Mogen hulpteugels op wedstrijd nou wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xx_star_xx

Mogen hulpteugels op wedstrijd nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:07

Ik was laatst op wedstrijd en zag daar iemand met slof inrijden.. Iemand anders wilde het gaan zeggen tegen de jury, maar toen had diegene de slof al afgedaan. Ik hoorde dat er wel meningsverschillen over zijn, dus nou vroeg ik me af of het nou wel of niet mag?

UltimOo

Re: Mogen hulpteugels op wedstrijd nou wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:13

met dressuur mag je geen hulpteugels gebruiken, bij het springen zijn een aantal wel toegestaan (o.a. martingaal, en vanaf de klasse Z mag je losrijden met slof) je kan altijd in de reglementen kijken op www.knhs.nl :)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:15

bij dressuur is het verboden. en kun je dus gediscalificeert worden ;)

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:19

In het regelement van de KNHS staat inderdaad welke hulpteugels je wel en niet mag gebruiken. Ik weet toevallig dat je met losrijden bij de dressuur wel een martingaal en thiedeman mag gebruiken. In de proef zelf mag je geen enkele hulpteugel gebruiken. Mocht je het fijn ervan willen weten kijk dan even op KNHS.nl

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:55

Bij dressuurproeven mogen hulpteugels niet, anders zou het wel wat makkelijker worden voor sommige ruiters :o

Bij springen mag een losse martingaal geloof ik wel.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:28

bij dressuur mag je in de proef geenhulpteugels. bij springen is alleen een martingaal toegestaan. zie ook wedstrijd regelementen op knhs.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:31

Goede vraag. Wat ik mij ook nog afvraag of het eigenlijk wel officieel is toegestaan om je paard vooraf bijgezet te longeren op wedstrijdterrein. Weet iemand dat?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:34

Joolien schreef:
Goede vraag. Wat ik mij ook nog afvraag of het eigenlijk wel officieel is toegestaan om je paard vooraf bijgezet te longeren op wedstrijdterrein. Weet iemand dat?

nee je mag niet longeren met bijzet.
bij dressuur mag je wel met tiedeman losrijden, met martingaal weet ik niet zeker. in de proef is dit allebij niet toegestaan.
bij springen mag je volgensmij wel met slof losrijden, en een martingaal mag je ook mee de ring in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:36

http://www.knhs.nl/objects/00017561.pdf

Dit soort vragen kan je prima vinden in het reglement. Als je meedoet aan wedstrijden is het handig om het reglement eens een keer door te werken.

artikel 119
Tijdens het losrijden - ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte
plaatsvindt of elders - mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein
zijn wel toegestaan:
glijdende martingaal, Thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een
trenshoofdstel
, – springschoenen, bandages, peesbeschermers, strijklappen, e.d., om veiligheidsredenen mag gebruik gemaakt worden van een (beugel) riem om de hals van het
paard,
enkelvoudige bijzetteugels, vastgemaakt aan het bit en het zadel, alleen tijdens
het longeren op het oefenterrein en slechts dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een enkele longe
. De bijzetteugels dienen te zijn bevestigd aan het bit
van een trenshoofdstel en aan het zadel. Het longeren met gebruikmaking van
welke andere hulpteugel of voorziening dan ook is niet toegestaan.
– een rijzweep. (Indien een rijzweep of lange zweep gebruikt wordt door hulp
vanaf de grond bij bijvoorbeeld de piaffe, is dit uitsluitend toegestaan voor deelname vanaf de Midden Tour.)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:42

Art 119 dressuur reglement

edit zie reactie hierboven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:46

Dank je, de vorige keer dat ik er naar zocht kon ik het zo niet vinden. MAar het mag dus wel. Ok dan weet ik dat. Was overigens niet voor mezelf.

Chatun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:45

Als goed is mag het tot een bepaalde klasse, maar ik weet het niet, ben meer springgek :)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:32

Ik dacht dat je niet met hulpteugels mocht rijden met de dressuur. Maar blijkt uit bovenstaande reactie dat sommige hulpteugels wel mogen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:34

Op het voorterrein ja. Wel lezen...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:35

Angeline1990 schreef:
Ik dacht dat je niet met hulpteugels mocht rijden met de dressuur. Maar blijkt uit bovenstaande reactie dat sommige hulpteugels wel mogen.

Alleen met losrijden hè, niet in de proef zelf.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:34

Ik rij veel met jonge /3 paarden, En met 1 rij ik echt wel met een slof eraan en heb nog nooit commentaar er om gekregen. Omdat ze wel zien wat een wildebras ze is. Tis dan ook maar voor 15 min dan is het klaar. Dan gaat alles er ook weer eraf ik doe gewoon om de veiligheid voor anderen en voor me zelf en ik rij die paard { JAZZ } dan ook de eerste half uur niet bij andere ruiters / amezone's in. Ik zoek altijd de ruimte , ik snap niet waarom het niet mag en bij springen wel ???? tijdens het inrijden dan hé. Niet alle paarden zijn super braaf, er zijn vele hete bliksems erbij. Waar vele ongelukken mee gebeurd is.1X meegemaakt dat de amezone met een trauma helicopter weggebracht moest worden, want ze had haar nek gebroken. Alleen dat ze niks mog gebruiken tijdens het inrijden.

