer hij omhoog komt direct straffen en een tik op de borst.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:02

Wanneer je pony omhoog komt meteen straffen, niet wachten totdat die weer op de grond staat! Flinke tik en consequent straffen!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:20

Mjetterd schreef:
Consequent afstraffen zoiets, desnoods zweempje mee als je gaat lopen en lang touw of longdrink ( dat je hem niet direct kwijt bent met een sprong opzij).
Wanneer hij omhoog komt direct straffen en een tik op de borst.

Ik zie nu mijn typfout (mede mogelijk gemaakt door de automatische spellingscontrole op mijn telefoon).
Longdrink = Longeerlijn :')

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:43

waar loop je als hij steigert? Voor hem naast hem bij zijn schouder? En doet hij het ook uit het niets? Dit was een reactie op een ander paard

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:32

Een correctie geven op het juiste moment (en dat is dus wanneer het paard nog op zijn achterbenen staat). Een flinke zwiep met het touw samen met een stemverheffing kan vaak al genoeg zijn.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:16

Hey!
Wat vervelend dat hij stijgert bij het wandelen! dat is natuurlijk niet de bedoeling, dit heeft hij eerder nooit gedaan.. Doet hij het inderdaad ook wanneer er geen aanleiding voor is? Je moet hem daarvoor flink straffen, en een tik kan prima, maar ik zou het niet met de zweep doen, daar is hij erg gevoellig op, en absoluut neit bij zijn hoofd/hals, maar een corrigerende tik + stemverheffing is voldoende! hij moet niet door krijgen dat jij dat pikt! want dat doe je neit, dan zal hij er gauw mee ophouden!

PB staat open voor je succes!
liefs

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:33

Waarom schrijven jullie allemaal dat je het paard pijn moet doen?
Mijn pony doet dit ook wel eens, maar eigenlijk altijd vanuit angst. En ik ben er absoluut tegen om een bang paard te straffen. Zelfs als ze steigeren.

Was eerder op een stal waar ze me precies hetzelfde aanraadden als jullie hier zeggen. Pony was bang, op bepaald moment liep de spanning erg hoog op, ik hield 'm tegen en jawel, hij gaat omhoog. Dit was ook nog in het verkeer. Naarmate ik vaker met hem wandelde (moest langs drukke weg en onder de snelweg door) ging het beter.
Afgelopen weekend gebeurde het weer. Was een ander paard langsgegaloppeerd, hij zag enge dingen, mocht van mij niet rennen en meneer gaat omhoog. Heel vervelend en erg gevaarlijk natuurlijk, maar geloof niet dat mijn pony er wat aan kon doen.

Zorg dat het touw niet tussen de benen komt, en probeer te blijven lopen. Geduld hebben, en zorgen dat je zelf veilig staat is het belangrijkste. Ook zonder straffen gaat het over. Een paard gaat niet voor de leuk steigeren in dit soort situaties.

Verschil is wanneer het duidelijk dominantie is. Bijv. in de wei opdringerig zijn en bij het achteruit zetten ook omhoog willen gaan. Dit heb ik toen wel direct bestraft, maar zo'n situatie voelt gewoon anders.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:36

gelijk omtrekken en de andere kant oplopen
anders ketting eraan en een ruk terug geven als die weer steigert
hij hoort zich gewoon te gedragen als die in de hand is

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:55

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn pony. Dat deed ze toen ik haar ergens in de wei had staan waar ze zich niet op haar gemak voelde en dus niet lekker in haar vel zat. Als ik dan met haar ging wandelen zonder ander paard erbij, trok ze naar achter en ging ze steigeren en/of een rondje om mij heen draaien. Ik heb haar hier nooit hard voor gestrafd en toch heeft ze het na een keer of drie afgeleerd. Ik had het halstertouw rond haar neus gedaan(ik loop altijd met een los touwtje) en als ze dan terug trekt en steigert kwam er wat druk op de staan. Het enige wat ik deed was even stil gaan staan als zij boven was, er kwam dan vanzelf een klein beetje druk op het touw, en als ze weer beneden was gewoon mijn weg weer vervolgen alsof er niets aan de hand was. Vooral niet gaan kalmeren/troosten, dan bevestig je dat er iets eng is.

Ik raad je af om hem te gaan slaan, hij zal hier waarschijnlijk alleen maar banger van worden, als hij dit daadwerkelijk uit angst doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:59

Probeer het voor te zijn,das wel moeilijk maar soms weet je gewoon det je pony omhoog komt.Slaan zou ik niet doen.

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:34

als je je pony en een poosje bekijkt en weet waneer hij steigert, doe je hem op die momenten aan de korte teugel, dan voelt hij wel dat steigeren niet de bedoeling is.

