Een trektocht rijden, hoe, wat.. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Een trektocht rijden, hoe, wat.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 01:28

Hallo Bokkers,

Omdat ik in de toekomst, mischien wel deze zomer van 2012, met mijn paard graag op vakantie zou gaan en dan nog het liefst een soort trektocht maken inplaats van de hele tijd op dezelfde locatie te blijven en dit onderwerp me erg bezighoudt op dit moment, wil ik alvast wat informatie inwinnen.

Het lijkt mij helemaal het einde om een meerdaagse trektocht te maken waarbij je helemaal zelf voorzien bent van je spullen, dus al je benodigdheden vervoert per paard, en je als het ware helemaal back to basic een tocht over bijv. de veluwe gaat maken en stopt wanneer je wilt stoppen en weer gaat als je verder wilt.

Hebben bokkers dit eerder gedaan? Hoe is dat bevallen? Wat nam jij mee? Hoeveel heeft het je ong. gekost? ect, etc, etc.

Ik ben super benieuwd naar hoe, wat, waar, hoelang, etc. Omdat ik dit in de toekomst ook wil gaan doen. Dit betekend dus niet dat ik met dit topic morgen op mijn paard stap en we even een trektocht gaan maken, ik weet natuurlijk dat dat ook niet werkt. Ik vraag puur naar de ervaringen hiervan omdat ik het in de toekomst ook zou willen ondernemen en nu al informatie wil inwinnen.

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:38

Ik zou toch wel zoeken naar vaste verblijf plaatsen.
zoiezo is het erg lastig om een overnachtingsplaats te vinden in de veluwe.
dat mag gewoon nergens.
en het is wel zo fair voor je paardje als hij snachts lekker op een weitje of stalletje kan met voldoende voer.

of heb ik het verkeerd gelezen?

MyWup

Re: Een trektocht rijden, hoe, wat.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:42

ik heb dat jaren geleden gedaan
zal morgen even reageren, ga nu slapen ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 01:45

Aprils_joke schreef:
Ik zou toch wel zoeken naar vaste verblijf plaatsen.
zoiezo is het erg lastig om een overnachtingsplaats te vinden in de veluwe.
dat mag gewoon nergens.
en het is wel zo fair voor je paardje als hij snachts lekker op een weitje of stalletje kan met voldoende voer.

of heb ik het verkeerd gelezen?

Nee dat klopt, en ik wil ook een klein beetje fatsoenlijk kunnen slapen en douchen. Maar ik bedoel dat je die plekken niet hoeft vast te leggen, dat als je wilt stoppen, je gaat kijken wat er in de buurt is om te overnachten en daar dan heen gaat zonder vooruit te boeken.

Ik heb het een beetje onduidelijk neergezet denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 01:49

Even zoeken hier op Bokt, zijn al heel veel topics over, alleen doen de meesten zo'n trektocht met bepakking en op de bonnefooi over langere afstanden dan een paar daagjes Veluwe.
Maar ook een paar dagen Veluwe kun je prima zo doen, kwestie van een beetje goed voorbereiden, weten waar je aan begint en niet bang zijn om ergens aan te bellen om overnachtingsplek te vragen (vraag me alleen af of de gemiddelde Nederlander net zo gastvrij is als mensen in het buitenland. Heb toch het idee dat je hier snel doorverwezen gaat worden naar bekende overnachtingsplekken en campings enzo).
Een andere website waar je inspiratie vandaan kunt halen is die van het Long Riders Guild. Maar dat gaat over tochten van 1000 mijl en langer ;) Wel gaaf om te lezen en er staat genoeg leerzame info waar je ook op kortere tochten wat aan kunt hebben.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 01:59

Bedankt voor de reacties!

@ Francis, aangezien ik hierin nog erg onervaren ben zullen we eerst een paar weekendjes weg gaan om vervolgens bijv. over de veluwe of een dergelijk natuurgebied te rijden om ook ervaring op te doen. Ik vind het voordeel van een trektocht dat je op meerdere plaatsen komt. Als ik op 1 plek blijf, kan ik net zo goed thuis de trailer elke dag pakken en dat vind ik dus het voordeel van een trektocht, je verplaatst je echt van A naar B en elke dag ben je weer ergens anders.

