veulen moeilijk tam te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clairew

veulen moeilijk tam te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:36

Een veulen van 9 maand, dat tot 2 maand geleden nauwelijks menselijk contact had gehad, heeft het erg moeilijk om aanraking te aanvaarden.

Een halster aandoen gaat nu door de halster tijdens het voederen aan te doen (over eetbak en dan over zn hoofd trekken). Wanneer ik de voederbak in mn handen hou mag ik hem overal aanraken (zover mn arm reikt) terwijl hij eet (ook kont, benen, buik). Alleen zn hoofd doet hij beetje moeilijk over (nuja, hoe zou je zelf zijn als iemand je constant bepotelt op je gezicht terwijl je eet). Hij aanvaard dus zeker aanraking, maar van zodra het eten op is, loopt hij weg.

Ik ga erg veel de weide op zonder eten en probeer hem dan ook aan te raken, maar hij heeft absoluut geen interesse in mij en van zodra ik mn hand uitsteek om hem aan te raken loopt hij weg. Heb het al geprobeerd voor hem en naast hem en niks werkt. Met snoepjes lukt het voor 3 "aaikes" en daarna is hij het zo beu dat hij wegloopt. Alleen voor zn biks blijft hij dus staan en mag ik hem overal aaien. Maar buiten de biks heb ik dus nog geen enkel middel gevonden om hem warm te maken voor menselijk contact.

Ik denk eraan om een join-up te doen (zodra de toestand van de weide dat weer toelaat), maar ik weet niet in hoeverre dit bij een 9-maand oud veulen zal lukken... Hij is wel al erg volwassen in zijn doen enzo. Speelt niet veel en is erg koel, zelfs al staat hij met een leeftijdsgenootje op de weide.

Ik weet nu niet of ik eerst de halstertraining moet doen (want lopen aan een touw kan hij ook niet) en hem dan "geforceerd" aan aanraking te laten wennen?

Het is niet dat hij bang is van aanraking, hij heeft het gewoon absoluut niet graag. Tijdens het eten tolereert hij het dus omdat het bij mij een voorwaarde is om te eten. Niet mogen aanraken is geen biks. Idem met het halster aandoen. Als hij mij hem niet laat aandoen, krijgt hij geen eten. Maar daarbuiten ziet hij dus geen enkele reden om mij hem te laten aanraken... Halster aan- en uitdoen zonder biks is dus ook al helemaal onbegonnen werk...

Hij komt altijd lekker aangelopen wanneer ik de weide inloop en hij hinnikt echt van zodra hij mij ziet. Hij volgt me dikwijls de hele weide rond, maar zodra hij door heeft dat ik hem wil aaien is het voor hem gedaan, draait hij zich om en gaat hij zich ergens anders bezig houden.

Iemand hier ervaring mee? Hij is absoluut niet kwaadaardig en is wel nieuwsgierig, maar het lijkt wel alsof hij een hekel heeft aan aanraking (misschien nare ervaring?). Zelfs snoep (heb ook appels, wortelen etc. geprobeerd) is geen motivatie...

Ik was enkele weken geleden begonnen met halstertraining en dat ging vrij goed. Hij had veel aandacht en het belonen met snoepjes werkte goed. Hij spartelde soms wel eens tegen het touw, maar hij kwam telkens terug en na een tijdje gaf hij mooi toe aan druk op het touw. Dus daar bleef zijn aandacht wel bij mij... Maar bij aanraking loopt hij dus gewoon mooi naar de andere kant van de weide.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:43

Waarom een join-up? Wel eens gelezen waar dat voor is? In elk geval bij mijn weten niet voor baby-paarden die mensenhaden eng vinden. Hoe "volwassen" hij ook doet in jouw ogen. Het is een paard, een baby-paard nog. Dus waarom dan straffen voor het feit dat hij aanraken eng vind?

