buitenrit zonder hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dreamgurliee

buitenrit zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:39

Ik rijd al jaren paard, en heb ook al jaren mijn eigen pony gehad,
maar deze had zijn hoefijzers de hele winter lang aan,
nu gleden mijn grote paarden hier veel uit over de gladde stukken dus is besloten om de hoefijzers vanaf nu tot na de winter uit te doen, zou ik dan wel een stapbuitenritje kunnen maken over het afsfalt ?

Groetjes

p.s sorry als het hier verkeerd staat

Silence

Re: buitenrit zonder hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:41

Waarom niet, gewoon weer even goed opbouwen en dan kun je gewoon zonder ijzers buiten rijden hoor.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:46

Ijzerloos is supergezond voor o.a. het hoefmechanisme, een zachte landing, het beter aanvoelen van de grond dus de voeten bedachtzamer neerzetten, geen slippartijen meer.
Ik zou zeggen: nooit meer hoefijzers! Als ze het toch goed doen zonder.
Je kan ook voor de buitenritjes hoefschoenen aanschaffen. Die beschermen tijdens de rit, maar als ze dan terug de wei op gaan kan het hoefmechanisme enz weer lekker verder werken.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:53

Waarom niet
Ze zijn toch ook zonder ijzers geboren :o
Hoeven kunnen veel meer hebben dan je denkt.
Ik heb 4 paarden rij er 2 altijd zonder ijzers ook wel over wegen met veel stenen.
En 2 met hoefschoenen,maar ook die neem ik wel mee zonder schoenen.
Het bevalt me prima.
En je kan elk jaargetijden rijden zonder problemen.

Gewoon langzaam opbouwen.

dreamgurliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:55

Okee, dank jullie wel, dan ga ik het vanmiddag meteen maar weer eens oppakken,
het probleem is namelijk ook als ik de bak wil bereiken moet ik ongeveer 10 a 20 minuutjes stappen over de verharde weg,

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:58

En dat is een prima oefening, worden ze alleen maar hard van :j
Mijn smid zegt ook (ben zelf ook weer bezig met de overstap na blootvoets) dat je niet te flauw moet doen en dat ze best even gevoelig mogen lopen. Hoeven moeten zich ook aanpassen, maar dan moet je ze wel die kans geven.

xxxmirjamxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:01

Mijn friesje heeft nog nooit ijzers gehad. Ik moet ook eerst 20min over de weg. Gaat prima, precies goed eigenlijk, de smid komt eens in de 3 maanden ff bijvijlen gaat al 6 jaar goed.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:07

Max heeft 10 jaar ijzers gehad bij zijn vorige eigenaars. Toen ik hem kocht kreeg ik de boodschap "kan nooit zonder ijzers, heeft superslechte hoeven" Door een zeer slecht beslag is de hoefwand bijna helemaal afgebroken geweest, was géén zicht (voor mij afgrijselijk) en kon hij geen ijzers meer hebben. Uitleg smid "zeker 6 maand niet rijden", en ik ben op zoek gegaan naar alternatieven.
Heb een jaar met hoefschoenen gereden, hij heeft een paar volledig versleten. Nadien heb ik nooit nog ijzers laten leggen. Vanaf 2009 lopen mijn 2 paardjes dus zonder ijzers. In het begin zeer gevoelig, nu lopen ze over alles. De gevoelige periode heb ik vaak mijn hoefschoenen uit de kast gehaald als ik vooraf wist welke wegen ik ging nemen.

Max heeft bij zijn vorige eigenaars nooit zulke gezonde hoeven gehad, brokkelen niet meer, zijn beenhard, ik "manicuur" ze en de hoefsmid komt om de 4-5 maand mijn werk controleren en "bijwerken".

Véél paarden kunnen zonder ijzers, het loont de moeite om tijd te investeren om het uit te proberen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:41

Wat leuk om hier veel dingen te lezen van pro-blootvoets. Want op bokt heb je toch ook veel contra-blootvoets.
TS als je graag wat meer info wil lezen over blote hoeven en natuurlijke slijtage (dus bv door over harde wegen te gaan) dan is http://www.hoefnatuurlijk.nl een heel goede site. Is misschien niet jouw bedoeling zijn om over te stappen naar natuurlijk bekappen. Dat hoeft ook helemaal niet, maar daar kun je ook veel dingen terugvinden over: wat is het hoefmechanisme, waarom is dat belangrijk, waarom is een blote hoef gezonder dan een hoef met ijzer, waarom kunnen ze ook over straat zonder ijzer....
Ik ben de site gaan lezen naar aanleiding van mijn paard met HKO en ik wil ondanks mijn paard zijn hoefprobleem nooit nog ijzers.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:51

