Ik twijfel zo erg !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Ik twijfel zo erg !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 19:11

Haai bokkers ! Als eerst happy newyear ! {:)
Ik zit heel erg te twijfelen over ik nou een buitendeken moet aanschaffen of niet, hier even de info dan kunnen jullie ook meebeslissen:
Ik heb een buitenpony die 24/7 buiten staat , hij heeft een schuilstal waar hij regelmatig ingaat , we scheren dr nooit. Ik zie haar nooit bibberen en voel dagelijks onder de oren of ze het koud heeft meestal niet.

Moet ik nou een buitendeken aanschaffen of niet?

Bedankt voor het tippen !

X

Mayflower_

Re: Ik twijfel zo erg !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:13

Nee hoor, een paard verwarmt zichzelf wel. Die heeft al een natuurlijke buitendeken aangemaakt. :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:14

nou zou ik niet doen....

deken is voornl als je bv rijd en paard zweet en het duurt uren eer het weer droog is....

dan zet je je paard september onder deken zodat ie minder zweet met rijden en dus sneller droog is ivm minder haar....

als je paard buiten staat, dikke vacht heeft en kan schuilen ...en helemaal met deze tempraturen....het is echt heel zacht voor de tijd van het jaar.....

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:15

Is misschien ook een beetje afhankelijk van de leeftijd. Dan vind ik dat ze hun energie zo hard moeten gebruiken om warm te blijven (en vaak dan sneller invallen) maar als ze niet koud zijn en het is nu ook echt niet koud denk ik dat het niet echt nodig is. Hebben dan genoeg aan hun eigen vacht. Die van mij is op leeftijd en die heb ik een deken op maar is een ongevoerde en ik heb hem ook vaak af als het lekker droog is en het zonnetje schijnt. Misschien kun je er eentje via marktplaats aanschaffen, heb je iets achter de hand mocht het wel ineens heel koud worden.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:18

Ik zou het ook niet doen, mijn paard staat ook veel buiten, en is ook niet geschoren. Dekens gebruiken we nooit, en ze voelen niet koud aan. Als je paard een inloopstal heeft kan hij zelf bepalen wanneer die erin gaat en ze regelen het allemaal zelf wel wanneer ze het koud hebben of niet, dan gaan ze zelf wel bewegen. En waarschijnlijk heeft je paard een lekkere wintervacht. En het vriest ook niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:31

Toch zou ik er wel altijd 1 achter de hand hebben liggen, just in case.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:36

Dekens moet je steeds aanpassen aan het weer, omdat je de vacht belemmerd om normaal te functioneren. (De deken zorgt ervoor dat de haren niet meer "rechtop" kunnen gaan staan)
1 deken is dus niet genoeg, je zult dan veschillende diktes nodig hebben.
Aangezien ze een schuilstal heeft raad ik het zéker af.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:44

Fijn dat je me even wilt verbeteren Superwoman, maar ik denk dat ik genoeg ervaring heb met buitenpaarden.....

Maar je vergeet 1 ding, er kunnen altijd onverwachte situaties voordoen en dus vind ik dat je in geval van nood een deken behoort te hebben, ong. rond de 200 gram. Stel dat je paard in de sloot hebt gehad of dat ze opeens ziek worden en het giet van de lucht, dan is het fijn om even een deken op te kunnen doen zodat ze zich niet ook nog warm hoeven te bibberen.

Daarnaast heb ik 2 dekens voor mijn paarden, 1 simpele regendeken en 1x 200 gram en meer wisselen doe ik echt niet per jaar hoor.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:28

VSW -> SV

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:40

Caira schreef:
Fijn dat je me even wilt verbeteren Superwoman, maar ik denk dat ik genoeg ervaring heb met buitenpaarden......

ervaring zegt ook niet alles, zo kan iemand járen paarden hebben zonder er enig verstand van te hebben (ik doel niet op jou met dat laatste)
Ook "bijleren" is iets wat erbij hoort :P
Een deken voor de zekerheid vind ik ook geen luxe, maar gewoon nodig. Echter was dat de vraag niet ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:45

Er staat of ze hem aan zou moeten schaffen, niet of ze hem op zou moeten doen....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:12

nou als ik wat aanschaf dan gebruik ik t meestal ook...... :o

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:30

Als het paard er goed uit ziet (dus niet te mager), goed eet en het niet koud heeft, dan hoef je geen deken aan te schaffen. Moeder natuur doet dan prima haar werk.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:34

Gewoon zo laten staan. Je pony red zich prima..

