Hoe reageren jullie paarden op vuurwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

Hoe reageren jullie paarden op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:17

zoals de tittel al zegt hoe reageren jullie paarden of pony's op vuurwerk?
Zetten jullie jullie paarden binnen of laten jullie ze buiten, ik ben aan het twijfelen omdat hij niet bang is van onweer daar blijft hij rustig bij. Zouden de paarden dan vooral ook schrikken door het licht in de lucht?
Hoe hebben jullie het allemaal al ervaren? Ik heb mijn paard nog geen jaar dus weet niet zo goed wat te doen :) {:)

hafjelinger

Re: Hoe reageren jullie paarden op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:19

Wij hebben al 6 jaar paarden en ik heb ze nog nooit binnen gehad met nieuwjaar :) Mijn ervaring is dat als ze lekker kunnen lopen en alles is zoals altijd dat ze dan gewoon rustig blijven. Wij controleren wel elk jaar maar eigenlijk staan ze altijd te slapen of hooi te eten als we aankomen.

Ik zou je paard sowieso niet ineens op stal zetten als ie normaal buiten staat, dan haal je hem uit de vertouwelijke situatie zegmaar.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:20

Hier blijft alles buiten.
Hier tot nu toe geen problemen gehad dus verwacht nu ook geen moeilijkheden.
Hier wordt er al flink geknald maar de paarden doen hun hoofd nog niet omhoog haha.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:21

Ik heb net over de sms besloten de paarden morgen alleen onder toezicht buiten te zetten.
Normaal staan ze zo een 8 uur in de paddock, maar ik vergeef het mezelf nooit als er eentje door een vuurpijl wordt getroffen :n

Die van mij vind het prima al die knallen :j
Wat wel grappig was _O- Er hangt een hooinet naast zijn buitenluik. Nam hij een hapje hooi en steeds als hij een knal hoorde keek hij door het luikje al kauwend op hooi _O-
Soort van bioscoop/ popcorn idee :P

edit: hafjelinger, daar maak je wel een punt...
Wij staan op een stalletje met 6 paarden met niet constant toezicht... Vind je het dan alsnog (niet uit vertrouwde routine halen)?
Mij gaat het niet zo zeer om het "bang" zijn voor de knallen, maar meer straks vliegt er een vuurpijl de paddock in :=
Laatst bijgewerkt door doei op 30-12-11 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:21

Umm niet.. Maar ze gaan morgen willen naar binnen.. Hou ze liever voor de zekerheid maar binnen, je weet maar nooit..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:22

de mijne reageert er onder het zadel er niet op, maar ik zet haar wel binnen, maar dat staad ze altijd.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:23

Overdag hou ik de pony's gewoon buiten, snachts zoals gewoonlijk binnen. Nu is het wel zo dat de weides waar mijn pony's in staan niet aan wegen liggen ofzo, dus gevaar voor vuurwerk is er voor mijn pony's niet. Mijn vorige pony werd wel altijd helemaal nerveus van vuurwerk, die ging echt de hele nacht rondjes draaien in dr stal. Maar de pony die ik nu heb, vind het vovlgens mij wel erg interessant. :+ Die staat gewoon heel vrolijk toe te kijken wat toch al dat geweldige geluid buiten is :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:24

Mijn paarden waren vandaag wel wat onrustiger en keken vaak naar de kant waar de knal vandaan kwam, maar naast dat waren ze nog redelijk rustig en braaf als ik met ze liep.
Morgen gaan de paarden gewoon weer op stal. Maar dit doen we de laatste tijd al vroeger op de dag, omdat de paddock erg nat is en ik blij ben dat mijn paard nog geen mok heeft gehad dit jaar :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:24

Die van mij reageren er niet tot heel weinig op. Overdag kunnen ze wennen aan de kanllen met het carbitschieten en om 12 uur hebben ze veel hooi en geven ze er weinig om!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:26

Wij houden hem altijd op de weide , met heel veel hooi vind hij het vuurwerk bijna mooi :)
Maarja het
Ligt maar net aan wT voor soort paardje je hebt he

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:27

Lieshorses schreef:
Wij houden hem altijd op de weide , met heel veel hooi vind hij het vuurwerk bijna mooi :)
Maarja het
Ligt maar net aan wT voor soort paardje je hebt he

Tja.. ik heb 3 heel verschillende paardjes.... een kwpn, een shetje en een koudbloed....

