Mijn verzorgpaard heeft sporadisch geen zin om uit de wei te komen. Alleen het probleem is dan dat zij de dominante merrie is in de wei en als ze zo'n bui heeft alle paarden op gaat jagen. Op een gegeven moment galopperen er 6 paarden om me heen en dan vind ik het gewoon gevaarlijk worden voor 1 mezelf en 2 de paarden ( er zijn er 3 bij van 24 + en die zijn ook flink stijf, dus ben bang dat ze onderuit gaan).
Ze doet dit dus soms. De ene keer laat ze zich prima vangen ( ik moet wel altijd naar haar toelopen) en de andere keer heeft ze gewoon geen zin en word het een terror merrie. Ik heb hier op bokt veel tips gelezen over opjagen maar als ik haar dus op zou jagen dan gaat het hele zooitje nog even harder meedoen. Ze hebben ook een vrij grote wei dus echt achter haar aan gaat niet.
Merk wel dat het voornamelijk is als er hooi in de wei ligt of als ze net in de wei staan.
Ik ga morgen met een stalgenootje wat grondwerk en NH met haar doen om mijn leiderschap wat te verbeteren. Zodra ze uit de wei is is het een voorbeeldig paard en is ze zo lief en rustig. Maar in de wei met deze buien is ze echt terror.
Bij een vreemd paard zorg ik er altijd voor dat ik dermate interessant ben dat ze vanzelf naar me toe komen. Meestal heb ik de aandacht van de andere paarden en dat is schijnbaar onweerstaanbaar.
Elmira30
Geplaatst: 12-01-12 17:06
Mijn oude bijrijdpaard was altijd jaloers als ik andere paarden ging aaien o.i.d.. Dan liep ik regelrecht naar die andere en wist hij niet hoe snel hij moest komen Geen idee of dat bij jou paard werkt?
Helemaal recht, al kijkend op je paard aflopen is een heel dominante lichaamshouding, dus je kan het beste er zig-zaggend op af lopen. Wat is daarnaast zou proberen, wat bij mijn paard altijd werkt, is hem met een boogje benaderen evt via andere paarden.. als ik opeens naast hem opduik kan ik hem makkelijk pakken. Daarnaast zou je kunnen proberen haar vaker in de wei op te zoek zonder dat ze meehoeft.. Dus een of twee snoepjes mee.. naar haar toe.. snoep geven (of gewoon een aai) en wat aandacht en weer gaan, zonder dat ze meteen wat moet..
dit is 1 van de weinige zaken waarvoor ik voer gebruik. Mijn merrie is ook de dominante en heeft er ook een handje van weg om weg te lopen en de andere paarden die wel geïnteresseerd zijn en willen komen kijken weg te drijven. Ik kan haar natuurlijk geen ongelijk geven want als ik de wei in kom, is het 9/10 om te gaan werken of een deken te wisselen
wat ik doe is enkele stukjes wortel of een koekje meenemen. Als ik zie dat ze zich al omdraait bij het betreden van de weide ga ik naar een ander paard (liefst haar rivale ) en geef die overduidelijk een stukje wortel. Gezien zij hoogste in rang is kan dat niet zomaar gebeuren dus komt zij haar deel op eisen... probeer ik dan enkele malen extra door de weide te lopen, op haar af te stappen en gewoon een halsklopje en een stukje wortel te geven en daarna gewoon weer te vertrekken. Helaas zo vlotjes komen zoals ze doet bij diegene die haar 's avonds binnenhaalt om te voeren zal ze wel nooit doen, tenzij ik rond etenstijd ga
ElanII
Geplaatst: 12-01-12 18:36
Ik kon mijn paard in het begin ook niet uit de wei halen. Kreeg daarvoor een goede tip van mijn zus: gewoon de wei in lopen en laat het paard zich niet pakken, dan wandel je gewoon rustig achter haar aan. De bedoeling is dat ze niet genoeg tijd krijgt om te grazen, maar opjagen is uit den boze. Dat is eigenlijk het enige wat je doet: achter haar aanlopen in gewoon wandeltempo. Op een gegeven moment is ze het zat en blijft ze staan. Goed belonen en gewoon meenemen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ze zal dit heel snel doorhebben, in het begin zal het even duren, maar mijn paard snapte het heel snel en die kan ik nu gewoon pakken. Veel succes.