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:39

Als je pony ook niet laat blijken dat ie het koud heeft zal ik hem gewoon zonder laten staan. Wel genoeg zorgen voor ruwvoer, dat zorgt ook dat ze zich beter warm kunnen houden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:42

Ik zou het zo laten hoor :D Zorg gewoon dat zijn kacheltje blijft branden :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:35

Oke bedankt ! Ik denk er nog over , misschien schaf ik er een aan,
@Caira , Als ik er een aanschaf dan gebruik ik hem wel :o

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:39

Denk dat het per paard verschild. Mijn vriendin heeft ook een paard die 24/7 buiten staat maar als het regent krijgt hij een ongevoerde regendeken op zodat hij droog blijft. Dit is voor haar paard lekker omdat ie dan niet zo nat wordt en voor haar ook ideaal omdat ze dan wel kan rijden ook als het regent. Als je een dikkere deken op doet past je paard zijn lichaam daar op aan en ook vacht groei daarin dus als jij wilt dat je paard niet zo dik in zijn vacht zit gooi je een dikke deken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:43

dat geld dus ook weer niet voor alle paarden.
mijn pony staat zomers onder een eczeemdeken en vanaf september komt er een ongevoerde regendeken op
maar nog maakt hij een dikke vacht aan :j

zieke of oude en jonge paarden kunnen zich vaak niet goed wamrhouden en hebben heel veel baat bij een deken.
kou is niet erg ,dan kunnen paarden zonder deken de haren omhoog zetten en daardoor hun warmte vasthouden.
maar bij veel regen kan dat niet want dan zijn de haren nat en kunnen ze niet omhoog.
dan kan een deken een uitkomst zijn.

aan de oren voelen of ze het koud hebben werkt niet,oren zijn zo dun dat die altijd koeler aanvoelen dan de rest van het lichaam.
temperaturen zou een betere optie zijn om te kijken of je paard een lage lichaamstemperatuur heeft.

kwestie van kijken naar je paard.
zie je dat het bibbert dan heeft het het koud want dat bibberen is toch echt om warmte op te wekken en dat doe je nou eenmaal niet als je al warm bent ;) :D

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:45

ellepel schreef:
mijn pony staat zomers onder een eczeemdeken en vanaf september komt er een ongevoerde regendeken op

Ja dat komt doordat deze ongevoerd is. Als jij een gevoerde deken opgooit heeft hij de warmte van zijn deken al dus hoeft hij zelf geen warme vacht aan te maken. Maar ongevoerd geeft niks aan warmte

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:46

zolang je paard genoeg hooi heeft om zich warm te houden en het paard is het gewend en heeft schuilmogelijkheden zou ik het niet doen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:30

_Naomii_ schreef:
ellepel schreef:

Ja dat komt doordat deze ongevoerd is. Als jij een gevoerde deken opgooit heeft hij de warmte van zijn deken al dus hoeft hij zelf geen warme vacht aan te maken. Maar ongevoerd geeft niks aan warmte

ja maar ja,om in september met 16 graden al een 300 grams er op te gooien vind ik te vroeg.
bovendien loopt die van mij vanaf later in het seizoen onder de 300 grams en dan pas komt die dikke vacht :D
maar goed,daar gaat het hier niet over.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:41

Nee mijnes loopt nu pas met 300 grams ik ben na de zomer begonnen met ongevoerd. Toen 100 grams daarna 200 grams (Daar heeft ze enorm lang mee gelopen) en nu heeft ze 300 op. Denk dat je dat zelf het best kan bepalen en op je paard kan afstemmen.

_gitte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 18:23

mijn paard en pony lopen ook 24/7 buiten met ieders een inloopstal.
ik heb ze wel een 0 grams regendeken op.
gewoon omdat ik dat handiger vind voor als je gaat rijden ofzo dan sta je nooit met een nat paard van te voren.en dan hangen ze niet helemaal onder de modder.
maar ze hebben geen dekens voor de warmte.

ilovesienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:56

Als ze t niet koudnheeft, heeft ze t neem ik aan niet nodig eentje acher de hand is natuurlijk wel altijd handig!