Werkelijk gewicht trailer, of mógelijk gewicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Werkelijk gewicht trailer, of mógelijk gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:47

(allereerst,ik heb flink teruggelezen,maar kan het niet vinden...mocht iemand anders een dergelijk topic als dit vinden,wil je me er dan op wijzen?)

Ben me aan het verdiepen in trailers,E achter B en een nieuwe auto.
Nu kom ik echter 1 ding tegen waarover ik verschillende dingen lees.
Op de site van CBR staat weer iets anders,dan een site over trailers.
Dus kom er niet helemaal wijs uit.

Als je,voorbeeldje, een auto hebt die 1300 kilo mag trekken.
Je hangt er een trailer achter met een d pony en de combi is 1000 kilo.
dan denk ik : dat kan.
Echter de trailer mag tot 1500 kilo beladen worden.
Dan denk ik weer: dat mag niet?

Ik lees op de CBR site dat het welmag omdat het erom gaat wat er werkelijk achter hangt(1000 kilo).
Op een andere site staat dat het nietmag omdat de trailer 1500 mág wegen en de auto dit niet mag trekken.

wie geeft me duidelijkheid?
dan kunnen we wat meer rondkijken naar auto's enzo,en eventuele trailers...
(en nee,ik wil geen "net aan" combinatie gaan rijden en ja, ik ga mijn e rijbewijs halen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:08

er wordt altijd uitgegaan van het gewicht op papier.
Als je momenteel BE hebt
dan mag je iedere trailer trekken, mits de mtm van de trailer, niet hoger is dan het trekvermogen van de wagen.

Als je enkel B hebt
dan mag je momenteel 750 kilo ongeremd trekken,
of
bij een geremde trailer moet de mtm van de trailer, lager zijn dan het LEEGgewicht van de auto, én het totaalgewicht onder de 3500 kilo blijven.
dus, ik bv heb een trailer met MTM 1200 kilo, mijn auto weegt leeg 1250 kilo, én mag 1400 kilo trekken, dus dit mag ik met mijn rijbewijs B trekken.
als de mtm van mijn trailer 1300 of 1400 zou zijn, dan heb ik BE nodig.

echter zal de wetgeving in 2013 europees worden, en heb je de B, B+ en BE dacht ik.
hiervan weet ik alleen dat je met een B iedere aanhangwagen zal mogen trekken, MITS de mtm van auto + trailer minder is dan 3500 (en uiteraard dat je auto dat gewicht mag trekken).
hoe de B+ en Be staat normaal hier wel in:
[TAO] vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

blackstar

Re: Werkelijk gewicht trailer, of mógelijk gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:12

Dus je mag geen 2 paards trailer met 1 paard erin trekken met een gewone auto die 1400 kg mag trekken.

Dan ben ik toch altijd verkeerd geinformeerd en heb ik een hele lange tijd met meerdere combinaties gereden wat niet toegestaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:15

Met een E rijbewijs wordt uitgegaan van het daadwerkelijke gewicht wat je trekt.
Met een B rijbewijs alleen het gewicht op papier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:18

Voor jou examen is "mag" van toepassing, omdat jij in de vraagstelling er vanuit moet gaan van het hebben van een E rijbewijs ;)
Met E rijbewijs zou je er dus wel mee mogen rijden omdat het daadwerkelijke gewicht onder dat van de auto blijft. Zonder E dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:20

ja ik zou wel e willen halen ja...
en snap op zichzelf redelijk de regels,alleen wbt die trailers dus niet..
het gaat er dus sec om,wat erachter hangt??
ongeacht wat erin zou kunnen(bv 2 grote kwpnérs)...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:21

Lees de wiki, daar staat het correct in.

Samengevat: met BE geldt het werkelijke gewicht wat achter de auto hangt, mits de auto dit mag trekken. Gewicht auto doet niet ter zake. Met BE mag je dus een 2-paards trailer met 1 paard er in achter je auto hangen, mits de auto dit mag trekken, ook qua kogeldruk. Ook als de auto leeg 1200 kilo weegt en de trailer met paard 1500 kilo weegt, vooropgesteld dat de auto 1500 kilo mag trekken en voldoende kogeldruk mag hebben.

