[EG] Ong. 18 jarige Shet vosmerrie met liptatoeage

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Finlay

[EG] Ong. 18 jarige Shet vosmerrie met liptatoeage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:33

Hallo,

Voor mezelf en de huidige eigenaresse (die een goede vriendin van me is) ben ik mogelijk op zoek naar meer informatie over de volgende pony:

Naam: nu Lely van Eothún, maar dat is volstrekt niet van belang sinds wij haar die naam hebben gegeven. Haar werkelijke (oorspronkelijke naam) is ons niet bekend.
Leeftijd: waarschijnlijk rond de 17/18 kan een jaartje beide kanten op schelen.
Geslacht: merrie
Stokmaat: 1.05/1.07
Kleur en aftekenigen: Vos, blonde manen maar rode staart, klein kolletje en een snebje.
Ogen: half blauw, half bruin
Uniek: ze heeft een nummer in haar onderlip getatoeëerd, maar helaas is het meeste daarvan onleesbaar behalve het cijfer 30. We zijn niet geheel zeker wat deze tattoo inhoud.
Overige info: ze is bereden en betuigd maar heeft bij ons nooit aangespannen gelopen, ze kan tot ong. 50cm springen op het moment maar struikeld vroeger over een balkje.

Achtergrond:
In 2005 (of laat 2004) zag ik Lely (toen nog een naamloze Shet) voor het eerst. Ik huurde een weidje vlak bij mijn huis in Arnhem voor mijn andere ponies en plotseling liepen er niet 1 maar 2 voskleurige Shets. Deze tweede Shetlander was van de eigenaar van de grond, die meer paarden had lopen op de strook land aan de andere kant van de spoorlijn. Deze man stond niet heel best bekend, maar ik keek vanuit huis uit op zijn land en had al eerder twee dieren van hem gekocht, een Shet en een KWPNer met een half papier. Het weidje wat ik huurde was ook van deze man. Op dat moment kon ik geen andere pony betalen maar de rest vond deze gastpony wel gezellig dus voor een maand of wat liep ze bij onze dieren.

Het verhaal dat ons werd verteld: blijkbaar was ze voordat ze bij de (toenmalige) eigenaar kwam in ieder geval van een kinderboerderij geweest en daarna van mensen waarbij ze een veulen had gehad wat helaas was overleden (het verhaal ging door onderkoeling?), waarna ze wat van de leg was en deze man haar had overgenomen. In 2005 is ze een maand ongeveer weg geweest om gedekt te worden maar ik weet niet door welke hengst of waar. Alleen dat het een appaloosa hengst is geweest. Toen ze terug kwam van de hengst heeft ze een tijdje aan de andere kant van het spoor gelopen tot ze weer terug aan onze kant verscheen omdat ze zogenaamd naar de veulens zou slaan (nooit wat van gemerkt, ik had op dat moment ook een Shetveulen lopen en dat ging prima, ik denk dat het een excuus was omdat de vrouw van deze man blijkbaar niets van de Shets moest weten). Dit was het moment dat ik besloot haar te kopen (oktober 2005, ongeveer). In 2006 kreeg ze 11 dagen voor de einddatum een dood veulen (bruin hengstje met een appaloosa tekening op de kont, geen idee hoe dit wordt genoemd, tot mijn schaamte) en in januari 2007 heb ik haar aan mijn vriendin over gedaan, die haar nu nog steeds heeft (samen met haar blakend gezond dochter, een ShetxDarmoor kruizing).

Graag willen we weten wie iets van haar weet van voor/rond 2004/2005. We kunnen haar vorige eigenaar niets meer vragen, daar deze jaren geleden als is overleden.

Fotos:

In Arnhem, rond de tijd dat ik haar overnam: (oudste foto die ik heb)
Afbeelding

De winter daarop (in Huissen)
Afbeelding

Zomervacht, blonde manen met een rode staart (in Glimmen):
Afbeelding

Met huidige eigenaar (in Glimmen):
Afbeelding

Haar ogen:
Afbeelding

Laatste note: stel alle vragen die je hebt hier a.u.b, de antwoorden kunnen iemand misschien op een spoor zetten!

Finlay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:10

-nudge-

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:02

Schopje.

Ik ben trouwens de huidige eigenaar waar Finley het over heeft. Is er iemand die haar kent of iets meer over haar verleden weet?