Ik zou zeggen: veel geduld, veel liefde en rust gevehn en langzaam opbouwen. Niets forceren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:49

Probeer eens te zorgen dat het leuk is voor hem als je hem aanraakt...Nu moet hij het maar accepteren omdat hij anders geen eten krijgt, lekker is dat...Zoek een plekje waar hij het lekker vind om gekriebeld te worden, geef hem wat extra lekkers (appeltje ofzo) als hij zich aan laat halen. En gebruik het gewone voer nooit om te trainen...En houd het kort. Niets zo irritant voor een veulen dan moeten blijven staan als hij met zijn aandacht allang weer ergens anders is.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:53

Zilfstar schreef:
Waarom een join-up? Wel eens gelezen waar dat voor is? In elk geval bij mijn weten niet voor baby-paarden die mensenhaden eng vinden. Hoe "volwassen" hij ook doet in jouw ogen. Het is een paard, een baby-paard nog. Dus waarom dan straffen voor het feit dat hij aanraken eng vind?

Ik zou zeggen: veel geduld, veel liefde en rust gevehn en langzaam opbouwen. Niets forceren.

Hij doet nu maar zn zin en met een join-up hoop ik te bereiken dat hij doorheeft dat hij moet blijven staan als ik hem aanraak. Een join-up is toch ook geen straf?

En ik wil hem gerust de tijd geven, maar onlangs moest hij gechipt worden en de dierenarts heeft het gewoon NIET gedaan. Dat chippen is nu geen ramp, maar wat als zn hoeven dringend gekapt moeten worden of hij geent moet worden (is nu ook al overtijd omdat hij niet aan te halen is). Voor mijn part mag hij nog een jaar de tijd nemen, maar dat is nu eenmaal niet zo praktisch.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 12:58

_Esther_87_ schreef:
Probeer eens te zorgen dat het leuk is voor hem als je hem aanraakt...Nu moet hij het maar accepteren omdat hij anders geen eten krijgt, lekker is dat...Zoek een plekje waar hij het lekker vind om gekriebeld te worden, geef hem wat extra lekkers (appeltje ofzo) als hij zich aan laat halen. En gebruik het gewone voer nooit om te trainen...En houd het kort. Niets zo irritant voor een veulen dan moeten blijven staan als hij met zijn aandacht allang weer ergens anders is.

Heb al geprobeerd met extra lekkers en belonen. Deed ik al voordat ik het met de voerbak deed. WERKT NIET.
Kort houden? Ik kan hem zelfs nog geen minuut bij me houden als het gaat om aanraking oefenen.

Lees alsjeblief eerst eens grondig de post voordat je reageert.

Ik ben niet achterlijk en weet wel dat de meeste paarden met beloning te verleiden zijn, maar lekkers werkt dus niet bij hem. Momenteel is het gewone voer het enige waarmee ik hem kan paaien om hem te laten aanraken. Ik ben dus op zoek naar een alternatief en zoals reeds aangegeven werkt lekkers NIET. En hoe kan ik in godsnaam een plekje vinden waar hij het leuk vind om aangeraakt te worden als ik hem helemaal niet kan aanraken?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:03

Graag of niet hoor...Je kan ook best wel normaal reageren, dat doe ik ook. Een minuut is voor een veulen in eerste instantie al lang. En als je zo ontzettend goed en ervaren was had je het hier niet hoeven vragen.

Enne, Suiker. Gewone, witte suiker. Beetje aan je vinger, af laten likken en weg laten lopen. Met een week of 2 gaat ie niet meer bij je weg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:06

Hier op stal staat ook zo'n aparteling.. Nu bijna 2 maanden verder en intussen laat hij zich buiten soms benaderen, maar meestal vindt ie t niks. Halster om en dan gaat het een stuk beter.

