gevallen met Cap = vervangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

gevallen met Cap = vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:17

Ik vraag me af of dit net zo is als met brommerhelmen e.d.
Vallen = vervangen.

Ik ben behoorlijk hard gevallen vandaag. En eerder ook al met deze cap.
Is hij verder dan nog veilig e.d.?

MaaikeMo

Re: gevallen met Cap = vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:19

Ja, het is hetzelfde als bij brommerhelmen, vallen is idd vervangen.

Vanwege hoe zon cap is gemaakt, gaat er binnenin iets kapot waardoor hij de klap de 2e keer niet zo goed opvangt

Zoiets, weet er niet alles van haha

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:28

Ik ben al een dozijn keer gevallen met mijn tok waaronder een paar keer op mijn hoofd, als ik iedere keer een nieuwe tok zou gekocht hebben, zou dat een fortuin gekost hebben.
Als je je tok grondig nakijkt telkens je gevallen bent, en er is niets aan dan gebruik ik die terug opnieuw.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:43

Je kan je cap niet grondig nakijken, want met het oog kan je haarscheurtjes aan de buitenkant al niet zien, laat staan als er haar scheurtjes binnenin zitten. Ook in een winkel kunnen ze er niet in kijken. Daarom wordt het ook aangeraden om hem te vervangen.

En een nieuwe cap is te koop... vind maar eens nieuwe hersenen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:57

Wanneer je helm (een deel van) de klap opvangt bij een val deukt de "vulling" (het spul tussen de harde buitenkant en de voering die tegen je hoofd aan zit) in en zal dus de volgende keer de klap niet of minder goed kunnen opvangen.

Gelukkig ben ik maar 1 keer op mijn hoofd gevallen, althans vanaf een paard. Mijn helm zag er daarna zo uit:

Afbeelding

Ik ben met mijn hoofd (helm) en gezicht op het asfalt geknald, hoe mijn gezicht eruitzag kun je wel raden. Mijn helmpje heeft nog geen 15 euro gekost, heb 'm 3,5 jaar gebruikt en hij heeft uiteindelijk, bij die éne val, zijn werk goed gedaan. Zijn taak zit erop. Tijd voor een nieuwe.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:01

ik vervang mijn cap sowieso eens in de 5 jaar. en bij een stevige van op mijn hoofd koop ik een nieuwe cap. als ik van het paard val maar niet op mijn hoofd, koop ik geen nieuwe cap. het zal je maar gebeuren dat je cap door een eerdere val van binnen toch beschadigt is en je 2e val niet voldoende kan opvangen. met alle gevolgen van dien. ik moet er niet aan denken !

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:01

Het ligt eruiteraard aan hóe je valt. Ik ben regelmatig van m'n paard gedondert maar op de een of andere manier ben ik echt nog nóóit op m'n hoofd beland. Dus logischerwijs nooit m'n cap vervangen, uiteraard als ik wel op m'n kop zou zijn gevallen zou ik 'm wel vervangen inderdaad voor redenen die al eerder zijn aangegeven. Er kunnen beschadigingen in de cap zitten die je niet ziet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:03

Inderdaad, als je op je gat valt heb je geen nieuwe cap nodig. Als je op je knar valt wel.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:57

Zolang je hoofd geen klap heeft gemaakt, hoef je geen nieuwe cap te komen, die heeft namelijk nog geen werk verricht. Als je wel op je hoofd bent gevallen, dan zou ik wel een nieuwe kopen.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:46

Ik ga mee met de meningen hierboven. Als je cap de grond niet heeft geraakt zou ik ook geen nieuwe kopen. Maar als je cap al een tijdje meegaat en je hebt zin in een nieuwe kan dit een goed moment zijn ;-)

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:36

ik heb mijn paard een keer over me heen gekregen, hij kon toen niks anders dan over me heen rollen om weer op te staan. Als ik de rand van de cap naar binnen drukte hoorde ik het kraken, toen ben ik erachter gekomen dat er een flinke scheur in zat. Maar toen ik voor een nieuwe cap ging heb ik het nog nagevraagd en die zeiden dat ik na elke val een nieuwe cap moest kopen maar denk dat dat meer een verkooppraatje was ;) als ik weer een keer val kijk ik gewoon naar die schaal van de cap en als ik geen scheuren zie ofzo dan zal het wel goed zijn denk ik.. :o

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:30

HAR -> RUI

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:48

haikelover schreef:
ik heb mijn paard een keer over me heen gekregen, hij kon toen niks anders dan over me heen rollen om weer op te staan. Als ik de rand van de cap naar binnen drukte hoorde ik het kraken, toen ben ik erachter gekomen dat er een flinke scheur in zat. Maar toen ik voor een nieuwe cap ging heb ik het nog nagevraagd en die zeiden dat ik na elke val een nieuwe cap moest kopen maar denk dat dat meer een verkooppraatje was ;) als ik weer een keer val kijk ik gewoon naar die schaal van de cap en als ik geen scheuren zie ofzo dan zal het wel goed zijn denk ik.. :o

Denk je dat het met motorhelmen ook een verkoperspraatje is dan? Je kunt gewoon niet in de schaal kijken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:53

als je een flinke klap op je cap of hoofdkrijgt zou ik hem zeker vervangen. Ik zie dat niet als een verkoop praatje.
Vorig jaar van m'n toenmalige fries afgevallen op m'n hoofd licht ging echt even uit toen. Afgelopen zomer weer en dat deed echt (veel meer) pijn! Dus toen gelijk mijn cap vervangen, die tweede keer viel ik zachter maar de klap kwam echt veel meer door omdat eigenlijk mijn cap toch niet meer goed bleek te zijn.