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:57

w
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 15:59

De tatoo is maar deels leesbaar. Hierdoor kunnen ze ons bij het shetlanderstamboek niet verder helpen. Er lopen helaas wel meer voskleurige shet merries rond in Nederland. Ook van ongeveer haar leeftijd en met dezelfde twee laatste cijfers qua stamboek nummer. En gechipt is ze pas bij ons.

Peer12

Re: [EG] Ong. 18 jarige Shet vosmerrie met liptatoeage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:20

Voor zover ik weet (heb zelf ook verzorgshets met tatoeage) is die tatoeage een deel van het levensnummer dat bij die pony hoort. Dit was vroeger wat nu de chip is.
Dan zouden ze bij het stamboek toch iets moeten weten?
Ze weten toch wel van welke pony's het levensnummer eindigd op 30?

XxXsophiaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:11

Op sommige foto's lijkt het net een pony of heb ik dat nou??

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:10

XxXsophiaXxX schreef:
Op sommige foto's lijkt het net een pony of heb ik dat nou??

Ze is een ouderwets type shet en daarom vrij fors gebouwd (buik en haar niet meegerekend). En zelf ben ik niet heel groot en sta naast de weg terwijl Lely er midden op staat. En op de foto waar ze naast een ander paardje staat is dat paardje nog maar een veulen/jaarling. Ze is echt rond de 1.05-1.07 m. Dus gewoon optisch bedrog :)

Peer12 schreef:
Voor zover ik weet (heb zelf ook verzorgshets met tatoeage) is die tatoeage een deel van het levensnummer dat bij die pony hoort. Dit was vroeger wat nu de chip is.
Dan zouden ze bij het stamboek toch iets moeten weten?
Ze weten toch wel van welke pony's het levensnummer eindigd op 30?

Ik heb zelf twee keer met het stamboek gebeld. Ze vertelden ze me dat ze me niet verder konden helpen tenzij ik het volledige nummer kon achterhalen omdat er teveel voskleurige merries van dat geboortejaar zijn. En of ze al haar identificatie alle gegevens hebben opgenomen weet ik ook niet. In haar huidige paspoort wat Finley en ik hebben aangevraagd staan haar (gedeeltelijke) maanogen en snebje ook niet genoteerd.

Dus ook alle tips om zo'n tatoo weer leesbaar te maken zijn van harte welkom.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:20

Maar in het paspoort wat je hebt staat dus ook geen levensnummer?

Hoe je zo'n tattoo weer leesbaar maakt weet ik zo ff niet. Misschien kun je een chipper vragen of hij/zij een manier weet. De meeste chippers hebben wel eens met zo'n tattoo te maken gehad.

Wat die gegevens betreft, bij veulens die gechipt worden is het zo dat de chipper de aftekeningen en dergelijke doorgeeft aan het stamboek die dat in het paspoort zetten. Dus misschien is dat bij jouw pony gewoon niet gebeurt? Komt wel vaker voor namelijk

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:01

Peer12 schreef:
Maar in het paspoort wat je hebt staat dus ook geen levensnummer?

Hoe je zo'n tattoo weer leesbaar maakt weet ik zo ff niet. Misschien kun je een chipper vragen of hij/zij een manier weet. De meeste chippers hebben wel eens met zo'n tattoo te maken gehad.

Wat die gegevens betreft, bij veulens die gechipt worden is het zo dat de chipper de aftekeningen en dergelijke doorgeeft aan het stamboek die dat in het paspoort zetten. Dus misschien is dat bij jouw pony gewoon niet gebeurt? Komt wel vaker voor namelijk

We hebben haar zelf in 2007 laten chippen, vlak voordat we haar naar de hengst brachten. Dus de chip heeft helaas niks te maken met haar oorspronkelijke levensnummer in het stamboek. Hij heeft wel naar haar tatoo gekeken maar kon er niet veel meer uit op maken dan wij zelf. Hij heeft wel haar kolletje opgetekend maar haar snebje en de (deels) maanogen niet. Ook haar tatoo staat niet in haar nieuwe paspoort vermeld. En deze man had zo'n beroerd handschrift dat haar naam (die wij haar gegeven hebben) er ook nog eens verkeerd in staat. Dus of deze dingen in haar oorspronkelijke paspoort staan durf ik niet te zeggen.

Ik weet eigenlijk niet of maanogen in het shetland stamboek zijn toegestaan. Dat zou natuurlijk ook een reden kunnen zijn dat ze niet zijn opgetekend.

We zijn gewoon heel erg benieuwd naar hoe ze werkelijk heet. Waar ze allemaal gestaan heeft en naar haar eventuele veulens die ze gehad heeft.

