C pony kopen voor 19 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

C pony kopen voor 19 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:17

Ik zit al een hele tijd met een moeilijke keuze waar ik maar niet uit kan komen. Daarom vraag ik om jullie hulp/meningen hierover.

Ik reed zo'n 5 jaar geleden altijd op een pony waar ik een goede klik mee had. Met rijden ben ik gauw angstig, met mijn eigen pony ook. Ik heb nog steeds geen klik met mijn pony. Nu staat die pony waar ik toen altijd op reed te koop. Alleen ze is al een paar keer Z springen geweest en daardoor erg prijzig. Alleen van deze pony was ik nooit bang en durfde ik veel meer. Ik denk al 5 jaar lang elke dag aan haar en kan deze pony maar niet vergeten. Pas als ik deze pony heb, zou ik supergelukkig zijn. Maar er zijn ook nadelen: de pony is Z springen en nu willen de mensen die haar te koop hebben staan haar liever verkopen aan een jong ambitieus ruitertje. Ik ben daar al te oud voor. Mijn droom is om ooit eens haar samen met mijn andere pony voor de kar te hebben. Dat zou dus wel een optie zijn. En ik vind het eerlijk gezegt zonde om zo'n goede c pony wat thuis te hebben voor de recreatie, maar ik wil wel graag leren springen, misschien is het wel een goede leerpony.
Zal ik deze pony kopen? misschien vind ik wel nooit weer een pony waar ik zo'n goede klik mee heb en kan ik weer paardrijden met plezier :D

EllyC

Re: C pony kopen voor 19 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:21

Er is er maar 1 die daar antwoord op kan geven en dat ben jij.
Ik zou het nooit doen, ben niet zo van die klik, er zijn meer paarden/pony's waar je die klik mee kan hebben. En die zijn dan wellicht goedkoper/groter zodat je er meer mee kan doen. Maar dat is beredeneerd vanuit mijn eigen gedachten.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:10

Als je qua lengte en gewicht een passende combi vormt dan is het geen probleem. Alleen als je echte wedstrijdambities krijgt wordt het wel lastig, dressuur zou nog kunnen, maar met springen met een c-pony tussen de paarden is niet echt handig. Daarnaast moet je wel realistisch kijken naar de vraagprijs, want de pony is al 19, maar als jij het er voor over hebt. Wel staan er nu heel veel andere paarden en ponies te koop en is de klik misschien met een ander diertje ook te vinden. Succes.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:17

daffieduck83 schreef:
Als je qua lengte en gewicht een passende combi vormt dan is het geen probleem. Alleen als je echte wedstrijdambities krijgt wordt het wel lastig, dressuur zou nog kunnen, maar met springen met een c-pony tussen de paarden is niet echt handig. Daarnaast moet je wel realistisch kijken naar de vraagprijs, want de pony is al 19, maar als jij het er voor over hebt. Wel staan er nu heel veel andere paarden en ponies te koop en is de klik misschien met een ander diertje ook te vinden. Succes.

waar staat dat de pony 19 is???? in de titel staat alleen dat TS 19 is

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:22

Sorry verkeerd begrepen. Dan als het een passende combi is, en je hebt het geld er voor over.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:25

Kan je de pony niet kopen en er bv les op geven aan kinderen of een ambitieus ruitertje voor zoeken??

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:37

Een paar dingen waar je in ieder geval over na moet denken:
- Het is al 5 jaar geleden, heb je er sindsdien nog wel op gezeten?
- Je weet niet of de pony ook bij jou thuis het zo geweldig doet. Omstandigheden doen ook iets.
- Het is jouw droom haar in te spannen, maar is ze daar wel geschikt voor?
- Een c-pony voor een 19-jarige....ik hoop dat je erg klein bent.