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:14

Ik zou wandelen met een bit.. Heb je toch iets meer te zeggen..
Alhoewel, ik zou eerder in de bak blijven oefenen tot ie (meer) respect heeft. Succes!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:38

Dit zijn vrijwel allemaal reacties die aangeven wat je kan doen als ze steigerd maar als je het echt wil oplossen zal je het probleem moeten aanpakken wat het steigeren veroorzaakt.

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:57

@Happie: Als het probleem is dat hij gewoon niet graag weggaat zonder paarden, wat mij in dit geval het geval lijkt(of het ook écht zo is kan ik niet beoordelen over het internet), is dat mijns inziens enkel aan te pakken door rustig te oefenen om vaker alleen weg te gaan(zonder geweld en al helemaal geen zweep, bit of andere van die gekke dingen :n ). Wanneer je steeds een ander paard mee blijft nemen, zal het probleem niet geholpen worden, maar zal de angst/onzekerheid van de pony worden bevestigd. Hij geeft immers aan dat hij alleen gaan eng/niet leuk vindt. Als jij dan een ander paard meeneemt of terug gaat zeg je als het ware "Je hebt gelijk, het is ook eng" en dat wil je juist niet. Je wilt je pony duidelijk maken dat het juist níet eng is om alleen gaan. En imo is de beste oplossing daarvoor om gewoon alleen te gaan lopen met hem.

Het is misschien wel een veilig idee om een tweede persoon mee te nemen, mocht de pony je onverhoopt raken als je alleen bent, heb je een probleem.

TS, hoe gaat het nu met het wandelen?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:36

Zoals ik het lees, steigert je pony als het andere paard uit het zicht is. Dus je pony wil graag met z'n vriendje mee en gaat steigeren.

Om dit voor te zijn moet jij je pony afleiden op het moment dat er een ander paard in de buurt is, de aandacht van je pony moet altijd op jou gericht zijn. Telkens als hij ergens anders naar kijkt, draai je zijn hoofd richting jou zodat de aandacht weer bij jou is.

Ga niet afwachten en laat hem niet kijken naar het andere paard of welke andere situatie dan ook, hij mag alleen op jou focussen als jij met hem bezig bent.

Zodra je pony wat onrustig wordt kun je wat rondjes met hem lopen, in elk geval zijn aandacht naar jou brengen.

Mocht hij toch steigeren, laat hem dan eens een andere kant oplopen, rondje lopen, iets DOEN ipv afwachten.
90% van de tijd gebeuren deze dingen doordat degene die het paard aan het touw heeft, niet goed leidt.

Bovenstaande berichten zijn voornamelijk gericht op slaan/aanpakken maar weinig antwoorden bestaan uit jou helpen.

Mocht je vragen hebben, pb me dan! Succes!! :)
Komt vast goed..

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:41

Je moet hem gewoon heel goed duidelijk maken door middel van een harde schreeuw een ruk aan het touw of een tik dat hij dit absoluut niet mag doen ! Anders word het straks nog gevaarlijk !

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:50

Reactie op een ander paard of niet, het is en blijft levensgevaarlijk en is totaal niet acceptabel. :n Consequent afstraffen, dit mag ábsoluut niet. Neem inderdaad een zweepje mee, dan hoef je je paard nog niet meteen in elkaar te slaan, maar kun je jezelf in ieder geval verdedigen. Voorkomen is beter dan genezen natuurlijk, dus probeer hem af te leiden vóórdat hij steigert.

ikmik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:58

nou miss heeft ie een vriend nodig. had die bij de voorige eigennaar een andere pony???

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:01

consequent blijven en omtrekken, word het erger of blijft het het zelfde wel afstraffen, dit kan erg dominant gedrag zijn en hij moet jou wel als zijn leider zien!
zweepje mee en snel zijn, merk je dat ie omhoog wil komen, brul maar een keer laat maar weten dat je dit niet wil ;)

erg vervelend, ik hoop dat het straks beter gaat!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:02

Zweep mee nemen, komt ie om hoog : flinke tik op zn kont!

Harvey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:11

Haa
Een hengstenketting zodat je hem meteen omlaag kunt trekken en je meet overmacht hebt.

Lotteenzoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:49

hmm zweep vind ik niet nodig, ik heb zelf 2 veulens naja inmiddels 2 jarige en zijn keurig opgevoed ze deden soms zo hoop stijgeren dat ze achterover klapte maar dat doen ze nu niet meer, wat zou helpen is grondwerk.

wij hebben trainings touwen van 4.30 m, je zou met je pony in de bak kunnen oefenen je gaat rondjes met hem/haar lopen laat stilstaan door ( het lange touw ) een slang te maken paarden vinden dat niet fijn, gevolg paard stopt uiteindelijk als jij je omdraait als je pony gaat stijgeren dan maak je grote harde slange bewegingen maar je blijft veilig op afstand je paard zal de strijd aangaan maar hem op die manier niet winnen. het is heel simpel maar het werkt echt na een maand zal ze het niet meer doen.