Vind het overkomen alsof het allemaal maar moet. Natuurlijk begrijp ik dat het ook een praktische kant heeft en ben het helemaal met je eens dat een veulen in elk geval tam genoeg moet zijn om te kunnen worden geënt.. Maar kon je niet halster omdoen, even op stal zetten en hup die chip erin? :)

Ik zou zeggen: heb geduld. Hang een aanraking inderdaad niet aan het voer, maak het iets leuks. Maak het niet te moeilijk voor hem, maar doe het stukje bij beetje en met een hoop rust en geduld. Waarom zou hij zich meteen plat moeten laten knuffelen? Als hij een snoepje komt halen en een aai goed vindt, is het toch klaar? Of geef hem eens gewoon geen aai en laat hem een tijdje bij je staan.

Niets forceren :) En al helemaal geen join-up doen :n

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:13

clairew schreef:
Zilfstar schreef:

Hij doet nu maar zn zin en met een join-up hoop ik te bereiken dat hij doorheeft dat hij moet blijven staan als ik hem aanraak. Een join-up is toch ook geen straf?

En ik wil hem gerust de tijd geven, maar onlangs moest hij gechipt worden en de dierenarts heeft het gewoon NIET gedaan. Dat chippen is nu geen ramp, maar wat als zn hoeven dringend gekapt moeten worden of hij geent moet worden (is nu ook al overtijd omdat hij niet aan te halen is). Voor mijn part mag hij nog een jaar de tijd nemen, maar dat is nu eenmaal niet zo praktisch.

Ik zou toch effe dit topic doorlezen: join-up: weet waar je mee bezig bent

Met een join up (effe heel kort) stuur jij als leider je paard weg uit de vertrouwde kudde omdat hij iets doet WAT NIET MAG. Bijten, dreigen, schoppen, slaan, in jouw ruimte komen... En pas als het paard zich helemaal gewonnen heeft mag hij terug komen bij de leider.
Ik heb nog nooit gehoord dat een veulen van 9 mnd al zo aangepakt werd en ook paarden onderling doen dat niet bij veulies. Dit paard doet niet wat hij zelf wil vanwege koppigheid of dominantie of wat dan ook. Dit VEULEN is bang! En angst bestraf je niet. Veulen moet leren dat het veilig is bij jou en niet dat je hem compleet verstoot vanwege iets dat hij uit instinct doet.

Jij bent een jager in zijn ogen (dat zijn we nml en paard prooidier) en hij vind je dus eng. Lijkt mij niet dat door hem weg te sturen, op te jagen etc etc hij jou als betrouwbaar iets gaat zien.

Hoeven bekappen komt later wel. Hij moet er eerst aan wennen dat jij niet eng bent. Dat het wezen mens OK is. Met een join up ben je bezig hem mentaal te breken. Dus lekker verder gaan emt halstertraining, met meelopen aan een touw (en dan gewoon 1 stapje belonen en weer los laten, rustig opbouwen) Niet te snel willen gaan en dat chippen en vaccineren komt dan wel. BTW chippen en vaccineren is aan de voorkant/ hals. Dus eerst dat gebied eens rustig aan laten wennen. En belonen als hij ontspant.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 02-01-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:14

Ik denk dat je het allemaal wat te snel wilt. Het veulen geeft kennelijk duidelijk aan dat hij nog niet aan meer toe is. Bij je blijven met een hapje eten is echt al best netjes. De concentratieboog is echt iets dat je rustig moet opbouwen. Geen haast gaan maken, niets forceren. Dan leert hij alleen maar dat blij jou blijven vervelend is. De truc is om zélf weg te gaan voordat hij bij jou weggaat. :)* Als je dat doet, ben jij namelijk degene die bepaalt wanneer het samenzijn afloopt. Dus je geeft hem wat lekkers, kriebelt tegelijkertijd even over zijn schoft, en houdt op voordat hij het zat is en wegloopt - ook al ben je dan in het begin maar 10 seconden bij hem. Zo zorg je dat bij jou blijven niet iets vervelends wordt wat hij maar moet ondergaan. Je kunt dat heel rustig uitbouwen naar éérst de kriebel over zijn schoft en dan wat lekkers, en zo steeds verder. Een join-up is geen oplossing voor je probleem, voor zover je al een probleem hebt. :)