Tot slot: je zegt dat je pas supergelukkig zult zijn als je deze pony hebt. Realiseer je je wel dat je daarmee een hele hoge druk op de pony (en op je zelf) legt? Eigenlijk vraag je van de pony dat die jou gelukkig maakt. Lijkt me niet eerlijk, wat als het tegenvalt?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:40

Verder maakt leeftijd niet uit hoor.. ligt er aan hoe groot je natuurlijk bent, ik ben 1.62 en ik rij ook nog wel eens op c-pony's en dat gaat makkelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:44

Ik heb zelf ook een C pony, ik ben nu 23 en 170. Qua lengte kan het nog wel, al zou ik op een grotere pony mooier ogen. Momenteel rijd ik niet op haar, ik wil eerst nog wat afvallen voordat ik er weer opstap. Verder ga ik haar in het voorjaar beleren voor de wagen. Deze pony heb ik al 13 jaar, dus ik ben aan haar gehecht. Als ik nu nog een paard zou kopen, zou ik graag een groter maatje nemen. Mennen vind ik ook leuk om te doen.

Mijn pony had vroeger trouwens ook genoeg talent, meniggeen vond het zonde dat ik haar niet meer uitbracht op wedstrijd. Maar ik had die ambitie zelf niet. Ik vond het veel leuker om gewoon lekker te frutten, beetje rijden en plezier te hebben. De pony heeft hier geen last van gehad, die vond rijden en springen leuk, maar ze vond het ookprima om lekker met de shet(ten) in de wei te lopen.

Verder kan er in 5 jaar veel gebeurd zijn, de pony is mss wel veranderd en jij mss ook wel? Verder zou ik gewoon je hart volgen. Al is het natuurlijk wel belangrijk om te weten of je nog op de pony past. Anders kun je beter voor een groter maatje kijken. De klik kun je namelijk met meerdere paarden krijgen.

meikepeters5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:15

hoi

Ik heb ook al eens een heel erge klik gehad met een pony.
Die was niet van mij maar van de mange waar ik paardrij ik kon daar als enige alles met angel.
Hij beet de meeste mensen behalve mij want wij waren beste vrienden voor het leven.
Tot dat ik op een gegeven moment op de mange kwam.
Toen moest ik in eens op een andere pony dat was al heel raar want ik reed al een paar jaar elke week op angel.
Mijn paardrij instructriese wist dat ik een heel erge klik had met angel.
Maar toen moest ze me iets heel ergs vertellen.
Dat ze angel s`morgens overleden in de stal hebben gevonden.
Daar ben ik nu nog steets heel verdrietig om en ik zou graag nog een keer heeeeeeel graag willen knuffelen met angel.

Dus als je een heel erge klik hebt met een paard/pony had zou ik zeker zorgen dat je nog bij hem/haar kan zijn.
Want als ze er niet meer is zou je haar graag nog een keer zien.

Groetjes Meike

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:05

persoonlijk zou ik nog niet een definitieve beslissing nemen, kijk eens wat er nu te koop is op de markt en wat je voor het geld dat je voor de pony moet betalen kunt krijgen?

zet je voorkeur/eisen eens op een rijtje:
- type paard of pony?
- zoek je een rustig/bomproof karakter of zoek je een lekker pittig ding met karakter?
- waarin moet het dier uitgebracht/beleerd in zijn?
- hoe goed moet dit zijn? zoek je een Z/leer paard/pony of heb je liever een compleet groen paard?
- moet dit bevestigd zijn op wedstrijd?
- hoe oud moet het dier minimaal en maximaal zijn?
- heb je misschien een kleurvoorkeur?
- wat mag het dier kosten?
- kun je het dier wat je wil kopen op proef nemen?
- is het dier al gekeurd of moet dit nog gebeuren? (ivm budget extra!)
- ...
- ...
- ...
en ga zo maar door alles wat je kunt bedenken! en ga dan eens kijken en streep de voorkeuren en de - puntjes tegen elkaar weg

je geeft verder aan dat je 5 jaar geleden een erg goede klik had met een pony en dat er ook al andere kopers zijn... als je mijn keuze zou vragen als buitenstaander dan wel zou ik kiezen voor de pony (en dus naar een ambitieus ruitertje?)... ik denk dat je gewoon eens rond moet kijken op mp/sporthorses en een paar keer moet kijken en een paar keer moet proefrijden... ik denk dat je dan toch ook wel op een ander dier verliefd kunt worden waar je (veel?) meer mee kunt en waar je ook zeker van bent dat je er qua lengte/gewicht langer van kunt genieten...