Gewoon uitproberen, als het niet gaat stap je af en ga je terug. De meeste paarden kunnen wel wat aan met blote voeten.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:02

Ik zou het ook gewoon proberen, als het echt niet gaat, kun je er altijd nog ijzers onder zetten. Bouw het wel op, dus niet meteen een uur over straat gaan draven. Je kan natuurlijk in het begin ook regelmatig stukjes berm meepakken als deze er zijn. Mijn paard staat ook zonder ijzers en daar rijd ik ook regelmatig mee over de weg. Gaat prima!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:17

Ik heb mijn vorig paard ook zonder ijzers gezet. Hij liep wel wat gevoelig, maar dat ging vanzelf over. Met mijn pony rijd ik altijd buiten en zij heeft ook geen ijzers.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:55

Mijn paard loopt ook zonder ijzers buiten over de weg. Gaat prima.

Kijk naar je paard, bouw het op en kijk even door het afbrokkelen heen en ze worden vanzelf sterker.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:51

Raar..ik heb in dit topic gereageerd op een post van Paartfan en nu is die post én mijn reactie verdwenen..hoe kan dat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:53

Paartfan is permanent geband, dus zal de post wel naar de mesthoop zijn verplaatst. Mogelijk dat deze twee posts daar ook terecht gaan komen :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:54

Bij witte hoeven wel opletten, dat het niet te hard slijt. Maar idd, mijn paard heeft zelfs nog nooit ijzers onder gehad. Die zou volgens mij mét ijzers meer moeite hebben.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:56

Ik rijd mijn paard al 7 jaar zonder ijzers, en dus ook tijdens urenlange buitenritten :) als je je paard blootvoets laat gaan moet hij daar waarschijnlijk even aan wennen (voorzichtiger lopen) maar dat moet snel over zijn, en dan kan je prima zonder ijzers rijden, ook buiten :)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:59

Mijn paard heeft nog nooit ijzers gehad. Woont nu in Kentucky met veel stenen en rotsen. Geen probleem. Als ik van te voren weet dat het echt scherpe stenen zijn gebruik ik hoefschoenen. In Nl op asfalt nooit problemen.....enne hij heeft witte hoeven dus dat maakt ook niks uit

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:00

dreamgurliee schreef:
Okee, dank jullie wel, dan ga ik het vanmiddag meteen maar weer eens oppakken,
het probleem is namelijk ook als ik de bak wil bereiken moet ik ongeveer 10 a 20 minuutjes stappen over de verharde weg,

Het kan zijn dat je in het begin dat soort stukken beter aan de hand kan doen, maar met rustig opbouwen en regelmatig blijven doen moet dat echt wel lukken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 02:46

Kan waarschijnlijk prima. Gewoon rustig opbouwen en kijken naar je paard. Niet gelijk de eerste keren 20 minuten (enkele reis) over het harde, want als paard daar problemen mee krijgt dan ben je verder van huis. Dus gewoon eerst een paar dagen korte stukjes en telkens op de volgende dag kijken hoe het paard erop gereageerd heeft.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:37

Volgens mij kan je wel buiternritten maken hoor! Ik heb het ook de eerste 4 jaar zonder hoefijzers gedaan. Mijn pony had sterke hoeven en we reden 1 buitenritje per week.
Nu is het wel zo dat je pony z'n hoeven eerder slijten als je veel draaft. Dus dat zou ik wel even in de gaten houden als ik jou was.

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:29

Dat kan denk ik wel. Maar als je veel over steen rijd zou ik wel oppassen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:36

Ik moest opbouwen, vandaar dat ik het eerste jaar hoefschoenen heb gebruikt.
Wegen verhard met keitjes (bouwafval) proberen we te mijden, al wordt dit wel moeilijk. Het Turnhouts Vennengebied (Belgie) wordt tegenwoordig bijna overal met bouwafval verhard. |( De bossen van Ravels zijn heerlijk om te rijden... zand zo ver je oog kan kijken!

stoeltafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:45

Mijne staan ook altijd zonder ijzers. Maak er lange buitenritten mee en draaf er ook gerust mee over verharde weg, dus mij lijkt het niet veel kwaad kunnen.

Meikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:41

kan wel hoor :)