Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hier zijn verschillende meningen over.. naar mijn mening is het net zo slecht als een slecht passend zadel, das namelijk ook niet goed..Nienke96 schreef:Tis niet zo goed voor je pony als je altijd zonder zadel rijdhier zijn verschillende meningen over.. naar mijn mening is het net zo slecht als een slecht passend zadel, das namelijk ook niet goed..
Wat betreft je liezen; past het zadel je wel? anders is het gewoon een kwestie van wennen. Als je voor het eerst op een breder gebouwd paard rijd voel je het ook (denk aan haflinger etc.)
Als je maar een tikje scheef zit is de druk op de rug van het paard ook scheef, wat dus met een slecht passend zadel ook vaak het geval kan zijn.
heb niet zo'n super evenwicht om te blijven zitten
kan hooguit paar rondjes stappen
minikatje schreef:xSimonee schreef:Nee, een zadel is er niet voor niets. Dat is om de druk te verdelen.
eigenlijk om de ruiters meer houvast te geven.
maar dat is van heeeeeeeel vroeger, iets voor christus.
alleen een dekje dempt eigenlijk vrij weinig.
Maar een zadel zorgt er ook voor dat je steviger zit en minder "bonkt" op de rug van een paard.minikatje schreef:niet geheel, bij opgravingen zijn paardenbeenderen gevonden met verbrijzelde of beschadigde wervels.
later ging men pas kijken naar de verdeling en pasvorm.
de eerste zadels waren ook meer vellen en vachtjes om lekker zacht te zitten.
vroeger dachten ze nog niet zo ver, dat kwam later pas.
Dobel schreef:Ik rijd altijd zonder zadel, heb wel een zadel maar ik vind het voor geen meter zitten. Heb al veel paarden gereden, en ook vele zadels maar bij alle zadels krijg ik zere liezen. Zijn er meer mensen die altijd zonder zadel rijden? Ik rijd altijd buiten en krijg daar nogal veel commentaar over dat ik geen zadel op mijn pony heb/zonder rijd.