Je kunt het beste het tegenovergestelde doen van wat je paard verwacht dat je doet. Hierdoor wek je zn interesse en komt hij als het goed is vanzelf naar je toe. Ga zoals boven ook al gezegd met de andere paarden bezig of ga desnoods met je jas frummelen, of aan het gras zitten. Ook zodra je paard naar je kijkt, loop een stukje achteruit of in iedergeval weg van je paard. Hierdoor zal hij ook zoiets hebben van; he dat is vreemd, dat gebeurt normaal ook nooit.
ik had ook ooit zo'n voorval een tinker merrie dei zich niet liet vangen (is onlangs nog gestorven ) je moet ervoor zorgen om heel interessant te zijn - een voorbeeldje is een groot voorwerp te nemen een teddy werkte super goed bij Sonia dat was de tinker merrie ze kwam ernaar om het knuffeltje te bewonderen en dan konden we haar vangen hopelijk heb je er iets aan emma
De wei in gaan en naar je paard lopen een beetje om je heen kijken en je paard bekijken via je ooghoeken. Zodra je paard jou kant op kijkt stop je met lopen en blijven kijken met je ooghoeken niet rechtstreeks aankijken, blijft ze kijken dan draai je om en loop je terug kijk of ze je volgt. Volgt ze niet en en gaat ze weer grazen loop je weer naar je paard iedere keer stoppen als je paard kijkt en lopen als je paard geen interesse meer heeft dus weer aan het grazen is. Je moet waarschijnlijk wel wat geduld hebben maar meestal vinden ze het zo raar dat je daar maar om heen staat te kijken dat ze vanzelf nieuwsgierig worden en niet weg rennen misschien zelfs naar je toe lopen dan natuurlijk met een snoepje belonen.
Mocht ze nou op het laatste moment weglopen bij je, dan loop je achter haar aan, volg haar passen en blijf rechtsachter je paard kijk een beetje naar de grond. Stopt ze om te kijken dam draai je om en loop je 2 passen bij je paard weg geef haar de kans jou te volgen. Ook van dit spelletje worden ze nieuwsgierig. Zodra ze jou volgt wil ze met je mee en kan je der pakken
SaBiNa_S
Geplaatst: 12-01-12 20:56
ik volg dit topic ook even, mijn pony is precies het zelfde ! eerder dan keek ik haar altijd aan en jaagde haar weg maar niet dat ze hard ging , ik liet haar iig niet eten. En op een gegeven moment keek ik naar de grond en dan , kwam ze , maar nu werkt datt niet meer.
en met brokken?
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 12-01-12 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
DivaBurga
Geplaatst: 12-01-12 20:56
Oja doordat je niet naar je paard kijkt voelen ze zich niet opgejaagd dus rennen ze niet weg
Dank jullie wel voor alle reacties. Op het moment dat ze in de renstand is zijn de brokjes of ander eten niet meer interressant ook andere paarden aandacht geven vind ze dan niet echt meer boeiend. Achter haar aan wandelen wil ik graag een keer proberen maar als er bijna 5 paarden over je heen vliegen.. dan vlieg ik ook het liefst het land uit ipv een trap te krijgen. Ben net even bij haar geweest.. kroelen, poetsen en weer weg (nu stond ze al op stal). Hoop dat dat een goede herinnering heeft achter gelaten .
Naar het gras kijken of andere dingen doen in de wei is wel een goed plan... die ga ik proberen. Ik loop trouwens al nooit recht op haar af.. altijd met een boogje en met mijn hoofd naar de grond of een nadere kant op kijkend. maar zodra ik een stap in de wei zet heeft zij al bedacht of ze wel of niet komt.
@Amalarab, sorry maar ik vind dat ze daarin gewoon pech heeft.. als ik kom dan gaan we dat wat doen het is niet de omgekeerde wereld.
@DivaBurga dat ga ik is proberen
Ook ga ik even overleggen met de eigenaresse of ik niet wat vaker ff langs kan komen om gewoon even de wei in te lopen en dan weer te gaan. Dankjullie wel. zal morgen wel even laten weten hoe het ging met de grond oefeningen
ElanII
Geplaatst: 12-01-12 21:44
Waarom zouden er 5 paarden over je heen vliegen ? Als jij in alle rust de wei in komt als de hele kudde staat te grazen, dan zullen de paarden toch niet gaan rennen ? Ik neem aan dat je even wacht tot het rustig is. Zelf ook rust uitstralen, rustig lopen, niet met het touw wapperen (behalve als je toch paarden op je af gedenderd ziet). Je hebt genoeg suggesties gekregen, dus lekker aan de slag gaan. Veel succes.