Een nare ervaring kan wel meespelen in dat hij niet van aanraking houdt in eerste instantie, maar het is denk ik geen enorm obstakel omdat hij nog zo jong is. Ik heb gewerkt met een behoorlijk traumatisch geval (eerste ervaringen met mensen die naalden in hem stoken in een crush om de (helaas nodige) medische behandelingen te ondergaan) - en zelfs daarbij zat ik na ongeveer ruim twee van weken van totaal onbenaderbaar op losstaand borstelen.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-01-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:22

Ik begrijp je frustratie, ik heb net zo'n veulen.
Ik mag hem wel aanraken, op zijn rug en kont maar hals en hoofd wil ie niet.
Ja of even een aaitje en weg is ie weer.
Hij is overigens ruim 10 maand en nu net bij zijn moeder weg.
Zijn moeder was net zo (heb ik als veulen gekocht), en ook enorm kopschuw.
Heb het bij haar toen zo gedaan, dat als ik haar even aan het borstelen was, of een worteltje gaf o.i.d. even snel aan haar oren of haar hoofd en dan weer gewoon verder met borstelen net of er niks aan de hand was.
Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het tot nu toe bij haar zoon nog niet zo werkt.
Hij is dan wel gechipt, los op stal met zijn hoofd over zijn moeder heen en toen heel snel de chip erin.
Anders was het ook niet gelukt.
Ik zit idd ook met een keer de hoefsmid, dat soort dingen moeten toch een keer gebeuren.
Het frustrerende bij hem is dat je de ene dag bij hem komt en dan kan ik hem wat op zijn hoofd aaien of een keer achter zijn oren kriebelen en dan denk je hé het wordt beter, kom je de volgende dag weer, wil ie weer helemaal niks.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:22

Ik heb ook zo'n veulen gehad. Bij de geboorte heb ik hem overal aangeraakt zodat hij dat een beetje zou leren kennen. Daarna de eerste dagen af en aan aangeraakt en halstertje omgedaan voor een paar dagen zodat hij dat zou leren. Verder heb ik hem met rust gelaten qua dingen vragen van hem. Tuurlijk gaf ik hem nog wel aandacht in de wei en moest hij gewoon af en toe zijn hoeven optillen. Toen hij een paar maanden oud was begon hij zich opeens af te keren van mij en anderen, en kwam bij je als HIJ daar zin in had. Anders draaide hij zich om en liep hij gewoon weg.... Halster kreeg ik ook met heel veel moeite om. Als ik met zijn moeder ging rijden bleef hij met de rest van de kudde in de wei. Hij vertikte het om achter zijn moeder aan te lopen, en redde zich prima voor dat eventjes. Toen hij een paar weken oud was liep hij nog wel netjes mee, maar dat vertikte hij dus op een gegeven moment. Ik heb heel veel veulens meegemaakt, en er was er geeneen die zo'n koppig karakter had als wat hij had.... Ik heb hem verkocht aan bokker Teuntje111, en ook zij had in het begin moeite met hem qua halster omdoen, en sommige aanrakingen pikte hij niet. Gelukkig is hij in de loop der jaren behoorlijk veranderd, en accepteert nu gelukkig alles van haar. Mijn tweede veulen was weer totaal anders. Dat was echt een veulen wat aan je kleefde en zowat in je broekzak kroop. Hij vond ook alles maar prima.

Sommige veulens kunnen denk ik ook behoorlijk koppig zijn, en niet alles van je willen accepteren :') Ik zou wel door gaan met het veulen om zoiezo zijn vertrouwen te winnen, maar forceer het niet te veel. In loop van de tijd zal hij toch best gaan veranderen verwacht ik.

Dav

Re: veulen moeilijk tam te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:25

Halster omlaten ook een optie? Dan hoeft hij al niet iedere keer dat te ''doorstaan'' maar kan voer ook iets zijn zonder dat gefriemel aan zijn hoofd en kan je gelijk beginnen met een aaitje.

