mijn paard wil de wasplaats niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desi_urly

mijn paard wil de wasplaats niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:35

hallo , ik zit met een probleem die echt opgelost moet worden alleen ik zou niet weten hoe
wij hebben op stal een wasplaats , een gewoon normale met een slang waar koud water uitkomt
en het probleem is dus , er staan 85 paarden opstal en er word elkeochtend uitgemest , dus gaan de paarden in verschillende paddocks maar omdat die helemaal blank staan onder de plassen , zitten de paarden helemaal onder de blubber , nou niet heel erg maar als ik dat dan van mn pony wil afspoelen begint het drama ,
ik loop dan met dr naar de wasplaats , maar als ik wil draaien sprint ze zo snel mogelijk uit die wasplaats , weet ingodsnaam niet waarom , dus ik kan alleen dr benen afspoelen als ze dus verkeerd staat , met dr hoofd naar de muurkant , dus ik probeerde net te draaien , dat lukte me dan eindelijk ,
dan staat ze stil , en moet me moeder dr vasthouden , want ik probeerde dr aan de kettingen te zetten en mevrouw zetten het op een rennen en ging steigeren , geen succes dus ,
maar eindelijk stond ze goed , en ze stond stil !
maar zodra ik dan de kraan aanzet sleurt ze me moeder mee en is ze weer uit de wasplaats ,
ik heb alles al gebrobeert , goed belonen , in en uitlopen , niks helpt !
ik hoop dat iemand mij kan helpen
het is trouwens een fjord , dus ze is echt supersterk , zelfs met hoofdstel , dus je houd dr echtniet als ze ffe gaat rennen dan sleurt ze je gewoon mee.
groetjes

Sjors

Re: mijn paard wil de wasplaats niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:37

Vind je het raar met koud water. Zou zelf ook snel weg rennen hoor :')

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 16:52

haha , maar alle andere paarden blijven wel gewoon heel braaf staan zelfs paarden van 3/4 jaar , en mijn fjord is al 12 , beetje raar hahahaha

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:53

misschien houd die niet van koud water :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:59

Heb je niet de mogelijkheid om je paard bv een keer te poetsen op de wasplaats? Of gewoon af en toe even op de wasplaats zetten en niet afspuiten. 5 minuten laten staan en dan weer naar buiten. Kan zijn dat je paard het niet graag heeft en dat je ze gewoon goed moet laten wennen op de wasplaats.
Verder zou je ook het afspuiten eens goed moeten kunnen oefenen. Weet niet of er ergens bij jullie op stal buiten een kraan is waar je een slang aan kan bevestigen. Zodat je zelf je paard vast kan houden en af gaan spuiten en dan pas als het paard stilstaat stoppen met afspuiten.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:02

@ tigra_
ik kan wel proberen om dr te poetsen daar of gewoon laten staan 5 min , daar had ik nog niet aangedacht (:
we hebben geen kraan waar je een slang aan kan bevestigen jammergenoeg.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:03

Hoe krijgen ze water op de weide?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:05

Sjors schreef:

Ze drinken uit de sloot maar ze staan nu niet op de weide. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:06

taverno schreef:
Sjors schreef:

Ze drinken uit de sloot maar ze staan nu niet op de weide. ;)

Hu sta jij daar ook?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:07

Ja! :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:07

Oké. maar hoe hebben ze dan water op de paddock/bak? :+

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:10

Sjors schreef:

Geen,ze staan of de ochtend buiten of de middag.

Maar wat heeft dat te maken met het feit dat het paard de spuitplaats niet op wil?Die is trouwens niet te smal heeft wel een randje om het water tegen te houden waar paarden wel eens moeilijk over doen

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:11

taverno schreef:
Sjors schreef:

Geen,ze staan of de ochtend buiten of de middag.

Maar wat heeft dat te maken met het feit dat het paard de spuitplaats niet op wil?Die is trouwens niet te smal heeft wel een randje om het water tegen te houden waar paarden wel eens moeilijk over doen

nou ik dacht als je dat met een waterslang doed kun je ook nog daar 'oefenen' ;)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:11

Paard gewoon met zijn hoofd naar de muur laten staan dus niet omdraaien.
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om een beetje modder.
Maar als je het perse wilt zou je het zo kunnen proberen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:13

kvika schreef:
Paard gewoon met zijn hoofd naar de muur laten staan dus niet omdraaien.
Persoonlijk zou ik me niet druk maken om een beetje modder.
Maar als je het perse wilt zou je het zo kunnen proberen.