Met B wordt het iets lastiger, dan komt leeggewicht auto om de hoek kijken, laadvermogen auto, én laadvermogen/MTM trailer, en gaat het er niet om wat je daadwerkelijk aan gewicht er achter hebt hangen:
Regel 1: lege auto moet zwaarder zijn dan MTM trailer. Maw, MTM trailer is bv 1400 kg, auto moet minimaal 1401 kg wegen.
Regel 2: Lege auto + laadvermogen auto + MTM trailer mag niet meer dan 3500 kg zijn.
En hier kom je er achter dat je dus nooit met een B rijbewijs een 2-paardstrailer kunt trekken. Met alleen B mag je zelfs geen lege 2-paardstrailer achter je auto hangen. MTM 2-paards is altijd 2000 kg (of meer), zet er een busje van 2001 kg voor, met een laadvermogen van 800 kilo, en je zit vér over die 3500 kilo totaal.

En daarnaast geldt ook hier dat de auto het natuurlijk moet mogen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:24

Dankjewel!
Verbaast me, maar zou fijn zijn. Dan zijn de auto keuzes al iets ruimer, gezien ik een d pony heb en met een lichte 1,5 zou willen gaan rijden.
eerst maar het E rijbewijs halen...
toch blijft het ingewikkeld allemaal...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:29

Anoniem schreef:
Dankjewel!
Verbaast me, maar zou fijn zijn. Dan zijn de auto keuzes al iets ruimer, gezien ik een d pony heb en met een lichte 1,5 zou willen gaan rijden.
eerst maar het E rijbewijs halen...
toch blijft het ingewikkeld allemaal...

maar dan hoef je geen BE te halen hoor!
als je een trailer neemt van 1200 kilo MTM, en je zorgt dat het leeggewicht van de auto hoger is dan 1200, en het mtm van de totale combi lager dan 3500, zit je perfect safe! (vanaf 2013, mag je auto zelfs lichter zijn dan de trailer, dan mag ik met mijn wagen bv 1400 kilo trekken, zolang het totaal lager is dan 3500)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:32

Met BE kan je gewoon een auto uitkiezen die kan trekken wat jij verwacht te moeten vervoeren. Dat is geen probleem. Kies een auto die 1400-1500 kg kan trekken (dan heb je nog wat over) en kogeldruk van 75 of 80 kilo heeft, dan kom je een eind. Gewicht van de auto speelt geen rol.

Met B moet je een auto kiezen die qua leeggewicht zwaarder is dan de MTM van je anderhalfpaardstrailer. Dus moet je een auto kiezen die én 1400-1500 kilo kan trekken én (veel anderhalfpaardstrailers hebben een MTM van 1300 kilo) minimaal 1301 kilo leeg weegt. Dat beperkt de keuze wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:33

daarom,dan komen we in de zware auto's....
we willen er ook graag enigzins betaalbaar mee kunnen rijden(werk e.d)en we hebben dan 2 auto's,want heb ook nog een diesel voor werk staan.
dus een grote zware auto wordt duur.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:37

ik heb een mazda 323 f, mag 1400 trekken, hangt trailer van 1200 achter, en weegt zelf 1250. is een 2.0 turbodiesel (ik geloof dat mijn kogeldruk wel niet voldoende is, weet ik niet uit mijn hoofd)
Vriendlief heeft opel vectra, mag 1500 kilo trekken, weegt er zelf 1500 en iets, dus mag met B nog 1300 kilo trekken ongeveer. (daar is de kogeldruk wel in orde, en deze trekt met gemak een tweepaardstrailer met trekpaard erin (ongeacht of het mocht eigenlijk :D )
dat is een 1.9 diesel

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:38

Anoniem schreef:
Op een andere site staat dat het nietmag omdat de trailer 1500 mág wegen en de auto dit niet mag trekken.

