Help! Paard wordt in elkaar geschopt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberhaike

Help! Paard wordt in elkaar geschopt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:29

Sinds 3 dagen hebben we een nieuw paardje erbij. Ze staat al vanaf het begin in de kudde maar ze wordt helemaal verrot geschopt door de andere.. Allemaal wonden en pijnlijke plekken, maar ze is te lief om van zich af te bijten..
Morgen halen we dr uit de kudde om haar rust te geven en een beetje te herstellen maar 's avonds moet ze weer terug erin..
Hebben jullie ervaring of tips hoe we haar kunnen helpen beter in de kudde te komen liggen? Onze andere pony staat ook daar maar dar zijn geen problemen mee...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:31

1 tip, niet terug gaan zetten en weer terug zetten, dan duurt het allemaal alleen maar langer en komt er meer geruzie en gerotzooi in de kudde....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:31

Ik heb dat ook gehad . In het begin de hele kudde erachter aan en daar na een paard . Dat heeft weken geduurd voordat die haar accepteerde en het was ook van het een op het andere moment . Haal hem er zeker niet uit! Dan kan je helemaal van vooraf aan beginnen . Dit is een logische reactie . Het komt vanzelf goed!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:33

Heb je de paarden niet eerst aan elkaar kunnen laten wennen door ze in naastgelegen weides te zetten?
Ik ben het eens met Millanka, niet eruit halen, en terugzetten en zo doorgaan, ze moeten het een poosje uitzoeken. Eén van de paarden zal daar de eerste tijd even de dupe van zijn, maar als de lucht geklaard is en de rangorde hersteld, komt de rust wel weer terug!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:33

Misschien kun je er beter eerst een draad tussen zetten zodat ze zo aan elkaar kunnen wennen zonder dat er gewonden vallen. Als dat goed gaat kun je na een tijdje haar er weer bij zetten.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:38

Dat hebben we bij ons ook een keer gehad op stal. Paard was niet "te lief" om iets terug te doen, maar had gewoon teveel lasr van haar artrose waardoor ze zelf wel wist dat ze het toch niet kon winnen.
Paarden merken wanneer een nieuw paard zwak is en willen het dan niet in de kudde hebben omdat dit de hele kudde verzwakt.
Weet je zeker dat het nieuwe paard niets mankeert?

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:43

Waarom moet ze 's avonds weer terug in de kudde? Is het niet mogelijk een hoekje van de wei af te zetten en haar daar een paar dagen (en ook de nachten) apart te zetten? En dan zo dat ze wel bij elkaar kunnen snuffelen, maar dat ze een eigen plekje heeft waar ze veilig staat. En begin dan met een half uurtje of een uurtje in de kudde zetten en bouw die tijd uit.
Ik wil niet zeggen dat dan daarna het schoppen en bijten niet meer gebeurt.

Mijn paard is dit jaar ook verhuist en die heeft zeker 2 weken in een eigen deel van de wei gestaan. Een paar van de paarden waar ze nu bij in de wei staat, kende ze al voor de verhuizing. Maar toen ze uiteindelijk in de kudde is gezet (wij hebben die tijd ook opgebouwd) heeft ze echt nog wel de nodige klappen gekregen. Die van mij mept ook niet terug, maar uiteindelijk heeft ze nu wel haar plekje gevonden.

Ik vond het heel moeilijk om te zien dat ze al die meppen en dat bijten over zich heen liet komen en het kostte veel moeite om niet in te grijpen, maar ze moest het toch echt zelf doen. En dat is haar dus gelukt gelukkig.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:44

Het is een enorme wei dus daar kunnen we geen draad in spannen zegmaar (bij pensionstalling) en nieuwe worden er altijd meteen in gezet, dit is eigenlijk nooit een probleem..
Ze is te lief, een echte goedzak..
Onze andere pony is heel wendbaar en die ontweek schoppen maar zij vangt ze allemaal.. We vinden het zo erg omdat we aan haar zien dat ze op raakt en pijn heeft..
Je hebt wel gelijk met het erin en uit zetten, dankje!
Weten jullie soort pijnstillende kruiden o.i.d.?

suuzepuus

Re: Help! Paard wordt in elkaar geschopt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:45

hoe groot de weide ook is, je kunt toch best een draad spannen en dat paard apart zetten?

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:48

Akhal_Teke schreef:
Weet je zeker dat het nieuwe paard niets mankeert?
Nee, niets, ze is helemaal nagekeken voor we haar gekocht hebben

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:50

Extra paal slaan en verder prikpaaltjes gebruiken. En ga veel samen met je 2 pony's op pad, dan krijgt je nieuwe een beetje een vriendje in de kudde.

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:51

suuzepuus schreef:
hoe groot de weide ook is, je kunt toch best een draad spannen en dat paard apart zetten?

dat hebben we nog nooit gedaan en ik denk dat de pensionhouder dat niet wil

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:52

tamary schreef:
Extra paal slaan en verder prikpaaltjes gebruiken. En ga veel samen met je 2 pony's op pad, dan krijgt je nieuwe een beetje een vriendje in de kudde.