Dat wilde ik dus net voorstellen! :j

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:15

@ kvika , het is niet een beetje modder haha , vanmorgen was ze uit dr dak gegaan in de paddock , zat ze tot dr neus helemaal onder , dus ook dr buik haha
heel dr benen bruin , buik ook , toen had ik opeens een bont paard !
maar ik vind dat echt lelijk haha , dan heb je een paard met helemaal blubber aangekoekt aan zn benen :')
en het probleem is dus als ik dr met dr hoofd naar de muur laat staan , dat kan niet alleen haha , want dan moet me moeder dr vasthouden en die heb daar ook niet elkedag zin in , en ben soms ook alleen op stal :)
en als ik dr dan loslaat peert ze m haha
groetjes

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:23

Afspuiten met koud water met deze buiten temperatuur is niet echt een aanrader. de benen zou kunnen maar verder zou ik niet gaan. Ik zou de modder gewoon laten drogen, dan kun je het er zo afborstelen.

Of als het zit waar het zadel moet liggen en je hebt geen tijd om het te laten drogen, zou ik het met een oude handdoek zo goed mogelijk eraf proberen te halen, zodat het zadel er wel op kan en geen schuurplekjes worden gecreerd ;)

Wat bij Urly alleen wel zo is , is dat ze op de poetsplaats (bij haar stal) ook niet tussen de kettingen wil.. dus denk dat je daar eerst aan moet werken dat ze daar rustig blijft ;)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:26

Ik had het zelfde met mijn pony, die is wellicht een stuk kleiner en kon ik gwn dwingen, maar die gaat ook niet graag de wasplaats in, omdat ik hem daar altijd was, maar tegenwoordig poets ik hem daar ook, zonder te wassen, dus nu gaat het prima.
Hij legt de link van wasplaats = wassen. Hij wil niet gewassen worden dus gaat de wasplaats niet in. Vaker alleen poetsen op de wasplaats dus.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:27

@ _caitlin ,
iedereen spuit af met deze temperatuur maargoed haha ,
ik kan ook proberen de modder erafteborstelen , maar ze moet het toch ooit leren ,
wil dr ook lekker wassen in de zomer en dan is het niet handig als ze de heletijd eruitloopt :')
haha jaaa dat weten we dat ze niet tussen de kettingen in stal kon
jij wou een dekje op dr leggen , hup mevrouw sprong alle kanten uit en de kettingen zaten boven dr hoofd en dr halster zat helemaal verkeert :')

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:28

@ tinkerfunss , ja ga ik proberen hihi :)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:28

De paddocks zijn wel heel nat maar het zijn zandpaddocks,het meeste zand kan je er gewoon afborstelen na verloop van tijd.

En het is geen leiding water maar komt uit een soort ondergrondse bron en is minder koud dan leidingwater.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:32

desi_urly schreef:
@ _caitlin ,
iedereen spuit af met deze temperatuur maargoed haha ,
ik kan ook proberen de modder erafteborstelen , maar ze moet het toch ooit leren ,
wil dr ook lekker wassen in de zomer en dan is het niet handig als ze de heletijd eruitloopt :')
haha jaaa dat weten we dat ze niet tussen de kettingen in stal kon
jij wou een dekje op dr leggen , hup mevrouw sprong alle kanten uit en de kettingen zaten boven dr hoofd en dr halster zat helemaal verkeert :')

Hahah ja dat was écht zielig :P
Bij ons wassen de mensen alleen heel af en toe voor officiele wedstrijd en dan gelijk dekentje erop...
omdat het bij ons nog best kan tochten in de stallen..
maar dat is aan iedereen zelf natuurlijk :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:41

Voer mee nemen? Gewoon zo'n teiltje met wat lekkers.Er in lopen ,omdraaien en voeren. Net voordat ze klaar is met eten er zelf uit lopen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:44

Ik zou ook gaan rennen hoor met koud water

Ik haal het zand er niet eens af vind het prima hoor. Dan loopt ie maar met een zandbuik en benen.
Als het opdroogt valt het we vanzelf wel vanaf.
Alleen de singelplek borstel ik even zandvrij

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:50

Afspuiten met koud water is niet zielig hoor, het is zelfs heel goed, ook bij deze temperatuur........ maar daarna moet je wel weer droogstappen tot de benen weer warm zijn.
Hoe leer je het je paard? Gewoon eens vastzetten op die plek zonder er iets mee te doen, beetje aandacht geven, wat lekkers. Gaat dat goed dan een keer poetsen. Met wat handwarm water beginnen en afspoelen met een gietertje ( kun je namelijk heel makkelijk snel stoppen en weer doorgaan ) en als laatste pas met de slang