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:27

staan buiten, maar voeren later dan normaal. 10 uur ipv 7

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:28

Allebei m'n paardjes niet bang voor onweer, snachts hebben we de lamp op stal aan en de radio staat hard, rond 12 uur wordt er even gekeken verder staat ze de hele nacht alleen.. Met onweer wordt er ook niet naar ze omgekeken als ze gewoon binnen staan en bij ons valt het gelukkig mee met vuurwerk!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:29

doei schreef:
edit: hafjelinger, daar maak je wel een punt...
Wij staan op een stalletje met 6 paarden met niet constant toezicht... Vind je het dan alsnog (niet uit vertrouwde routine halen)?
Mij gaat het niet zo zeer om het "bang" zijn voor de knallen, maar meer straks vliegt er een vuurpijl de paddock in :=

Jij zit idd wel in een andere situatie.
Mijn paarden staan achter een huis, niet met constant toezicht maar geen mens die daar de oprit oploopt, je hebt daar toch niks te zoeken :+

Als je aan een weg/woonwijk oid staat dan is het wel anders. Zijn er veel mensen rondom jullie stalling met vuurwerk dan?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:30

VSW-->SV

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:30

hafjelinger schreef:
Wij hebben al 6 jaar paarden en ik heb ze nog nooit binnen gehad met nieuwjaar :) Mijn ervaring is dat als ze lekker kunnen lopen en alles is zoals altijd dat ze dan gewoon rustig blijven. Wij controleren wel elk jaar maar eigenlijk staan ze altijd te slapen of hooi te eten als we aankomen.

Ik zou je paard sowieso niet ineens op stal zetten als ie normaal buiten staat, dan haal je hem uit de vertouwelijke situatie zegmaar.

Nu staat hij elke nacht binnen maar we zijn aan het denken om hem snachts ook buiten te laten staan, maar nu weet ik niet zou ik nog eventjes wachten met dit te veranderen of toch nog even wachten? als hij buiten zou blijven staan kan hij nog wel altijd in zijn stalletje lopen :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:31

Mijn pony maakt er ook nooit een probleem van, als er maar muziek opstaat. :) Ze staat lekker binnen, net zoals normaal, zou haar liever niet buiten hebben want ze staat aan de rand van een woonwijk waar aardig wat afgestoken wordt. Als ik zie hoeveel vuurpijlen er in het land liggen de volgende dag..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:32

kez2012 schreef:
hafjelinger schreef:

Nu staat hij elke nacht binnen maar we zijn aan het denken om hem snachts ook buiten te laten staan, maar nu weet ik niet zou ik nog eventjes wachten met dit te veranderen of toch nog even wachten? als hij buiten zou blijven staan kan hij nog wel altijd in zijn stalletje lopen :)

Dan zou ik nog even een paar nachtjes wachten, zodat het weer rustig is. :) Staat je pony samen? Dat scheelt ook veel.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:36

Bij ons in de buurt is het redelijk rustig. Vanmiddag was er verderop wel iemand bezig met zo'n 100knaller, toen stonden ze wel even te snurken in de bak. Maar niet echt van angst, meer dat ze het wel interessant vonden en steeds die kant op kijken waar het vandaan kwam.
Toen ze binnen stonden en ik een afsluitstrip van een emmer aftrok wat nogal lawaai maakte dachten ze dat het weer vuurwerk was haha, meteen naar buiten kijken en snurken.
Met oud en nieuw staan ze binnen, omdat ze altijd 's nachts binnen staan. Lichten aan en veilig in hun boxjes, kan weinig gebeuren.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:37

@hafjelinger
Ik zag en hoorde rond een uur of 6 mega veel vuurpijlen etc.
Rond onze stalling staan weinig huizen, er langs loopt de polder waar vaak jongeren hangen...

Beter naar buiten met toezicht denk ik?
En we maken extra rondes morgennacht om te checken...

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:37

Hij staat samen met 2 shetlandertjes, in de dag samen op de wei , snachts staan de shetlandertjes voor zijn deur (onder een afdak)

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:40

ben benieuwd hoe dit avontuurtje gaat aflopen !! ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:40

Er wordt al zo veel afgestoken dat de paarden al bijna gewend zijn.
Ze gaan overdag wel gewoon naar buiten maar 's nachts op stal met lekker hooi.

nienepieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:42

Mijn paarden hebben een uitloop aan hun stal.De staldeuren staan normaal altijd open maar ik doe ze vlak voor het grote vuurwerkgeweld begint wel altijd onder dicht.Dan geef ik ze hooi en nog wat lekkers en zet de radio in de stal wat harder. Als ze willen kunnen ze toch kijken en voelen zich niet helemaal opgesloten. Als het weer rustiger is dan doe ik de stallen weer helemaal open. Gaat altijd helemaal prima!

Een vriendin van mij had haar paard een keer helemaal los laten staan en dat paard is toen erg lang blijven rennen in de wei.`s nachts helemaal bezweet in de kou,dat wil je toch niet hebben...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:43

Mijn haflinger staat sinds 2 jaar buiten met oud en nieuw. Eerste jaar heeft hij wat verbaasd naar de kleurige lichtjes in de lucht staan kijken, aldus de stalbaas. Toen hij doorhad dat het hem niet raakte, ging hij weer in zijn schuilstalletje verder slapen :D
Nu is het bij ons op stal bij de paarden wel rustig, kinderen van de stalhouder gaan aan de andere kant van de boerderij vuurwerk afsteken (maar wel ook carbit schieten, dat knalt lekker...) en de buren aan de kant van de paarden doen zelf niets met vuurwerk. Dus echt druk rondom de weides is het niet meteen.