mocht je na je zoektocht alsnog tot de conclusie komen dat die pony echt is wat je wil dan kun je alsnog die beslissing maken om de pony WEL te kopen...

ik ben ook 19 (*edit: inmiddels 20 maar die 2 wil maar niet wennen :+ ) en 1m59 en net 60 kg... ik zou persoonlijk ook geen C-pony kopen aangezien ik in de toekomst misschien wel op wedstrijd wil (dressuur) en een pony wil waar ik vooral ook veel op kan leren! hoeft niet bevestigd op concours maar enige ervaring zou bijvoorbeeld wel meegenomen zijn...

nogmaals: zet echt op een rijtje wat je wil en ga ook kijken en proefrijden bij andere paarden/ponys en overweeg je mogelijke beslissing dan nog eens?? kies je dan nog voor de misschien voor jou beperkende C-pony waar je een goede klik mee hebt/had of ga je toch voor een grotere pony/paard waarvan ik ook zeker weet dat je daar een klik mee kunt krijgen en verliefd kunt worden!

Succes met deze beslissing!
Laatst bijgewerkt door Champie_Me op 07-01-12 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:09

Gucci_ schreef:
Pas als ik deze pony heb, zou ik supergelukkig zijn.

Geluk zit in jezelf, niet een een eigendom. Dat zou een beroerde reden zijn om een dier aan te schaffen. Alle andere redenen (dat je het graag wil en denkt een goede combi met dat dier te kunnen etc) zijn prima redenen. Als je het kan betalen waarom dan niet??

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:40

troi schreef:
Geluk zit in jezelf, niet een een eigendom. Dat zou een beroerde reden zijn om een dier aan te schaffen. Alle andere redenen (dat je het graag wil en denkt een goede combi met dat dier te kunnen etc) zijn prima redenen. Als je het kan betalen waarom dan niet??

_/-\o_

eigenlijk is dat 100% waar....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:45

tja toch kan ik me heel erg in de ts verplaatsen
er was maar 1 pony die 100% vertrouwde ook een C pony
op mn 16 kochten we haar uiteindelijk en ik heb er nooit spijt van gehad ik was gelukkig met haar en voelde een vrede in me die ik al jaren was kwijtgeraakt

Ik zou zeggen volg je hart en als je haar kan betalen zeker weten kopen
zou ook gewoon eerlijk tegen die mensen zeggen dat jij die pony vertrouwt en een goed gevoel hebt als je op die pony rijd en je ook met haar wilt gaan springen en haar een goed thuis bied tot haar dood... Volg je hart

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:54

shilady schreef:
tja toch kan ik me heel erg in de ts verplaatsen
er was maar 1 pony die 100% vertrouwde ook een C pony
op mn 16 kochten we haar uiteindelijk en ik heb er nooit spijt van gehad ik was gelukkig met haar en voelde een vrede in me die ik al jaren was kwijtgeraakt

Ik zou zeggen volg je hart en als je haar kan betalen zeker weten kopen
zou ook gewoon eerlijk tegen die mensen zeggen dat jij die pony vertrouwt en een goed gevoel hebt als je op die pony rijd en je ook met haar wilt gaan springen en haar een goed thuis bied tot haar dood... Volg je hart

tuurlijk snap ik dat ook!! maar zou niet blind staren op 1 dier waar het dan toevallig(?) erg goed mee klikt... persoonlijk zou ik dan meerdere dieren bekijken en dan nogsteeds kijken... is er een ander bomproof dier wat echt een schat is wat misschien net zo goed klikt maar die wellicht wat groter is maar je daar wel meer mee kan ivm grootte...

