veulentjeees!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

privace

veulentjeees!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:06

hallo allemaal,

eerst en vooral wil ik jullie een prettige kerst wensen! {:)

maar nu de uitleg waarover dit topic gaat: ;)

ik heb een veulentje (hengst) van ong. 7 maanden.
(enjaa, ik ken de zin : 'laat hem genieten van zijn jonge jaren, zet hem bij andere veulens,...)
maar ik zou toch graag een paar oefeningetjes met hem willen doen, (heele kleintjes maar).
Het is tenslotte een hengst en hij moet toch 'een beetje' manieren hebben.

wat doe ik bevoorbeeld met hem -> halster leren kennen
-> meelopen (beging)
-> borstelen
-> ...

dus je ziet allemaal kleine maar noodzakelijke dingen. maar weten julllie nog leuke dingen
die je zoal kunt doen.
:)* op een veulen vriendelijke manier! (horsmanship, parelli,...)
ik hoor nog iets van jullie!

sorry als dit verkeerd staat!

grtjes jessy

p.s ik hou niet graag van reltopicen :n dus als je iets te zeggen hebt (negatief) pb? en ik laat iedereen iets weten _/-\o_

:evaw:

NatasjavE

Re: veulentjeees!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:09

Ik denk dat kort even borstelen, voetjes optillen en een klein stukje mee lopen al pecies goed genoeg is. Een veulentje heeft nog een hele korte concentratie spanne. Maar mate hij ouder wordt kan je meer met hem gaan doen.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 23:20

NatasjavE schreef:
Ik denk dat kort even borstelen, voetjes optillen en een klein stukje mee lopen al pecies goed genoeg is. Een veulentje heeft nog een hele korte concentratie spanne. Maar mate hij ouder wordt kan je meer met hem gaan doen.

ja, de tijden van 'de oefeningentjes' zijn altijd zeer kort. vooral wanneer ik merk dat hij die dag weinig consentratie heeft of het juist super goed doet!
maar natuurlijk oefen ik niet elke dag

vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:16

inderdaad zorgen dat die netjes meeloopt aan het halster/voetje optillen (voor als die naar de hoefsmid gaat) al die kleine oefeningetjes, natuurlijk niet te lang/te vaak.
laat hem verder gewoon veulen wezen :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:44

Paaltjes in de wei zetten en hem jou door de paaltjes slalommend laten volgen, vind mijn oude merrie zelfs leuk om te doen.
In de zomer wassen, laten wennen aan water langs benen en lijf
Als hij ouder is schriktraining bv een zeiltje in de wei en eroverheen lopen.
Veel plezier

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:10

Ik ben TEGEN het op de wei gooien en niks doen. Vaak worden ze dan van de wei geplukt en moeten ze opeens alles in 1 keer gaan leren. Nee, ga er maar lekker mee wandelen, keertje de trailer op en af stappen, poetsen, vaststaan, voetjes tillen, gekke dingen laten zien, mee de straat op... Nu zijn ze nog jong, dan leren ze veel en kunnen ze vast gewoon worden aan HEEL veel waar je op latere leeftijd nog tegenaan kan lopen :)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:11

VisibreTeam schreef:
Ik ben TEGEN het op de wei gooien en niks doen. Vaak worden ze dan van de wei geplukt en moeten ze opeens alles in 1 keer gaan leren. Nee, ga er maar lekker mee wandelen, keertje de trailer op en af stappen, poetsen, vaststaan, voetjes tillen, gekke dingen laten zien, mee de straat op... Nu zijn ze nog jong, dan leren ze veel en kunnen ze vast gewoon worden aan HEEL veel waar je op latere leeftijd nog tegenaan kan lopen :)

ik ben blij dat er iemand is die dezelfde mening heeft als mij ;)
want tegewoordig heb ik al bang om iets op bokt te zetten of je word 'uitgemaakt' Y;(

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:16

Niks van aantrekken, jij hebt er straks profijt van! In de wei rennen ze zichzelf ook moe dus waarom zou hij niet wat ontspannen dingen kunnen doen aan het halster? Zolang er geen zadel of bit opgaat doe je voor mij niks fout.
Zag een haflinger op markplaats van 8 maanden en die had al een hoodstel met bit om, kijk datgaat wel te ver.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:25

Mee eens. Zoals je zelf al zagt niet te vaak niet te lang maar verder.... wees creatief en laat hem spelenderwijs aan "enge" dingen wennen zoals bewegend plastic, plastic al knisperend over zijn lichaam laten gaan, over plastic zeil lopen. Wij hebben plastic repen aan een lege fietsband geknoopt in de wind gehangen. Heel stoer als ze daar uiteindelijk zelf op af lopen en hun neus tussen steken.
Paaltjes in de grond en rood/wit lint tussen spannen zodat je een tunneltje (zonder dak) krijgt waar hij doorheen loopt en nog zo veel meer. (die van mij is inmiddels 3,5 en rent al bokkend achter een oranje bouwzeil aan. Als ik niet oppas springt ze op het laatste eindje en lig ik onderuit omdat ik van rennen ineens stilsta :))