Hoofde laatst dat bij die hele dure cappen, (samshield) je na een val je cap kunt laten controleren /maken en dan kun je gewoon weer verder met je oude cap. Maar ik koop wel een nieuwe :D

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:49

Is wel verstandig, maar als je nergens met je hoofd op bent gevallen lijkt het me overbodig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:16

Ik denk dat het aan je type cap ligt.
Zoals mijn cap bijvoorbeeld. Die bestaat uit 1 laag. Zo'n oudewetse is dat. Ik ben al vaak van m'n pony afgevallen. En goed hard ook. Maar mijn cap is nog niet aan vervanging toe.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:22

Net als een brommerhelm, of de helm van een bouwvakker moet je hem na iedere val op je hoofd vervangen.
In de binnenkant van je cap zit een harde schaal die scheurt met een val, op deze manier vangt hij jou klap op.
Als hij eenmaal gescheurd is biedt een cap geen enkele bescherming meer, en kan je soms zelfs beter zonder cap gaan rijden.
Niemand kan jou met 100% zekerheid zeggen of een cap goed is of niet, want dat is van de buitenkant onmogelijk te zien of te voelen.

Een normale cap kost 50 euro,
Wat is 50 euro op een mensenleven ?

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:26

Ik ga echt geen 450 euro (GPA speed air) uitgeven iedere keer dat ik val hoor! Ik zou nogal te doen hebben...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:28

GuillermoB schreef:
Ik ga echt geen 450 euro (GPA speed air) uitgeven iedere keer dat ik val hoor! Ik zou nogal te doen hebben...

Tja daar moet je dan misschien van te voren over nadenken en gewoon geen cap van 450 euro kopen of daarna gewoon 1 van 50.
Misschien raar om te zeggen of wat overdreven maar waarom heb je dan een cap op? Niet echt voor de veiligheid maar meer voor het mooie lijkt mij dan toch.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:33

als je nou een oude cap hebt liggen moet je die voor de lol eens een paar keer op het asfalt smijten, en daarna uit elkaar halen. Je zult zien dat een cap net zoals een scooterhelm een breuklijn heeft, die door te breken de klap opvangt. Ben je een keer goed op je hoofd geknald, is die breuklijn doormidden, en kan je cap de volgende keer de klap niet meer absorberen. Lichte vallen gaan dan nog wel, maar een keer goed op je hoofd/cap vallen gaat dan toch goed zeer doen.

Je kan je cap (bij de duurdere merken voornamelijk) bij de winkel laten controleren na een val, in nieuwere, duurdere caps zit een systeem ingebouwd die aangeeft of de breuklijn doormidden is of nog intact is. Dan hoef je niet iedere keer een nieuwe te kopen :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:35

Ik geloof dat je dat zelfs kunt laten scannen. :j

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:48

Tigra_ schreef:
GuillermoB schreef:

Tja daar moet je dan misschien van te voren over nadenken en gewoon geen cap van 450 euro kopen of daarna gewoon 1 van 50.
Misschien raar om te zeggen of wat overdreven maar waarom heb je dan een cap op? Niet echt voor de veiligheid maar meer voor het mooie lijkt mij dan toch.

Als ik nu net die mooi en comfortabel vind? Ze bestaan om te gebruiken, toch? Maar om nu echt iedere keer bij een (lichte) val je cap te gaan controleren of in het ergste geval een nieuwe kopen.. Sorry, maar dat is dan toch niet aan mij besteed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:02

GuillermoB schreef:
Tigra_ schreef:

Als ik nu net die mooi en comfortabel vind? Ze bestaan om te gebruiken, toch? Maar om nu echt iedere keer bij een (lichte) val je cap te gaan controleren of in het ergste geval een nieuwe kopen.. Sorry, maar dat is dan toch niet aan mij besteed.

Zeker maar als ze niet zouden beschermen zouden we ze niet dragen. Dus eerlijk gezegd vindt ik het wat vreemd dat je het dan niet laat controleren of een nieuwe koopt omdat die zo duur was. Als je hem nu een week hebt je dondert er een keer goed hard met op je hoofd en je vindt het te duur om dan een nieuwe te kopen. Ik kan dat niet echt begrijpen want dan draag je hem mijn inziens meer voor de mooi dan voor de veiligheid. Dat mag uiteraard ook. Maar ik zou ze niet dragen als ze niet beschermde.

GuillermoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:13

Citaat:
Zeker maar als ze niet zouden beschermen zouden we ze niet dragen. Dus eerlijk gezegd vindt ik het wat vreemd dat je het dan niet laat controleren of een nieuwe koopt omdat die zo duur was. Als je hem nu een week hebt je dondert er een keer goed hard met op je hoofd en je vindt het te duur om dan een nieuwe te kopen. Ik kan dat niet echt begrijpen want dan draag je hem mijn inziens meer voor de mooi dan voor de veiligheid. Dat mag uiteraard ook. Maar ik zou ze niet dragen als ze niet beschermde.

Sorry, ik moet je wel gelijk geven als het over een ernstige val gaat waar je bv hoofdletsels aan overhoudt. Dan zou ik hem inderdaad ook laten controleren, of evt een nieuwe kopen. Maar voor een val(letje) waar je helemaal niets aan overhoudt, en maar gedeeltelijk op je hoofd (dus cap) valt, zou ik hem niet laten controleren of een nieuwe kopen, nee... Sorry als ik een beetje bot overkwam, was helemaal niet de bedoeling hoor :)

MarjonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:32

ik vroeg me ook iets af, ik ben gevallen van een pony ongeveer 1 meter 48 (net geen paardje :P )
ik ben gevallen in galop recht op mijn schouder en hoofd, moet ik mijn cap ook vervangen ?
het is al een heel stuk geleden gebeurt, maar misschien is vervanging toch beter? wil graag wat raad, ik had een cap van fouganza C600.

/3