Ik ga nu overigens mijn bed in kruipen. :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:47

Gewoon beginnen met een keertje een ritje naar een overnachtingsadres en de volgende dag weer terug, dat geeft je wel wat informatie over wat knelpunten zonder dat het heel ingewikkeld wordt.
Een rondje Veluwe is ook niet echt een probleem, je moet alleen vantevoren wat zicht hebben over mogelijke onderdakadressen, er zijn een paar stukken Veluwe waar het wat lastiger is. Je wil je dagafstanden niet te groot hebben om het leuk te houden, ook als het weer wat minder fijn is. Maar op zich is er heel veel mogelijk, in alle prijsklassen.
Belangrijk punt waar je aandacht aan moet besteden is hoe je je bagage meeneemt. Zorg voor geschikte tassen die niet op de rug van het paard steunen, maar aan je zadel. Bepaal ook hoe je je overnachtingen wil doen, een tentje meenemen betekent bijvoorbeeld dat je minder gewicht beschikbaar hebt voor andere bagage. Ga je samen met iemand? Want dan kun je een deel van de uitrusting verdelen over 2 paarden.
Maarre, er zijn al diverse informatieve topics over dit onderwerp, misschien handig om die eerst eens te lezen en daarna je nog overgebleven vragen te stellen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:37

Ik ben momenteel ook bezig met het treffen van voorbereidingen voor trektochten.
Ik doe dit nu in de vorm van het rijden van weekendtochten. Dus ik plan een route met overnachting en vanuit stal rijden we daarheen.
Vorig jaar mee begonnen en dit voorjaar gaan we ook weer 2x.
Op die manier kom ik erachter wat ik daadwerkelijk mee kan nemen, wat achteraf complete onzin blijkt enz.
Ik leg dan wel adressen vast zodat ik ook afstanden kan plannen en kan zien hoe lang we daarop rijden.
Wat jij aangeeft om op de gok ergens te stoppen en dan te gaan zoeken lijkt me voor een beginnend trektochtrijder niet heel erg slim. Voor hetzelfde geld heb je jezelf die dag al enorm vergist in de dagafstand en als dan ook nog blijkt dat je in de buurt nergens terecht komt en alsnog 10km mag afleggen is de lol er ook snel vanaf. Kijk, als je het al jaren doet en een doorgewinterde trekker bent zijn dat de echte avonturen, maar om te beginnen zou ik wel voor mee duidelijkheid kiezen.
Ook omdat je je goed kunt orienteren op de route.
Zo heb ik voor onze aankomende tocht twijfel gehad over het laatste stukje route omdat ik daar net geen kaart van had.
Dus ben ik gewoon die kant op gereden om het uit te zoeken en kon meteen even komen kijken bij het overnachtingsadres, waar ze mij dus uiteindelijk ook weer aan het laatste stukje route geholpen hebben.

En je kunt natuurlijk op de voorbereidingstochten je materiaal checken.
Of alles goed past, niks schuurt (kwam ik vorig jaar achter en heb dus een materiaalaanpassing gedaan) enz.

Je zult ook voor jezelf duidelijk moeten hebben hoe je wilt overnachten.
Want de wat luxe locaties betekend natuurlijk wel veel minder bagage.
Het is nogal wat om naast je echte benodigdheden ook nog je tent, slaapzak/deken enz. mee te moeten sjouwen.
Wij doen het nu ook nog luxe. Dus wij pakken een appartementje of zoals aankomende 2 keer een B&B.
Als we op die manier weten wat we echt nodig hebben aan bepakking willen we daarna eens kijken voor een lichtgewicht tentje om te zien hoe dat bevalt en of het doen is qua hoeveelheid bagage.
Ik heb het geluk dat ik er altijd iemand bij heb met fiets (dus eventueel een fietskarretje erachter voor grotere dingen) maar als je echt volledig alleen wilt rijden met alle bepakking op je paard heb je best de nodige beperkingen.

En ik kan niet ontkennen dat die voorbereidingen treffen en ritten plannen ook erg leuk is.
Zeker als ik zo weer reageer in een topic als dit of toen we van de week op de aankomende locatie waren krijg je toch net weer een extra boost en extra zin om te starten met de tochten.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 15:57

Een tent, slaapzak etc ga ik niet meezeulen, dan zullen het de luxere overnachtingen worden. Ik wil dit jaar inderdaad beginnen met lange dagtochten en dan ook weekendtochten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:45

Francis schreef:
Een andere website waar je inspiratie vandaan kunt halen is die van het Long Riders Guild. Maar dat gaat over tochten van 1000 mijl en langer ;) Wel gaaf om te lezen en er staat genoeg leerzame info waar je ook op kortere tochten wat aan kunt hebben.