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:29

Ook leuk,een radio met rare geluiden, eerst een stokstijf reactie daarna spelenderwijs steeds verder ontdekken. Zo went hij ook aan veel geluiden. Bv toeter van een auto, tractorgeluid, vuurwerk. Is voor hem dalijk al heel gewoon. Succes met je kleintje

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:33

matasja schreef:
Niks van aantrekken, jij hebt er straks profijt van! In de wei rennen ze zichzelf ook moe dus waarom zou hij niet wat ontspannen dingen kunnen doen aan het halster? Zolang er geen zadel of bit opgaat doe je voor mij niks fout.
Zag een haflinger op markplaats van 8 maanden en die had al een hoodstel met bit om, kijk datgaat wel te ver.

mijn kleine had op 3 weken al eens een bit "ingehad" (voorgehouden, heeft ze zelf vastgepakt, kon ze laten vallen wanneer ze wilde :D ) in de loop van de daaropvolgende twee jaar heeft ze nu en dan eens een hoofdstelletje met een bitje ingehad, met wat lekkers erachter, met als gevolg dat ze nu praktisch haar bit opeet :D.
er is hier echter nog geen echte druk opgekomen.
zolang de dieren niet gelongeerd worden, te lang moeten werken, of anderzijds zwaar belast, zie ik geen probleem in eens een bitje in, dekentje en zelfs zadeltje op :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:35

hahaha ik had mn pony ook al vroeg wat met een bitje laten spelen :') Vond ze schitterend, enige probleem is dat ze het zo leuk vond dat ze het niet meer los liet. Ze moeten het niet gaan associëren straks met werken en vervelende enge dingen, dus laat er maar rustig aan wennen toch? Heel paarden hebben zadel angst, maar dat is omdat ze nog nooit als ukkie zo'n ding hebben gezien, mamma paard lekker opzadelen, even met het zadel over het kleintje aaien. Leren ze dat het niet gek is maar doodgewoon :))

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:37

ja je hebt nog alle tijd wat jij nu doet is genoeg hij moet om drie jaar min zadel mak zijn en hij is nog maar 7 maand

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:37

Nee dat niet maar denk dat je wel weet wat ik bedoel toch? Bij die haf zat het bit strak ide mond, en compleet aangesnoerd hoofdstel. Spelenderwijs ok maar zo vroeg al helemaal opgetuigd rondlopen, wat vast niet alleen voor de foto was vind ik niet kunnen. Zadel erop leggen ok maar niet vast, geen druk, en niet zo mega vroeg

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:39

nee niks vast leggen idd, gewoon alleen zodanig dat als ze niet willen dat ze gelijk weg kunnen lopen ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:43

ah wat een onwijs leuk ding zeg succes met hem.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:51

Ik ben er ook een voorstander voor om met al lekker vroeg te beginnen! wel korte tijden ja, en niet elke dag. Vaak is 5 tot 10 minuutjes wel genoeg. Dingen die ik met de kleintjes deed waren: netjes aan de hand lopen, halster om, dekje opleggen, slalommen, een paar meter langs de weg, met een paardenvoetbal spelen, onbekende dingen als in vlaggetjes ophangen, zeiltje neerleggen. Zijn genoeg leuke dingen te bedenken. Maar echt niet de lang, en verder lekker veulen laten! :D longeren of andere zwaardere dingen raad ik je wel af..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:51

Je kunt met een veulen al van alles doen maar pas wel op dat het niet te veel wordt. Houd het spelenderwijs en maak gebruik van wat je veulen aanbiedt :) Wandelen is inderdaad erg leuk en ideaal, deed het met mn pony veel en die was met 2,5 bomproof (zelfs voor die enorme vuurwerkbommen, ik schrok me lens en hij liep rustig door :') ).
Als je het maar niet te gek maakt :) Zeker met een hengst moet je idd wel blijven opvoeden, daar heb je alleen maar profijt van als de hormoontjes beginnen te komen. :+ Maar, nogmaals, maak het niet te gek en doe niet elke dag iets.
Met mn nieuwe veulen doe ik elke dag poetsen (wat ie heeeeeerlijk vindt) en daarbij 1 ''moeilijk'' ding. Dus óf oorhaar uitknippen, óf voetjes leren geven, óf stukje aan het halstertouw meelopen.. Zo blijft het voor hem ook te doen en leuk :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:04

matasja schreef:
Nee dat niet maar denk dat je wel weet wat ik bedoel toch? Bij die haf zat het bit strak ide mond, en compleet aangesnoerd hoofdstel. Spelenderwijs ok maar zo vroeg al helemaal opgetuigd rondlopen, wat vast niet alleen voor de foto was vind ik niet kunnen. Zadel erop leggen ok maar niet vast, geen druk, en niet zo mega vroeg