Ik loop heel rustig door de wei maar mevrouw jaagt alles en iedereen op, die gaat dan echt tekeer. Ik ga idd met alle tips aan de slag en hoop dat ik de passende oplossing vind.
Samen met een stalgenootje de wei ingegaan en ze kwam gelijk vrolijk naar me toe. Dus ik heb haar gelijk weggejaagd, heel wat rondjes door de wei heen gesjouwd maar uiteindelijk begon ze zich over te geven maar probeerde wel constant steun te vinden bij de andere paarden, die er trouwens niks mee te maken wilde hebben. Haar uit de wei genomen deel van de bak afgezet en nu een gehele join up gedaan ( onder begeleiding van iemand met veel ervaring). Ze had flink moeite om het leiderschap op te geven maar uiteindelijk deed ze het en liep ze heel netjes met me mee door de bak. Daarna nog 20 min gewandeld waarin ze netjes achter me moest blijven lopen en geen grasjes mocht eten.
Het begin is gemaakt dit gaan we de aankomende dagen herhalen. Dank jullie voor alle tips..
Amalarab
Geplaatst: 13-01-12 16:48
Ze kwam vrolijk naar je toe en je ging toen de join up doen?
Ik vind best dat je met haar maaltijden rekening kunt houden.
Ok dat is een begin. Maar hou er wel rekening mee dat het kan zijn dat het eerst slechter gaat voordat het beter gaat. Mensen die mij altijd hielpen zeiden dan eerst kom het duiveltje die laat ik maar de leiding nemen die mensen snappen er niks van... En dan komt het engeltje dat jou de leiderschap toevertrouwd
Dit is de andere kant dan mijn paard:S weet niet wat prettiger is... mijn paard komt vrolijk keihard op me af gecrost... modder kluiten vliegen in het rond. Is wel makkelijk...
plastik zakje is ook wel makkelijk...
annekeik
Geplaatst: 14-01-12 13:53
Ik heb ook een verzorgpony die staat bij [paarden in het land en een paard die bokt en steigert heel snel als die schrikt en ik vindt dat best wel eng want ik ben ook nog maar 11 bijna 12 . Tip 1 Roep haar 2 of 3 x .Tip 2 ga met een bakje met biks rammelen dan komt ze wel maar de andere paarden dan ook geef die dan ook een beetje en jaag ze dan niet te hard weg waarvan het paard of pony die je bij je hebt niet schrikt!!Tip 3 Als je niet durft vraag dab iemand om hulp
Ik had dit ook altijd met een verzorg paard, ik deed er twee, een moeder en een dochter, en het waren dravers . Het lukte gewoonweg niet ze rustig uit de wei te halen, wat ook lastig was is dat de rest ook altijd stond te dringen bij het hek en het eigenlijk heel gevaarlijk was om alleen je paard uit de wei te halen.
sanne83
Geplaatst: 20-01-12 11:17
eelkie schreef:
Zo join up nummer 1 is een feit.
Samen met een stalgenootje de wei ingegaan en ze kwam gelijk vrolijk naar me toe. Dus ik heb haar gelijk weggejaagd
Dit klinkt echt als een hele goede oplossing
Silence
Heel slim TS, komt je paardje eindelijk naar je toe, doe je het meest foute wat je kunt doen. Erg aparte manier van aanpak.
Ik lees altijd met open mond zulke topics. Wat ik niet snap is dat sommige mensen er zo'n spelletje (want ja dat is het wel voor je paard) van maken. Maak het ook gewoon eens leuk voor je paard dat jij in de wei komt. Even alleen een aai of een knuffel met wat lekkers en daarna weer gaan. Gewoon zorgen dat de verhoudingen goed staan tussen jullie. Dat voorkomt zoveel problemen. Even wat tijd en moeite erin steken en dan is het uit de wei halen geen probleem en hoef je er geen vang spelletje van te gaan maken.