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:46

Chip en levensnummer hebben ook niets met elkaar te maken. Tattoo en levensnummer wel, maar het levensnummer eindigd dus niet op 30 begrijp ik?
Maanogen zijn toegestaan bij het NSPS. Ze kunnen ook bij bonte pony's voorkomen en shets zijn "ook wel eens bont", vandaar.
Dat de tattoo niet in het paspoort staat kan, sommige shets hebben een apart bewijs van inschrijving waar het meestal wel op staat. Dit is vooral bij oudere pony's. Maar goed daar heb je nu dus niks aan...

De reden dat ik trouwens reageerde is dat ze op een van mijn verzorgpony's lijkt (tenminste op de foto waar jij(?) er naast staat). Deze merrie heet Wilma van stal Nederkoorn, maar dat zegt je zeker niets?

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:25

Peer12 schreef:
Chip en levensnummer hebben ook niets met elkaar te maken. Tattoo en levensnummer wel, maar het levensnummer eindigd dus niet op 30 begrijp ik?
Maanogen zijn toegestaan bij het NSPS. Ze kunnen ook bij bonte pony's voorkomen en shets zijn "ook wel eens bont", vandaar.
Dat de tattoo niet in het paspoort staat kan, sommige shets hebben een apart bewijs van inschrijving waar het meestal wel op staat. Dit is vooral bij oudere pony's. Maar goed daar heb je nu dus niks aan...

De reden dat ik trouwens reageerde is dat ze op een van mijn verzorgpony's lijkt (tenminste op de foto waar jij(?) er naast staat). Deze merrie heet Wilma van stal Nederkoorn, maar dat zegt je zeker niets?

De tatoo eindigt op 30. Daar staat iets voor maar dat is niet meer leesbaar. Het cijfer daarvoor is volledig verdwenen. Ik heb inmiddels twee keer met het NSPS gebeld sinds Lely van mij is en ook Finley heeft gebeld. Hun antwoord blijft elke keer hetzelfde. Ze kunnen/willen ons pas helpen op het moment dat we de volledige tatoo kunnen lezen of de papieren weer boven water krijgen. Aan de eigenaar voor 2004/2005 kunnen we het helaas niet meer vragen omdat die is overleden. Wie daarvoor de eigenaar was weten we niet.

De naam van je verzorgpony zegt me inderdaad helaas niks. Verzorg je haar nog steeds? Of heb je het vermoeden dat het Lely zou kunnen zijn? Heb je ook foto's?

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:42

Ik verzorg Wilma nog steeds ja. Op de eerste foto's lijkt ze er niet echt op, maar toen ik die foto in wintervacht zag, dacht ik wel meteen aan haar. Ik dacht dat het misschien een dochter zou kunnen zijn (Wilma is inmiddels 27 en als Lely idd 17 is zou dat kunnen) Wilma is geboren in Geffen, maar is al heel lang bij haar huidige eigenaar in Brandwijk (ZH). Als Lely een dochter van haar is zou ze het achtervoegsel v.h. Boerenhofke moeten hebben, maar of dat zo is zou ik dus niet weten. Misschien zegt het je iets?

En je weet, neem ik aan, ook niet waar Lely geboren is?

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:49

Nee helaas niet. We vermoeden ergens in 1993. Wat zou inhouden dat ze dit jaar 19 word. Heeft Wilma in ´93 een voskleurig merrieveulen gehad? Of een jaar eerder of later? Zo ja, kun je dan ook achterhalen waar het levensnummer van dat veulen op eindigt? Waarschijnlijk is de kans heel klein, maar het zou wel erg leuk zijn als Lely Wilma´s dochter is!

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:17

Ik ben zelf van 1992 dus ik weet niet of Wilma toen een veulen had. De eigenaar weet het denk ik ook niet meer (zo lang geleden...) Ik heb wel wat anders voor je, gevonden op het internet:
- Als de tatoo onleesbaar is helpt het soms om er (zachtjes) overheen te wrijven, desnoods met water
- Heeft Lely een brandmerk (S) op haar hals? Zou kunnen staan voor stermerrie of shetlandstamboek (ben ik nog niet uit) Beter zichtbaar als je scheert
- Bellen met de regio afdeling van het stamboek (bijv. gelderland)

Gevonden op dit topic [RPA] Shet met tatoeage zonder papieren! Ervaringen? uit 2004:
" Stamboeknr merries begint met: 10 (geboren in 1988 - 1992) 11 (1992 - 1995) 12 (1995 - 1999) 13 (1999 - 2002) 14 (2002 - nu = 2004)
Heb je er wat aan?