ALS je optuigd, vind ik wel dat het goed moet zijn, dus idd bit "strak" (op de juiste manier op de juiste hoogte dus) in de mond, alles "toegesnoerd" (alles netjes dicht, zodat er niks kan gaan flapperen, draaien, etc)
ter illustratie:
mijn veulen aan een week of 6 met het uitrijdeken van mams op : (toendertijd fungeerde ze wel eens als zadelsteun)
en als 1 jaar en 10 maand volledig opgezadeld :)
(pas op: er is verder met dit paard nog absoluut niks gedaan, enkel bitgewenning, zadelgewenning, wandelen aan het halster, etc, er is geen druk op het bit gekomen, paard wordt zelfs niet eens gelongeerd of aan de lange lijnen gewerkt ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7YZSD6R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JBQL33H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBAESGCK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UUNFU8RE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CW4IXJDW.jpg

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:18

Spelenderwijs kun je een hoop bereiken idd :D Mn pony stond als jaarling met een compleet mentuig (oortjes naar voren en trots dat ie was!), wel zonder bit. Toen ik hem te koop had staan gingen we verkoopfoto's maken.. Nou, scheren, toiletteren, manen trekken, enz enz. Bit kende hij al van de keuringen dus daar maakte ik me niet zo veel zorgen over. Had een zadel geleend om een mooi plaatje te maken. Dus helemaal klaar, nou, dan dat zadel er maar eens op... Voor de eerste keer... En hij maakte zich drukker om het bit, het zadel keek ie niet eens naar :') Dat voor een 2,5-jarige :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:04

GVL ---> OPG

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:55

Duhelo schreef:
matasja schreef:

ALS je optuigd, vind ik wel dat het goed moet zijn, dus idd bit "strak" (op de juiste manier op de juiste hoogte dus) in de mond, alles "toegesnoerd" (alles netjes dicht, zodat er niks kan gaan flapperen, draaien, etc)
ter illustratie:
mijn veulen aan een week of 6 met het uitrijdeken van mams op : (toendertijd fungeerde ze wel eens als zadelsteun)
en als 1 jaar en 10 maand volledig opgezadeld :)
(pas op: er is verder met dit paard nog absoluut niks gedaan, enkel bitgewenning, zadelgewenning, wandelen aan het halster, etc, er is geen druk op het bit gekomen, paard wordt zelfs niet eens gelongeerd of aan de lange lijnen gewerkt ;) )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R7YZSD6R.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3JBQL33H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RBAESGCK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UUNFU8RE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CW4IXJDW.jpg

ach,, hoe lief <3

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:57

dankje voor jullie reacties, ik heb er al hele leuke dingen bij staan.
zeker is in de loop van het jaar, rustig op zen tijd, uitbroberen.

maar plastriek vind hem niet zo geweldig leuk :o
maar we blijven proberen ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:07

privace schreef:
dankje voor jullie reacties, ik heb er al hele leuke dingen bij staan.
zeker is in de loop van het jaar, rustig op zen tijd, uitbroberen.

maar plastriek vind hem niet zo geweldig leuk :o
maar we blijven proberen ;)

dan is het toch net leuk om net te oefenen op het plastiek?
leg eens een zeil voor zijn voeten,halstertje om, en laat hem enkel toe om er net naast of erop te staan, zodra hij met zen voobenen verder dan een meter ervan weggaat vraag je hem terug, tot hij erover gaat ;)
(of, als hij bang is, kleinere stapjes, bv neus ertegen en het is gedaan)
neem eens een plastic tas, en houd die voor zen neus, tot hij ermee speelt,wrijf hem ermee over zijn lichaam, wapper ermee, "sla" hem er zachtjes mee, etc ...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:22

Leg er wat lekkers onder, binnen een mum van tijd is meneer wel helemaal fan van plastic ;)
En inderdad steeds erlangs blijven lopen, dan word het steeds minder eng, bij wapperen in de wind hem ernaar laten kijken en snuffelen.
Hang eens een plastic tasje aan een paaltje in de wei of stal als het wat waait, went hij ook aanwaperende dingen. Weet nog wel dat mijn fries ervandoor schoot omdat er een wapperend lintje stond in een wei met net gezaaid gras.....
Ook kun je ballonnen en paraplus gebruiken. Een klein opstapje maken en hem er met zijn voorbenen op laten staan.
zat mogelijkheden :-)