Ja, we wilde ook veel met hun samen doen, we hebben alleen wel een beetje zorgen over hoe het nu gaat dat het eigenlijk nog niet in ons is opgekomen om te doen, maar dat ga ik zeker de komende dagen proberen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 00:54

amberhaike schreef:
suuzepuus schreef:

Zolang jij zegt dat je dat denkt kun je dat dus nog proberen......

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 00:56

suuzepuus schreef:
amberhaike schreef:

Zolang jij zegt dat je dat denkt kun je dat dus nog proberen......

Jaa daar heb je gelijk in, ik zal het morgen eens vragen! :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 06:58

Wij zetten ook een aparte hoek afgezet met prikpaaltjes en plastic slingers met vlaggetjes van de Blokker. Het houdt de rest op afstand, ze kunnen elkaar toch ruiken/zien/kennis maken en je paardje heeft rust.
En mochten ze toch door de slinger heen lopen, dan kan er niets beschadigen. Hier werkt het uitstekend. Kosten slinger 2 euro. Dus het zijn de kosten niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 07:24

als ik zo'n geval had dan zette ik die en de braafste uit de kudde eerst samen bij in de bak , en zo opbouwen en steeds weer een erbij na een paar dagen is het prbleem weg, maar wel eerst het slachtoffer in de bak zetten zodat zij hij dat zoiets heefd oh dit is mijn plek

amberhaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 07:43

oOoKellyoOo schreef:
als ik zo'n geval had dan zette ik die en de braafste uit de kudde eerst samen bij in de bak , en zo opbouwen en steeds weer een erbij na een paar dagen is het prbleem weg, maar wel eerst het slachtoffer in de bak zetten zodat zij hij dat zoiets heefd oh dit is mijn plek

Het is een beetje lastig aangezien het paarden van andere mensen zijn en ik daar zonder toestemming natuurlijk niks mee mag, maar wel een slim idee! Zal het in de groep leggen! Dankje!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:20

Mijn paard heb ik eerst naast de andere weide gezet. Dit was geen probleem en toen heb ik haar in de groep gezet. Ze is echt een half jaar lang om de haverklap gewond geweest. Ze werd overal door heen gejaagd en een aantal keer flink gewond geweest. Nu alweer een een half jaartje zonder dat ze gepakt is door de goep. Het gaat hier steeds beter.

Het zal wel een poosje duren maar zolang het niet te extreem wordt zou ik haar gewoon in de wei bij de groep laten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:47

NIET je paard eruit gaan halen nu! Ook niet om even te poetsen of te rijden. Ze moet eerst haar plaats in de kudde vinden. Als je haar eruit gaat halen, hoe kort ook geef je haar helemaal een uitzonderingspositie en zal het des te moeilijker worden. Ik ben er ook voor om een paard eerst alleen ernaast te zetten, dan de leider van de kudde erbij en dan steeds 1 erbij. Maar als dat niet kan moet je nu vooral de kudde met rust laten en zo weinig mogelijk je ermee bemoeien. Liefst eigenlijk een week geen enkel paard uit de weide halen, maar dat is lastig op een pensionstal.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 09:48

IK zou ook zeker een ruimte voor haar apart houden, het ene paard word beter geaccepteerd als het ander en soms is daar echt tijd voor nodig, zeker als een paard niet voor zichzelf opkomt.
Er is altijd wel strijd in een kudde maar dat moet niet zo zijn dat ze echt gaan vechten , dat is vaak meer van kont draaien en oren plat en een knauw hier en daar, maar meestal krijgt de nieuwe wel zijn eigen ruimte en aansluiting , maar daar heb jij als eigenaar de verantwoording over en ook de pensionstal houder zou daar rekening mee moeten houden, zelf heb ik ook een stal maar laat altijd eerste de nieuwkomers aan mekaar wennen met een draad ertussen en laat ze ook nooit wennen in heel de groep, maar gooi er steeds een bij zodat niet alle paarden ineens op de nieuwkomer afstormen.
Wat ik ook wel doe als er een nieuw in de kudde komt veel hoopjes hooi maken zodat ze afgeleid zijn en overdag in de kudde en juist in de nacht eruit zodat er toezicht is .

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:00

Ik heb dit probleem van de zomer ook gehad en ik heb de merrie ( Iris ) juist met degene die de grootste problemen gaf apart gezet, dat ze alleen elkaar hadden, zij hebben 3 weken met zijn tweetjes gelopen, s'nachts staan ze hier op stal en ben ik aan het schuiven gegaan zodat Iris tussen de rest in stond, na die 3 weken weer de kudde bij elkaar gezet en hier was het probleem opgelost. ;)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 10:08

Ik zou m'n nieuwe aanwinst niet gelijk helemaal verrot laten schoppen. En als er op m'n stal geen mogelijkheid bestaat om ze apart te zetten zou ik een andere stal zoeken. Je zal niet de eerste zijn die een flinke blessure oploopt op het land.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:14

Ik verplaats dit topic van MD naar OPG omdat het daar beter past, dit is geen medisch probleem.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:23

klinkt bekend, paarden die te lief zijn om terug te trappen.
Ik ben wel blij dat er meer paarden zijn die dat hebben!

Mijn pony rent nu gelukkig snel weg maar die werd vorig weide seizoen ook nog flink getrapt. Dus misschien wordt jouw paard ook zo dat hij heel snel weg gaat rennen. Mijn pony heeft het best snel door gekregen dat ze weg moest wezen.