UItgekeerd paard weer starten, verzekering terugbetalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

UItgekeerd paard weer starten, verzekering terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 21:11

Een vriendin van mij heeft een paard wat als jong dier op zijn voorpees stapte. De pees was 2/3e door en het paard is na een tijd uitgekeerd door de verzekering (hippozorg). Ze heeft het paard teruggekocht en is uiteindelijk na een jaar weer begonnen met licht werk en dit uitgebouwd. Nu is hij weer goed. Ze is bereid aan de verzekering het uitgekeerde bedrag terug te betalen nu hij weer goed is, maar weet iemand of dit mogelijk is, er staat namelijk alleen in het contractje bij uitkering dat je het paard niet mag verkopen, starten of ergens anders verzekeren. Heeft iemand hier dit wel eens gedaan? Het bedrag weer terugbetalen aan de verzekering en weer gaan starten? En mag je het paard dan ook weer verzekeren?

germie

Re: UItgekeerd paard weer starten, verzekering terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:36

Waarom mag je een paard niet weer starten? Je ben toch eigenaar en bezitter van het dier? Er is toch geen verzekering meer die beslist over JOUW paard? Jij hebt dat paard gekocht van de verzekering.
Dat je iets in het paspoort zet van afgekeurd kan ik me voorstellen om fraude bij een verzekering of doorverkopen te voorkomen. Maar starten is wel wat anders dan opnieuw verzekeren.
En je moet ook gewoon JOUW eigen paard mogen verkopen. Als er in het paspoort staat van afgekeurd, dan is het toch gewoon duidelijk?

Dit is 1 van de redenen waarom ik mijn paard niet meer verzekerd heb. Ik bepaal zelf over afkeuring, behandeling en evt. dood.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:28

Volgens mij kan dat niet meer, nee. Toen ik mijn paard uit liet keren, kreeg ik te uileg dat in de oog van de sport is het paard overleden. Dit was wel in zweden, maar het zou mij niet verbazen als de regels internationaal zijn...

In al wedstrijd administratie is het paard ingevoerd als overleden, en kan nooit meer starten. Ik koos om een deel van de verzekering uit te betalen, in plaats van alles. 2000E werd dan niet uitbetaald, en dat werd gezien als haar warde als fokmerrie. Ze leefde dan wel in term van fokmerrie en kon ook als zodanig verzekerd worden.

In het verkoop contract had ik ook gezet dat ik recht had om haar terug te nemen als ze slecht behandeld werd. Dat is dus helemaal niet rechtgeldig, de eigenaar bepaalt en verkocht is verkocht. Dit had ik nooit in een domstoel hard kunnen maken. Verzekering uitkering is anders. Dit zijn baas-wettelijke regels dat haar volledig beschermde tot haar dood.
Bij mijn paard stond het ook in haar nieuwe papieren dat ze ongeschikt was voor rijden. Ze kon dan ook nooit terecht bij een manege. Deze beperkingen staan loss van al later verkoop.

Het is ook een bescherming van het paard natuurlijk. Ik verkochte haar als fokmerrie, en wilde dan ook zeker weten dat ze nooit meer gereden ging worden. De schade is bij haar ook nooit volledig hersteld, maar in een manege, met veel pijn had ze wel kunnen lopen. Als ik niet zeker wist dat het strafbaar zouden zijn om haar als werkpaard te gebruiken, had ik haar nooit durven te verkopen, maar had ik haar in moeten laten slapen. Op dit manier kon ze dan nooit achter mijn rug doorverkocht worden als sportpaard of manegepaard.

Het is heel jammer voor je vriendin, maar voor veel paarden is het wel een redding.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:38

heeft ze het contract nog? wat staat daarin vermeld?

bel anders gewoon de verzekering en kijk wat ze zeggen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:46

Volgens mij kan dat niet, er was een bokker die hetzelfde aan de hand had en van alles heeft geprobeerd, en uiteindelijk ging het niet. Verzekering heeft het paard afgekeurd voor de sport en uitgekeerd, dat is niet omkeerbaar.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:55

Is het niet simpeler om deze vraag bij de verzekering te stellen ipv hier op Bokt waar iedereen denkt het te weten, maar waar je alleen maar tig verschillende antwoorden krijgt?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:33

Ze heeft de verzekering al een keer aan de telefoon gehad en eerst kon het wel en toen weer niet. Dus ik zei al ik plaats het wel op bokt wie weet heeft iemand ervaring uit eigen hand.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:36

Lijkt mij een vraag voor de KNHS.
Die bepaald toch of een paard startgerechtigd is?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 23:58

Nee want de verzekering laat je het paard terugkopen als je aangeeft akkoord gaat met het contract waarin staat dat je het paard niet meer mag starten. Tenslotte heb je deze verzekerd als sportpaard en door uit te keren zou normaal gesproken het eigendom van het paard overgaan aan de verzekering. Terugkopen mag maar dan willen ze niet dat je nog start. Vind ik zelf een logisch verhaal maar hoe zit dat jaren later.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 00:30

Ik heb nog een paar jaar in mijn auto rondgereden (verzekerd en wel) nadat deze totalloss was verklaard.
Van de schadeuitkering heb ik de auto laten repareren. Vervolgens weer verzekerd en de weg op.
Volkomen legaal.

