bang paard met buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerjanne_s

bang paard met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 21:37

Hoi allemaal, ik heb een probleem.
Ik heb een vierjarige tuigpaardruin die erg bang is om alleen op buitenrit te gaan. Met een ander paard ging het nog wel.
Het allerliefste wat ik doe ik heerlijk buitenrijden met mijn paard door de bossen maar dit kan dus niet met mijn paard. Op mijn stalling is namelijk maar 1 ander paard en die word niet gereden oid.
Ik heb het al wel een paar keer geprobeerd maar het is gewoon echt te gevaarlijk omdat ik een aardig stuk langs de provinciaalse weg moet om in het bos te koemn.
Nu zit ik er serieus over te denken om mijn lieve maatje te verkopen..
Wat zouden julie doen? heeft iemand nog tips?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:39

Waarom is hij bang?
Waarvan is hij bang?
Wat gebeurt er als je iemand anders met hem naar buiten stuurt?
Hoeveel ervaring heeft hij met buitenrijden?
Hoeveel ervaring heb jij met buitenrijden?
Wat heb je gedaan om hem van z'n angst af te helpen?

mika11

Re: bang paard met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:42

Het is nog een jong paard natuurlijk.
Misschien proberen om stukjes op te bouwen.
Bijvoorbeeld eerst buiten uitstappen na het rijden.
En zo telkens een stukje van huis af.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:43

mika11 schreef:
Het is nog een jong paard natuurlijk.
Misschien proberen om stukjes op te bouwen.
Bijvoorbeeld eerst buiten uitstappen na het rijden.
En zo telkens een stukje van huis af.

Inderdaad, zo heb ik dat ook gedaan met mijn 5 jarige New Forest pony.
Bij mij hielp het wel! ;)

Succes!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:45

en aan de hand?
of als je iemand gaat zoeken die mee naar buiten wil en een pony/paard heeft die wel mak is?
en idd niet meteen ver gaan maar gewoon opbouwen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:47

Ik ken het probleem. Mijn merrie durft absoluut het bos niet in (wij staan nu op een andere stalling dus buitenritten gaan sowieso niet gebeuren). Meestal draait ze om en rent ze weg. Het bos in gaan was ook al dramatisch. Wat erg heeft geholpen is stil zetten en laten kijken. Wanneer ze ontspannen weer weg stappen. Misschien een aantal keren aan de hand meenemen?

Ik neem het voor lief, ik heb een hele goede klik met het dier. Ik houd zelf ook niet van het bos ingaan en het word echt gevaarlijk. Ze heeft ze al twee keer bijna aan het prikkeldraad open gereten. En ik heb al meerdere keren flink aan de noodrem moeten hangen om serieuze ongelukken te voorkomen. Ik zou wel nog willen bereiken dat ze rustiger word en dat ze die fratsen niet zomaar onderneemt. Maar ze is zo bang dat ik het voorlopig in ieder geval accepteer, ik heb alles geprobeerd.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 11:42

Waarom is hij bang?
Waarvan is hij bang?
Wat gebeurt er als je iemand anders met hem naar buiten stuurt?
Hoeveel ervaring heeft hij met buitenrijden?
Hoeveel ervaring heb jij met buitenrijden?
Wat heb je gedaan om hem van z'n angst af te helpen?

Hij is vooral bang voor niks. Groot verkeer word hij wel wat zenuwachtig van, logisch als er een grote graafmachine vlak langs je oprijd, maar het zijn juist de onbenullige dingen, een maisland, een betonnen buis onder de inrit door een brievenbus bij het huis van mensen, een boom, een kip enzv. Het lijkt wel alsof hij het opzoekt gewoon om bang te kunnen zijn. Het gevaarlijke is dat hij gaat lopen, opzij wel te verstaan. En nergens naar kijkt, met als gevolg dat we al eens in een sloot en het prikkeldraad hebben gelegen. Gelukkig ben ik de enige die hier littekens aan over heeft gehouden.
Met iemand anders doet hij precies hetzelfde, wat wel scheelt is als er iemand voor loopt, of een ander paard. Maar dat gaat op stal nu juist niet lukken, hij staat nl aan huis met een gezelschapspaard erbij.
Ik heb zelf erg veel buiten gereden. Ik ben nu 24 jaar en rij vanaf mijn achtste. Heb trektochten gemaakt, dwars door steden.
Om hem van zijn angst af te helpen ben ik via de klassieke rijkunst gaan rijden dit gecombineerd met los werken e.d. hier door is het zeker op het erf verbeterd. nu ben ik buiten aan de hand bezig met ontspanningsoefeningen en ze zeggen dat het helpt als je minimaal 9 km per uur loopt dat het paard dan beter op jou gericht is. Mijn ideeen zijn nu toch wel echt op.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:58

