Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tamaramt schreef:sorry maar uit je post maak ik op dat je niet veel verstand v paarden hebt.
een paard die in tot 2 kg per dag brok krijgt is niks mis mee; standaard voerregel is 1/2kg tot 1kg per 100 kg lichaamsgewicht v een paard wat regelmatig gereden word.
paard wat minder gereden word heeft genoeg aan de hoeveelheid v 2 kg .
en bitloss en boomloos wil niet zeggen dat dat zoveel beter is; bitloze hoofdstellen zijn regelmatig hoofdstellen die alleen geschikt zijn v d ervaren ruiter aangezien dergelijke hoofdstellen wel veel druk op de neus en kopstuk uitoefenen en daarom zeer pijnlijk vh paard kunnen zijn bij verkeerd gebruik.
verder is het niks meer dan normaal dat je een paard eerst laat keuren en als ze dan goedgekeurd is dan je haar dan pas koopt/ proeftijd start.
wat heb je aan een paard die je paar weken rijd en doet en wanneer je er dan pas achter komt dat ze niet goed is en afgekeurd word.
anneklink schreef:Hallo allemaal,
Ik ben van de week wezen kijken bij een paardje. Deze wil ik graag kopen en kan haar voor een aantal weken eerst op proef krijgen.
In die proeftijd laat ik haar klinisch keuren door mijn eigen dierenarts.
Heb haar bereden met bit en ze had een te groot zadel op. Tijdens het aansporen legde ze haar oren in haar nek, dit was alleen tijdens het aansporen. Als ze eenmaal in de gang zat ging het goed en hield ze haar oren weer normaal. Kan dit duiden op buikpijn? Of het te grote zadel?
Ze krijgt ook 2 kg biks per dag over 2 porties verdeeld en ze doet helemaal niets. Af en toe een binnenbak ritje, eens in de 2 weken. Staat overdag op de wei, savonds en snachts op de stal.
Ik heb de filmpjes nog even teruggekeken toen ik erop zat en het is echt alleen met aansporen. Ze had haar bit ook telkens vast maar was wel heel licht in de teugelhulpen. heel raar dus.
Ben sowieso van plan bit en boomloos te gaan rijden, maar vraag me af of dit het oplost. Ook ga ik haar veeeell minder voeren, want 2 kg is niet normaal. Hier kom ik dus in de proefperiode achter, of het werkt ja of nee. Maar weten jullie ook misschien wat het zou kunnen zijn?
Groetjes!
Ik neem aan dat je in de proeftijd wel kan bekijken of het teveel hindert voor koop of niet. annetjee19 schreef:@ mallodie.. Ze reageerde ook zo bij de huidige eigenaresse. Drukte eerst de kuiten aan, geen reactie, dan klein beetje aansporen met de hak.. toen ging ze al met haar oren in de nek. Dus wil je asjeblieft niet oordelen over iets wat jij niet hebt gezien dankjewel! Het zadel is te groot, omdat ze een hele korte rug heeft en dit dus duidelijk te zien was.
2kg is toch wel veel als je ook onbeperkt hooi hebt???!
Tigra_ schreef:Over de oren in de nek is inderdaad vanaf hier eigenlijk niets te zeggen. Het is vaak de gehele lichaamstaal die laat merken wat het zou kunnen zijn. Kan concentratie zijn, maar ook dat ze ergens last van hebt wat je op zo'n moment 9 van de 10 keer in de hele houding terug ziet.
Het kan bijvoorbeeld ook dat wanneer TS de kuit aanlegt er iets raar/vervelend beweegt in dat niet passende zadel. Ik noem maar wat. Kan echt van alles zijn.