Dit klopt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:39

ik weet het niet meer hoor,als zelfs professionele sites(?)elkaar al tegenspreken..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:39

bokt heeft gelijk ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:47

Duhelo schreef:
bokt heeft gelijk ;)

_O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:49

zou makkelijk zijn,maar vind het toch echt heel verwarrend..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:53

Joscaa schreef:
Anoniem schreef:

Dit klopt. :)

Dit klopt niet.
Er is geen enkele wet die stelt dat je alleen een auto die de MTM van je trailer kán trekken, voor die trailer mag zetten. Wat dat zegt deze site en doet dat abusievelijk. Deze site zegt niets over B of BE, maar beweert dat je een auto die 1400 kilo mag trekken niet voor een trailer met een MTM van 1500 mag zetten als je BE hebt en er 1400 kilo in hebt staan. En dat is bullshit. Met B mag dat niet, met BE mag dat wel.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:55

Ah oke, zo had ik het geleerd. :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:57

Joscaa graag uitleg waarom?????

En ik weet zeker dat ik gelijk heb , was rij-instructeur, heb dat allemaal moeten leren ;)

Ibbel schreef:
Samengevat: met BE geldt het werkelijke gewicht wat achter de auto hangt, mits de auto dit mag trekken. Gewicht auto doet niet ter zake. Met BE mag je dus een 2-paards trailer met 1 paard er in achter je auto hangen, mits de auto dit mag trekken, ook qua kogeldruk. Ook als de auto leeg 1200 kilo weegt en de trailer met paard 1500 kilo weegt, vooropgesteld dat de auto 1500 kilo mag trekken en voldoende kogeldruk mag hebben.

Zo is het precies en niet anders, wat er ook gezegt wordt.

Duhelo schreef:
Vriendlief heeft opel vectra, mag 1500 kilo trekken, weegt er zelf 1500 en iets, dus mag met B nog 1300 kilo trekken ongeveer. (daar is de kogeldruk wel in orde, en deze trekt met gemak een tweepaardstrailer met trekpaard erin (ongeacht of het mocht eigenlijk

Wat een auto kan en mag zit een klein verschil in ;) Zo KAN mijn Volvo 740 (eigen gewicht 1440 kg) met gemak een 2 paards trailer (eigen gewicht 900 kg) met 2 paarden trekken. Mogen is even een ander verhaal, hij mag maar in NL 1600 kg trekken.
Met die Mazda van je zou ik persoonlijk geen trailer willen trekken, daar heb je echt niks meer over (en dat niet kwa vermogen maar wel kwa input mocht je in de ankers moeten).

TS ik ben en blijf ervoor dat iedereen gewoon zijn/ haar E haalt. Je leert ook een hoop hoe je met zon combi om moet gaan voordat je losgelaten wordt in het verkeer. Denk er wel om jij bent niet de enigste op straat, en een ander kan jou ook in een situatie brengen waar je zonder die extra lessen niet uit kan komen. Je leert nl ook heel anders te kijken in het verkeer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:01

Anoniem schreef:
zou makkelijk zijn,maar vind het toch echt heel verwarrend..

Het is niet verwarrend.
Met BE koop je een auto die kan trekken wat jij wilt vervoeren, met 75-80 kg kogeldruk. Klaar.
Met B koop je een auto die kan trekken wat jij wilt vervoeren, en die leeg zwaarder is dan wat de MTM van je trailer is, met 75-80 kg kogeldruk. Klaar.

En dan mag je met B niet over die 3500 kilo gaan, maar met een normale middenklasser van minimaal 1301 kilo leeg (en een beetje middenklasser weegt dat tegenwoordig) die 1300 kilo of meer mag trekken, kom jij uit als je een anderhalfpaardstrailer met een MTM van maximaal 1300 kilo koopt. Want dan heb je nog ongeveer 900 kilo laadvermogen in je auto over, en dat heeft een normale middenklasser niet, dus die 3500 kilo blijf je onder.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:06