hmmm heel lastig..
Feit is dat het ene paard nou eenmaal nerveuzer is dan de ander, wat voor training je ook probeert.
Enige oplossing met een heel nerveus paard is dat je hem zo onder controle hebt dat hij alleen maar op jou let en geen tijd meer heeft om te schrikken. Maar dat is heel erg moeilijk en dan moet je buiten dus echt constant blijven opletten en kun je nooit eens ontspannen.
Andere mogelijkheid is dat hij veel naar buiten zou moeten gaan, bij voorkeur in de zomer, met bijvoorbeeld veel andere paarden, in een groep dus. Veel paarden voelen zich veel beter in een grote groep.
Heb ik bij mijn jonge merrie ook gedaan....gewoon de hele zomer met de manegepaarden mee op buitenritten, dus altijd een groep van 6 of meer paarden. Daardoor heeft ze geleerd van de andere paarden dat de meeste dingen niet eng zijn. Ze is van nature wel een redelijk ontspannen paard. Als ze alleen naar buiten moet is ze trouwens wel echt veel nerveuzer hoor en ze wil zeker nog wel eens schrikken maar dat is normaal voor een jong paard. Ik ga eigenlijk nooit met haar alleen trouwens omdat ze dat duidelijk nog niet prettig vindt en ik dat niet verantwoord vind.
Zou het misschien een idee zijn om hulp in te roepen van een professional? Aangezien je volgens mij geen manege in de buurt hebt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:03

Het is een JONG paard, die moet de grote boze wereld nog leren kennen.
Kilometers maken, als je rijtechnisch niet in staat bent om hem op jou gefocust te houden, neem je hem aan de hand mee, hoofdstel, longeerlijn eraan. Of je gaat met een begeleider, lopend op fietsend als te paard niet kan.

Als je werkelijk denkt dat hij het erom doet, dan is het misschien wijzer hem te verkopen en een paard met ervaring te kopen.

9 km lopen snap ik niet, je moet altijd zijn aandacht kunnen hebben. Ik loop ook veel naast mijn jonkie (omdat ik rijtechnisch niet in staat ben alles op te lossen) en hij mag kijken, maar hij moet wel doen wat ik vraag, of erheen, of doorgaan of wat dan ook.. De ene keer is hij meteen ontspannen, de andere keer duurt het langer, maar ik bepaal het tempo en wat we doen.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 03-01-12 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:07

goldyloveyou schreef:
en aan de hand?
of als je iemand gaat zoeken die mee naar buiten wil en een pony/paard heeft die wel mak is?
en idd niet meteen ver gaan maar gewoon opbouwen.

Als je iemand weet hier in de buurt die graag met me mee wil!! heel graag :) Wekerom wonen we

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:09

kamsel schreef:
Het is een JONG paard, die moet de grote boze wereld nog leren kennen.
Kilometers maken, als je rijtechnisch niet in staat bent om hem op jou gefocust te houden, neem je hem aan de hand mee, hoofdstel, longeerlijn eraan. Of je gaat met een begeleider, lopend op fietsend als te paard niet kan.

Als je werkelijk denkt dat hij het erom doet, dan is het misschien wijzer hem te verkopen en een paard met ervaring te kopen.

