zijn er meer mensen die ALTIJD zonder zadel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

zijn er meer mensen die ALTIJD zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:34

Ik rijd altijd zonder zadel, heb wel een zadel maar ik vind het voor geen meter zitten. Heb al veel paarden gereden, en ook vele zadels maar bij alle zadels krijg ik zere liezen. Zijn er meer mensen die altijd zonder zadel rijden? Ik rijd altijd buiten en krijg daar nogal veel commentaar over dat ik geen zadel op mijn pony heb/zonder rijd.

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:42

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, ik rij niet op mijn verzorgpaardjes,
maar je topic staat niet goed, dit subforum is bedoeld voor foto's :).
Ik zal even voor je temmen, dan zal hij wel verplaatst worden.

Nienke96

Re: zijn er meer mensen die ALTIJD zonder zadel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:52

Tis niet zo goed voor je pony als je altijd zonder zadel rijd ;) hier zijn verschillende meningen over.. naar mijn mening is het net zo slecht als een slecht passend zadel, das namelijk ook niet goed..

Wat betreft je liezen; past het zadel je wel? anders is het gewoon een kwestie van wennen. Als je voor het eerst op een breder gebouwd paard rijd voel je het ook (denk aan haflinger etc.)

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:57

Ik rij op een barebackpad. Heb je geen last van de ruggegraad van je paard en net even wat extra steun.
Al heb ik wel op mijn zit moeten oefenen. In het begin kan je de neiging hebben om je balans uit de teugels te gaan halen,
zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Voordeel voor mij is dat je alle spieren veel beter voelt, heel goed voelt wanneer de achterbenen goed ondertreden en wanneer je paard
je scheef duwt -> die van mij heeft de neiging om mij naar voren / buiten te duwen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:00

Op mijn paardje reed ik ook buiten zonder zadel, vond 't heerlijk!! Maar ik had er wel gewoon 1. Op mijn bijrijdpaardje rijd ik gewoon met.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 18:04

Nienke96 schreef:
Tis niet zo goed voor je pony als je altijd zonder zadel rijd ;) hier zijn verschillende meningen over.. naar mijn mening is het net zo slecht als een slecht passend zadel, das namelijk ook niet goed..

Wat betreft je liezen; past het zadel je wel? anders is het gewoon een kwestie van wennen. Als je voor het eerst op een breder gebouwd paard rijd voel je het ook (denk aan haflinger etc.)

Ik rijd al zeker 16 jaar paard en heb dus allerlei zadels gehad en verschillende paarden en ponys gereden..trekpaarden arabieren ect. maar bij alle paarden hb ik last ik heb ook iets met mijn liezen maar wat is niet echt bekend.

en waarom is zonder zadel rijden slecht dan? mij lijkt het voor het paard ook fijner om geen singel aan te hoeven

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:49

Ik denk juist niet dat het de singel is, maar juist je zit. :) Als je maar een tikje scheef zit is de druk op de rug van het paard ook scheef, wat dus met een slecht passend zadel ook vaak het geval kan zijn.

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:22

Niet altijd nee :P heb niet zo'n super evenwicht om te blijven zitten :P kan hooguit paar rondjes stappen :P

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:23

;) ;) ik altijd!
maar donder er regalmatig af, met mijn hobbel knol :')
en over dat van Nienke 96 als er een sjabrak onder doet is het niet erg.
en altijd zonder zadel rijden zal zeker minder erg zijn als altijd met zadel rijden.
Laatst bijgewerkt door iza_viv op 29-12-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:24

pad met inlages en een longeersingel.
u bent klaar om te gaan en het paard ook.
zo drukken jouw zitbeenknobbels niet in de rug en worden de schokken opgevangen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:40

HAW is niet de plaats om dit soort vragen te stellen. Vandaar dat ik het topic verplaats naar RUI.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:47

Toen mijn pony kreupel was heb ik een jaartje op een andere pony gereden aangezien het meisje er niet meer op durfte.
Toen heb ik eigenlijk altijd zonder zadel gereden. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:51

Ik zou toch eerder kiezen voor een pad met een singeltje eromheen. Is toch iets fijner voor je paard (denk ik). Dan wordt je gewicht net wat beter verdeeld.