Is er een mogelijkheid om hem op stal te zetten? Dan kan jij het voor jezelf al een stuk makkelijker krijgen.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:28

hij moet alles nog leren. Hou hem gewoon vast met halster en halstertouw en begin hem dan te aaien. Waarschijnlijk zal hij dan eerst weg willen lopen. Blijf gewoon door aaien tot hij weer stilstaat. Dan pas stoppen met aaien. Zodra je dit regelmatig herhaald zal hij vanzelf snappen dat het aaien vanzelf wel weer stopt. (en heel snel stopt als hij stil blijft staan)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:39

ook even uitzoeken wat de favoriete kriebelplekjes zijn want veulens hebben die wel degelijk :j
meeste veulens vinden het toch wel erg fijn om op de borst en hals en schouder gekriebeld te worden.
vanuit daar kriebel je dan steedfs een stukje verder tot je na verloop van tijd het hele lichaam kunt aanraken.
en dat gaat niet in dagen,maar kan wel een paar weken duren,hij moet echt vertrouwen krijgen
en inderdaad veulen bij halster vasthouden en pas loslaten tot het rustig is.

kwestie van herhalen en herhalen,veulens worden nou eenmaal niet tam geboren en een join up is echt niet nodig.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 13:41

Heb al veel met hem gewerkt zonder aanraking te forceren. Hem in mn buurt laten komen en dan belonen, hem mij laten volgen en dan belonen, en dat vind hij allemaal best. Dan vind hij de snoepjes top. En dat doe ik heus niet lang. max. 10 min en niet elke dag. En dan ben ik altijd diegene die de sessie stopt. Bij zo'n "sessies" loopt hij nooit weg.
Maar van zodra ik aanraking oefen is het voor hem over en uit. Ik krijg dikwijls zelfs de kans niet om ook maar één haartje aan te raken. Zodra hij door heeft dat ik hem wil aaien draait hij zich gewoon om en loopt weg. Hij protesteert niet met zn hoofd, hij maakt geen schrikbeweging, hij draait gewoon koel zn kar en stapt weg.

een "kriebeltje op de schoft" lukt HELEMAAL niet. zelfs een kroeltje op zijn neus gaat niet. (wat dus wel geen probleem is tijdens het eten)

Enige reden dat ik aan een join-up dacht is om misschien een betere band te smeden. Niet om hem te straffen. Hij is ongelofelijk zelfstandig en dacht dat een join-up hem misschien meer vertrouwen in mij zou geven. Ik had ook mn twijfels, vandaar dat ik de vraag postte.

Waar ik nu sta, ben ik al meer dan een maand. Zelfs al moest ik heeeeeeeel langzaam vordering maken, zou ik tevreden zijn. maar de voorbije maand is er helemaal geen verandering in gekomen. Hij is heel volgzaam en aandachtig maar zodra ik dus aanstalte maak om hem aan te raken loopt het mis. Zelfs wanneer ik ervooor zorg dat hij dus langs mijn hand moet wrijven om zn snoep te nemen is het te veel. Hij probeert meestal zelfs niet. Als hij zo'n situatie herkent draait hij ook gewoon om en stapt hij weg.

Hoe ik het zie, heeft hij geen enkele reden om mijn aanraking toe te laten. Hij krijgt zn eten, staat lekker op de weide,... Als hij aanraking niet leuk vindt, waarom zou hij het dan toelaten? Als hij zich omdraait wordt hij toch met rust gelaten...