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:21

Sorry, bedenk me nog wat
Wilma's levensnr. is 528009840094684 en haar tatoo is 4684
Ze is geboren op 28-4-1984 in Geffen en ingeschreven bij het NSPS. Miss bellen naar het NSPS of ze iets kunnen achterhalen wat veulens betreft?

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:06

Lely heeft voor zover ik weet geen brandmerk. Maar ik zal zodra ze in de zomervacht loopt es wat beter opletten. Heel erg bedankt voor de tip met de tatoo, is zeker het proberen waard!!! Ik zal dat eerst eens uitproberen en daarna met het NSPS bellen. In de hoop dat het daadwerkelijk wat leesbaarder word.

Dank je wel en word vervolgd!!!

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:44

Wacht in spanning af....

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:36

misschien kan ik je helpen, als je haar nog niet hebt gevonden.

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:55

Turbie schreef:
misschien kan ik je helpen, als je haar nog niet hebt gevonden.

Dat zou geweldig zijn!

Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om met haar onderlip bezig te gaan. Maar zodra ik beide manieren geprobeerd heb laat ik weten of er iets zichtbaar geworden is.

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:12

Ik heb het wrijven geprobeerd. Maar buiten het feit om dat ik daarna een chagrijnige pony had is er verder niks gebeurd. Ik had helaas geen warm water bij de hand. Dus dat gedeelte moet ik de volgende keer nog uitproberen. De eindcijfers zijn inderdaad 30. Je kunt nog wel vaag zien dat er iets voor gestaan heeft. Van het eerste cijfer weet ik niet zeker of ik er iets van inkt kon zien of dat het een adertje was. Maar tot nog toe niks leesbaars.

En natuurlijk was ik mijn (blauwe) kleurstof vergeten. Dus ook dat moet ik nog proberen. Word dus nog een keer vervolgd...

Peer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:11

Ik hoor Lely hier helemaal denken; "Wat moeten jullie toch steeds met mijn lip!" :)
Als er iid nog iets van de voorste cijfers zichtbaar is, zou kleurstof miss kunnen helpen. Je moet dan kleurverschil zien, maar het hangt er wel vanaf welke kleur de tattoo heeft natuurlijk.

Je zou ook nog natuurlijke kleurstoffen kunnen proberen, zoals bessensap, rode kool sap of anders met citroensap op thee. (Maar goed, ik denk niet dat Lely dat allemaal zo leuk gaat vinden....)

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:01

hmmm, ik denk dat ik je toch niet kan helpen.. ik las even snel je verhaal, en zag toen dat je niet op zoek bent naar je shet, maar dat je meer informatie wilt..
beetje blond, sorry :+
er staat namelijk vlakbij de manege waar ik paarden verzorg, precies zo'n zelfde shet als jij hebt!
Maar veel succes met verder zoeken :j

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:34

Geeft niks, dat blonde ken ik ;) Toch heel erg bedankt! Gelukkig ben ik niet op zoek naar haar maar staat ze vlak bij ons, lekker op stal met haar dochter.

Yaril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:57

Net met het NSPS gebeld. Ik kreeg een super aardige mevrouw aan de telefoon (naam helaas vergeten op te schrijven). Zij heeft voor mij de complete lijst uitgeplozen met de nummers 30 er in. De meeste pony's waren uit de jaren '80, hengst of de verkeerde kleur en vielen dus af. Er was 1 voskleurige merrie uit de jaren '90 maar die is dood. Dus dat was haar ook niet. Nu dus maar verder met proberen uit te vogelen wat haar tatoo nummer is. Ik hoop echt zo dat ik het leesbaar kan krijgen! Wat ik ook nog kan doen is om iemand langs laten komen die aan de hand van haar exterieur kan zien van welke lijn ze waarschijnlijk afstamt. Dus als het met de tatoo niet lukt dan het op die mannier proberen.

@Peer12: Ik heb ook nog gevraagd of ze naar de veulens van Wilma wilde kijken. Lely is er in iedergeval geen. Ze heeft in '90, '91 en '92 een voskleurig merrieveulen gehad. De eerste had niet de juiste nummers (niet genoemd in het gesprek). De tweede is helaas overleden. De derde (uit '92) heeft als nummer 8283. Dus misschien leuk voor een eigen zoektocht?