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:08

ik rij bijna altijd zonder zadel allez zeker bij mijn verzorgshetjes omdat de eigenaars willen geen zadel kopen dus leg ik er alleen een zadeldoek en een dekensingel dan hebben ze daar minder last van

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 20:41

Nee, een zadel is er niet voor niets. Dat is om de druk te verdelen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:12

Misschien helpt het ook om de gespen van je beugel onder te hebben, enkele beugelriemen. Maarja is maar een wilde gooi, zonder zadel rijden is iig niet altijd even fijn voor het paard..

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 21:17

ik rijd op mn verzorg arabieren altijd zonder zadel. ze hebben wel een zadel, maar dat wordt alleen gebruikt voor buitenrijden. ik rijd ze zo al 2 jaar, ze zijn al iets ouder en het gaat goed. ze hebben geen last van hun rug of iets dergelijks, dus met druk verdelen heeft het niet zoveel te maken denk ik.

een dekje is eigenlijk gewoon een lap stof, erg veel druk verdeel het dus niet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:30

xSimonee schreef:

eigenlijk om de ruiters meer houvast te geven.
maar dat is van heeeeeeeel vroeger, iets voor christus.

alleen een dekje dempt eigenlijk vrij weinig.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:32

minikatje schreef:
xSimonee schreef:

eigenlijk om de ruiters meer houvast te geven.
maar dat is van heeeeeeeel vroeger, iets voor christus.

alleen een dekje dempt eigenlijk vrij weinig.

Ook, en om de druk die een ruiter op de rug geeft te verdelen over de hele rug, zodat niet alle druk op een plek komt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:36

niet geheel, bij opgravingen zijn paardenbeenderen gevonden met verbrijzelde of beschadigde wervels.
later ging men pas kijken naar de verdeling en pasvorm.
de eerste zadels waren ook meer vellen en vachtjes om lekker zacht te zitten.

vroeger dachten ze nog niet zo ver, dat kwam later pas.

Merle1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:46

Een zadel is inderdaad OOK om de druk van de ruiter over een groter gedeelte van de rug te verdelen. Als je zonder zadel zit verdeel je je gewicht maar over 2 punten (je kontbotten makkelijk gezegd) ;) Maar een zadel zorgt er ook voor dat je steviger zit en minder "bonkt" op de rug van een paard.

Zonder zadel daar en tegen verbeterd je houding en evenwicht wat dus eigenlijk ook weer een verbetering is voor de paardenrug. Ook leer je er goed van ontspannen wat ook weer een positieve werking heeft op je paard. In mijn mening kan je beter zonder zadel rijden dan met een niet-goed-passend zadel.

Denk dat je moet rijden zoals jij dat zelf fijn vindt. Mij wordt absoluut afgeraden om paard te rijden vanwege bekken-problemen. Zonder zadel rijden kan wel zonder problemen. Ik rij dus voornamelijk zonder zadel (wel met barebackpad) op mijn verzorgpaard. In het begin kon ik hem nog wel is in de weg zitten, nu lijkt hij beter te lopen zonder dan met zadel...

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:56

minikatje schreef:
niet geheel, bij opgravingen zijn paardenbeenderen gevonden met verbrijzelde of beschadigde wervels.
later ging men pas kijken naar de verdeling en pasvorm.
de eerste zadels waren ook meer vellen en vachtjes om lekker zacht te zitten.

vroeger dachten ze nog niet zo ver, dat kwam later pas.

Maar nu wel, dus is met zadel rijden nu veel beter.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:57

Dobel schreef:
Ik rijd altijd zonder zadel, heb wel een zadel maar ik vind het voor geen meter zitten. Heb al veel paarden gereden, en ook vele zadels maar bij alle zadels krijg ik zere liezen. Zijn er meer mensen die altijd zonder zadel rijden? Ik rijd altijd buiten en krijg daar nogal veel commentaar over dat ik geen zadel op mijn pony heb/zonder rijd.

Ja ik, maar dat komt door mijn rug. Krijg rugpijn van op zadels rijden.
Commentaar krijg ik ook regelmatig, maar wel altijd van mensen die denken dat ze alles beter weten en zichzelf te goed vinden voor deze wereld.

Wat de verdeling van druk betreft. Is bij mij niet echt van toepassing als je de verhoudingen van mij en mijn paard ziet.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:07

Ik rij heel weing zonder zadel, Lijkt me trouwens niet erg goed om ALTIJD zonder zadel te rijden. :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:09

Nordsvensk schreef:
Lijkt me trouwens niet erg goed om ALTIJD zonder zadel te rijden. :o

En waarom niet?