Paarden VS Vuurwerk... Wat doen jullie er tegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paarden VS Vuurwerk... Wat doen jullie er tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:33

Hoe (non)-bomproof zijn jullie paarden tegen vuurwerk en wat voor voorzorgsmaatregelen hebben jullie getroffen om de paarden te beschermen tegen al dat geknal op 00:00 1 januari 2012?

Baileysdream

Re: Paarden VS Vuurwerk... Wat doen jullie er tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:35

hier geen problemen met de haflinger, zelfs karbietschieten schrikt ze niet van.
ken wel een paard dat totaal over de zeik heen gaat, die geven ze medicatie zodat hij rustig word, en als dat niet werkt gaat ie maar even slapen tot het over is..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:40

Hier op stal kun je een kanon afsteken, zolang ze op stal staan worden ze nergens koud of warm van. We zetten een muziekje aan, maar die staat iedere avond aan, alleen nu iets langer.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:42

Die van ons krijgen gewoon meer ruimte op het veld, ze komen zo ver mogelijk van het vuurwerk af te staan, zolang ze maar de ruimte hebben komt het wel in orde hoor :j.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:42

Die van mij staan zoals altijd gewoon buiten (in groep, met schuilstal) en geven normaal gesproken helemaal nergens om. Dit jaar gaan ze in de wei naast ons carbid schieten, maar dat is al overdag, dus ik verwacht geen problemen.. Hou het natuurlijk wel in de gaten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:50

Bij ons gaat het licht aan en gaat de radio aan.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:51

Bij ons op stal inderdaad ook het bovenstaande.. :) De radio wordt naarmate de dag ietsjes harder gezet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:52

Hier ook geen extra voorzorgsmaatregelen.
Paardjes trekken zich er niks van aan.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:52

die van ons staan op 500 m van het centrum ( klinkt raar maar daar begint het buiten gebied )
en de kwpn-er is echt nerveus met vuurwerk. die loopt zich de benen onder het lijf uit en steekt de rest aan. Is het misschien een idee om hem iets kalmerends te geven?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:54

Niks geen voorzorgsmaatregelen, alleen gaan ze op stal :)
Niet nodig, veulens zijn rustig omdat hun ouders het ook zijn.
Hier blijven de lampen aan, en een radio ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:54

Niks bijzonders. Ze staan bij ons op stal tussen de koeien (wel hun eigen hokkie natuurlijk ;) ), en daarom is er sowieso altijd radio aan, ook op normale dagen. Licht blijft uit, geen bijzondere dingen. Nou hebben we hier ook niet ontzettend veel last van vuurwerk moet ik zeggen, alleen wat we zelf afsteken, en uit het dorp kun je wel wat horen maar veel is het niet.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:58

Waarom laten sommige mensen de lampen juist aan?
Bij ons krijgen ze rond half 12 een extra pluk hooi zodat ze lekker bezig zijn, verder gewoon als normaal. Lampen uit en geen radio aan. Paardjes staan er heerlijk rustig bij :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:12

Marloes schreef:

Als je paard bang is voor vuurwerk, zien ze het niet zo erg (komt niet 'in' de stal)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:26

Nou voor me jaarling word het de eerste x thuis. Maar ze krijgen kalmirings pasta (me jaarling en me oude merrie) en radio staat hard en ja krijgen een lickit en hooi

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:01

Sjors schreef:
Marloes schreef:

Als je paard bang is voor vuurwerk, zien ze het niet zo erg (komt niet 'in' de stal)

Op die manier had ik er nog niet over nagedacht, klinkt logisch :j

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:30

Ik laat het licht ook altijd aan

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:03

Op zich wel een goeie ja, is alleen wat lastig te doen op het land :')

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:05

Hyppolyte, die van mij stond vorig jaar ook nog 24/7 op het land. Ik heb ze lekker wat hooi gegeven zodat ze wat te doen hadden en het weiland zo 'groot' mogelijk gemaakt. Normaal gesproken stonden ze op de helft, voor O&N heb ik ze het hele weiland gegeven zodat ze weg konden rennen voor het geval dat. Een paard opsluiten in een klein stukje land is in dat soort gevallen nooit een goed idee :n

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:07

Dat doen wij dus ook nooit, ze hebben of altijd de ruimte, of met ON extra ruimte, dit jaar is het extra ruimte, gelukkig heeft de pensioneigenaar een heleboel land tot zijn beschikking, dus ze krijgen ruimte zat :j.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:07

licht aan en radio aan en plukje hooi. maar bang zijn ze er nie voor. (tenzij het echt los barst maar dat gebeurd hier alleen als we dat zelf doen, de rest van de buren is minimaal 60+...)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:12

Mijn merrie is behoorlijk bomproof, die neem ik mee in optochten dus is de knallen gewend.
Kijkt niet op of om. :)
Andere jonge paard wil nog wel doen alsof ze schrikt, dan probeert ze mijn andere merrie ook wijs te maken dat het spannend is, maar stelt die haar wel gerust. Dus ze staan met zijn tweeen lekker rustig in de wei.
En dat terwijl de jonge paarden tegenover in paniek aan het rennen waren.

Voor morgenavond staan ze op stal, de stal ligt net buiten het dorp. Ze staan daar dit jaar voor het eerst, ik verwacht daar niet veel lawaai.
Ze zijn gewend om met nieuwjaar binnen te staan, dus nu ook. Radio blijft wel aan.
Ze staan ook naast elkaar op stal dus verwacht dat mijn merrie het jonge paard wel rustig houdt. :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:16

Ze waren vanmiddag al aardig aan het knallen terwijl de dames buiten van hun hooi stonden te genieten. Eentje rilde er even van (ik ook, knal was echt hard) maar kon zich er niet eens toe zetten om de neus uit het hooi te trekken. De oudste is ook bijna letterlijk bomproof, daar kun je op Oudjaarsdag nog de weg mee op als het moet.
Met O&N is het al niet veel anders. De eigenaar is wel bij stal, voor het geval dát er iets gebeurd (stal staat in een woonwijk, er wordt dichtbij geknald en er kan dus zomaar een vuurpijl verkeerd terecht komen), de lampen zijn dan aan en ze krijgen een extra portie hooi. Ik geloof dat ze het eerder amusant vinden, die nachtelijke voerbeurt met gratis tv en visite die soms ook wat te snaaien brengt, dan dat ze er echt benauwd van zijn. Ze staan rustig met een pluk hooi in de snufferd naar het vuurwerk te kijken en worden eigenlijk alleen onrustig als de één meer krijgt dan de ander :') .

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:39

Die van mij ging ik ook altijd mee rijden op oudjaarsdag, was ook geen punt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:41

Radio aan, deuren goed dicht en de lampen aan :j niks aan de hand hier :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:45

Ze staan in het weiland als altijd.
Ze kijken nergens van op. Ging zelfs vaak rustig rijden op 1 januari of de 31ste smiddags in het dorp hoor, pony deed er niks onder. Ik stuiterde nog eerder van schrik uit het zadel dat dan pony schrok... :')
(nu door pensioen rijd ik ze niet meer)