Wil ook nog even meegeven dat hij toch al een mooie 1m30 haalt en heel stoer gebouwd is. Dus hem gewoon aan het halster vasthouden is geen optie (dat vasthouden op zich lukt al helemaal niet want je hand is veeeeeel te dicht). Komende weken staat oefenen met halstertouw op de planning. Misschien dat ik via het touw zo naar zn hoofd toe kan werken...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:46

Daar zit ik ook mee, mijn hengst is inmiddels ong. 1m40, type quarter
Aan het touw wil dus totaal niet, hij sleurt je gewoon mee, al heb je hem met 2 man vast.
Af en toe kan ik hem dus wel aaien maar ben dan vervolgens weer een aantal dagen terug bij af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:32

Tja, ik mag jouw aanraken, maar jij mij niet. Die fase heb ik hier gehad, maar die pony was al 2. Gelukkig wel erg nieuwsgierig, maar daar was ik het niet mogen op een gegeven moment ook redelijk zat. 1 Ding wat bij hem erg opviel was dat links veel moeilijker was dan rechts, dus ik ben eerst aan de "verkeerde" kant begonnen. Verder bak voer op de grond gezet en zelf er naast gaan staan. Als pony wilde eten moest hij bij mij komen en aaide ik hem. Weglopen prima, maar als je de rest van je brokken wil dan zit daar gewoon een aaiend mens aan vast. Wel zorgde ik dat ik altijd weg liep als er ong. 3/4 op was en hij rustig stond te kauwen. Later toen dit eenmaal geen probleem meer was en ik ook zonder voer aan hem mocht komen/benaderen zorgde ik dat ik altijd degene was die besloot wanneer het klaar was en wegliep. Deed hij dat eerst, dan liep ik achter hem aan totdat ik af kon maken wat ik wilde (gewoon aai en klaar dan meestal). Inmiddels moet ik hem regelmatig opsluiten als ik in de paddock bezig ben, want anders bemoeit hij zich met alles wat ik doe.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:38

Clairew ik zie niet wat het probleem is. Je kunt hem een halster om doen, en hij is niet bang.
Het is normaal dat zo'n jong dier ook weer snel van je weg loopt. Hij is verdikkie pas negen maanden! Hij hoeft helemaal nog niets. En lang niet alle paarden willen geknuffeld en geaaid worden. Je moet zo'n dier ook een beetje in zijn waarde laten.
Ga ook geen join ups doen, grote kans dat hij daarna helemaal niks meer van je wil weten.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:52

Ons veulen is gekomen met 6 maanden oyd, ze kende letterlijk niks, was zo uit de kudde geplukt en je kon niet eens bij haae in de buurt komen. Nu, ruim twee maanden latwr, is het een schat van een dier en ontzettend op mensen gericht. Wij zijn absoluut niet veel met haar bezig geweest, integendeel juis.

De eerste week hebben we haar lekker laten wennen in de kudde. Vervolgens hebben we haar t einde vd week uit t weiland gehaald door mijn pony eruit te halen. Ze volgde hem namelijk op de voet. We hebben haar vervolgens in een paddock gezet en mijn vriend ging in t midden op de grond zitten. Af en toe kwam ze zijn kant op, snuffelde even en ging dan weer weg.

Toen weer een week met rust gelaten. Eind week 2 haar er weer uitgehaald, deze x is mij vriend weer de paddock ingegaan en is er een brave pony bij gezet. Later kon hij haar voorzichtig door het hek heen aaien over haar hoofd.

Vervolgens weer een week met rust gelaten en eind vd week haar er weer uitgehaald. Het was alsof er een knop was omgedraaid, alles mocht, overal mochten we haar aanraken. Dag erna het halster proberen om te doen, gibg ook zonder problemen. Vanaf toen haar 2x in de week eruit gehaald. Toen ze wat zelfstandiger begon te worden hebben we het halster omgelaten. Het omdoen ging super in de paddock, maar in de weide was het erg eng. Dus daarom hem omgelaten. We kregen haar makkelijk te pakken hierdoor en ze liep netjes achter mijn pony aan.

Meelopen vond ze toch wel erg spannend, maar toen ze op stal moesten werd ze er gelukkig dagelijks eruit gehaald door meerdere mensen om buiten te zetten. Sindsdien is ze helemaal veranderd, ze loopt braaf mee, is de rust zelve en is gek op aandacht.

Ze kende overigens alleen hooi en gras, dus belonen ging enkel met stem. Ondertussen heeft ze eten goed door :P

Ze is hier nu ruim 2 maanden, maar het is een wereld van verschil.