Ik heb zelf redelijk recent mijn E-rijbewijs gehaald. En ze kijken inderdaad dan naar het huidige gewicht, dus naar wat je aanhanger plus paard dus op dat moment weegt. :j
Bij een B-rijbewijs is het inderdaad veel strenger en kijken ze naar meer dingen maar dat is hier boven al duidelijk uitgelegd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:08

okee dank jullie. Raakte door het antwoord van Joscaa in de war.
Ik ben wel een voorstander van E halen, sowieso om de feeling te krijgen en ervaren.
ook qua aankoppelen en rijvaardigheid.
En dan kan ik zo nodig ook andere combinaties rijden(bv kennissen ofzo...noem maar wat)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:11

rina schreef:
Zo is het precies en niet anders, wat er ook gezegt wordt.

Duhelo schreef:
Vriendlief heeft opel vectra, mag 1500 kilo trekken, weegt er zelf 1500 en iets, dus mag met B nog 1300 kilo trekken ongeveer. (daar is de kogeldruk wel in orde, en deze trekt met gemak een tweepaardstrailer met trekpaard erin (ongeacht of het mocht eigenlijk

Wat een auto kan en mag zit een klein verschil in ;) Zo KAN mijn Volvo 740 (eigen gewicht 1440 kg) met gemak een 2 paards trailer (eigen gewicht 900 kg) met 2 paarden trekken. Mogen is even een ander verhaal, hij mag maar in NL 1600 kg trekken.
Met die Mazda van je zou ik persoonlijk geen trailer willen trekken, daar heb je echt niks meer over (en dat niet kwa vermogen maar wel kwa input mocht je in de ankers moeten).

TS ik ben en blijf ervoor dat iedereen gewoon zijn/ haar E haalt. Je leert ook een hoop hoe je met zon combi om moet gaan voordat je losgelaten wordt in het verkeer. Denk er wel om jij bent niet de enigste op straat, en een ander kan jou ook in een situatie brengen waar je zonder die extra lessen niet uit kan komen. Je leert nl ook heel anders te kijken in het verkeer.

ik weet dat er tussen kunnen en mogen een groot verschil zit, maar ik wilde even aantonen dat je met een gewone personenwagen (zoals die vectra) met gemak een anderhalf kunt trekken (en ook al mag die op papier "maar" 1500 trekken, een twee paards is ook geen probleem, dus als je een reglementaire trailer erachter hangt, je nog zeker een stuk over hebt kwa vermogen, dus dat je niet direct in de freelanders en dergelijke hoeft te grijpen.
Mijn mazda'tje, nou, dat is een ander verhaal, en zou ik dan ook niet per direct aanraden.
ikzelf ga het wél doen, maar dat is simpelweg omdat ik met deze combi mag rijden, en de manege eigenlijk net te ver weg ligt om te voet te gaan, maar wel allemaal via binnenwegen.
dwz: deze wagen zal ik enkel gebruiken van stal naar de manege, via de binnenwegen, dus amper ander verkeer, en ik kan zo hard rijden (of in dit geval zo traag :D) als ik wil en mijn combi aankan, dit wil uiteraard ook zeggen dat ik bij heel slecht weer niet met deze combi op de weg ga, en ongeveer aan 30 per uur zal rijden :D.
wanneer mogelijk, en zeker bij langere afstanden of drukke wegen, dan neem ik de vectra mee.
Maargoed, dit is nu gruwelijk offtopic. wat veilig is of niet is niet echt aan de orde hier :D

Darkchrystal: kwa gewennig , dat leer je wel in de praktijk hoor :D
anderen rijden, dat zou nu niet direct mijn optie of bedoeling zijn, als er iets gebeurd ben jij de pineut, en als er schade is door andermans paard aan jouw auto of trailer, zit jij met de problemen. (spoedgevallen uiteraard niet meegeteld)
ik persoonlijk zal nooit mijn trailer uitlenen, of zomaar iemands paard vervoeren, enkel in case of emergency...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:11

Zeker verstandig om te gaan lessen. :j
Achteruit rijden en bochtje achteruit doe ik nu met gemak maar aan het begin, echt ik dacht dat ik het nooit zou leren... :=