Het paard is teruggekocht en daarmee eigendom.
De verzekering maakt het geen lor uit wat je daarna met het paard doet, recreatief rijden of wedstrijden... maakt helemaal niks uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 01:10

Die vergelijking is niet te maken senna21, verzekering van paarden zit heel anders in elkaar dan verzekering van auto's. En het maakt de verzekering wel uit, aangezien je het dier voor een slachtprijs terugkoopt van de verzekering.

Maar misschien heb je iets aan de laatste post in dit topic: [TAO] Herkeuring?.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:52

Nou, sorry, maar je hebt het paard teruggekocht voor de vooraf afgesproken prijs (slachtprijs), en dat doe je bij een auto die total loss is ook. Dus dat is echt geen verschil.
En het paard is gewoon weer jouw eigendom. Dus moet jij gewoon mogen beslissen. De verhalen van boetes en terugvorderen van een paard door de verzekering. Waar en wanneer is dit echt gebeurd en waar staat dit dan beschreven zonder de verhalen 'van horen zeggen'?
Volgens mij wordt er ook echt geen chipnr doorgegeven aan een verzekering als je een paard gaat starten. Men weet immers niet waar je paard verzekerd is en of het paard wel verzekerd is.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:55

Bij het stamboek wordt het echter wel doorgegeven als zijnde afgekeurd en het kan dus problemen opleveren bij het aanvragen van een startkaart.
Deze regel is puur ter bescherming vd eigenaar,je zult je afgekeurde en voor de slacht weg gedane paard maar weer in de ring tegen komen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:00

Germie, het verschil zit hem in het feit dat een auto economisch total-loss wordt verklaart en een paard niet, die wordt opgelapt en als er geen verbetering meer zou zijn wordt het dier afgekeurd en wordt er uitgekeerd.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:03

Ik denk dat het paard voor de KNHS wel gewoon startgerechtigd is (staat er iets aangetekend in het paspoort waardoor het niet zou kunnen?), maar dat de verzekering je vriendin dan (civiel) aan zal spreken omdat ze niet langer aan het contract voldoet. Wanprestatie dus en dan zal ze moeten betalen. Dat is dus het risico (of juist niet, omdat ze bereidt is te betalen). Ik denk dat een telefoontje naar de KNHS duidelijkheid kan verschaffen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:06

Je krijgt in je paspoort een aantekening dat het paard afgekeurd is voor de sport,ik toch dat dat een probleem is?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:09

Zover ik weet kan dit niet, het is voor de bescherming van paarden, de paarden zijn vaak niet voor niets afgekeurd en horen dan ook niet in de sport te lopen.
Afgekeurde paarden krijgne bij mijn weten ook geen startkaart.
Misschien dat het paard van jouw vriendin het wel aan kan, maar dat is dan een uitzondering.
Dus nee ik denk niet dat het kan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:12

ambre schreef:
Je krijgt in je paspoort een aantekening dat het paard afgekeurd is voor de sport,ik toch dat dat een probleem is?

Dat is hier geen probleem hoor, er heeft nog nooit iemand in mijn paspoorten gekeken, en als ze er al in kijken, dan is het alleen naar de blz met de entingen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:12

ambre schreef:

Toen mijn merrie afgekeurd werd, niet hoor. Volgens mij ook bij Hippozorg destijds.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:14

Nee,dat niet,maar de aantekening is ook gekoppeld aan het chipnr.
Bij mijn stamboek is er altijd bericht gedaan door de slachter dat mijn paarden zijn geslacht of door de verzekering dat de paarden zijn overgenomen/afgekeurd.
Aangezien je voor je startkaart je chipnr moet opgeven kan het dus zijn dat dit problemen opleverd.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:35

Oke, op die manier. Maar dan geeft de verzekeraar het dus door aan het stamboek zodat die koppeling plaats kan vinden?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:41

Ik heb mijn paard ook terug gekocht van de verzekering, zodat ik zelf kon beslissen over het einde van z'n leven. en zeker zou weten dat ik me niet nog ergens terug zou zien.

en ik heb niet mijn paspoort op hoeven sturen, zodat er een aantekening in gezet kan worden.
Inderdaad is het chipnummer wel bekend. of een verzekering iets doorgeeft aan de KNHS?? geen idee!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:46

maar zij heeft het paard uiteindelijk weer terug gekocht van de verzekering, en is ze dus opnieuw eigenaar, en lijkt me dat die beslist over het paard. toch

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:47

Niet als het om verkopen of starten gaat.
Dat doet de verzekering niet om de mensen te sarren, maar de paarden te beschermen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:47

Kortom: kortste klap is de KNHS even bellen! :D

Ben wel benieuwd naar hun reactie!