Inderdaad leuke website, maar in dit verband een beetje als iemand die wil leren autorijden aanraden formule 1 races te gaan bekijken... :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:46

xx_Kelly_xx schreef:

Een tent, slaapzak etc ga ik niet meezeulen, dan zullen het de luxere overnachtingen worden. Ik wil dit jaar inderdaad beginnen met lange dagtochten en dan ook weekendtochten.

Nah, dan heb ik wel een leuke uitdaging voor je: wat te denken van drie dagen Veluwe, wk7 2012 (oftewel 13-02 vertrek).
Bagage deels per auto, afhankelijk van het weer.
Deze tijd van het jaar betekend wel dat je veelal te maken hebt met wat luxere en dus duurdere overnachtingen, wat z'n weerslag heeft op de prijs.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:41

Ik denk dat als je sowieso voor luxere overnachtingen wilt gaan het slim is om wel vooraf te reserveren.
Want wat doe je anders als iets volgeboekt zit?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:49

Hoi,

Plaats je vraag eens op de site van de nvvr. De nederlandse vereniging voor vrijetijds ruiters. Daar zijn heel veel mensen met trektocht ervaringen.

http://www.nvvr.info

Veel succes en plezier met je tocht!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:52

Stipjeee!!! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:28

Marg schreef:
Hoi,

Plaats je vraag eens op de site van de nvvr. De nederlandse vereniging voor vrijetijds ruiters. Daar zijn heel veel mensen met trektocht ervaringen.

http://www.nvvr.info

Veel succes en plezier met je tocht!

Beter nog, wordt gewoon lid van de nvvr :+
Kun je meedoen met weekenden en gewoon live met mensen praten over het hoe en waarom van trektochten. :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 00:50

Kuggur schreef:
Inderdaad leuke website, maar in dit verband een beetje als iemand die wil leren autorijden aanraden formule 1 races te gaan bekijken... :D

vind ik niet... door het lezen van reisverslagen e.d. leer je wel veel over do's en don't's die net zo goed voor korte tripjes gelden. TS had het in haar OP over 'op de bonnefooi' en dan zijn er genoeg dingen waar je aan moet/wilt denken.
Later lees ik dat ze geen tent en slaapzak mee wil nemen, dan is het voor mij al geen 'op de bonnefooi' meer maar moet je toch al zekerheid van route en slaapplaats hebben (heb je dat niet dan loop je't risico geen slaapplek te vinden en heb je dús wel die tent weer nodig ;) )
Maar dan nog, van dat soort verslagen lezen wordt je nooit dommer ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 01:06

Op de bonnefooi klinkt leuk, maar realiseer je dat je na een dag rijden ongeveer nog een actieradius hebt van max 3 km. Als er dan gezegd wordt 'oh ja 7 km verderop zit een manege' dan stort je echt zowat in elkaar.

Beter is om vanaf je plek van vertrek te googlen of te vragen naar een overnachtingsmogelijkheid 15 km verderop en die eerst te bellen. De meeste mobieltjes hebben nu internet :D dat scheelt. En opladers dmv van zonneenergie zijn er ook.

Schaf Ortlieb zadeltassen aan, dat kun je bestellen via de beversport buitensport zaken. Echt alleen die tassen zijn écht geschikt.

Hier is het reisverslag van de trektocht die ik maakte jaren geleden http://www.arabeskvanilla.shareyourstory.nl/ er staan ook tips en paklijsten op :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:08

Francis schreef:
Kuggur schreef:

vind ik niet... door het lezen van reisverslagen e.d. leer je wel veel over do's en don't's die net zo goed voor korte tripjes gelden. TS had het in haar OP over 'op de bonnefooi' en dan zijn er genoeg dingen waar je aan moet/wilt denken.
Later lees ik dat ze geen tent en slaapzak mee wil nemen, dan is het voor mij al geen 'op de bonnefooi' meer maar moet je toch al zekerheid van route en slaapplaats hebben (heb je dat niet dan loop je't risico geen slaapplek te vinden en heb je dús wel die tent weer nodig ;) )
Maar dan nog, van dat soort verslagen lezen wordt je nooit dommer ;)

