Ik heb een bijna 4 jarig monster van 1.72m +.. en wij gaan over 3 weken verhuizen naar een andere stal. Helaas ben ik niet in het bezit van een eigen trailer, dus onze trailerreisjes zijn errug spannend, vooral voor mij.. Andere paarden laden heb ik totaal geen moeite mee, helaas heb ik met de moeder van dit paard de grootste drama's mee gemaakt op het gebied van transport.. Ze wilde pertinent die trailer niet in. Bij de verkoop heb ik dan ook flink staan te zenuwen en janken.. Al met al voor zowel mijn paard als mezelf toch wel een beetje een trauma.
Mijn huidge paardje laad op zich vrij goed. Ik heb dankzij een vrijgevige bokker een trailer (jaar geleden) te leen gehad om te oefenen en ja: hij laad braaf... tot de stang erachter moet/ klep dicht gaat.. Dan slaat de paniek toe en gaat hij enorm stampen/ slaan, proberen te draaien etc.. De auto lijkt dan ook wel een botsautotje, want we schudden alle kanten op. Op mijn nieuwe stal heeft de eigenaar een trailer en kunnen we ook oefenen.. Maar dit ritje moeten we dus nog overleven.. De vraag is wat is jullie advies?
wel of niet sederen? heb ik de vorige keer wel gedaan maar voor en na de rit viel meneer bijna in slaap, echter tijdens was hij nog net zo druk als voorheen. Daarnaast maakt hij van de trailer zijn persoonlijke sauna, want hij is van kop tot teen zeiknat als hij eruit komt (vorige rit was 30 min op de trailer). De rit van nu is heel kort.. max 25 min denk ik, waarvan het merendeel over de snelweg..
Als we doorrijden is hij redelijk stil, zodra we een stoplicht tegenkomen gaat mijn hart steeds sneller kloppen, want dan hoor ik hem weer..
Al met al ben ik dus bloednerveus.. (en heb ik gelukkig een heel kalm vriendje die mij rustig houd en de auto rijd)..
Natuurlijk weet ik dat ervaring/oefenen dit gedrag waarschijnlijk op gaat lossen, maar dat is voorlopig zit dat er dus niet in. Tevens is naar de nieuwe stalling toerijden geen optie: mijn paard is nog niet ohz.
Dus de vraag is nu wel of niet sederen? en snel laden en klep dicht met mogelijkheid tot eventuele stress? of er uitgebreid de tijd voor nemen met het risico dat hij er helemaal niet in gaat?
Ik hoor graag jullie advies!
Alvast
Het lag dus aan mij! Ik maakte er een drama van. Het is jammer dat je geen eigen trailer hebt, anders zou ik je aanraden om gewoon frequent zelf te oefenen met laden, en dat onder begeleiding van iemand op te bouwen. Niet als oefening voor je paard (al is dat natuurlijk meegenomen) maar vooral met de insteek het straks ZELF te kunnen. Als er trailers staan op de stal waar je nu staat, kan je ook vragen of je daar af en toe mee mag oefenen. Eventueel tegen een vergoeding/tegenprestatie en met de afspraak dat als er iets stuk gaat jij het vergoed natuurlijk. Maar dan moet je zelf even bepalen. Haal er een instructrice bij die veel weet van trailerlaad problemen en aan de slag!
. Of ie braaf is naast de fiets kom je snel genoeg achter, kwestie van een keer uitproberen. Bovendien hoef je niet zelf te gaan fietsen, je kunt achterop gaan zitten waardoor je sneller eraf kunt springen of makkelijker je paard kunt bijsturen.
.