Mijn advies, neem de tijd, probeer zijn vertrouwen te winnen, maar overhaast het niet. En vooral, blijf geduldig, het zijn nou eenmaal babies :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:25

@Calanddra: wat hebben jullie dat op een mooie, geduldige manier aangepakt! Chapeau +:)+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:27

Super Calanddra, zo hoort het!

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 10:34

@In_black. Zoals ik reeds vroeger aangeef zou het me geen r**t kunnen schelen dat het lang duurt, alleen zit hij super achter met zijn inentingen en wil ik de hoeven laten nakijken. Met het drassige land staat hij precies niet zoals het hoort. Gezien ik hem niet in een wurggreep op de grond wil gooien (waar hoogst waarschijnlijk 5 man voor nodig zal zijn) en hem voor de rest van zn leven traumatiseren, wil ik dus dat hij zo snel mogelijk tam wordt.
Mijn grootste ergernis is niet dat hij "bang" is, want dat is hij dus niet, maar gewoon de mate waarin hij beslist wanneer het genoeg is als het op aaien neerkomt. Ik heb al meermaals geprobeerd om dan "af" te maken wat ik begonnen ben, dus het laatste woord hebben bij wijze van spreken, maar eens hij doorheeft dat ik hem wil aaien is er zelfs geen aankomen meer aan.
Als je goed gelezen hebt, kan ik hem ook niet aan een halster begeleiden, dus het halster zit er nu om voor de show. Ik ben er niks mee. En aan en uit doen gaat ook alleen met een bak eten dus dat noem ik niet bepaald iets om fier op te zijn.

@Calanddra: jij hebt geluk gehad dat je veulen zo gericht was op je pony en daar zo'n sterk voorbeeld aan nam. De mijne zijn weidemaatje komt wel voor een aai en hij ziet duidelijk dat ze het leuk vindt, maar hem zegt het helemaal niks.

Volgen doet hij zeker. Ben zeker dat ik hem met een wortel gemakkelijk het hele erf rond kan leiden. Alleen mag ik niet aan hem komen. Eens ik daar aanstalte toe maak of in zijn "persoonlijke ruimte" kom, heeft hij er meteen genoeg van en keert zn kar. Hij kijkt zelfs niet om. Dan mag ik daar nog met een fruitmand en doos suiker staan, het doet hem niks.

Ik ben helemaal voor rustig opbouwen, maar de reden dat ik mijn probleem hier post is omdat ik nu dus al meer dan een maand op dit niveau zit en er maar niet overheen geraak. Ik ben echt niet haastig met zijn opvoeding. Het maakt me niet uit dat het nog 6 maand zou duren eer ik zijn voetjes kan optillen, maar ik wil wel een beetje vordering zien, al is het maar dat ik mn hand mag uitsteken naar hem zonder dat hij omdraait. Maar dat lukt dus al meer dan een maand niet. Hoe geleidelijk aan ik het ook doe. In het begin ging alles supervlot. Ze waren doodsbang van mensen en na een week kwamen ze zelf naar ons toe gelopen. Ze aanvaardden eten van ons en kwamen dus uiteindelijk uit onze handen eten en we mochten ze aaien tijdens het eten. Maar daar is het dus bij de hengst opgehouden.

Geloof me, ik heb al uren bij hem in de weide gestaan en hij is telkens degene die naar me toe loopt. Ik heb hem al beloond om gewoon in mn buurt te komen en beloond wanneer hij wat dichter bij mijn "uitstekende hand" kwam, maar er is een bepaald punt (punt van aanstalte tot aanraking) waar ik hem dus niet over krijg en dat is enorm frustrerend.

@In_Black: het is heus niet mijn bedoeling om hem te "knuffelen". Ik wil gewoon dat ik hem kan aanraken en hem de nodige verzorging geven (inentingen, hoeven, chippen,...)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:43

Ik mis nou het antwoord over de stal,kan je hem in'n box zetten? Of desnoods in'n schuur,zodat je zijn ruimte kleiner maakt en voor jou makkelijker is om bij hem te komen.