de keuze blijft uiteraard 100% bij jou en als het voor jou goed voelt om de c-pony te kopen tsjah ik hou niemand tegen uiteraard... maar wil wel zeggen dat er meer paarden/ponys zijn die ook bomproof zijn en die geschikt is voor de wensen die jij hebt met een pony/paard... staar je dus niet blind op 1 dier maar kijk wat er nog meer is... tegenwoordig staan er echt leuke bomproof leerpaarden/ponys tussen voor echt fatsoenlijke bedragen!! zorg dat je iniedergeval geen spijt krijgt van je beslissing en ga ook niet over 1 nacht ijs maar denk er goed over na en maak de voor jou juiste beslissing, welke dat ook mag zijn...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 02:00

troi schreef:

Een paard kan je dan wel kopen, maar een paard is een vriend voor het leven en vrolijkt je altijd op. Dus kan je in mijn ogen zeker wel gelukkig worden door een paardje te kopen, niet omdat je dan een paardje hebt, maar door wat je AAN je paardje hebt...

Dus TS, ik zou het doen. Desnoods zoek je een ambitieuze kleinere ruiter als bijrijder!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:49

Tuurlijk een fijn paard kan je leven zeker fiks leuker maken (daarvoor rijdt iedereen denk ik paard..) maar als je je ongelukkig voelt zal een dier niet je leven 90% draaien en ineens alles rooskleurig maken.. Maar goed dit is een andere discussie en ik denk dat TS het misschien in de OP niet zo bedoeld had. Hoe dan ook hoop ik dat ze een paard/pony vindt waar ze goed mee overweg kan, das goud waard. Wat de rest van de wereld daar dan van vindt kan niemand wat schelen toch??

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:55

heb niet alles gelezen dus misschien al gezegd maar je kan evt. een verzorgertje zoeken die ermee gaat springen en jij dan voor de kar?!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:55

...sorry saars kom er net achter dat jij het al zei...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:05

Ik zou voor een andere grotere pony gaan. Deze pony krijgt waarschijnlijk een superbaasje. Misschien vragen of je contact mag met de nieuwe eigenaren.
Uiteindelijk wil je graag je plezier voor rijden terug... en dat zou alleen met grotere pony kunnen. Zoek een brave leuke E-pony of paardje. Die zijn er echt wel te vinden.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:29

Bedankt voor de reacties. :)
Lengte is geen probleem, ik heb zelf nu een c-pony, die is zelfs 1 a 2 cm kleiner daar pas ik nog prima op. Zie maar naar mijn andere topic dat ik een tijdje geleden opende over volwassen ponyruiters. Ik heb nooit iemand tegen mij horen zeggen dat ik te groot ben voor mijn pony. Ik ben zelfs op mijn 15e van een grotere pony naar een C maat gegaan, omdat ik die andere pony een beetje te groot vond :D
Ik ben zeker niet ongelukkig, maar het voelt op de een of andere manier niet compleet. Hiervoor verschillende pony's gehad en vroeger ook veel op manegepony's gereden, met geen van allen had ik die klik die ik met die c-pony wel had.
Ik zal binnenkort eens contact met die mensen opnemen of ik een keer langs kan komen om proef te rijden, misschien is haar karakter ook wel verandert... misschien kent ze mij nog wel of juist niet meer

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:52

ja meid volg je hart

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:02

Waarom niet meid?! Je moet het paard kopen dat je gelukkig maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:19

Als jij er goed op past , je het geld er voor over hebt , het nog steeds klikt (!) en je het beestje een heel fijn duurzaam plekje te bieden hebt : doen !!

Waarom niet ? Als jij het graag wilt en je goed voor het dier zult zijn is er NIKS op tegen toch :)

Als die mensen haar aan je willen verkopen natuurlijk :P

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:38

licht aan je lengthe en hoe het er uit ziet op sommige pony's kan het en op sommige niet