Kamsel begrijp me niet verkeerd maar ik ben geen beginner ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:13

Aan de fiets is een goed idee! Als ze draven hebben ze sowieso minder mogelijkheid om kijkerig te zijn, en de beweging maakt ze vaak ook een stuk koeler op een gegeven moment. Eerst even oefenen op eigen terrein natuurlijk voor je naar buiten gaat ;) Maar als ze door hebben dat buiten leuk is omdat je lekker mag bewegen (en niet bij elk grassprietje hoeft stil te staan omdat er misschien een kabouter achter zit) krijgen ze het snel te pakken hoor! Gewoon opbouwen en doorzetten! Zorg dat je je veilig voelt en op je gemak, hoe minder zenuwen bij jou tijdens het buiten bezig zijn hoe beter!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:13

Ik ken het...ik heb zelf een 3,5 jarige tuigpaard ruin. Ik ben begonnen met hoofdstel en longeerlijn en hem bij alles wat misschien wel eng is stil zetten en laten snuffelen. Pas als het goed was gingen we verder. Dit heeft werkelijk 3 maanden geduurd voordat ik er zelf op stapte om buiten een ritje te gaan maken. De eerste keer eerst een kwartiertje gereden in de bak, daarna kort naar buiten geweest. Natuurlijk was dit doodeng, want nu moest hij het zelf doen, maar door m weer stil te zetten als iets eng was en weer te laten snuffelen werd het steeds beter. Verder luistert die van mij heel goed naar m'n beenhulpen, dus uiteindelijk wel met behulp hiervan door de moeilijke stukjes gekomen.
De tweede keer zonder rijden in de bak gelijk de straat op gegaan. Eerste stuk was ie natuurlijk heel stoer, want dat kende hij van het aan de hand wandelen. Daarna in de tuigpaardhouding alles heel goed bekijken, maar wel nog steeds goed luisteren naar m'n beenhulpen. Hij heeft dus voldoende vertrouwen in mij.
Als het nou niet lukt om een ander paard mee te nemen, probeer dan eens iemand op de fiets. Misschien dat ie dan wel meer lef krijgt (die van mij vind fietsen doodeng, dus dat was geen optie voor mij). En anders veel aan de hand oefenen...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:15

Ik ook niet en toch loop ik er langs..
Trektochten en 16 jaar rijervaring zeggen niks.
Veel ervaring met jonge paarden en je had de vraag niet hoeven stellen.

Soms hangt de aanpak af puur van de (on)mogelijkheden die hebt.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:25

kamsel schreef:
Ik ook niet en toch loop ik er langs..
Trektochten en 16 jaar rijervaring zeggen niks.
Veel ervaring met jonge paarden en je had de vraag niet hoeven stellen.

Soms hangt de aanpak af puur van de (on)mogelijkheden die hebt.

Ik ben nu met hem aan het wandelen vanaf dat hij 2 en half was, van het voorjaar word hij 5. Verder heb ik alleen maar ervaring met jonge paarden, anders had ik nooit een jong paard gekocht.
Maar dit is verder niet het onderwerp laten we het gezellig houden. Als je verder nog goede tips heb hoor ik ze graag want zo te horen heb je veel ervaring.
Ben gewoon erg weg van mijn paard maar hetgene wat ik het liefste doe kan ik niet met hem doen, waardoor het misschien inderdaad beter zou zijn om hem aan iemand te verkopen die hem lekker in het tweespan kan rijden of met andere paarden, maar deze gedachte alleen al breekt mijn hart. Ik heb hem niet gekocht om weer te verkopen.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:32

cream_1986 schreef:
Aan de fiets is een goed idee! Als ze draven hebben ze sowieso minder mogelijkheid om kijkerig te zijn, en de beweging maakt ze vaak ook een stuk koeler op een gegeven moment. Eerst even oefenen op eigen terrein natuurlijk voor je naar buiten gaat ;) Maar als ze door hebben dat buiten leuk is omdat je lekker mag bewegen (en niet bij elk grassprietje hoeft stil te staan omdat er misschien een kabouter achter zit) krijgen ze het snel te pakken hoor! Gewoon opbouwen en doorzetten! Zorg dat je je veilig voelt en op je gemak, hoe minder zenuwen bij jou tijdens het buiten bezig zijn hoe beter!