Zolang je je realiseerd dat nogal wat van die verslagschrijvers het doen om te kunnen zeggen dat ze het gedaan hebben, niet omdat ze zo graag mooie tochten MET hun paard maken (maar vaak ten koste van het paard)
Met die gedachte in je achterhoofd staan er zeker veel nuttige dingen in. HET punt is echter dat gezond verstand niet vanaf een site te leren is. Ik zie, ook hier, te veel onbezonnen dingen langs komen. Trektochtervaring komt alleen door het maken van trektochten. Gezond verstand behoed je voor de domste dingen.

Op de bonnefooi zonder tent kan prima, maar stelt eisen aan de voorbereiding. Het feit dat je tien adressen op je lijst hebt staan, wil niet zeggen dat je ook tien overnachtingen moet boeken.....

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:31

ik ga zeker mee met voorgaande medebokkers die al gepost hebben,

eens per 2 jaar organiseer ik (voor het goede doel) een trektocht (trail) van ongeveer 250-350km.
deze loopt in principe altijd van vast gestelde lokatie naar de volgende vast gestelde lokatie,
daar zijn op voorhand de overnachtingen geregelt voor mens en dier.
soms in een kamer slapen , dan weer op een zoldertje in een hooischuur.
(veel charme voor hen die van dit soort tochten houd)

de dieren staan ten alle tijden in een wei of ruime paddock om de meeste spierpijn, waar je ondanks de beste training van te voren toch risico op loopt, tegen te gaan.
ook is dan van te voren ruim hooi geregeld en evt brok (deze nemen we altijd zelf mee, om niet overal andere merken voer te hoeven geven)

op de bon a foi vertrekken is evenzogoed mogelijk,
al zul je in de veluwe voornamelijk steeds doorgestuurd worden naar lokaties waar je had moeten boeken,
omdat die in seizoen al vol zitten. gevolg is dan, dat je nergens terecht kunt.
veel (particuliere) bewoners in en rond de veluwe worden al platgevraagd door paardelui die met hun dier willen komen slapen en doen dat dus liever niet.

als je meer wilt weten, kijk ook eens op www.trailteam.nl
volgend jaar (eind juli 2013) is er weer een trail voor Brooke, deze zal ongeveer 250km zijn.
voor tips en vragen of aanmelden mag je natuurlijk pb-en of mailen naar trailteam@live.nl

succes in elk geval!!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:49

Silence schreef:
Ik denk dat als je sowieso voor luxere overnachtingen wilt gaan het slim is om wel vooraf te reserveren.

dit is nou presies waarom ik mijn bericht eerder plaatste :j

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:01

Aprils_joke schreef:
Silence schreef:

dit is nou presies waarom ik mijn bericht eerder plaatste :j

en ik de mijne :))

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:23

Bedankt voor alle goede reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Ik bok helaas illegaal onder werktijd dus zal vanavond even een wat uitgebreidere reactie plaatsen op jullie posts.:)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:02

@ Bicci, mooi iniatief, en zou over een paar jaar wel een keer meewillen met zo'n tocht alleen moet ik mijn paard daar echt nog op gaan trainen. Het is wel een rit met een mooie gedachte erachter! ;)

@ Arabesk, handige site, hier kan ik zeker dingen van meenemen en ook uit je reacties.

Ik zal ook nog eens naar de NVVR kijken, wat ze allemaal organiseren enz. Laat het duidelijk zijn dat welzijn voor het paard altijd voorop staat en mij voorkeur ligt ook echt voor weidegang of (ruime) paddock aangezien ze thuis 24/7 buiten staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:04

Wij hebben bij één overnachtingsadres problemen gehad, die mensen vonden het werkelijk waar zielig dat onze paarden niet op stal mochten na zo'n lange dag hard werken.

:(

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:08

serieus arabesk?
zo heb ik ooit een stalhouder (profecional zou je zeggen dus) aan de lijn gehad,
wilde daar een slaapplaats regelen voor het team en de dieren,
weide dus,
maar die man beweerde hoog en laag dat trek/trail paarden in een stal MOESTEN, want anders kwamen de spieren niet tot rust :\ :n