Dan zou je evt ook een touw aan z'n halster kunnen doen en hem echt ''even''vast houden (desnoods met die 5man) ;) :+
Nu heeft hij een heeeeele weide tot zijn beschikking dus ja,waarom zou hij dan bij jou willen komen....hij kan alle kanten op.
Heb je geen stal oid maak dan de weide kleiner,zo klein dat jij wel bij hem kan komen (weet niet of hij gaat slaan oid,anders zou ik hem helemaal op'n postzegel stukje zetten)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:45

Ik denk dat je je teveel zorgen maakt en er teveel mee bezig bent. Een goeie smid redt zich wel met zo'n jonkie en een dierenarts ook. Die draaien hun hand er niet voor om en hebben meer ervaring dan wij allemaal bij elkaar.
Met vijf man in een wurggreep op de grond gooien? Ik kan me niet voorstellen dat dat nodig is, hoor.
Dat hij met entingen achter loopt is helemaal niet zo erg op deze leeftijd, je hoeft nog lang niet met hem op concours.......
Inderdaad, een jong dier wat een hele wei heeft, zal altijd van je weg gaan. Heel goed wat Dav schrijft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:48

clairew: hoe is jouw houding tov hem? In deze post (en dit is niet aanvallend bedoeld) komt een hoop frustratie naar boven. Het spat van mijn scherm af. Vergeet niet dat je veulen zeer sensitief is en alles doorheeft. OOK hoe jij je voelt en wat je verwachtingen zijn etc. Als jij met elke keer hoge verwachtingen aankomt, of al met een hoop frustratie/ ongeduld etc (wat ik wel begrijp hoor dat je vordering zou willen zien zeker gezien dat hij achter loopt met enten) bij hem aankomt VOELT hij dat ook.

Vergelijk het bijv met mijn Fries die prima stil kan staan bij het opstappen. Tenzij het mijn zoon van 9 betreft. Die is regelmatig nog erg onzeker en als hij zo op mijn Fries afstapt gaat die rustig een pas opzij van de kruk vandaan. Mooi dat zoon er zo niet op mag. Komt zoon daarna zeker aan en met de air van: Ik ga erop! dan blijft knollie rustig staan. Moet ie er wel echt in geloven trouwens. Doen alsof werkt niet....

Ik denk dat je dus best eens na kan gaan bij jezelf wat jouw verwachtingen zijn (zijn ze te hoog? te sterk?) en jouw gevoel (frustratie, onrust) en daarmee aan de slag gaat zodat je lichaamstaal rust en kalmte uit gaat stralen. ZONDER dubbele agenda dat je hem eigenlijk volgende week klaar zou willen hebben om die entingen erin te jassen. Een stukje grondwerk kan je best doen in de wei. Bijv op gelijke hoogte naast hem lopen en hem spiegelen... Al cirkelend bij hem komen. Rustig opbouwen tot je schouder aan schouder kunt staan en dan eens zachtjes kriebelen (je zegt: hij loopt van je weg... wat doe jij dan tot nu toe?)

Oja: Valt me op dat hij van je uitgestoken hand wegloopt. Daar zit wrs een duidelijke intentie in van aaien, aanraken. Veulens vinden handen vaak eng. Vergeet niet dat jij nog steeds de jager bent. Hij denkt dat ie gegrepen wordt (Hoe is hij bij jullie gekomen? Per trailer? Dan is ie wrs vast gegrepen en erin gezet!). Paarden doen dat ook niet bij elkaar. Die kriebelen met de mond. Dus probeer eens rustig langzij te komen en met je gezicht langs zijn nek te komen/ er tegen aan te leggen. En niet je hand uitsteken maar lichamelijk contact te maken en dan zachtjes te kriebelen zonder dat je dus die enge arm naar hem uitsteekt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.