Mijn andere paard daar kan ik met lange teugels alles doen, zoals wijken, contra galop, schouder binnenwaarts enz enz. Maar die jonge JAZZ echt 10X nooit die heeft in het begin die echte JAZZ streken :):) ..

Er zal wel vele onbekende wel niet met mij eens zijn := , het zijn dan zo. Maar diegene die mijn paard kent die begrijpt het wel. :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:37

ik snap wel wat je bedoeld, maar ik vind dat je dan gewoon nog niet klaar bent om op wedstrijd te gaan, of doet ie dit alleen op wedstrijd?

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:54

nicky_rilana schreef:
ik snap wel wat je bedoeld, maar ik vind dat je dan gewoon nog niet klaar bent om op wedstrijd te gaan, of doet ie dit alleen op wedstrijd?

Ik rij al 20 jaar wedstrijden en die Jonge JAZZ rijd al 1½ jaar in de wedstrijden M niveau en heb al meerdere paarden naar ZZ gereden als ik nu nog niet klaar ben dan weet ik het ook niet meer :D . Dit is gewoonweg een echte stress kip die overal spoken ziet. Thuis is ze super braaf en loopt ze de sterren van de hemel. Maar ja dat is haar eigen terein, met haar eigen vriendje's en vriendinnetje's waar ze op vertrouwd.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:57

oow oke, dat veranderd de zaak wel, kijk als hij thuis nou ook nog niet goed voor elkaar is dan vindt ik dat je hem gewoon nog niet mee moet nemen, maar dat is niet.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:01

nicky_rilana schreef:
oow oke, dat veranderd de zaak wel, kijk als hij thuis nou ook nog niet goed voor elkaar is dan vindt ik dat je hem gewoon nog niet mee moet nemen, maar dat is niet.

Nee thuis is ze een echte knuffel beest van 1.80 hoog, je kan zo onder haar door kruipen, stal uit mesten en ze blijft mooi braaf in haar stal staan, als de stal deur open staat . dat doen trouwens al mijn paarden, dat zijn één van die dingen die ik ze direct aan leer, staan blijven, als ik geen teken geef *\o/* dat ze moge komen..

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:00

PriscaZ schreef:
Angeline1990 schreef:

Alleen met losrijden hè, niet in de proef zelf.

Oh dus dan was mij gedachte toch goed. Je ziet het ook nooit namelijk dat er met hulpteugels de proef gereden wordt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:11

Nicole987 schreef:
Ik rij veel met jonge /3 paarden, En met 1 rij ik echt wel met een slof eraan en heb nog nooit commentaar er om gekregen. Omdat ze wel zien wat een wildebras ze is. Tis dan ook maar voor 15 min dan is het klaar. Dan gaat alles er ook weer eraf ik doe gewoon om de veiligheid voor anderen en voor me zelf en ik rij die paard { JAZZ } dan ook de eerste half uur niet bij andere ruiters / amezone's in. Ik zoek altijd de ruimte , ik snap niet waarom het niet mag en bij springen wel ???? tijdens het inrijden dan hé. Niet alle paarden zijn super braaf, er zijn vele hete bliksems erbij. Waar vele ongelukken mee gebeurd is.1X meegemaakt dat de amezone met een trauma helicopter weggebracht moest worden, want ze had haar nek gebroken. Alleen dat ze niks mog gebruiken tijdens het inrijden.

Mijn andere paard daar kan ik met lange teugels alles doen, zoals wijken, contra galop, schouder binnenwaarts enz enz. Maar die jonge JAZZ echt 10X nooit die heeft in het begin die echte JAZZ streken :):) ..

Er zal wel vele onbekende wel niet met mij eens zijn := , het zijn dan zo. Maar diegene die mijn paard kent die begrijpt het wel. :j

Als ik jou met een slof zou zien op het losrijterrein zou ik het gaan melden. Hulpteugels zijn niet toegestaan en als je je paard blijkbaar niet onder controle kan houden op wedstrijd vind ik dat je er weinig te zoeken hebt. En om te zeggen dat iemand haar nek gebroken heeft vanwege het feit dat ze geen hulpteugels mocht gebruiken is toch wel de grootste onzin die er is, dat begrijp je zelf toch ook wel hoop ik. Verder vraag ik me ook af waarom je Jazz in capslock zet, wat wil je daarmee nou precies mee zeggen?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:33

Waarom zou je het ingodsnaam zeggen tegen de jury?
die zien het zelf wel hoor,

Bij springen mag je met een borsttuig / martingaal en bij dressuur mag het niet. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:13

Het spijt me Nicole987 maar ik ben het eens met gulpje! Ieder ander houd zich aan de regels doet misschien wel vreselijk veel moeite om hun paard te trainen op onbekend terrein. Omdat jij dan op een "JAZZ" zit maakt dat een ander niet meer of minder.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:02

SaBiNa_S schreef:
Waarom zou je het ingodsnaam zeggen tegen de jury?
die zien het zelf wel hoor,

Blijkbaar niet als ze er steeds mee wegkomt :)*