Op de fiets heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het zeker proberen bedankt voor de tip

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:51

Hoe zit het in de bak?

Heb wel veel ervaring, maar rijtechnisch ben ik niet heel sterk, anders had ik er niet naastgelopen.. :D

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:39

kamsel schreef:
Hoe zit het in de bak?

Heb wel veel ervaring, maar rijtechnisch ben ik niet heel sterk, anders had ik er niet naastgelopen.. :D

In de bak gaat het goed, nog wel erg groen ook omdat hij 9 maanden stil heeft gestaan i.v.m. mijn zwangerschap. Maar niet schrikkering. Mijn man rijd er ook wel eens op en dat terwijl hij absoluut geen ervaring heeft.
Ik had net een vrouw aan de telefoon en die had ontzettend goede tips die ik zeker uit ga proberen.

Namelijk om hem te leren multi tasken. Op het moment dat hij namelijk iets meent te zien is het net een blok beton en reageert hij nergens meer op. Dus dan kan ik hem wel een opdracht geven om hem af te lijden op dat moment maar dat komt niet binnen hij sluit zich volledig af. Nu gaf zij de volgende tip
Als ik nu in de bak ,waar ik met hem over zijltjes en dergelijke kan lopen, zijltjes en balkjes ga lopen op het moment dan iemand anders hem probeerd af te lijden door bijvoorbeeld met een bal te stuiteren of water te spuiten. Dan leer ik hem dat ook op het moment dat hij iets engs ziet hij op mij gefocust blijft. Multitasken dus. Op het moment dat ik dan buiten met hem rij kan ik dan hetzelfde doen door een bepaalde oefening van hem te vragen. Ik heb weer hoop :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:22

Beetje afhankelijk van waar bij Wekerom je zit weet ik misschien wel iemand die eens met je kan gaan rijden.
Maar je zegt dat er maar één ander paard staat op die stalling en dat die niet gereden wordt, je kunt natuurlijk ook (evt. tijdelijk) je paard op een stalling zetten waar meer buitenrijders staan. Ik meen dat er bij Stoeterij Willemien bijvoorbeeld wel plek is, misschien een idee voor de wintermaanden? Daar heb je ook direct toegang tot het bos.
Heb je ook vervoer? Wij hebben onze paarden bij de Driesprong staan, daar is het buitenrijden wat gemakkelijker (weinig langs de weg) en we hebben ook wel wat stabiele paarden voor begeleiding.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:24

Mijn vorige merrie ( ook een tuiger, van Manno) van 6 had precies hetzelfde. Met andere paarden mee ging het wel redelijk, maar alleen met haar naar buiten was echt een ramp, ze was zo zenuwachtig. Het was ook levensgevaarlijk. Zij had nooit geleerd om op haar eigen benen te lopen. Daarnaast was het ook een eigenwijze dominante draak. Ik heb heel erg veel geprobeerd om dit op te lossen, maar het is me door mijn gebrek aan ervaring ondanks mijn goede wil niet gelukt.

Uiteindelijk heb ik haar verkocht.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 00:12

Beetje dubbel gevoel, maar vandaag mijn live schat aan praktisch de buurman verkocht... Ik weet zeker dat hij daar helemaal op zijn plek is. Hij gaat daar lekker in het vierspan lopen, helemaal zijn ding! Nu opzoek naar een nieuw paardje.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:23

Klinkt goed en bij de buurman, dan kun je hem in de gaten blijven houden!

Nu op zoek inderdaad naar een koel kikkertje ehh paardje..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:27

Dat is ook een oplossing, kan zomaar de goede keuze voor het paard zijn en wie weet wat voor fijn buitenrijpaard er op je pad komt. Succes!

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:03

dat is natuurlijk ook een heel groot pluspunt!! ze komen hem zo ophalen, ben echt super zenuwachtig. Heb er de halve nacht van wakker gelegen maar is voor het paard gewoon echt het beste..

bethje31 schreef:
Klinkt goed en bij de buurman, dan kun je hem in de gaten blijven houden!

Nu op zoek inderdaad naar een koel kikkertje ehh paardje..

kdub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:15

ik lees even mee...